Gå til innhold

Sliter med gjeld. Hus og bil er tatt pant i,og vi venter barn til sommeren


stril1

Anbefalte innlegg

Noen som vet om jeg kan få et annet utfall av saken jeg har havnet opp i?

 

Har gjeld som har gått til namsmannen på til sammen ca. 350 000.

Den med størst sum,192 000,fikk pant i huset før jul. Nå har ytterliger tre saker til havnet der og forstår det sånn at noen av de har fått pant i bilen,noen trekk i lønn.

 

Så er saken det at bilen er det billån på,som er mer enn det de vil ha,så jeg ser ikke noen mulighet at de kan gjøre noe der. Dessuten så er jeg avhengig av bil i jobb.

 

Til sommeren venter vi barn. Kan den faktoren være til hjelp på få snudd på saken,sånn at de ikke kan gå til det steget med eventuell salg av hus eller bil?

 

Har søkt hjelp av NAV,leverte inn alle dokumenter de trengte for snart 4 uker siden,men de har ikke gitt lyd fra seg siden.

Må ta kontakt med de og namsmannen imorgen.

 

Mitt håp er å få alt sammen inn i en gjeldsordning.

 

Er det noen som har vært igjennom noe lignende som kan gi meg råd. Er helt frustrert her jeg sitter :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merker at du har litt feil fokus. Det er du som skal betale lånet, og ikke staten, men det virker som at du forventer at systemet skal hjelpe deg.

 

Hvis dette er et problemet du virkelig ønsker å rette opp i så foreslår jeg at du legger ut følgende

 

- Eiendeler

- Lånesum og rente

- Inntekt

 

Dine problemer skyldes enten dårlig økonomisk styring (høy rente), dårlig inntekt eller overforbruk. Sikkert brutalt å høre, men sannheten er dessverre brutal. Det kan selvfølgelig være at livet har gitt deg humper slik at du har havnet i denne klemmen.

I hovedsak er grunnen idioti som har ført meg hit.

Av eiendeler er det kun hus og bil.

 

Bilen har et lån som pr. dags dato er på 83000,som er mer enn hva en del av de som krever penger skal ha. Bilen er ikke verd mer enn den summen heller med tanke på høg kilometer stand.

 

Huset er under gjennomsnittet på kvalitet. Å flytte til en liten leilighet,som mest sansynlig er dyrer er ikke verd det.

 

Min inntekt er på ca 22-23 netto måneden. Har mange utgifter som eg ikke kan kvitte meg med. Som drivstoff,forsikringer,huslån,strøm og kommunale utgifter. Bor såpass øde at buss ikke fungerer for å komme seg til jobb.

 

Totalt,med gjeld som ikke har gått så langt ennå,er jeg nok oppe i rundt 400 000.

Lenke til kommentar

Uten å ha sett detaljene så tror jeg nok du kan rette opp i det.

 

Jeg tenkte på litt mer detaljerte tall når det kommer til egenkapital. Du har hus, og huslån. Er det mulig å låne opp mer på huset for å betale ned dårlig gjeld? Er det kredittkortgjeld du har?

 

Det er ingenting galt med lønna di, jeg vil faktisk påstå at den er ganske bra. Akkurat nå lever jeg selv 7000kr/mnd (resten går til sparing), så det burde være mulig å kutte ganske mye for din del. Jeg synes vel kanskje at dette er litt lettere enn deg siden jeg faktisk liker å leve på lite.

 

Svaret på hva du kan gjøre er kjedelig og "enkelt" (i teorien ikke å gjennomføre). Kutt utgifter, snakk med utlånerne og øk inntekten.

 

Tips til ting du kan kutte rimelig momentant:

- Aviser, blader o.l. (200kr/mnd?

- Kabel/Satelitt TV (~400kr/mnd?)

- Kjøring som ikke er til og fra jobb (1000kr/mnd?)

