Gå til innhold

Skadet antenne eller dårlig mobil? Galaxy S2+


Obli

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kona har en Samsung S2+ (i9105p). Jeg har en HTC Desire S. Vi har samme abonnement. Problemet er at når jeg har signalstyrke på -65dBm (fem streker) så har hun -113dBm og mister forbindelsen. Fri sikt til basestasjon fikk hun -91dBm. Vi byttet hennes abonnement tidligere fordi vi trodde at den andre nettilbyderen hadde dårlig dekning, men altså nå som vi har samme selskap så er det like elendig.

 

Får ikke inn 3G eller H her, bare E på begge mobilene.

 

Spørsmålet mitt er det sannsynlig at det er et antenne problem, eller er bare disse Samsung mobilene elendige?

 

Har nyeste programvare på mobilen. Bør vi gå til butikken og klage?

 

Dersom mobilen bare har så dårlig antenne, hvilken smartmobil har bra antenne som gir god forbindelse?

Endret av Obli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om Samsung er generelt dårlige på signalstyrke, men på min S4 Active har jeg slitt svært mye med dårlige signaler. Hvis jeg er i områder med 3G og 4G fungerer det fint, men hvis jeg er på steder med dårlig dekning, som du nevner her, sliter jeg ofte med at alle signaler blir borte og jeg får denne her "Kun nødanrop"-beskjeden. Fryktelig plagsomt da jeg er avhengig av å være tilgjengelig på mobilen ifbm jobb.

Lenke til kommentar

Antenne er en ting, men også deksel og sendestyrke vil kunne variere en hel del.

Nå tror jeg ikke S2 utgaven er noe spesielt kjent for sin lave senderstyrke, men det er jo mulig S2+ (ante ikke at den ble tilgjengelig noen gang på det norske markedet) er noe dårligere her. Har selv hatt et par S2'er i løpet av årene, og bruker fortsatt en S2. Generelt lite problem med lav dekning, og er det noe som jeg synes er litt dårligere, så er det WiFi-sendestyrke.

 

SAR-verdien kan vel kanskje være et utgangspunkt i sende/mottakstyrken til transiveren. Hvorav høyere naturligvis er bedre (men også mer "skadelig").

Av det jeg kunne finne så ligger S2 rimelig langt nede på lista, med 0,36W/kg.

 

Hun bruker ikke noe annet deksel enn det originale?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Antenne er en ting, men også deksel og sendestyrke vil kunne variere en hel del.

 

Nå tror jeg ikke S2 utgaven er noe spesielt kjent for sin lave senderstyrke, men det er jo mulig S2+ (ante ikke at den ble tilgjengelig noen gang på det norske markedet) er noe dårligere her. Har selv hatt et par S2'er i løpet av årene, og bruker fortsatt en S2. Generelt lite problem med lav dekning, og er det noe som jeg synes er litt dårligere, så er det WiFi-sendestyrke.

 

SAR-verdien kan vel kanskje være et utgangspunkt i sende/mottakstyrken til transiveren. Hvorav høyere naturligvis er bedre (men også mer "skadelig").

Av det jeg kunne finne så ligger S2 rimelig langt nede på lista, med 0,36W/kg.

 

Hun bruker ikke noe annet deksel enn det originale?

 

Hun har et billig plast deksel. Men det er samme problem med og uten det dessverre.

 

Arg må vel bare kjøpe en ny mobile for det fungerer ikke med dette. Vi byttet fra en liten HTC tidligere fordi den brøt samtalene, så surt at det fortsatt bare blir problemer.

 

Det som er så synd er at tester av mobiler kun går på datamaskinene inne i boksen og ikke noe på signalstyrke og om de faktisk også kan brukes til telefon.

