Gå til innhold

Jakten på den perfekte monitor


olescza

Anbefalte innlegg

Har den siste tida vært på jakt etter en god allround monitor med tanke på gaming og film. Har prøvd litt ulike skjermer og panelteknologier, men har ikke helt funnet den balasen jeg ønsker.

 

Først testet jeg en av Asus sine VG248QE, og alle som har prøvd 120/144hz vet også at dette gir en smooth finish på allt av gaming såfremt du har kraft nok. Problemet med denne var imidlertid svært dårlig fargebehandling, selv etter kalibrering.

 

Jeg var så litt nysgjerrig på skjermer med IPS panel, og hadde fått anbefalt Asus sin VN248 skjerm. Dette var med en gang en stor skuff med tanke på gamingopplevelse da den hadde fæl responstid og mye inputlag. Fargene var derimot ganske fine, men selve skjermen var ustødig og av dårlig kvalitet (forventet da den var billig)

 

For øyeblikket sitter jeg med 2 stk. Eizo Foris fs2333 som gir over gjennomsnittet gode farger i belyst rom. Gamingopplevelsen er også god på den ene skjermen (merkelig nok) da den har god responstid og svært lite inputlag. Den andre skjermen derimot gir litt mer lag, uten at jeg vet hvorfor. Det som derimot er problemet, og hovedgrunnen til at jeg har 2stk av denne skjermen, er at den første skjermen hadde en del lyslekkasjer og en liten grad av clouding. Jeg fikk meg en til for å se om det var noe forksjell, da jeg i utgangspunktet begynte å like de fine fargene, men det var ingen forksjell fra den andre annet enn at lyslekkasjene fant sted en annen plass på skjermen. Denne hadde også mer clouding enn den første.

Dette blir også spesielt irritende i mørkt rom, noe jeg stort sett har. Det hjalp heller ikke at denne skjermen hadde litt utydelig tekst (mulig grunnet coating foran skjerm). Den blir derfor slitsom å se på over lengre tid.

 

Nok om tidligere skjermer.
_________________________________________________________

Det som nå er casen, er at jeg prøver å finne "den perfekte" monitor/er (er åpen for 2 skjermer).

 

Det jeg har satt meg som krav, er at den skal være mulig å justere i høyden, og ganske høyt (minst 45 cm fra bord til topp av skjerm), helst være så pen å se på som mulig, og at den har bedre enn gjennomsnittlig farger.

 

Jeg har satt meg 5000 som makspris for 2 skjermer, da gjenstår bare fordelingen.

 

Jeg har sett at komplett har fått inn Benq sin nye 24" 144hz skjerm (XL2411Z), og lurer på om noen har erfaring med den eller den forrige modellen (XL2411T). Det jeg tenker mest på da er fargene på skjermen. Jeg vet at TN paneler gir dårlige farger i forhold til andre alternativer, men må da finnes TN skjermer med over gjennomsnittet gode farger.

 

Dersom jeg går for en slik skjerm, vil det hovedsaklig bli en gamingskjerm, og trenger derfor en 2. skjerm som er bra til film. Da hadde jeg i tankene en skjerm med VA panel da de gir den beste kontrasten og svartnivå med minst backlight bleed. Trenger da en VA skjerm med GODE farger.

 

Ble mye tekst dette her, men håper det er noen som gidder ta seg tid å lese og som har gode råd å komme med ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er ikke sluppet ennå men antakelig +/- 5k. Du finner modellnummer og mer info ved å søke etter G-Sync monitor og ASUS. Skriver fra en mobil enhet og husker ikke modellnummeret i farten.

5k er litt i meste laget for én skjerm per nå. Tenker 3,5k er maksimum det jeg ønsker å betale pr skjerm nå, Så den eizo 120hz VA skjermen var på salg fredag kveld, men valgte å stå over på det tidspunket. Er det en god skjerm mtp farger?

Lenke til kommentar

Asus sin VG248QE med g-sync hadde jo en prislapp på 5000, så tenker at den nye ROG skjermen med 1440p, 120hz og g-sync vil koste rundt 7000....

Før jeg kjøpte skjerm for en måned siden, så var jeg i samme posisjon som deg... ville ha en skjerm med gode gamingspecs pluss gode farger... så jeg vurderte dell 1440p 27" skjerm (IPS).

Jeg endte på BenQ sin XL2720Z som er 27" og 144hz på et TN panel... fargene er fantastiske etter min mening og er den beste kombinasjonen av specs for en gaming skjerm jeg har kommet over så langt!

