Gå til innhold

Hvordan ta sit ups?


Ember

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Lurer på hvordan man egentlig skal ta en "ordentlig" sit up?

 

Er det å få noen til å holde fast bena, eller feste de under f.eks en kant, juks?

 

Skal man gå helt opp, eller holder det bare med en liten bøy?

 

 

 

For guds skyld, ikke gå helt opp. Da trener du hovedsaklig hofteleddsbøyerne.

 

Men som War, er jeg prinsipielt mot situps og crunches. Kjør heller planken og diverse slynge-øvelser om du ønsker å trene kjernemuskulaturen.

Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg om hva som er bra eller ikke, men i militæret hadde en beina oppå en benk,så satt en kompis oppå bena, knær 90 grader og bøy helt opp så mange en klarer.

 

Jeg var troppsbefal, og prøvde å få den øvelsen UT av Forsvaret, av samme grunn som jeg nevnte ovenfor. Det er helt tåpelig at de fremdeles bruker den øvelsen.

Lenke til kommentar

 

Skal ikke uttale meg om hva som er bra eller ikke, men i militæret hadde en beina oppå en benk,så satt en kompis oppå bena, knær 90 grader og bøy helt opp så mange en klarer.

 

Jeg var troppsbefal, og prøvde å få den øvelsen UT av Forsvaret, av samme grunn som jeg nevnte ovenfor. Det er helt tåpelig at de fremdeles bruker den øvelsen.

 

 

Var 2011 jeg var inne, så er nok der enda ;9

Lenke til kommentar

 

Skal ikke uttale meg om hva som er bra eller ikke, men i militæret hadde en beina oppå en benk,så satt en kompis oppå bena, knær 90 grader og bøy helt opp så mange en klarer.

 

Jeg var troppsbefal, og prøvde å få den øvelsen UT av Forsvaret, av samme grunn som jeg nevnte ovenfor. Det er helt tåpelig at de fremdeles bruker den øvelsen.

 

 

Av alt meningsløse man tar seg til i Forsvaret er faktisk situps ganske stuereint.

 

Jeg kan foreksempel nevne at det å hoppe i fallskjerm for å måtte gå 3 dager for å finne basen er ganske meningsløst.

Lenke til kommentar

 

 

Skal ikke uttale meg om hva som er bra eller ikke, men i militæret hadde en beina oppå en benk,så satt en kompis oppå bena, knær 90 grader og bøy helt opp så mange en klarer.

 

Jeg var troppsbefal, og prøvde å få den øvelsen UT av Forsvaret, av samme grunn som jeg nevnte ovenfor. Det er helt tåpelig at de fremdeles bruker den øvelsen.

 

 

Av alt meningsløse man tar seg til i Forsvaret er faktisk situps ganske stuereint.

 

Jeg kan foreksempel nevne at det å hoppe i fallskjerm for å måtte gå 3 dager for å finne basen er ganske meningsløst.

 

 

Det er jeg nok ikke enig i.

Lenke til kommentar

Å lære seg å gå i 3 dager er faktisk en ganske nyttig evne for en soldat. Ikke bare det å gå, men det å lære å ta vare på føttene sine for å forebygge og behandle skader. Man lærer nytten av å ha med reine, tørre sokker. Man lærer nytten av kart og kompass. Man lærer nytten av å kunne kle seg for været, og ikke bare pakke på seg flere kg. med klær dersom det er kaldt. Man lærer hvor awesome sportstape er. Man lærer å behandle ekstreme gnagsår. Man lærer nytten av å finjustere hvor på ryggen man har sekken.

 

I could go on and on...

 

Situps lærer man ekstremt lite av, og man kan i verste fall (uten å strekke skikkelig) ende opp med ryggskader grunnet overrotert pelvis.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Å lære seg å gå i 3 dager er faktisk en ganske nyttig evne for en soldat. Ikke bare det å gå, men det å lære å ta vare på føttene sine for å forebygge og behandle skader. Man lærer nytten av å ha med reine, tørre sokker. Man lærer nytten av kart og kompass. Man lærer nytten av å kunne kle seg for været, og ikke bare pakke på seg flere kg. med klær dersom det er kaldt. Man lærer hvor awesome sportstape er. Man lærer å behandle ekstreme gnagsår. Man lærer nytten av å finjustere hvor på ryggen man har sekken.

