Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chiptrimmet bil - hva bør jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Kjøpte for et par år siden en eldre Volvo 740 Turbo Intercooler, 1986-modell. Har nylig funnet ut at bilen har trimchip. Slik jeg forstår det så er dette ulovlig. Hvilke alternativer har jeg i denne situasjonen?

 

Som sagt så er bilen ganske gammel, og er ikke mulig å få kjøpt original brikke hos Volvoforhandleren lenger. Har også forsøkt å oppdrive denne brukt, men så langt ikke hatt noe hell. Vil jeg kunne få et unntak siden det ikke er mulig å oppdrive original styreenhet lenger? Selgeren opplyste ikke om dette, bilen ble kjøpt i den tro at den var i original stand.

 

Jeg er litt usikker i denne situasjonen. Ønsker ikke å kjøre rundt i en bil som ikke er godkjent. Vil tro konsekvensene kan bli enorme i værste fall. Burde jeg opplyse Biltilsynet og forsikringsselskap om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på hvor mange som chiptrimmer bilene sine i dag så vil jeg tro risikoen er minimal. For å sjekke dette må de også ha tilgang på godkjent dyno og etter det jeg har lest må det måles på motor, og ikke hjul. Dvs. mer jobb enn de trolig gidder. Spesielt hvis den kun er chiptrimmet. I tillegg så vil jeg tro det på din bil er kul umulig å se med bare øyet at det er gjort noe.

 

Det er også en grense for hvor mye den kan trimmes før du må betale ekstra HK-avgift så du har litt å gå på.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet finnes det fremdeles ikke et eneste måleapparat i offentlig tjeneste som faktisk er godkjent til å måle denslags. Men de elsker jo å true med det ene og det andre. Ta ikke mitt ord for god fisk, det er en stund siden jeg leste dette...

 

Hvor mye effektøkning tror du at du har, i prosent? Er det mindre enn en viss prosent så kan du nok bare slappe av. Er bilen ellers i original og god stand så tror jeg ikke jeg hadde brydd meg med det. Har du derimot en seriøs harrybil med eksos så stort at du får plass til loffen og litt til, kappede fjører etc, så ber du om å bli stoppet av BT og sjekket så mye de bare klarer...

Lenke til kommentar

Trodde all økning av krefter utover sikkerhetsmarginen skulle rapporteres til tollvesenet? Jeg måtte gjøre dette på en motorsykkel. Staten må jo ha avgiftene sine. :p

 

Men hittil har jeg aldri hørt eller lest om en eneste en som har fått bot for chiptrimming. De jeg har lest om er de som har bygd om halve motoren med turbo, IC, eksosrør som fikse beskriver og 600HK++. I prinsippet konkurransebiler på veien m.a.o.

Lenke til kommentar
Det er også en grense for hvor mye den kan trimmes før du må betale ekstra HK-avgift så du har litt å gå på.

 

Dette er feil. Det skal betales avgift fra første hk. Men bilen er over 10 år på skilt i norge, og da faller kravet om avgift vekk ved effektøkning, dersom det godkjennes.

 

Det er noen som sier 10%, men dette er bare tull, og basert på at det var snakk om en feilmargin på en evt rulle-måling på minst 10%. Skal du taes for trim, må de sende motoren til en lab og benke den der, da en rulle ille er godt nok i ett rettsoppgjør

.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er to sider av dette. Den avgiftsmessige _tror_ jeg ikke du behøver å tenke på, ettersom bilen er fra før 1990. Dermed vil bruksfradraget være så høyt at avgiften blir 0,-.

 

Den tekniske siden av det er en annen. Ved økt effekt må bremser og hjuloppheng også tåle oppgraderingen. På noen biler er det forskjell (f.eks større bremseskiver) på biler med kraftigere motor. Finn ut hva slags deler som sitter på bilen din og om den konfigurasjonen har blitt levert med motoreffekt tilsvarende din chippede motor. I så fall bør det være greit, det bør til og med være kurant å få det skrevet inn i vognkortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilen er i veldig god forfatning. Brukt originaldeler så langt det rekker når jeg har foretatt reparasjoner. Hadde bilen hos NAF i desember, og han som inspiserte bilen var veldig overrasket over hvor bra teknisk stand den er.

