Gå til innhold

Guide: Digitale farger er ikke så enkelt som du tror


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen deres "Digitale farger er ikke så enkel som du tror" er rett og slett elendig, inneholder mange feil og forvirrer mer enn den er til hjelp for fotoentusiaster og fotografer som vil lære mer om fargestyring og print.

 

Faktum er at flere og flere brukere skriver ut korrigere råfiler direkte fra Lightroom fordi det er enkelt, det blir bedre og det blir mer riktig. Og de som printer korrigerte RAW filer fra Lightroom (eller fra Aperture som var først ute) de printer fra ProPhoto fargerom (eller retteres sagt Melissa RGB som har fargerommet til ProPhoto men med Gamma 2.2 kurve).

Artikkelforfatteren Håkon V. Treider kompliserer mer en han forklarer og skriver om fargerom, bits and bytes som om dette er bare for de med doktorgrad i fargebehandling. Og hvor han til slutt konkluderer (uten a forklare hvorfor) og anbefaler å bruke sRGB, eller La Printeren Styre Fargene eller CMYK. Dette er jo stikk i strid på hvordan de fleste skriver ut egne fotografier hjemme idag. Sitat Håkon V. Treider "Fargerom som baserer seg på CMYK er godt egnet til utskrift fordi blekk fungerer på samme måte - subtraktivt.". Det er riktig at noen av blekkpatronene er i CMYK men det blir for enkelt å konkludere med at man da skal cmyke bildene. Printerdrivere til Canon, HP og Epson er i RGB slik at det man skriver ut skal være i RGB selv på en 6 fargersfototoskriver. Og enklest fotoutskrift får man som sagt av korrigerte råfiler som automatisk blir satt til ProPhoto fargerom fra Lightrom og Aperture.

 

Mvh

Per Arnfinn

Profil Data as

importør/distributør Epson, Eizo, XRite, Datacolor, Mirage, Moab

kursholder Printing, fargestyring, kalibrering og skanning

  • Liker 7
Lenke til kommentar

+1 Per Arnfinn.

 

Personlig så har jeg en NEC PA272W, som jeg har hardwarekalibrert til sRGB nesten hele tiden. Visst kan jeg lage fantastisk spreke bilder i Lightroom når den er kalibrert til Adobe RGB, men da må jeg invitere publikum hjem for å vise fram bildene. I Adobe RGB viser skjermen så mange farger at jeg blir glad bare av å se startmenyen i Windows.

Lenke til kommentar

Og hvor han til slutt konkluderer (uten a forklare hvorfor) og anbefaler å bruke sRGB, eller La Printeren Styre Fargene eller CMYK. Dette er jo stikk i strid på hvordan de fleste skriver ut egne fotografier hjemme idag.

 

"De fleste" aner vel ikke hva sRGB er og er strålende fornøyd om skriveren i det hele tatt skriver ut?

 

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og hvor han til slutt konkluderer (uten a forklare hvorfor) og anbefaler å bruke sRGB, eller La Printeren Styre Fargene eller CMYK. Dette er jo stikk i strid på hvordan de fleste skriver ut egne fotografier hjemme idag.

 

"De fleste" aner vel ikke hva sRGB er og er strålende fornøyd om skriveren i det hele tatt skriver ut?

 

-k

Det er solgt vanvittig mange DSLR kameraer de siste år og spørsmålet jeg da må stille er hva vi vil med den fantastiske inputen dersom den skal ligge på harddisken eller ikke få optimalt ut på papir, slik artikkelforfatteren skriver.

Lenke til kommentar

"Med tanke på hvor bred støtten for sRGB er for bilder på web, så er dette et enkelt valg for de av oss som ikke skal skrive ut bildene, eller levere svært nøyaktige hudtoner kommersielt. "

 

Quiz: av 100 tilfeldig valgte bilder fra magasiner og reklame-blekker osv, hvor stor andel av bildene gjengir nøyaktige hud-toner, dvs gjengir ekte hudfarger?