Prisen var 3600 når jeg kjøpte den iaf, så det blir jo midt i blinken på budsjettet ditt også :)

Av samme kvalitet har man da benq 2420Z som er samme awesomeness i mindre format.
Når jeg undersøkte rundt benq skjermer kom jeg over at det var bare TE og Z versjonene som hadde bra farger... de litt eldre som xl2411t sliter med dårlige og svake farger.

Siden det ser ut som du helst vil ha en 24" skjerm... så anbefaler jeg xl2420z på det sterkeste! :)

Lenke til kommentar

Asus sin VG248QE med g-sync hadde jo en prislapp på 5000, så tenker at den nye ROG skjermen med 1440p, 120hz og g-sync vil koste rundt 7000....

 

Før jeg kjøpte skjerm for en måned siden, så var jeg i samme posisjon som deg... ville ha en skjerm med gode gamingspecs pluss gode farger... så jeg vurderte dell 1440p 27" skjerm (IPS).

 

Jeg endte på BenQ sin XL2720Z som er 27" og 144hz på et TN panel... fargene er fantastiske etter min mening og er den beste kombinasjonen av specs for en gaming skjerm jeg har kommet over så langt!

 

Prisen var 3600 når jeg kjøpte den iaf, så det blir jo midt i blinken på budsjettet ditt også :)

 

Av samme kvalitet har man da benq 2420Z som er samme awesomeness i mindre format.

Når jeg undersøkte rundt benq skjermer kom jeg over at det var bare TE og Z versjonene som hadde bra farger... de litt eldre som xl2411t sliter med dårlige og svake farger.

 

Siden det ser ut som du helst vil ha en 24" skjerm... så anbefaler jeg xl2420z på det sterkeste! :)

Det høres jo flott ut :) Det er jo vel og merke en TN skjerm, og har hatt dårlig erfaring med tn tidligere. Hvordan vil du sammenligne tn panelet på din 2720z med en ips?

Lenke til kommentar

Bør jo også gjøre en vurdering på om du kan leve med 27" 1080p. Det begynner å bli ganske lav pixeltetthet.

Jeg kommer nok uansett til å gå for maks 24" ved 1080p oppløsning. Men er bare interresert i hvordan fargene er på hans 2720 da jeg går utifra at 2420 har samme panel i mindre format.

Lenke til kommentar

 

Bør jo også gjøre en vurdering på om du kan leve med 27" 1080p. Det begynner å bli ganske lav pixeltetthet.

Jeg kommer nok uansett til å gå for maks 24" ved 1080p oppløsning. Men er bare interresert i hvordan fargene er på hans 2720 da jeg går utifra at 2420 har samme panel i mindre format.

 

 

2420 har nøyaktig samme panelet som 2720 og hvis jeg sammenligner min skjerm med min venn sin dell 30" 1600p IPS skjerm så er det ikke store forskjellen etter kalibrering gitt :) Jeg våger å si at TN panelet til 2420/2720 er det nærmeste du kommer IPS kvalitet!

Lenke til kommentar

 

 

Bør jo også gjøre en vurdering på om du kan leve med 27" 1080p. Det begynner å bli ganske lav pixeltetthet.

Jeg kommer nok uansett til å gå for maks 24" ved 1080p oppløsning. Men er bare interresert i hvordan fargene er på hans 2720 da jeg går utifra at 2420 har samme panel i mindre format.

 

 

2420 har nøyaktig samme panelet som 2720 og hvis jeg sammenligner min skjerm med min venn sin dell 30" 1600p IPS skjerm så er det ikke store forskjellen etter kalibrering gitt :) Jeg våger å si at TN panelet til 2420/2720 er det nærmeste du kommer IPS kvalitet!

 

Takk for svar :) Tror jeg går for 2420 ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har selv hørt fra andre at BenQ sin XL2720Z har helt forferdelig fargegjengivelse, og at asus sin toppmodell er langt bedre på dette, men langt fra bra.