 

Dette er som sagt Turbo Intercooler utgaven. Den har allerede kraftigere bremser og krengningshemmere fra fabrikk. Denne er ikke noe harry rånebil, lagt litt sjel i å holde den original. Ikke senket er den heller.

 

Usikker på om det er noe effektøkning. Bilen kommer originalt med 182HK, chippen skal visstnok øke dette til 240HK. Ut i fra det jeg kunne finne på Internett tillater Volvo effektøkning opp til 238HK. Dette krever også nye støtdempere som er utgått. Min bil skulle hatt disse forsterkede støtdemperene originalt, men er ikke mulige å kjøpe lenger. Så har noen dårligere.

 

Hvor reell effektøkningen er i min bil kan jeg ikke si. Har ikke tilgang på en annen bil for sammenligning. Motoreffekten er ikke oppgitt i vognkortet heller om det er relevant. Står bare drivstofftype og slagvolum. Står heller ikke spesifisert noen ombygging.

 

Siden bilen både kosmetisk og teknisk ser originalt ut så har jeg ikke noe å frykte her? Burde jeg likevel opplyse myndighetene og forsikringsselskapet om dette bare for å være på den sikre siden?

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Chip er faktisk ikke ulovlig dersom bilen din ble levert uten catalysator. Var det1989 det kravet kom?

Så lenge bilen ikke er trimmet mye har du ikke noe å frykte.

Dette er feil. Dette er hentet rett fra KONTROLLVEILEDNING PERIODISK KONTROLL AV KJØRETØY

 

Motoreffekt:
Visuell kontroll for åpenbar
endring/
modifiserting for økning av motoreffekt

 

Motoreffekt - Ulovlig modifisering av styreenheten 2
Det vil i praksis si at chipping ikke er lov i form av at det skal anmerkes som 2-erfeil ved PKK. Dog skal sies at chipping i seg selv er bortimot umulig å avdekke på denne bilen, så lenge LADETRYKKET ikke er endret. For det er i bunn og grunn chippens eneste funksjon, å tillate høyere ladetrykk enn originalt. Er du bekymret for å bli tatt for trimming, sett ladetrykket til det som er originalt, så har du neppe noe å være bekymret for.
Lenke til kommentar

Mistenker trykket turboen produserer er litt for høyt. Ved full belastning i 4. gir så ligger indikatoren noe over på det røde feltet. Ser også at blomberingen på turboen og justeringen for innsprøytningen er fjernet. Mistenker den går på for fet bensinblanding også.

 

Fikk ikke 2er feil når jeg godkjente bilen på EU kontroll i desember. Jeg viste likevel bekymring for at det lukter bensin av eksosen under kjøring, og indikatoren er over på det røde feltet ved full belastning. Ble fortalt at det er normalt på disse gamle bilene. Har ikke brydd meg særlig mye med det inntil jeg oppdaget at forseglingen på styreenheten var brutt og fant en uoriginal brikke på innsiden.

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Vel, jeg utfører PKK, styreenheten er ikke noe vi aktivt åpner for å studere. Slik som jeg ser det er det heller ikke verd en anmerkning at det er mulig å justere ladetrykket. Over tid blir fjæra i wastegaten/aktuatoren slakkere, så justering er nødvendig for å opprettholde normalt ladetrykk. Det eneste jeg ville vurdert å kikke på er åpenbart for høyt ladetrykk, så om du har kontroll på den saken så tror jeg du er innaforr fornuften.

Litt på sidelinja, men er du bekymra for blandinga så koster et bredbåndslambdameter ikke allverden lenger.