Lenke til kommentar

 

 

Og hvor han til slutt konkluderer (uten a forklare hvorfor) og anbefaler å bruke sRGB, eller La Printeren Styre Fargene eller CMYK. Dette er jo stikk i strid på hvordan de fleste skriver ut egne fotografier hjemme idag.

 

"De fleste" aner vel ikke hva sRGB er og er strålende fornøyd om skriveren i det hele tatt skriver ut?

 

-k

Det er solgt vanvittig mange DSLR kameraer de siste år og spørsmålet jeg da må stille er hva vi vil med den fantastiske inputen dersom den skal ligge på harddisken eller ikke få optimalt ut på papir, slik artikkelforfatteren skriver.

Jeg skal ikke klage på noe av det du skriver siden jeg har lite peiling. Jeg vil bare si at det finnes sikkert flere folk som meg som bare rett og slett elsker pc og elsker å se på fine klare bilder. Å skrive ut bilder ville nok været greit det om jeg allerede hadde hatt en skriver som kunne gjort det men det har jeg ikke og har ingen planer om å kjøpe en heller, men jeg eier ett DSLR kamera.

 

Just saying ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Artikkelen deres "Digitale farger er ikke så enkel som du tror" er rett og slett elendig, inneholder mange feil og forvirrer mer enn den er til hjelp for fotoentusiaster og fotografer som vil lære mer om fargestyring og print.

 

Faktum er at flere og flere brukere skriver ut korrigere råfiler direkte fra Lightroom fordi det er enkelt, det blir bedre og det blir mer riktig. Og de som printer korrigerte RAW filer fra Lightroom (eller fra Aperture som var først ute) de printer fra ProPhoto fargerom (eller retteres sagt Melissa RGB som har fargerommet til ProPhoto men med Gamma 2.2 kurve).

Artikkelforfatteren Håkon V. Treider kompliserer mer en han forklarer og skriver om fargerom, bits and bytes som om dette er bare for de med doktorgrad i fargebehandling. Og hvor han til slutt konkluderer (uten a forklare hvorfor) og anbefaler å bruke sRGB, eller La Printeren Styre Fargene eller CMYK. Dette er jo stikk i strid på hvordan de fleste skriver ut egne fotografier hjemme idag. Sitat Håkon V. Treider "Fargerom som baserer seg på CMYK er godt egnet til utskrift fordi blekk fungerer på samme måte - subtraktivt.". Det er riktig at noen av blekkpatronene er i CMYK men det blir for enkelt å konkludere med at man da skal cmyke bildene. Printerdrivere til Canon, HP og Epson er i RGB slik at det man skriver ut skal være i RGB selv på en 6 fargersfototoskriver. Og enklest fotoutskrift får man som sagt av korrigerte råfiler som automatisk blir satt til ProPhoto fargerom fra Lightrom og Aperture.

 

Mvh

Per Arnfinn

Profil Data as

importør/distributør Epson, Eizo, XRite, Datacolor, Mirage, Moab

kursholder Printing, fargestyring, kalibrering og skanning

 

Hei Per Arnfinn.

 

Jeg prøver å svare deg her da du ikke har svart på PM på litt over en måneds tid.

 

Du innleder med å si at artikkelen er elendig, inneholder mange feil og forvirrer mer enn den er til hjelp for fotoentusiaster og fotografer som vil lære mer om fargestyring og print. Flott måte å starte en innlegg på.

 

Du har dessverre misforstått to essensielle ting: Akam leses i stor grad av "vanlige folk" som ikke bruker Lightroom eller andre fancy redigeringsprogrammer. På (kompakt) kamera deres som antageligvis alltid står i JPEG-modus er det (typisk) to innstillinger for fargerom: sRGB eller AdobeRGB. At det er en anbefaling til vanlige brukere som ikke ønsker å sette seg mer inn i temaet om å bruke sRGB er derfor helt naturlig.