- Rydde i forsikringer (sjekk finansportalen.no, mest sannsynlig betaler du overpris)

 

Du må få renteutgifter og andre utgifter ned, og om du har mulighet opp med inntekter. Gjør du noen grep så ser også kreditorer at du er seriøs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At du får barn gjør ingen endring på pantet i bil og eiendom. Det kan fortsatt begjæres tvangssalg. Pantet i bilen er det få som gidder å bry seg om, dersom de også har pant i eiendommen - faktisk mer krevende og kostbart for en kreditor å tvangssalge en bil enn en eiendom. Når det gjelder trekk i lønn kan du få dette frafalt eller minimert om du kan dokumentere større utgifter enn namsmann har lagt til grunn. Når du får barn vil det også bli et lavere beløp namsmannen kan beslutte trekk i lønn av.

 

Jeg ser ikke hva du mener NAV skal hjelpe deg med. Tenker du lån eller gjeldsordning? Går ut ifra at du har jobb og ikke er "NAVs problem".

 

Hvor stort boliglån har du, og hvor mye er boligen verdt? Kan refinansiering være aktuelt? BlueStep eks. har hjulpet mange i din situasjon.

 

Om alt håp er ute er gjeldsordning alternativet, men det er ikke sikkert du får innvilget dette, du har tross alt OK lønn, og er eier av eiendom og bil.

Lenke til kommentar

At du får barn gjør ingen endring på pantet i bil og eiendom. Det kan fortsatt begjæres tvangssalg. Pantet i bilen er det få som gidder å bry seg om, dersom de også har pant i eiendommen - faktisk mer krevende og kostbart for en kreditor å tvangssalge en bil enn en eiendom. Når det gjelder trekk i lønn kan du få dette frafalt eller minimert om du kan dokumentere større utgifter enn namsmann har lagt til grunn. Når du får barn vil det også bli et lavere beløp namsmannen kan beslutte trekk i lønn av.

 

Jeg ser ikke hva du mener NAV skal hjelpe deg med. Tenker du lån eller gjeldsordning? Går ut ifra at du har jobb og ikke er "NAVs problem".

 

Hvor stort boliglån har du, og hvor mye er boligen verdt? Kan refinansiering være aktuelt? BlueStep eks. har hjulpet mange i din situasjon.

 

Om alt håp er ute er gjeldsordning alternativet, men det er ikke sikkert du får innvilget dette, du har tross alt OK lønn, og er eier av eiendom og bil.

Med NAV så har jeg søkt hjelp gjennom gjeldsrådgiver. Har fast jobb.

Boliglånet er på 1555000,verdien vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

 

At du får barn gjør ingen endring på pantet i bil og eiendom. Det kan fortsatt begjæres tvangssalg. Pantet i bilen er det få som gidder å bry seg om, dersom de også har pant i eiendommen - faktisk mer krevende og kostbart for en kreditor å tvangssalge en bil enn en eiendom. Når det gjelder trekk i lønn kan du få dette frafalt eller minimert om du kan dokumentere større utgifter enn namsmann har lagt til grunn. Når du får barn vil det også bli et lavere beløp namsmannen kan beslutte trekk i lønn av.

 

Jeg ser ikke hva du mener NAV skal hjelpe deg med. Tenker du lån eller gjeldsordning? Går ut ifra at du har jobb og ikke er "NAVs problem".

 

Hvor stort boliglån har du, og hvor mye er boligen verdt? Kan refinansiering være aktuelt? BlueStep eks. har hjulpet mange i din situasjon.

 

Om alt håp er ute er gjeldsordning alternativet, men det er ikke sikkert du får innvilget dette, du har tross alt OK lønn, og er eier av eiendom og bil.

Med NAV så har jeg søkt hjelp gjennom gjeldsrådgiver. Har fast jobb.

Boliglånet er på 1555000,verdien vet jeg ikke.

 

Da bør du vell få tatt takst slik at du muligens kan refinansiere? Når kjøpte du og hva var prisen da?

Lenke til kommentar

Uten å ha sett detaljene så tror jeg nok du kan rette opp i det.

 

Jeg tenkte på litt mer detaljerte tall når det kommer til egenkapital. Du har hus, og huslån. Er det mulig å låne opp mer på huset for å betale ned dårlig gjeld? Er det kredittkortgjeld du har?

