Gå til innhold

Det ultimate militærnekt.


Ever

Anbefalte innlegg

Det er rimelig stor forskjell på å skyte noen med en paintgun og på å skyte noen med en AG3. Jeg har spilt voldelige dataspill hele livet, ja også paintball, men jeg er millitærnekter fordet. Det har da ingenting med hverandre å gjøre!

 

Enten så er man for våpen/ikke bryr seg så mye, eller så er man pasifist. Spiller man paintball er man ikke pasifist, for man gjør ikke noe annet enn å leke krig i militæret heller. Det har så absolutt med hverandre å gjøre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er rimelig stor forskjell på å skyte noen med en paintgun og på å skyte noen med en AG3. Jeg har spilt voldelige dataspill hele livet, ja også paintball, men jeg er millitærnekter fordet. Det har da ingenting med hverandre å gjøre!

 

Enten så er man for våpen/ikke bryr seg så mye, eller så er man pasifist. Spiller man paintball er man ikke pasifist, for man gjør ikke noe annet enn å leke krig i militæret heller. Det har så absolutt med hverandre å gjøre!

 

Jaja, så er vi av totalt forskjellige oppfatninger. Jeg beklager at jeg ikke har de språklige evnene til å få deg til å forstå det jeg og Toolshed mener. Det tror jeg bare er helt håpløst. Tjohei out!

Lenke til kommentar
Hva er det som er så galt med militæret da!!

Trur det blir tøfft jeg.... Skal kansje utdanne meg i militæret også.

 

Militæret er 90% innstilling... har man god innstilling får man det flott i militæret (i store deler av tiden) og er man negativ blir alt drittkjedelig. Man får mange tilbud i militæret som er kjekke å ta med seg, slik som mange praktiske kurs, og mange teoretiske kurs.

 

Jeg jobber på voksenopplæringen i militæret selv under førstegangstjenesten, og jeg har meldt meg opp på en del kurs;

- bartenderkurs

- ordensvaktkurs (dørvakt)

- har tatt minibusslappen

- ex. phil (høgskolefag)

 

Er massevis av spennende tilbud man kan/bør benytte seg av, som en bonus til alt det andre :)

Lenke til kommentar
Hadde jeg kunnet komme i heimevernet ville jeg sagt ja, men pga allergien min var det bare flyvåpenet og marinen som var valgene.

 

Få deg en legeærklæring, så går du fri, for f*en! :woot:

 

Dette er en prinsippsak mellom meg og staten! Ikke ****** om jeg skal snike meg unna. ****** heller. Jeg går heller i fengsel og kontakter amnesty!

 

Altså, bare si til dem på værnepliktsverket at du ikke liker våpen, men du spiller paintball og CS, så får du se hva de sier!

 

Kos deg i militæret :lol:

 

Det er rimelig stor forskjell på å skyte noen med en paintgun og på å skyte noen med en AG3. Jeg har spilt voldelige dataspill hele livet, ja også paintball, men jeg er millitærnekter fordet. Det har da ingenting med hverandre å gjøre!

 

Om de på vernepliktsværket ikke skjønner forskjelen på å være passifist og det å spille CS og paintball så passer de ikke i jobben sin. Forskjellen er at når du spiller CS og paintball, så er det på gøy. Når du er i militæret så trener du på å drepe noen IRL. Selv er jeg ikke passifist, men forstår de som er det.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan jeg skal få sagt dette, har prøvd å forklare så godt som mulig, men det virker som om du ikke vil forstå.

 

Det man legger i å være pasifist er jo å ikke "like" våpen, og paintballvåpen er laget på samme måte som ekte våpen, og man flyr rundt og dreper hverandre. Samme med CS også - se på det som en drapssimulator.

 

Akkurat likt blir det å løpe rundt i skogen med AG3 og trene på å drepe. Vi kunne like greit brukt paintballvåpen og lekt med det, men vi bruker mindre farlige våpen, slik som AG3 med rødplast.

 

Paintball kan være vel så effektivt å lære å håndtere våpen med som forsvarets fantasikriger.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du vil fram til. Men saken er den at i forsvaret trener du på å være i stand til å drepe om Norge kommer i en krigssituasjon. Det gjør du ikke når du spiller paintball. Da er det bare på gøy. Og for en passifist blir det helt feil å måtte vær i militæret og opprettholde ett system som er designet for å kunne drepe.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner hva du vil fram til. Men saken er den at i forsvaret trener du på å være i stand til å drepe om Norge kommer i en krigssituasjon. Det gjør du ikke når du spiller paintball. Da er det bare på gøy. Og for en passifist blir det helt feil å måtte vær i militæret og opprettholde ett system som er designet for å kunne drepe.

 

Joda, godt vi skjønner hva vi sier til hverandre da, men det er jo greit at du ikke deler samme mening som meg også... Jeg synes pasifister også skal inn til førstegangstjeneste, og heller gjøre administrative ting, eller noe annet... i det minste måtte fullføre siviltjeneste! :)

Lenke til kommentar
Fordeler med å ha vært i militæret;

1. Du får poeng for videre skolegang

2. Staten betaler deg for å leke cowboy og indianer i et helt år

3. I mange jobber får du faktisk høyere lønn når du har vært i militæret.

4. Du møter nye mennesker og får kanskje lære noe nytt.

 

Pluss mange flere som jeg sikkert ikke kommer på nå

 

:woot:

 

 

Er det sant at man får ekstra poeng får videre studier? Hvis det er det, hvor mye er det man får?