 

Det andre du har misforstått er at dette er en guide til fargestyring for print. Det er det nelig ikke. Dette er en forklarende artikkel som tar for seg hva fargerom er for noe rart, med tips til den som ikke ønsker å sette seg inn i det OG en mer dyptgående forklaring for den interesserte om hvordan det faktisk fungerer. En egen artikkel som tar for seg hvordan man skriver ut bilder med god fargestyring er derimot en god ide for fremtidige akam-artikler/guider.

 

Videre skriver du at jeg konkluderer med en anbefaling av sRGB, CMYK eller å la printeren styre fargene for utskrift. Da lurer jeg på, har du i det hele tatt lest siste avsnitt av artikkelen? La meg sitere:

 

Med tanke på hvor bred støtten for sRGB er for bilder på web, så er dette et enkelt valg for de av oss som ikke skal skrive ut bildene, (..)

 

Du kan ikke klippe og lime setninger og meninger fra artikkelen uten sammenheng for så å kritisere innholdet. Ærlig talt.

 

Det står også i artikkelen:

 

...det kan være å lurt å la printeren ta seg av dette hvis du ikke ønsker å eksperimentere, eller ikke har en særlig dyr printer.

 

Her henvender jeg meg til de som ikke ønsker å sette seg inn i temaet, men rett og slett bare ønsker å skrive ut bildene med et godt nok resultat, helt enkelt, eksempelvis familiebilder fra ferie i syden eller hytta. Vi snakker igjen om vanlig folk - som sikkert har kjøpt seg en forholdsvis rimelig fargeskriver på nærmeste elektronikkforetning og som iallfall ikke bruker RAW-format.

 

I neste miniavsnitt nevner jeg CMYK igjen og dette bygger videre på det som står litt lenger oppe:

 

Fargerom som baserer seg på CMYK er godt egnet til utskrift fordi blekk fungerer på samme måte - subtraktivt. (...) Da papir sliter enda mer med fargegjengivelsen enn halvgode sRGB-skjermer, er CMYK-fargerom ofte mindre enn sRGB. Et vanlig fargerom her er SWOP v2 som er en amerikansk standardutgave beregnet for profesjonell trykk og utskrift. (...)

Det er derfor viktig å være sikker på fargerom før du skal skrive ut, eller sende noe til utskrift.

 

Her har du feilsitert meg igjen og later som om jeg konkluderer med at CMYK er det beste når man skal skrive ut bildene sine. Det jeg gjør er å påpeke at CMYK og blekk baserer seg på samme prinsipp, altså subtraktiv fargeblanding, og at det derfor burde vært et natulig valg for utskrift. Videre står det svart på hvitt at CMYK er beregnet for profesjonell trykk og utskrift - da underforstått for eksempel trykking av aviser og blader der trykkekostnad pga. kvantitet går foran en god gjengivelse av et bredt fargespekter. Legg også merke til setningen "sende noe til utskrift". Mange trykkerier sender deg fargeprofilen sin (f.eks. i CMYK) så kan du på forhånd se hvordan resultatet blir (i stor grad).

 

Jeg er dog enig at dette avsnittet om CMYK kan skrives om, da det kunne trengt noen flere setninger for å gi bedre/enklere mening, spesielt siste avsnitt under underoverskriften "Alle farger".

 

Det jeg tror vi begge er enige om er følgende: Kvalitetsutskrift av (enkelt)bilder på skrivere med 6 eller flere fargepatroner har litt å vinne på å velge større fargerom - helst ProPhoto via eksempelvis Lightroom - eller som også artikkelen (nesten) sier:

 

For de av oss som har en profesjonell printer som typisk bruker sju eller flere blekkpatroner, vil nok aRGB gi en merkbar forbedring - hvis sammenlignet mot sRGB.

 

Jeg synes du kan legge fra deg den mildt sagt nedlatende tonen din og komme med konkrete forslag til endringer / avsnitt som kan fjernes slik at vi kan få laget en best mulig artikkel her på akam. Det er iallfall mitt mål!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...