Gå til innhold

Service engineer, hva ligger dere på i timelønn? Ikke årslønn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Twinflower:

 

Mulig jeg misforstod nå, men sier du at du tok en bachelor samtidig som du jobbet 4/4 rotasjon? Hvordan løste du dette? Var det mye styr å få til mtp eksamener osv?

 

Du misforstod ikke.

 

Jeg var på skolen når jeg var hjemme, og leverte inn obligatoriske øvinger fra hotellrom via e-post de gangene jeg var bortreist.

 

Det mest problematiske var obligatoriske lab-oppgaver, men jeg forklarte situasjonen til labingeniøren, som ble himmelfallen og sa jeg kunne komme og gå når jeg ville. Så jeg tok lab-ene jeg gikk glipp av når jeg kom hjem fra jobb. Siden jeg er flink til å koble og få ting til å funke så gikk det veldig greit.

 

Eksamener avtalte jeg med nærmeste leder slik at jeg fikk fri de gangene. Ofte med noen uker ekstra fri siden noen eksamensperioder gikk utover 4 uker. Den ekstra frien jobbet jeg inn igjen senere med overtid, så netto har arbeidsgiver fått alle timene sine.

 

Noen ganger dog, så kom jeg ikke hjem fra jobb før 1-2 dager før eksamen. Det var litt stress og førte til at jeg ikke fikk de karakterene jeg siktet mot. Men alt i alt ligger jeg an til å få A i vektet snitt (NTNU-vektet, altså mot studiepoeng og med doble poeng for matematikk- og statistikk-fag). Vanlig snitt blir rett over B.

Hvor mange reisedøgn har du da det siste året?

 

Tror det ble 210 i fjor

Lenke til kommentar

Hva er forskjell på natt og kost?

Er natt vist du må betale hotell og all mat selv?

Og kost er om arbeidsgiver betaler hotell mens mat resten av dagen må du betale selv?

 

Nattillegg er etter det jeg har forstått satsen du får om du dekker hotel selv. Men har aldri hørt om noen som bruker dette. Vi får kost satsen uavhengig om vi har frokost, lunsj, middag eller kvelds inkludert. Ikke helt innenfor ift skattesystemet men det er iallefall slik vi har det. Så vi får full sats hver dag.

 

For min del pleier jeg ikke å få brukt særlig av diett pengene da jeg har gratis frokost, typisk ekstremt billig lunsj på arbeidsplassen(Her i russland betaler jeg <100RUB=<17NOK) og middag blir typisk noe kjapt(Lite sundt dessverre) pga jeg bare vil på hotellet å sove etter en lang dag.

 

Men dette er helt klart opp til hver enkelt :)

Lenke til kommentar

Er utdannet bachelor i kybernetikk, og jobber som service ingeniør innen olje- & offshore. Reiser rundt 130-140 dager i året. Har grunnlønn på 430.000, men landet i 2013 på rundt 950.000. Timelønn på vanlig arbeidstid er 236kr/t, mens 50% & 100% er dertil =)

 

I arbeidstiden vår, fra 07-09 til 15-17, får vi betalt for reising, ellers blir det 50% avspasering etter 8timer reise inntil ny arbeidsdag. Er blanda kontor og reise, som vil si ingen rotasjonsordning.

 

Får 50% overtid etter 8 timer, og 100% overtid etter 10 timer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg fått et tilbud på 218kr timen, 22% tillegg på reise i Norge og 42% på reise i utlandet. Ca 30 reise dager i året.

 

Spurte du om det var stor lønnsvariasjon i teamet du skal jobbe i?

 

I jobber hvor tillegg er en viktig del av lønnen, så er det ofte vanskelig å få et inntrykk av hva du faktisk kommer til å tjene i året.

Mange intervjuere kvier seg for å oppgi en noen lunde realistisk årslønn ettersom de er redd for å gi falske forhåpninger, men jeg vet om flere som har takket nei til jobb i mitt team fordi de ikke får denne informasjonen på jobbintervjuet.

 

Eksempel så sier de at "årslønnen din blir 450 000 pluss xx % tillegg ved reiser etc". Det de ikke sier er at snittlønnen på teamet er 750-950 000 kroner. Dette høres jo langt mer interessant ut for en potensiell søker.

Lenke til kommentar

Nei, det gjorde jeg ikke. Kommer til å forhøre meg litt etterhvert, man har vel krav på å få vite snittlønn også nå?

 

Ettersom jeg er helt ny i bransjen, så kan det jo være greit både for dem og meg å se hvordan jeg gjør det, så kan jeg heller forhandle om bedre lønn etter endt prøvetid om lønnen min er mye lavere enn snittet.

Lenke til kommentar

Husk at snittet kan variere veldig ut fra overtidstimer og alle mulig andre faktorer man ikke har så god kontroll over.

 

I min stilling har vi høyere satser når man er ute til sjøs (vanligvis ligger båten vi jobber med til kai), og man bestemmer ikke selv hvilke jobber vi får eller om båten går ut etc etc.

 

 

Jeg har egentlig gitt litt blaffen i å forhandle på lønnen ettersom det har så lite å si i forhold til skogen av tillegg som utgjør totallønna mi. Da er det bedre å mase til seg noen fancye instrumenter eller bygge opp litt goodwill eller noe istedenfor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...