 

Da er det jo en vits og ta militæret etter vgs i dtede for og ta det etter studienne da.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner hva du vil fram til. Men saken er den at i forsvaret trener du på å være i stand til å drepe om Norge kommer i en krigssituasjon. Det gjør du ikke når du spiller paintball. Da er det bare på gøy. Og for en passifist blir det helt feil å måtte vær i militæret og opprettholde ett system som er designet for å kunne drepe.

 

 

Prisen for ikke aa ha et slikt system er da potensielt MYE HOEYERE enn aa opprettholde det .

 

Og m.h.t paintball saa ved siden av aa ha det goey saa kan nok andre faktorer / taktikk spille inn med maaten man utoever spillet paa for personer som har en interesse for vaapen og har bakgrunn fra forsvaret .

Helt " uskyldig " er det vel ikke , er ikke for ingenting at " paintball " og

" Airsoft " er litt uglesett heller av mange , man simulerer egentlig samme utoevende handling som med et vaapen med " eliminering " av spillere, derav ogsaa som noen andre nevnte ogsaa det faktum at vaapnene i paintball strengt tatt ubenektelig gir assosiasjoner til et virkelig vaapen .

 

Jeg hadde smilt dersom en som sa han er passifist hadde sagt at han likte aa spille paintball .

Lenke til kommentar

Du er ikke pasifist fordi du ikke liker våpen. Pasifisme er å ta prinsipiell avstand fra bruk av vold for å løse konflikter.

 

Fritak fra militærtjeneste knyttes imidlertid opp mot motvilje mot bruk av våpen i en konfliktsituasjon.

 

Jeg siterer fra Søknad om fritaking for militærtjeneste av overbevisningsgrunner: "Loven krever at du har en grunnleggende pasifistisk holdning. Du må være imot å delta i bruk av våpen/vold mot andre mennesker. Du må også ta avstand fra andres bruk av vold og våpen som metode for konfliktløsning. Med unntak av nødvergesituasjoner forutsettes det at denne holdningen er absolutt og gjelder i enhver situasjon. Dette innebærer at du også må ta avstand fra at Norge har et væpnet forsvar.

 

Du kan også fritas for militærtjeneste dersom du på bakgrunn av eksistensen av masseødeleggelsesvåpen og faren for at disse vil bli tatt i bruk i en konfliktsituasjon, finner at det er i strid med verdier av grunnleggende betydning å ta del i det militære forsvar."

 

Merk dere at det gjøres unntak for nødvergesituasjoner. Klassikeren "Men hva om noen truer familien din med en pistol?" fra politiavhørene i gamle dager er altså gått ut på dato, akkurat som politiavhørene selv.

 

Forøvrig er det i dag et svært lite antall søknader om fritak som ikke innvilges. De som ikke innvilges automatisk er gjerne de som tidligere er dømt for vold eller lignende.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
Jeg skjønner hva du vil fram til. Men saken er den at i forsvaret trener du på å være i stand til å drepe om Norge kommer i en krigssituasjon. Det gjør du ikke når du spiller paintball. Da er det bare på gøy. Og for en passifist blir det helt feil å måtte vær i militæret og opprettholde ett system som er designet for å kunne drepe.

 

 

Prisen for ikke aa ha et slikt system er da potensielt MYE HOEYERE enn aa opprettholde det .

 

Personlig har jeg ikke NOE imot at vi har ett FORSVAR. Men for en passifist blir det moralskt feil å arbeide i ett system som er til for å drepe/bruke vold som konfliktløser.

 

Personlig kommer jeg til å nekte pga politisk overbevisning. Jeg er for å ha ett forsvar, men imot at forsvaret skal gjøres om til ett angrep.

Lenke til kommentar

Forenklet utgave av fremmedordboken til Aschehoug:

 

Pasifisere, stifte fred, bringe til ro; pasifisme, "fredstanken"; pasifist, tilhenger av verdensfredstanken.

 

Si meg... Kan jeg ikke være mot vold, og samtidig spille et voldsspill? Da har du misforstått noe vesentlig i henhold til begrepet å spille, Mr. Crunch.

Samme med CS også - se på det som en drapssimulator.
Du er en syk, syk mann.
Lenke til kommentar
Forenklet utgave av fremmedordboken til Aschehoug:

 

Pasifisere, stifte fred, bringe til ro; pasifisme, "fredstanken"; pasifist, tilhenger av verdensfredstanken.

 

Si meg... Kan jeg ikke være mot vold, og samtidig spille et voldsspill? Da har du misforstått noe vesentlig i henhold til begrepet å spille, Mr. Crunch.

Samme med CS også - se på det som en drapssimulator.
Du er en syk, syk mann.

 

*tekst slettet av redsel for å bli utestengt pga. å ha sagt min mening om Toolshed*

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Det er rimelig stor forskjell på å skyte noen med en paintgun og på å skyte noen med en AG3. Jeg har spilt voldelige dataspill hele livet, ja også paintball, men jeg er millitærnekter fordet. Det har da ingenting med hverandre å gjøre!

 

Enten så er man for våpen/ikke bryr seg så mye, eller så er man pasifist. Spiller man paintball er man ikke pasifist, for man gjør ikke noe annet enn å leke krig i militæret heller. Det har så absolutt med hverandre å gjøre!

 

å være pasifist regnes som regel som at man er i mot å drepe, og ikke nødvendigvis mot våpen.. våpen kan brukes for mye annet enn å drepe..

Endret av victorystone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...