Lenke til kommentar

Innsprøytningssystemet er veldig gammelt, første typen av Bosch Motronic. Dette styresystemet har ikke lambdasonde. Er heller ikke interessert i å montere dette da det krever nytt eksosrør med hull til denne sensoren.

 

Får høre med et verksted over påsken om trykket kan bli justert. Har ikke utstyr til å måle trykket dessverre.

 

Virker som dette ikke er "farlig" likevel da. Ble litt bekymret for om dette kunne føre til negative konsekvenser for meg. Ganske surt om jeg skulle få regress i en ulykke som følge av chippen, noe som ikke er min feil er montert i bilen en gang.

 

Som nevnt tidligere, burde jeg likevel opplyse forsikringsselskap og myndighetene om dette? Virker som bilen til tross for chippen ikke har nevneverdig effektøkning. Kan ikke bekrefte dette helt, men virker slik.

Endret av samaron
Lenke til kommentar

 

Chip er faktisk ikke ulovlig dersom bilen din ble levert uten catalysator. Var det1989 det kravet kom?

Så lenge bilen ikke er trimmet mye har du ikke noe å frykte.

Dette er feil. Dette er hentet rett fra KONTROLLVEILEDNING PERIODISK KONTROLL AV KJØRETØY

 

Motoreffekt - Ulovlig modifisering av styreenheten 2

Ja, der står det "ulovlig modifisering". På biler uten katalysator er dette lov, og dermed er det en LOVLIG modifisering av styreenheten. Dette har jeg spurt BT om. Grunnen til at dette ikke er lovlig på nyere biler er på grunn av utslippskravene som ble innført, og dermed kan man ikke endre på motorstyringen. Det er ingenting i veien for å bytte til uorginal hjerne på en eldre bil (før 1989) så lenge man ikke øker effekten.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

 

 

Chip er faktisk ikke ulovlig dersom bilen din ble levert uten catalysator. Var det1989 det kravet kom?

Så lenge bilen ikke er trimmet mye har du ikke noe å frykte.

Dette er feil. Dette er hentet rett fra KONTROLLVEILEDNING PERIODISK KONTROLL AV KJØRETØY

 

Motoreffekt - Ulovlig modifisering av styreenheten 2

Ja, der står det "ulovlig modifisering". På biler uten katalysator er dette lov, og dermed er det en LOVLIG modifisering av styreenheten. Dette har jeg spurt BT om. Grunnen til at dette ikke er lovlig på nyere biler er på grunn av utslippskravene som ble innført, og dermed kan man ikke endre på motorstyringen. Det er ingenting i veien for å bytte til uorginal hjerne på en eldre bil (før 1989) så lenge man ikke øker effekten.

 

Det refereres til motoreffekt her, ikke utslipp.

Lenke til kommentar

Ja, men poenget mitt er at å bytte hjerne er ikke ulovlig på en eldre bil enn 1989. Men, dersom den er trimmet vil det du sier slå inn. Det nytter ikke derfor å si "ikke godkjennt, uorginal hjerne" når bilen er pre1989, siden ny hjerne kun er ulovlig om det er trimmet, noe som er ulovlig uavhengig av om det er ny eller orginal hjerne:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hadde bilen på rullende landevei i dag for morroskyld. Effekten ble målt til 160 HK, tekniske data i Haynes manualen (står ikke i vognkortet) så skal bilen ha 182 HK. Selv med chip så yter bilen mindre enn det den gjorde fra fabrikken ser det ut til. Chippen skal i teorien levere opp til 240 HK.

 

Med denne dokumentasjonen fra effektmålingen så burde jeg hvertfall ikke ha noe å være redd for?

Endret av samaron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde DIN standard for effektmåling var med girkasse, mens SAE standarden var direkte på motoren?

 

Uansett så er det jo tydelig bilen ikke yter mer enn den skal. Papirene fra bilverkstedet burde vel være god nok dokumentasjon om "trimming" skulle bli oppdaget av noen som bryr seg. Verkstedet er autorisert og godkjent av Statens Vegvesen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...