Gå til innhold

Hvordan ta sit ups?


Ember

Anbefalte innlegg

Da jeg ikke er trent i det hele tatt, for å si det sånn, så får jeg ikke noe trening på hofteleddsbøyerne ellers, vil jeg anta :/ tar ikke knebøy og de andre du nevnte, men kanskje det fortsatt ikke er bra å ta sånne sit ups!?

 

Men hvis jeg tar sit ups (på måten dere ikke anbefaler) ved at noen holder fast bena mine, eller jeg fester dem under noe, er det utrolig enkelt! Hva kommer dette av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg ikke er trent i det hele tatt, for å si det sånn, så får jeg ikke noe trening på hofteleddsbøyerne ellers, vil jeg anta :/ tar ikke knebøy og de andre du nevnte, men kanskje det fortsatt ikke er bra å ta sånne sit ups!?

 

Men hvis jeg tar sit ups (på måten dere ikke anbefaler) ved at noen holder fast bena mine, eller jeg fester dem under noe, er det utrolig enkelt! Hva kommer dette av?

 

Det kommer egentlig bare av at hofteleddsbøyerne gjør mesteparten av arbeidet.

 

Hvis du trenger noen øvelser å gjøre på hjemmebasis, så ville jeg heller anbefalt planken. Da får du aktivert alt situps lover og failer på. Du får trent både mage, rygg, og stabilisatorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da jeg ikke er trent i det hele tatt, for å si det sånn, så får jeg ikke noe trening på hofteleddsbøyerne ellers, vil jeg anta :/ tar ikke knebøy og de andre du nevnte, men kanskje det fortsatt ikke er bra å ta sånne sit ups!?

 

Men hvis jeg tar sit ups (på måten dere ikke anbefaler) ved at noen holder fast bena mine, eller jeg fester dem under noe, er det utrolig enkelt! Hva kommer dette av?

 

Det kommer egentlig bare av at hofteleddsbøyerne gjør mesteparten av arbeidet.

 

Hvis du trenger noen øvelser å gjøre på hjemmebasis, så ville jeg heller anbefalt planken. Da får du aktivert alt situps lover og failer på. Du får trent både mage, rygg, og stabilisatorer.

 

Men blir man da bedre trent som i at man kan ta flere sit-ups?

Om et par måneder skal jeg på en opptaksprøve der det er krav om x-sit-ups. Bena skal våre i en 90˙ vinkel og høyre albue skal treffe venstre lår osv.. Jeg har alltid slitt med sit-ups, og jeg tror det kan ha med at jeg er veldig stiv i ryggen.

Lenke til kommentar

 

 

Da jeg ikke er trent i det hele tatt, for å si det sånn, så får jeg ikke noe trening på hofteleddsbøyerne ellers, vil jeg anta :/ tar ikke knebøy og de andre du nevnte, men kanskje det fortsatt ikke er bra å ta sånne sit ups!?

 

Men hvis jeg tar sit ups (på måten dere ikke anbefaler) ved at noen holder fast bena mine, eller jeg fester dem under noe, er det utrolig enkelt! Hva kommer dette av?

 

Det kommer egentlig bare av at hofteleddsbøyerne gjør mesteparten av arbeidet.

 

Hvis du trenger noen øvelser å gjøre på hjemmebasis, så ville jeg heller anbefalt planken. Da får du aktivert alt situps lover og failer på. Du får trent både mage, rygg, og stabilisatorer.

 

Men blir man da bedre trent som i at man kan ta flere sit-ups?

Om et par måneder skal jeg på en opptaksprøve der det er krav om x-sit-ups. Bena skal våre i en 90˙ vinkel og høyre albue skal treffe venstre lår osv.. Jeg har alltid slitt med sit-ups, og jeg tror det kan ha med at jeg er veldig stiv i ryggen.

 

 

Jeg antar det er enten Forsvaret eller PHS du søker opptak til?

 

Det er klart at hvis du vil forbedre antall sit-ups, så burde du trene sit-ups, men det er ikke helt det samme som crunches. Ved crunching så bøyer du kroppen rundt magen, mens i sit-ups, så bøyer du kroppen ved hoftene. Det gjør at hofteleddsbøyerne gjør mye av arbeidet under sit-ups.

 

Det du kan gjøre er å trene alternative øvelser som vil forbedre antall sit-ups, uten at du trenger å øve sit-ups eksplisitt. Så kan du ta opptaksprøven, og ta ting derfra. Nevner du i etterkant (ETTER akseptert jobbtilbud) at du har vanskeligheter med ryggen under sit-ups, så får du søke fritak, og kan ta alternative øvelser.

 

Så, de øvelsene jeg prater om er andre øvelser som også trener samme område, eksempelvis liggende og hengende benhev. Start gjerne med å bøye knærne når du løfter, men jobb deg mot å kunne klare det med strake ben.

 

Men igjen, tren også planken. Har du hint av ryggproblemer, så er dette en god øvelse for å få stabilisert muskelgruppene som kan forårsake avstiving av ryggen. Selvsagt også aktuelt for de som ikke har ryggproblemer, som en preventiv greie.

Lenke til kommentar

Jeg skal inn på paramedic. Det er egentlige latterlig lave krav, men som sagt så sliter jeg med denne øvelsen. Jeg skal begynne å trene alternativt kombinert med crunchesene. Takk for svar.

 

Edit:

Edit 2: Fjernet nytt spørsmål..

Endret av CirkA7
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her har det visst oppstått et par misforståelser. Crunches og situps er utført av styrkeløftere i Norgeseliten, og er ikke skadelig for dem. En sit up eller crunch er skadelig i det øyeblikk psoas major og illiacus tar over arbeidet for rectus abdominis. Det skjer når du lar korsryggen miste kontakten med bakken, og får en vektarm over hofta i stedet. Hensikten med dynamiske mageøvelser er å aktivt dra det nederste ribbeinet mot illiacus som en slags kompresjon. Det er helt trygt og er slik crunches egentlig skal gjøres.

 

Dette gjelder samtlige øvelser. Å si at benhev er noe tryggere synes jeg blir helt feil, fordi om en utrent person forsøker å gjøre øvelsen med strake ben, har han som regel ikke sjans til å holde korsryggen nedi. Da står vi oppi helt samme problematikk og øvelsen er skadelig. En crunch er en lavterskel øvelse jeg kan lære moren min å utføre trygt.

Lenke til kommentar

 

 

Og du som er så ekstremt opptatt av at baseøvelser ikke skal gjøres før man har 100% teknikk burde vel ha samme tankegang når det kommer til situps? Hvor mange nybegynnere har du sett som gjør en situp på korrekt måte? Svært få, vil jeg anta.

 

Det finnes utallige øvelser for kjerne og abs som er vel så gode som situps, så hvorfor ikke kjøre dem når majoriteten utfører situps på en mindre heldig måte?

Lenke til kommentar

Fordi å ta situps ikke krever noen innlæring eller fysiske forutsetninger, du må bare vite de to faktorene som skal til (ikke gå så langt opp at korsryggen løfter seg, og å klemme sammen fra nederste ribbein og ned mot hofta). Sit-ups er en dynamisk bevegelse, som skiller seg ut fra de fleste andre sikre mageøvelser som først og fremst er isometriske / statiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...