Gå til innhold

Pin kode - banken vet hva den er?


Morgens

Anbefalte innlegg

OK, dårlig overskrift.

 

På 90-tallet flyttet jeg fra bygda til hovedstaden. Gikk innom nærmeste bank som da het Sparebanken NOR - nå en del av DNB.

 

Fikk mitt minibankkort med en god kode.

 

For 10 år siden forlot jeg DNB som bank, men har fortsatt kort via dem. Type bensinkort og dagligvarekort - under andre navn men faktura kommer fra DNB.

 

Det pussige er at koden fortsatt er den første jeg fikk fra DNB for over 20 år siden.

 

Nå fikk jeg også et kort fra Santander, såkalt gebyrfri.no. Der har jeg også samme kode.

 

Tror ikke på spøkelser, men her bør kanskje TV-Norge bli bedt om hjelp...

 

:eek:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt vanlig. Det er ingen mennesker som vet koden din, men systemene vet jo koden din (hvordan skulle de ellers visst at du trykket riktig??)

 

Noen kort har også en telefonsvarer man ringer til for å trykke inn ønsket kode når man får nytt kort.

 

Mine kort har også samme kode. (2 VISA, 1 mastercard, 2 eurocard). Det er alle kortene mine bortsett fra en Amex kort, og der har jeg annerledes kode, men det kreves ikke kode for å handle med, så den har jeg glemt og aldri brukt :p

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

At man får samme kode på nye kort (når de går ut på dato) i samme bank er helt vanlig. At man får samme kode på andre kort (bensin, dagligvare) som administreres av samme bank er kanskje ikke helt uvanlig det heller, men at han i tillegg, uten å ha bedt om det/endret den presterer å få samme kode på et kort fra Santander Bank som på alle de andre fra/gjennom DNB, det er definitivt ikke vanlig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt vanlig. Det er ingen mennesker som vet koden din, men systemene vet jo koden din (hvordan skulle de ellers visst at du trykket riktig??)

 

Tja, når det gjelder passord er det overhodet ingen grunn til at systemene skal vite passordet ditt, selv om de kan regne seg frem til om det er korrekt eller ei, for å kunne ta beslutningen om å logge deg inn eller ikke.

 

Ingen grunn til at dette skal være annerledes når det gjelder PIN-koder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...