 

Jeg har ikke noe erfaring med verken den ene eller den andre skjermen, men har selv prøvd 120Hz skjerm tidligere (TN panel) og ble veldig overrasket over hvor mye bedre spillopplevelsen ble med tanke på bildeflyt, men har aldri endt opp med å kjøpe noe slikt da fargegjengivelse har vært helt forferdelig, men igjen så sitter jeg med et PLS panel fra Samsung :p

Lenke til kommentar

Nå tror jeg faktisk at jeg har funnet om ikke perfekt, den beste skjermen. Eizo Foris FG2421. Den har 120hz OG VA panel. Har selv testet den noen dager nå og den har meget gode farger og kan ikke sammenlignes med TN panelene med 120 hz panel. Ulempen er dog at den har en del clouding i høyre kant, men håper derimot å få et nytt eksemplar som ikke har det. Skal oppdatere angående dette.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg faktisk at jeg har funnet om ikke perfekt, den beste skjermen. Eizo Foris FG2421. Den har 120hz OG VA panel. Har selv testet den noen dager nå og den har meget gode farger og kan ikke sammenlignes med TN panelene med 120 hz panel. Ulempen er dog at den har en del clouding i høyre kant, men håper derimot å få et nytt eksemplar som ikke har det. Skal oppdatere angående dette.

*240Hz :)

Lenke til kommentar

 

Nå tror jeg faktisk at jeg har funnet om ikke perfekt, den beste skjermen. Eizo Foris FG2421. Den har 120hz OG VA panel. Har selv testet den noen dager nå og den har meget gode farger og kan ikke sammenlignes med TN panelene med 120 hz panel. Ulempen er dog at den har en del clouding i høyre kant, men håper derimot å få et nytt eksemplar som ikke har det. Skal oppdatere angående dette.

*240Hz :)

 

Max input er 120fps, som så blir mikset og trikset med for å gi 240fps.

 

Det er litt gamma-shift* med VA-paneler, men svart-nivå og kontrast er svært bra. Når valget på 24" er 60hz IPS, 120hz TN eller 120hz VA, så synes jeg VA-panelet kommer ut best. At IPS-panelene kommer i 2560x1440 i 27" gjør valget en god del vanskeligere.

 

*Dvs at hvis du har mørkegrå tekst, på svar bakgrunn, og øynene dine ser direkte på midten av panelet, så ser du såvidt teksten, den ser svart ut. Hvis du ser på teksten litt fra siden, så ser du klart forskjell. TV-en min har et VA-panel og det er ikke noe jeg har lagt merke til før jeg leste om det på nett.

Lenke til kommentar

Beste valget synes jeg dog er IPS som presses til 120 Hz. Naturligvis ikke like bra som 120 Hz med raske TN-paneler, da pikslene bruker en del tid på å bytte, men en rimelig grei middelei. :)

Er enig med deg at IPS er best på farger, men jeg har ikke hittil sett noen IPS skjermer med 120hz som gir et bra nok resultat for fps gaming. Jeg har selv en IPS skjerm fra eizo som gir meget gode farger, og VA panelet med 120hz gir faktisk overraskende bra farger sammenlignet med ips skjermen. Om jeg setter en Asus Vg248qe satt på 120hz ved siden av, ser den ut som noe skrap fra en bakgate i kina :p

Endret av olescza
Lenke til kommentar

I motsetning til skjermen med VA-panelet har VG248QE lav nok input lag til spill og i tillegg har den rotasjon. Skjermen er til spill og generell bruk ikke til bildebehandling eller produktivitetsapplikasjoner.

 

Man kan stort sett stille inn "fine" nok farger til vanlig bruk. Regner med at de som griner høyest sitter der med ukalibrerte skjermer og synes at fargene er helt ræva uten å engang å ha forsøkt å gjøre noen forbedringer. Det fåtall brukere som trenger paneler med 10-bit farge er klar over det og velger skjerm deretter. Verken TV-sendinger eller Blu-Ray støtter dyp fargegjengivelse, det er noe profesjonelle brukere benytter i sitt virke.

 

Gamere har mer enn nok med å få nok flyt i spillet og opparbeide seg spillferdigheter i hard konkuranse mot millioner av andre spillere til at de kommer til et punkt hvor de bekymrer seg over korrekt fargegjengivelse. Den dagen man kommer dit er andre faktorer såppas på plass at man snakker om et luksusproblem. Man kommer ikke i mål ved å tenke baklengs. "Nå skal jeg sørge for at fargene kommer i mål, så kan jeg heller kompromisse på langt viktigere punkter som input lag."

 

De pengene man sparer på å kjøpe en rimelig gaming-monitor kan man legge i en 40-55" (uten TV-mottaker) til å henge på veggen. Da har man både spill- og filmopplevelsen i boks. Skal man jobbe med bildebehandling i tillegg, får man skaffe en trede skjerm til det.

 

Når ASUS har lovet "high grade" TN-panel på den kommende PG278Q med 1440p og 120 Hz bør man vente og se om det innfrir før man hiver penger på det første og beste. Det er nevnt at denne modellen skal komme i salg i Europa tidlig i 2. kvartal.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...