Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Agent:

Kom du/dere frem til hvilke aktive PC høytalere som er best buy? Og trenger man DAC eller en onboard lydkort godt nok.

Fredag og lørdag skal gå til testing. Jeg har begynt på fysioterapi-studier, så sist uke har vært en fin mikstur av fag, fadderuke, jobb, trenerrolle og dager fra 06.30 til 22.00 full fres.  :tease: I morgen har jeg imidlertid fri, mens lørdag har jeg ikke annet enn jobb å se til. Får se om det blir litt oppdateringer av tråden også på søndag, før dama kommer til byen. ^^ Hektiske, men gøy dager!

 

Slik jeg tenker å foreta testen:

 

Bruke innebygd hovedkort, Behringer UCA 202 (300 kr) og AudioEngine D1 (1400 kr) DAC på hver av de tre høyttalerne. Teste systematisk akustisk musikk, electronic, rock, pop, YouTube og lokal film. Kommer til å bli en subjektiv beskrivelse av kvaliteten, med inntrykk av highs, mids, lows og totalt. 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Hei,

 

Vurderer innkjøp av komponentene til The Corporal. Må begynne å bli 25 år siden jeg skrudde på min 486 så det blir vel å begynne helt på nytt. Før jeg fant denne posten så drev jeg å satte opp en egen liste, men skjønner jo nå at det er best å spørre. Bruken vil i utgangspunktet være spill (litt vanskelig å si hva enda siden spillingen har vært fraværende i omlag 15 år). Har også tre unger som etterhvert vil fatte interesse.

 

I utgangspunktet hadde jeg tenkt en bedre skjerm og hadde egentlig satt opp disse to alternativene:

http://cdon.no/elektronikk/benq/benq-xl2411z-tn-24-p26492240

https://www.komplett.no/product/775713/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-24-led-g2460pqu

 

Dette siden jeg tenkte at 1 ms burde være et krav i tillegg til 144 Hz. Men med tanke på at jeg nå, mest sannsynlig, går for korporalen så klarer jeg kanskje ikke å utnytte kapasiteten i disse skjermene?

 

To andre spørsmål:

- Hvis jeg nå skulle ha en bedre skjerm, hva burde jeg gå for? Budsjett på skjerm 2.5K.

- Hvis jeg skulle oppgradere noe på korporalen, hva burde jeg oppgradere og til hva?

 

På forhånd, tusen takk for svar.

Lenke til kommentar

144hz glir lett unna der pga oppløsningen. 

144 på en swift med dobbel oppløsning, da blir det mer krevende.

 

Oppgradere den = hoppe til pcen under. 

Du kan så klart oppgradere skjermkortet, men da vil cpuen henge etter. 

De fleste delene der er tunet inn for den klassen av ytelse. 

Lenke til kommentar

144hz glir lett unna der pga oppløsningen. 

144 på en swift med dobbel oppløsning, da blir det mer krevende.

 

Oppgradere den = hoppe til pcen under. 

Du kan så klart oppgradere skjermkortet, men da vil cpuen henge etter. 

De fleste delene der er tunet inn for den klassen av ytelse. 

Takk for svaret. Skjønner at delene er optimalisert mot hverandre. Gir mening.

 

Beklager at jeg er litt treg, men hva mener du med "144hz glir lett unna der pga oppløsningen"?

 

Er 1000 kr for å gå fra 2 ms til 1 ms, samt ha 144hz verdi for pengene? Hvor merkbart mye bedre er det?

Lenke til kommentar

ms , nei , men 144hz er godt til spill om man har gpu som klarer å levere fps opp i det samme området. 

Det er det jeg mente med 1920x1080-oppløsning på skjermene du linker til. 

 

Får du 130fps på den skjermen hadde du kanskje fått 50 på denne 

https://www.komplett.no/product/844891/datautstyr/demovarer-billigkroken/skjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-demo

 

2560x1440-oppløsning og da hadde ikke 144hz hatt mye å si. 

Lenke til kommentar

Ha 60hz noen år som alle har hatt, bruk 120+ i 2 uker.

Bytt til 60 igjen og vips så er den på elretur.

Satte opp begge skjermene og dro musepekeren over, på 60hz så hakker den og lagger, og da er det gjort, ikke kjøpt noe annet siden siste 3 skjermer.

Hvor dårlig 60hz er merker man ikke før man bytter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

60Hz holder kun til foldemaskiner duvet (bare såvidt)  :cool:

 

Men etter å ha gått fra en 60Hz 1080P til Rog swift så er det utenkelig å gå tilbake til noe under 1440P å 144hz. Rett og slett for vandt med nåværende oppsett.

 

Kyrre, bra at vi har G-synch :p

 

Opplevde å ha skjermen innstilt på 60hz, da følte jeg at Bf4 ble litt laggy uansett selvom jeg hadde stable 60fps, gikk til 144hz så var det fint. Dog dette har kun vært testet en gang for snart et halvår siden så kan ha vært meg, menmen

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Ha 60hz noen år som alle har hatt, bruk 120+ i 2 uker.

Bytt til 60 igjen og vips så er den på elretur.

Satte opp begge skjermene og dro musepekeren over, på 60hz så hakker den og lagger, og da er det gjort, ikke kjøpt noe annet siden siste 3 skjermer.

Hvor dårlig 60hz er merker man ikke før man bytter.

Siden jeg vurderer The Corporal så lurer jeg jo da på om det er noen begrensinger, feks med GTX 960 eller andre ting ved dette oppsettet, som gjør at man ikke får utnyttet 144 hz uansett?

Lenke til kommentar

Så setter man i 980ti , men da vil cpu bli flaskehals, så har man det gående med den første pcen det snakkes om Corpo. 

 

Bytter cpuen også, men da streiker psuen. 

 

En av grunnene for at jeg kjøper kabinett til 3-4 laken, psu på 1500w, den beste cpuen og hk som finnes i socketen og det er basen. 

 

Så kan jeg bruke det jeg vil av gpuer og skjermer. 

Endret av War
Lenke til kommentar

En av grunnene for at jeg kjøper kabinett til 3-4 laken, psu på 1500w, den beste cpuen og hk som finnes i socketen og det er basen.

 

Så må man ikke glemme av at du har mulighet for dette i din økonomiske situasjon, mens andre må sette begrensninger på prislappen pga situasjonen de er i.

 

Hadde ingen hatt dette problemet ville tråden ikke hatt noen mening annet enn å vise en komplett PC med komponenter fra øverste hylle.

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...