Gå til innhold

Windows XP: kun 5 dager igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan jo bruke XP fremdeles, er bare ikke like sikkert, og problemet blir ikke rettet.

Men har du antivirusprogram hjelper vel det, er vel greiere å kjøpe ny i så fall om laptopen er 8 år gammel.

 

Eventuelt kan du vurdere ubuntu eller kubuntu? Opensuse burde nok virke bra også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville ha oppgradert den til Windows 8.1 (eller ihvertfall til Windows 7) hvis jeg var deg. I motsetning til Windows Vista er ikke 7 og 8 så tunge operativsystemer og burde kunne fungere fint på en 8 år gammel bærbar PC. Når vi passerer 8 april vil Windows XP maskiner være fritt vilt så lenge de opererer på internett.

 

Du kan jo alltids også vurdere andre operativsystemer hvis du føler for det. Finnes en del GNU/Linux varianter som er laget for eldrende maskinvare!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jo bruke XP fremdeles, er bare ikke like sikkert, og problemet blir ikke rettet.

Men har du antivirusprogram hjelper vel det, er vel greiere å kjøpe ny i så fall om laptopen er 8 år gammel.

 

Eventuelt kan du vurdere ubuntu eller kubuntu? Opensuse burde nok virke bra også.

 

Interessant. Ja kan jo være en grei situasjon til å teste noe sånt på en gammel bærbar. De skal jeg forsyne meg gjøre, takk for tipset

 

Og windows 7 kan gå, ja sjekket at win 8 går med den upgrade assistent. Men win 8 vil jeg helst ikke ha noe med å gjøre .

Lenke til kommentar

Uten å starte noen Windows 7 vs. Windows 8 krig her inne, så må jeg si at mange av "mytene" rundt Windows 8 (og spesielt 8.1) er ubegrunnet. Start rett opp på dekstop hvis ønskelig (http://system-log.com/start-rett-i-skrivebord-modus-uten-ekstra-programvare/) og du har et raskt og topp moderne operativsystem der du kan kjøre apper som Netflix og Sumo i tillegg. Synes det er genialt, men her har folk selvsagt lov til å ha personlige preferanser og meninger :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er jeg usikker på om 8 år gammel laptop har Sata men er du så heldig ville jeg anbefalt å oppgradere til SSD disk. Siden det hjelper litt.

 

Har du celeron M eller Pentium M eller amd athlon 64 er de prosessorene så trege at det blir litt vanskelig å gjøre så mye krevende, selv i min elste laptop jeg har nå har jeg Core 2 Duo T8400 og 4 GB ram, og med windows 8.1 må jeg si prosessorytelsen er ikke noe å hoppe i taket for med en del windows 7 sidebar og en startmeny blir windows 8.1 like krevende som windows 7. Så prosessorytelsen går rask opp mot 80% ved firefox og windows live mail oppe samtidig. Så for meg er i3 3110M det miste før det greit nok.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De to beste rådene jeg kan gi til XP-brukere er:

 

1) Ikke kjør som Administrator.

2) Ikke bruk Internet Explorer til vanlig surfing.

 

1) De fleste former for malware krever at du er pålogget med Admin-rettigheter for at de skal kunne gjøre ugagn på PC'en din. Men uten Admin-rettigheter er det også tungvint/umulig å endre på system-settings, så de fleste har hatt for vane å kjøre med det. (En gammel uvane fra Win9x-dagene ...)

 

Men hvis du oppretter en bruker med 'Standard Access' eller 'Limited Access' eller hva det nå het for noe i XP og bruker den når du er ute på nettet og surfer, så er du immun mot alt som har kommet av malware for Windows i de siste årene. (Sjekk en av de nyere episodene av Security Now!-podcasten; der snakker de mer detaljert omkring dette.)

 

2) IE8 er vel den nyeste browseren som XP støtter og den er utdatert.

Bruk Firefox (med NoScript) eller Chrome (med NotScript) og vær kritisk til hvilke scripts du lar kjøre på websider du ikke stoler på. Mange angrep har kommet via Adobe Reader, Adobe Flash Player og Java, så pass på å oppdatere disse regelmessig, eller finn alternativer. (Alternativet til Java er vel å ikke bruke det..)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan det blir å kjøre windows 7-8 på en så gammel laptop.

Har erfart at det ikke er så enkelt å få tak i drivere som fungerer bra nok til gamle maskiner.

 

Vil annbefale deg å bare beholde xp, det blir ikke ubrukelig selv om det mister støtte.

Ellers vil jeg annbefale deg å gå over til en lett linux distro. Maskinen kan bli en del raskere da og.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder disse linux programmene som jo er gratis, hvordan er egentlig sikkerheten i de. Har de jevnlig oppdatering og sånn?