 

I could go on and on...

 

Situps lærer man ekstremt lite av, og man kan i verste fall (uten å strekke skikkelig) ende opp med ryggskader grunnet overrotert pelvis.

 

For folk i førstegangstjenesten kan jeg se det, men for operatører burde dette være kunnskap som de allerede innehar. Men pågrunn av mangel på arbeid ser jeg helst vi kunne brukt tiden på noe annet.

Lenke til kommentar

 

Det er fortsatt ganske teit å gå 3 dager uten mål og mening i skogen. Hadde det vært noe oppgaver å løse på veien hadde det vært en ting.

 

Ser ikke ut som du skjønner militæret :p

 

 

Det var en del ting jeg ikke forsto, men man hadde som regel ikke noe annet valg enn å akseptere det :p 4.5 år ble det for min del, mer enn det fikk jeg dessverre ikke :-)

Lenke til kommentar

Det er fortsatt ganske teit å gå 3 dager uten mål og mening i skogen. Hadde det vært noe oppgaver å løse på veien hadde det vært en ting.

 

Men alle de tingene jeg ramsa opp. De er jo mål og mening for turen. Det er ikke bare at "nå skal vi gjøre ditt og datt". Man har mye å lære om hvordan man tar vare på seg selv, og hvor mye man egentlig tåler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er fortsatt ganske teit å gå 3 dager uten mål og mening i skogen. Hadde det vært noe oppgaver å løse på veien hadde det vært en ting.

 

Men alle de tingene jeg ramsa opp. De er jo mål og mening for turen. Det er ikke bare at "nå skal vi gjøre ditt og datt". Man har mye å lære om hvordan man tar vare på seg selv, og hvor mye man egentlig tåler.

 

 

Det er ganske basis soldatkunnskaper for erfarne soldater. Vi brukte store deler av dagene enten i fjellet, skogen eller til sjøs. Men jeg forstår naturligvis hvilke grunnleggende ting man må kunne, men det å vandre rundt i 3 dager for å komme seg hjem gir fortsatt ikke så mye mer mening.

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Lurer på hvordan man egentlig skal ta en "ordentlig" sit up?

 

Er det å få noen til å holde fast bena, eller feste de under f.eks en kant, juks?

 

Skal man gå helt opp, eller holder det bare med en liten bøy?

 

 

 

For guds skyld, ikke gå helt opp. Da trener du hovedsaklig hofteleddsbøyerne.

 

Men som War, er jeg prinsipielt mot situps og crunches. Kjør heller planken og diverse slynge-øvelser om du ønsker å trene kjernemuskulaturen.

 

Hvis man ikke skulle ta sit ups for å bygge magemuskler, er det negativt å trene hofteleddsbøyerne? Kan være det er et teit spørsmål men lurer?

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

 

Lurer på hvordan man egentlig skal ta en "ordentlig" sit up?

 

Er det å få noen til å holde fast bena, eller feste de under f.eks en kant, juks?

 

Skal man gå helt opp, eller holder det bare med en liten bøy?

 

 

 

For guds skyld, ikke gå helt opp. Da trener du hovedsaklig hofteleddsbøyerne.

 

Men som War, er jeg prinsipielt mot situps og crunches. Kjør heller planken og diverse slynge-øvelser om du ønsker å trene kjernemuskulaturen.

 

Hvis man ikke skulle ta sit ups for å bygge magemuskler, er det negativt å trene hofteleddsbøyerne? Kan være det er et teit spørsmål men lurer?

 

 

Det er ikke negativt å trene hofteleddsbøyerne, men problemet med situps er at hofteleddsbøyerne gjør 80% av jobben. Det gjør at øvelsen faktisk er veldig lite effektiv for magemuskulaturen.

 

Et annet problem er at hofteleddsbøyerne har veldig lett for å bli veldig stive, og det kan medføre ryggsmerter og -skader pga. at pelvis roteres mer innover.

 

Hofteleddsbøyerne får likevel mer enn nok trening gjennom de andre øvelsene man vanligvis gjør. Spesielt de store øvelsene som knebøy, beinpress, markløft osv. Det er derfor sjeldent nødvendig med ekstra øvelser for den muskelgruppa, med mindre du har et spesielt behov for det, enten som fysioterapi, eller i enkelte idretter som høydehopp eller hekkeløp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...