Gå til innhold

Problemer med Apple-produkter på WLAN


Anbefalte innlegg

Har montert et WLAN anlegg hos en bedrift.

 

Alt er montert med

  • D-Link DHS-1210-O8P POE-svitsj
  • 6 stk Zyxel NWA5123-NI APer
  • Zyxel NXC2500 AP-kontroller.

 

Internettlinja er en Telenor Bedrift 12/0,7 linja

 

Det er satt opp med både 2,4GHz og 5GHz. Begge deler like SSID og Sikkerhetsprofiler.

 

Problemet her er at produkter fra Apple (Mac, iPhone og iPad) får problemer med nettet av og til. Nett-tv (NRK), samt vanlig bruk slutter å fungere.

Vanlig PC har ingen problemer.

 

Har prøvd å oppgradere til nyeste firmware.

 

Edit: Prøvde nettopp å slå av krypteringen, å det ser ut til at det ble bedre når jeg slo av krypteringen helt. Kan det ha noen forklaring?

Endret av thomaslov
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koden består av 8 små bokstaver, så det burde ikke være det heller.

 

Her er noen av instillingene:

 

emFhVTFq.jpeg

Edit: Kan selvfølgelig ikke så ukryptert.

 

Kan WPA2/WPA instillingene ha noen betydning? iPhoner og iPader skal vel støtte WPA2-AES også?

Endret av thomaslov
Lenke til kommentar

Ser ut til at problemer ligger i routeren fra Zyxel P2812 routeren fra Telenor. Samme problemet om jeg kobler iPhonen til trådløsnettet i den.

Hadde samme problem selv. Telenor-routeren P2812 er forferdelig. Med denne som router med DHCP og DNS vil AP-er fungere dårlig. Etter min erfaring. Sett opp en router med et annet subnett bak Zyxel-en og koblet AP til denne routeren. Da gikk det :)

 

Jeg brukte 2 Dark Knight som AP. Endte opp med en som router og en som AP. Kunne ikke hoppe over eller bridge Zyxelen fordi de trengte TV som måtte gjennom Telenors utstyr.

 

Håper det hjelper :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Appleprodukter har ofte problemer med å koble til wlan som støtter AES. Dersom aksesspunktene har på både AES og TKIP vil apple bruke TKIP, uten å gi beskjed til AP at det er det den gjør. Så hvis AP med begge krypteringer påslått vil bruke AES inntil klienten ber om TKIP, vil forbindelsen feile. Hvis AP foretrekker TKIP, når begge er påslått, er det ikke noe problem.

 

Dette er en teori basert på egne erfaringer. Ikke bekreftet av andre.

 

Noen appleprodukter har ikke problemer med AES. Det kan virke som om apple har en hel generasjon med produkter som har en slik bug.

 

Med noen samsung TV'er har jeg opplevd motsatt problem; hvis AP tilbyr TKIP klarer ikke TV å koble til.

 

For å unngå problemer setter jeg derfor alltid opp wlan med AES uten TKIP, og et ekstra virtuelt WLAN for appleklienter som er med TKIP, uten AES.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...