 

Det er ingenting galt med lønna di, jeg vil faktisk påstå at den er ganske bra. Akkurat nå lever jeg selv 7000kr/mnd (resten går til sparing), så det burde være mulig å kutte ganske mye for din del. Jeg synes vel kanskje at dette er litt lettere enn deg siden jeg faktisk liker å leve på lite.

 

Svaret på hva du kan gjøre er kjedelig og "enkelt" (i teorien ikke å gjennomføre). Kutt utgifter, snakk med utlånerne og øk inntekten.

 

Tips til ting du kan kutte rimelig momentant:

- Aviser, blader o.l. (200kr/mnd?

- Kabel/Satelitt TV (~400kr/mnd?)

- Kjøring som ikke er til og fra jobb (1000kr/mnd?)

- Rydde i forsikringer (sjekk finansportalen.no, mest sannsynlig betaler du overpris)

 

Du må få renteutgifter og andre utgifter ned, og om du har mulighet opp med inntekter. Gjør du noen grep så ser også kreditorer at du er seriøs.

Abonnerer ikke på aviser eller blader.

Tv abonementet er det min samboer som har.

Kjører i hovedsak kun til og fra jobb,veldig lite fritid kjøring

Har sett over forsikringene mange ganger og finner ikke noe rimeligere.

 

Så er lite å kutte i der dessverre.

Lenke til kommentar

Selg bolig, kjøp noe billigere og en plass det er bedre kommunalt tilbud. Voila du har løst to problemer i en smekk.

Boligen kosta 1.4 da jeg kjøpte det 2009. Er under middels standard. Så er vanskelig å finne noe rimeligere.

Kommunale tilbudet er ikke så gale,er 2400 hver 3.måned

Lenke til kommentar

Finn ut hva boligen din er taksert til, og se om du kan få refinansiert og betalt mer med det.

 

Plan B er å selge boligen, bli kvitt all gjeld så og si, og gå over til å leie fram til du er 100% på fote igjen.

 

Hva er dine månedlige utgifter 100% i kroner og øre? Ikke bare hvilke ting, men hvilke summer? Hva koster boliglånet? Forsikring? Bilforsikring?

 

Summer opp alt, da er det enklere å hjelpe deg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

At du får barn gjør ingen endring på pantet i bil og eiendom. Det kan fortsatt begjæres tvangssalg. Pantet i bilen er det få som gidder å bry seg om, dersom de også har pant i eiendommen - faktisk mer krevende og kostbart for en kreditor å tvangssalge en bil enn en eiendom. Når det gjelder trekk i lønn kan du få dette frafalt eller minimert om du kan dokumentere større utgifter enn namsmann har lagt til grunn. Når du får barn vil det også bli et lavere beløp namsmannen kan beslutte trekk i lønn av.

 

Jeg ser ikke hva du mener NAV skal hjelpe deg med. Tenker du lån eller gjeldsordning? Går ut ifra at du har jobb og ikke er "NAVs problem".

 

Hvor stort boliglån har du, og hvor mye er boligen verdt? Kan refinansiering være aktuelt? BlueStep eks. har hjulpet mange i din situasjon.

 

Om alt håp er ute er gjeldsordning alternativet, men det er ikke sikkert du får innvilget dette, du har tross alt OK lønn, og er eier av eiendom og bil.

Med NAV så har jeg søkt hjelp gjennom gjeldsrådgiver. Har fast jobb.

Boliglånet er på 1555000,verdien vet jeg ikke.

 

Da bør du vell få tatt takst slik at du muligens kan refinansiere? Når kjøpte du og hva var prisen da?

 

Ble kjøpt i 2009 for 1,4. Er under middels standard.

Lenke til kommentar

Finn ut hva boligen din er taksert til, og se om du kan få refinansiert og betalt mer med det.

 

Plan B er å selge boligen, bli kvitt all gjeld så og si, og gå over til å leie fram til du er 100% på fote igjen.

 

Hva er dine månedlige utgifter 100% i kroner og øre? Ikke bare hvilke ting, men hvilke summer? Hva koster boliglånet? Forsikring? Bilforsikring?

