Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Barnevernet! Politiattest!


Anbefalte innlegg

Juridisk spørsmål ang barnevernets rett/lov til å innhente opplysninger hos politiet:

 

Først viktig for meg å presisere at jeg er helt enig i at barnets beste er det viktigste prinsippet her!

 

Saken er:

 

Min venninne er midt i en sak med barnevernet. Og iom at jeg er tilstede i boligen hennes ved ett par anledninger som de kommer på hjemmebesøk, har de kontaktet politiet og bedt om vandel på meg. Uten at jeg har samtykket til dette. Det kommer fram i papirene til mor. Er dette lov??

 

Og når det er sagt; Jeg er domfelt i 2007, som forøvrig er 7 år siden. I en narkotikasak. Dommen er ferdig sonet. Og jeg føler selv jeg har gjort opp for meg, slik det forventes. Politiet i kommunen her jeg bor VET godt at jeg har lagt fortiden bak meg. Og nevnte i en liten setning at de ikke anser meg som en kriminell person. Men allikevel legger de ut om dommen fra 2007. Finnes det noen regler/lover rundt dette??

 

For all del, ikke misforstå meg! Helt greit at de sjekker meg både her og der.. Er rett og slett bare nysgjerrig på om noen vet noe rundt dette??



Anonymous poster hash: 0d3eb...b33
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres underlig ut .. "melder meg på" her av nysgjerrighet.

 

Forøvrig; du skriver du har vært "tilstede ved et par anledninger" .. kan det tenkes at de har oppfattet deg som noe litt mer enn bare "tilstede"? Som i partner, elsker, kjæreste, samboer, og evt involvert i oppdragelsen av barnet? I såfall kan det nok godt tenkes det har lov til å gjøre slikt.

 

Men som sagt, jeg vet ikke .. er bare nysgjerrig.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Høres underlig ut .. "melder meg på" her av nysgjerrighet.

 

Forøvrig; du skriver du har vært "tilstede ved et par anledninger" .. kan det tenkes at de har oppfattet deg som noe litt mer enn bare "tilstede"? Som i partner, elsker, kjæreste, samboer, og evt involvert i oppdragelsen av barnet? I såfall kan det nok godt tenkes det har lov til å gjøre slikt.

 

Men som sagt, jeg vet ikke .. er bare nysgjerrig.

Mor til barnet og jeg er jo gode venner. Og er sammen en del. Uten av det er noe annet enn vennskapelig...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg vet ikke noe om det juridiske, men det ville vært en smule merkelig om barnevernet ikke hadde hatt lov til slikt. De må jo danne seg et bilde av omgivelsene til barnet og da vil bl.a. vandelsattester være et nødvendig verktøy.

Du burde vel kanskje bli gitt beskjed om at dette er gjort.

 

Jeg er litt mer skeptisk til at foresatte presenterer sakspapirer for venninder, for alt jeg vet kan jo også tredjeparts vandel presenteres i disse. Disse sakene er taushetsbelagt såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Hvis du er tilstede ved flere anledninger vil jeg tro at barnevernet har lov til det, ja. Jeg vil faktisk tro at de _må_ gjøre det, det er en del av arbeidsoppgavene deres. Men jeg tror også at en narkosak fra 7 år tilbake ikke vil ha noe å si med mindre det er en narkosak som gjør at de er involvert til å begynne med.

Lenke til kommentar

Hvordan vet barnevernet hvilken person de skal be politiet om vandelsattest fra?
Ba de deg om å vise legitimasjon, og skreiv de da ned dine personalia?
Eller står kanskje ditt navn på postkassa, og du da er registrert i folkeregisteret på denne adressen?

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å kikke på reglene, men de er ikke så lette å forstå.

 

Handler dette om fosterbarn?

 

Er virkelig saken din beskrevet i papirer mor har fått?

 

Står det hva slags attest det er snakk om?

 

Står det noe om forskrift/lov/hjemmel i papirene?

 

Nei, dette er ikke fosterbarn.. Det er barnet til min venninne. Og, ja saken min er beskrevet i hennes papirer. Står ingenting om hva slags attest, men at de har hentet ut opplysninger om meg. Hverken med henvisning til noen lov eller forskrift.

De spurte om navnet mitt, og man trenger jo tydeligvis ikke så mye mere enn dette, for å få ut opplysninger hos politiet. Noe som undrer meg. Jeg har selv snakket med en politijurist, da jeg fant ut dette. Men hun var ikke spesielt behjelpelig. Snarere tvert om. Og da blir jeg enda mere sikker på at både BV og politi har gått over grensen...

Endret av tivoli77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...