 

Angående S2+ så ble den kjøpt på Siba, så mulig at den kom fra Sverige :-)

Vet ikke om Samsung er generelt dårlige på signalstyrke, men på min S4 Active har jeg slitt svært mye med dårlige signaler. Hvis jeg er i områder med 3G og 4G fungerer det fint, men hvis jeg er på steder med dårlig dekning, som du nevner her, sliter jeg ofte med at alle signaler blir borte og jeg får denne her "Kun nødanrop"-beskjeden. Fryktelig plagsomt da jeg er avhengig av å være tilgjengelig på mobilen ifbm jobb.

 

Sannsynligvis samme problem her. Skal holde meg unna Samsung fremover.

Endret av Obli
Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke du skal fokusere så mye på merke, men heller på modellnivå.

Spør du på et forumet om noen har hatt problemer med signalstyrke, både med HTC, Apple, Samsung, Nikoa osv.. så vil du nok få haugevis av svar på alle merkene om folk som har opplevd dette som dårlig.

 

"-65dBm så har hun -113dBm"

Det høres jo nesten for ille til å være sant om hun skal ha nærmere 60 000-100 000 ganger lavere styrke enn din på samme sted, så lukter potensielt en defekthet. Er du hendig nok til å kunne sjekke om antenna sitter som den skal?

Har dette alltid vært et problem fra første dag? (kanskje litt vanskelig å si) Men kan tenkes at det er en defekthet hvor antenna har brudd/ikke kontakt osv.. :hmm:

Lenke til kommentar

Er nok det at telefonen prioriterer 3G nettet, så med en gang den får et snev av 3G nett, prøver den å "koble" seg opp på det.

 

Slå av 3G nett så har du forhåpentligvis mye bedre dekning :)

 

Ja, jeg trodde også det, men det fungerte ikke noe bedre når vi satte den til kun GSM.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke du skal fokusere så mye på merke, men heller på modellnivå.

 

Spør du på et forumet om noen har hatt problemer med signalstyrke, både med HTC, Apple, Samsung, Nikoa osv.. så vil du nok få haugevis av svar på alle merkene om folk som har opplevd dette som dårlig.

 

"-65dBm så har hun -113dBm"

Det høres jo nesten for ille til å være sant om hun skal ha nærmere 60 000-100 000 ganger lavere styrke enn din på samme sted, så lukter potensielt en defekthet. Er du hendig nok til å kunne sjekke om antenna sitter som den skal?

Har dette alltid vært et problem fra første dag? (kanskje litt vanskelig å si) Men kan tenkes at det er en defekthet hvor antenna har brudd/ikke kontakt osv.. :hmm:

 

Ja vi testet på forskjellige steder. Inne i huset så mister hun forbindelsen og jeg har 5 streker. (Samme teleselskap). Ute på en fjelltopp hvor man kan se sendemasta så fikk hun maks -91dBm.

 

Vi byttet som sagt teleselskap fordi vi trodde at det andre ikke hadde god dekning der vi var, men når det ikke hjalp, så kan det virke som det er noe med mobilen? Burde vi har kjørt en factory reset når vi byttet SIM? Ser ikke at det ligger noe gamle oppsett igjen på den (APN o.l.)

 

 

Sikkert riktig de med modellnivå, men har lest mye dårlig om Samsung sine mobiler og dekning fra S3 og oppover (vet ikke med S5). S2 hadde bra etter som jeg har lest, så vi trodde S2+ var samme ting.

 

Men tror jeg skal ta en tur med mobilen til Siba. Er ikke så lenge siden den ble kjøpt.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt påfallende at forskjellen er SÅ stor.

Prøvde å ta av antenna på min S2, og da lå signalet rundt -113dBm til bare nødanrop (ble litt ustabilt), hvor jeg til vanlig får rundt -85, som i og for seg betydde fem fulle streker og maks signal. Tok jeg på bare ene siden av antenna så fikk jeg mer stabilt, men fortsatt rundt -100dBm og 2-3 streker på 2G.

Med begge sidene av antenna koblet til så ble det full guffe på 3G/HDSPA.

Mulig det er noe feil med transiver/antenne hos deg?