Sikkerheten under Linux er meget god, og virus er et ikke eksisterende problem. Alle større Linux distro'er oppdateres jevnlig. Jeg anbefaler deg å starte med en Ubuntu-basert distro. Xubuntu 12.04 eller Linux Mint 13 XFCE er greie distro'er for en nybegynner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en stasjonær pc her, som har kjørt både Windows 7 og 8.1.. må si at 8.1 virker raskere, enda jeg har lagt inn både startmeny og sidebar :)

Denne brukes dog bare som media pc, og har bare 3GB ram. CPU husker jeg ikke helt, men er vel noe intel dualcore på rundt 2ghz.

Alder er jeg usikker på.. men den har også blitt kjørt som server tidligere.. med windows 2008r2 server.

 

Laptopen min kjører også 8.1 men denne har i3 cpu, 8gb ram og SSD disk, starter på under 10 sekunder :)

Det meste virker også raskt, raskere enn med windows 7 som den ble levert med.

 

Men ja, linux er også et fint alternativ på gamle maskiner, men ofte er det litt man må sette seg inn i og lære for å få ting til å fungere..

Et OS du kan titte på ZorinOS eller hva det nå het.. dette kan du velge både XP, 7 og Osx utseende på, uten å trenge å laste ned noe.. la det inn på en netbook, som var treg med XP.. Den virka noe kjappere med Zorin for å si det sånn :)

 

 

Ellers kommer jeg nok til å beholde XP på maskinene som kjører det fra før, men har hatt som vane å kjøre Microsoft Security Essentials som antivirus, men mister jo støtte for dette også med XP..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers kommer jeg nok til å beholde XP på maskinene som kjører det fra før, men har hatt som vane å kjøre Microsoft Security Essentials som antivirus, men mister jo støtte for dette også med XP..

Det kommer ikke flere oppgraderinger av SW-produktet "MSE for WinXP", men nye virussignaturer for "MSE for WinXP" vil bli gjort tilgjengelig i tiden framover. (Har ikke hørt noen cut-off date for dette.)

 

Har heller ikke hørt noe eksplisitt om hva som skjer med Windows Update for WinXP etter 8/4; det er ikke utenkelig at alle oppdateringene blir liggende der en god stund framover, men at det ikke vil komme noen nye.

Lenke til kommentar

 

Ellers kommer jeg nok til å beholde XP på maskinene som kjører det fra før, men har hatt som vane å kjøre Microsoft Security Essentials som antivirus, men mister jo støtte for dette også med XP..

Det kommer ikke flere oppgraderinger av SW-produktet "MSE for WinXP", men nye virussignaturer for "MSE for WinXP" vil bli gjort tilgjengelig i tiden framover. (Har ikke hørt noen cut-off date for dette.)

 

Har heller ikke hørt noe eksplisitt om hva som skjer med Windows Update for WinXP etter 8/4; det er ikke utenkelig at alle oppdateringene blir liggende der en god stund framover, men at det ikke vil komme noen nye.

 

Ok, da trenger jeg vel ikke å stresse med å bytte til noe annet enn MSE da, på disse gamle maskinene :)

La bare merke til at MSE har gått over til gult ikon, og feilmeldingen var at støtten snårt går ut.

 

post-21188-0-74201700-1396880998_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hva med å bruke et annet gratis AV program, feks Avast. Og hvis man bruker progammer som CCleaner og spyware i tillegg, har man ikke da sikkerhet nok?

Du vil jo kunne detektere virus like godt, men forskjellen er at eventuelle hull som oppdages i XP ikke vil bli tettet. Dermed er man avhengig av at virus-detektoren oppdateres umiddelbart etter at sikkerhetshullet blir kjent, og det vil aldri skje. Det er en periode der du da er mer sårbar. [Men det samme gjelder forsåvidt for nyere OS som fortsatt er støttet: inntil en patch er klar, så er du sårbar.]

 

Noen tror at alt hysteriet omkring XP end-of-support er betydelig overdrevet. (Ikke ulikt slik enkelte media slår opp konsekvenser av en global klimaendring.)

Lenke til kommentar

La bare merke til at MSE har gått over til gult ikon, og feilmeldingen var at støtten snårt går ut.

Formuleringen er sånn passe tvilsom; men Microsoft ønsker jo så klart å "skremme" XP-brukere over på Windows 8.1 , så det er nok ikke tilfeldig at det etterlater en liten tvil om hvilken støtte det er som utløper 8/4.

 

(Og nå kommer det vel start-meny i "Update 1 for Windows 8.1", så da fjernes vel nok et argument mot Win8.)

Lenke til kommentar

PCWorld.com hadde i dag en god artikkel om akkurat dette - om det i hele tatt er verdt å oppgradere? Får mye PC for pengene i dag om en kjøper nytt :)

 

goo.gl/9uGRT4

Og som det står på slutten i artikkelen, så har du alltids Linux. Å benytte XP blir bare mer og mer hasardiøst jo lengre tid det går. Hver gang det slippes nye oppdateringer til Vista / Win 7 og/eller Win 8, så avsløres fler og fler sikkerhetshull som ikke blir fikset til XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...