 

Summer opp alt, da er det enklere å hjelpe deg :)

Drivstoff: 2500

Forsikringer: 1400 (bil,hus,innbo,reise)

Mobil og internett: 600

Boliglån: 8000

Strøm: ca 1000 i måneden

Billån: 1400

Mat: 3000

 

Bare med dette,sitter jeg igjen med toppen 5000 i måneden.

Lenke til kommentar

 

 

 

At du får barn gjør ingen endring på pantet i bil og eiendom. Det kan fortsatt begjæres tvangssalg. Pantet i bilen er det få som gidder å bry seg om, dersom de også har pant i eiendommen - faktisk mer krevende og kostbart for en kreditor å tvangssalge en bil enn en eiendom. Når det gjelder trekk i lønn kan du få dette frafalt eller minimert om du kan dokumentere større utgifter enn namsmann har lagt til grunn. Når du får barn vil det også bli et lavere beløp namsmannen kan beslutte trekk i lønn av.

 

Jeg ser ikke hva du mener NAV skal hjelpe deg med. Tenker du lån eller gjeldsordning? Går ut ifra at du har jobb og ikke er "NAVs problem".

 

Hvor stort boliglån har du, og hvor mye er boligen verdt? Kan refinansiering være aktuelt? BlueStep eks. har hjulpet mange i din situasjon.

 

Om alt håp er ute er gjeldsordning alternativet, men det er ikke sikkert du får innvilget dette, du har tross alt OK lønn, og er eier av eiendom og bil.

Med NAV så har jeg søkt hjelp gjennom gjeldsrådgiver. Har fast jobb.

Boliglånet er på 1555000,verdien vet jeg ikke.

 

Da bør du vell få tatt takst slik at du muligens kan refinansiere? Når kjøpte du og hva var prisen da?

 

Ble kjøpt i 2009 for 1,4. Er under middels standard.

 

 

Dette kan gi deg en indikasjon på hva boligen nå er verdt. Du kan fort ha noen friske kroner om du får deg en takst og drar til banken for refinansiering.

Lenke til kommentar

 

Finn ut hva boligen din er taksert til, og se om du kan få refinansiert og betalt mer med det.

 

Plan B er å selge boligen, bli kvitt all gjeld så og si, og gå over til å leie fram til du er 100% på fote igjen.

 

Hva er dine månedlige utgifter 100% i kroner og øre? Ikke bare hvilke ting, men hvilke summer? Hva koster boliglånet? Forsikring? Bilforsikring?

 

Summer opp alt, da er det enklere å hjelpe deg :)

Drivstoff: 2500

Forsikringer: 1400 (bil,hus,innbo,reise)

Mobil og internett: 600

Boliglån: 8000

Strøm: ca 1000 i måneden

Billån: 1400

Mat: 3000

 

Bare med dette,sitter jeg igjen med toppen 5000 i måneden.

 

 

Her ser man jo at bilen skiller seg helt klart ut! Du må kjøre vanvittig langt per måned for å bruke så mye drivstoff? Har selv 8 mil t/r til jobb og fyller maks to tanker i måneden som blir ca 1600,-

Lenke til kommentar

 

 

Finn ut hva boligen din er taksert til, og se om du kan få refinansiert og betalt mer med det.

 

Plan B er å selge boligen, bli kvitt all gjeld så og si, og gå over til å leie fram til du er 100% på fote igjen.

 

Hva er dine månedlige utgifter 100% i kroner og øre? Ikke bare hvilke ting, men hvilke summer? Hva koster boliglånet? Forsikring? Bilforsikring?

 

Summer opp alt, da er det enklere å hjelpe deg :)

Drivstoff: 2500

Forsikringer: 1400 (bil,hus,innbo,reise)

Mobil og internett: 600

Boliglån: 8000

Strøm: ca 1000 i måneden

Billån: 1400

Mat: 3000

 

Bare med dette,sitter jeg igjen med toppen 5000 i måneden.

 

 

Her ser man jo at bilen skiller seg helt klart ut! Du må kjøre vanvittig langt per måned for å bruke så mye drivstoff? Har selv 8 mil t/r til jobb og fyller maks to tanker i måneden som blir ca 1600,-

 

Har 12 mil hver dag t/r

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...