 

Kan jo alltids høre med Siba. Hørtes litt FOR dårlig spør du meg.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt påfallende at forskjellen er SÅ stor.

Prøvde å ta av antenna på min S2, og da lå signalet rundt -113dBm til bare nødanrop (ble litt ustabilt), hvor jeg til vanlig får rundt -85, som i og for seg betydde fem fulle streker og maks signal. Tok jeg på bare ene siden av antenna så fikk jeg mer stabilt, men fortsatt rundt -100dBm og 2-3 streker på 2G.

 

Med begge sidene av antenna koblet til så ble det full guffe på 3G/HDSPA.

 

Mulig det er noe feil med transiver/antenne hos deg?

 

Kan jo alltids høre med Siba. Hørtes litt FOR dårlig spør du meg.

 

De mente at det var teleoperatørens feil selvom hun forklarte at vi hadde samme abo og stor forskjell (kona snakket med dem, hun er ikke teknisk). Løsning to var å resette mobilen.

 

Angående det med å resette mobilen, det er vel ikke noe grunn til å tro at det skulle hjelpe, men tror jeg vil gjøre det selv.

 

Løsning tre er å sende den inn selvsagt.

 

-91dBm på denne mobilen gav 2 streker.

 

Jeg skal ta en tur selv :-)

Lenke til kommentar

Eg hadde S2 og var aldri heilt fornøgd med særlig wifi-en. Eg var uheldeig å knuste skjermen og bestemte meg for å bytte skjermen sjølv.

Når eg skrudde opp mobilen såg eg att antenna var lagt på skeivt, så det gjekk ein skrue rett gjennom den...

 

Om detta kan ha hatt innverknad på dekning og wifi veit eg ikkje :/

Lenke til kommentar

Vet ikkeo mdet kan være forskjellig fra måleprogrammet, eller hva slags nett/teknologi man bruker, men her i gården er -91dBm rimelig godt, og 4 eller 5 streker. (dette da med appen "network signal")

 

Du trenger ikke bruke noe app, mobilene har denne informasjonen selv. Bare gå inn på instillinger og Om telefonen på en Android så finner du det der. Sjekket med den app-en du nevnte og den gir det samme, bare fremstiller det i graf.

 

Fikk sjekket mobilen et sted i går og der har jeg -53dBm med min og S2 viser da -83dBm og maks med streker. Mulig det bare er at antenna er for svak.

 

Er det mye som må åpnes for å se hvordan antenna er?

Lenke til kommentar

 

Vet ikkeo mdet kan være forskjellig fra måleprogrammet, eller hva slags nett/teknologi man bruker, men her i gården er -91dBm rimelig godt, og 4 eller 5 streker. (dette da med appen "network signal")

 

Du trenger ikke bruke noe app, mobilene har denne informasjonen selv. Bare gå inn på instillinger og Om telefonen på en Android så finner du det der. Sjekket med den app-en du nevnte og den gir det samme, bare fremstiller det i graf.

 

Fikk sjekket mobilen et sted i går og der har jeg -53dBm med min og S2 viser da -83dBm og maks med streker. Mulig det bare er at antenna er for svak.

 

Er det mye som må åpnes for å se hvordan antenna er?

 

Ahh, ser det nå.

 

Du må naturligvis åpne bakdekselet som glir opp bare ved å bruke neglen. Deretter må batteriet og 7 skruer. Det er i tillegg et par klips som holder den fast selv uten skruer, så det krever at man må ta i litt. Det er ikke noen stor greie, og gjorde det selv på knappe minuttet. Bare merk at de to knappene ved siden kan falle av, og de må holdes litt på plass når du setter den sammen igjen.

 

Har akkurat nå -93 og -95 dBm på kontoret, hvor jeg har god hastighet og fire streker. Så det er tydeligvis helt greit at det er såpass med S2'en. Men -113 dBm hørtes litt vell dårlig ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...