Gå til innhold

Windows produktnøkkel per installasjon?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt Windows 8.1 Norsk Home og installert på laptopen min.

 

Jeg har så installert samme DVD på desktop-en.

 

Nå sier desktop-en at jeg allerede har brukt windows på en annen pc, og må kjøpe produktnøkkel av Win.

 

Hva FAEN?

 

Kan DVDen med nøkkel bare brukes EN gang? Eller har de gjort et avtrykk av MAC addressen min på serverne sine?

 

Hva når jeg da skal reinstallere fra dvd? Det hender jo titt og stadig at jeg vil ha en clean install. Hva faen er dette for noe piss?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan ser de hvilken pc jeg har brukt den på? Laster de opp maskinvarespesifikasjoner etter installering?

 

Microsoft har i en årrekke brukt antall aktiveringer som en målestokk. Så om du kjøper en OEM lisens, så kan du aktivere den en gang. Og når du har gjort det, kan det ta måneder før du kan aktivere en gang til.

Det er derfor folk faktisk betaler masse penger for fullversjonen, for da kan du aktivere lisensen på flere pcer (med dog, du kan fortsatt ikke ha flere pcer med samme lisens kjørende).

 

Og ps! Ingen ting som heter Windows 8.1 Home ;) Enten er det Windows 8.1 eller Windows 8.1 Pro

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står på esken:

 

Dette er en fullversjon av Windows 8.1. Hvis du kjører Windows 8, kan du besøke Windows Store for en gratis oppdatering til Windows 8.2. .... blabla.

 

Betyr det at jeg ikke kan reinstallere Windows på laptopen min til over sommeren, eller wtf?? Blir litt forvirret av responsen her.

Lenke til kommentar

Har en lisens, så funker den bare på den maskinen du har installert på, og du får ikke installert den noe annet sted.
Den er bundet til maskinen den er installert på.

 

Hvis du vil installere på en annen maskin i morra eller til sommeren må du ha ny lisens uansett.

 

Var dette litt mer forståelig?

 

Lenke til kommentar

Har en lisens, så funker den bare på den maskinen du har installert på, og du får ikke installert den noe annet sted.

Den er bundet til maskinen den er installert på.

 

Hvis du vil installere på en annen maskin i morra eller til sommeren må du ha ny lisens uansett.

 

Var dette litt mer forståelig?

 

Det du skriver her gjelder OEM-lisenser. Retail skal kunne flyttes mellom maskiner, og (naturligvis) installeres flere ganger -men lisensavtalen tillater ikke at den brukes på både laptop og desktop samtidig, som trådstarter forsøker seg på, og det tydeligvis også er lagt inn sperrer mot. (Mens eksempelvis Office Home&Student kan, eller kunne(?) installeres lovlig på inntil tre maskiner samtidig, forutsatt at de ble brukt av samme person.)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Det står på esken:

 

Dette er en fullversjon av Windows 8.1. Hvis du kjører Windows 8, kan du besøke Windows Store for en gratis oppdatering til Windows 8.2. .... blabla.

 

Betyr det at jeg ikke kan reinstallere Windows på laptopen min til over sommeren, eller wtf?? Blir litt forvirret av responsen her.

 

Hva betalt du? OEM ligger på ca 800 kroner, fullversjonen på 2.000 kroner.

Så betalte du 2.000 kan du ringe å kjefte litt på Microsoft (om du selvsagt skulle fjerne/formatere pcen du installerte den på først, før du startet å bruke den på den andre pcen). Betalte du ca 800 kroner, så ja, da har du ingen ting å klage over.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Har en lisens, så funker den bare på den maskinen du har installert på, og du får ikke installert den noe annet sted.

Den er bundet til maskinen den er installert på.

 

Hvis du vil installere på en annen maskin i morra eller til sommeren må du ha ny lisens uansett.

 

Var dette litt mer forståelig?

 

Det du skriver her gjelder OEM-lisenser. Retail skal kunne flyttes mellom maskiner, og (naturligvis) installeres flere ganger -men lisensavtalen tillater ikke at den brukes på både laptop og desktop samtidig, som trådstarter forsøker seg på, og det tydeligvis også er lagt inn sperrer mot. (Mens eksempelvis Office Home&Student kan, eller kunne(?) installeres lovlig på inntil tre maskiner samtidig, forutsatt at de ble brukt av samme person.)

 

Ja selvfølgelig, du har helt rett! :)

Lenke til kommentar

 

Har en lisens, så funker den bare på den maskinen du har installert på, og du får ikke installert den noe annet sted.

Den er bundet til maskinen den er installert på.

 

Hvis du vil installere på en annen maskin i morra eller til sommeren må du ha ny lisens uansett.

 

Var dette litt mer forståelig?

 

Det du skriver her gjelder OEM-lisenser. Retail skal kunne flyttes mellom maskiner, og (naturligvis) installeres flere ganger -men lisensavtalen tillater ikke at den brukes på både laptop og desktop samtidig, som trådstarter forsøker seg på, og det tydeligvis også er lagt inn sperrer mot. (Mens eksempelvis Office Home&Student kan, eller kunne(?) installeres lovlig på inntil tre maskiner samtidig, forutsatt at de ble brukt av samme person.)

 

Jeg takker for responsen til alle så langt.

Jeg skjønner ikke helt hva som menes med Original Equipment Manufacturer-lisens og Retail-lisens.

 

Jeg betalte 950 spenn for Windows.

 

Edit: Jeg skjønner ikke hvordan Windows skal kunne brukes på to maskiner, men ikke samtidig. Jeg ser ingen avinstalleringsmulighet uten å formatere disken på laptopen min, eller spyle ubuntu eller noe annet over. Hvordan får Microsoft nyss i at jeg har formatert disken, de vil jo ha et fotavtrykk av det hovedkortet, den nettverksadapteren, den cpu-en osv som laptopen windows ble aktivert fra besitter. Og nøkkelen vil jo fortsatt være knyttet til denne.

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må bryte mot noen forbrukerlover å ikke informere om dette skikkelig. Jeg hadde kanskje kjøpt en PRO-lisens, og delt den med både fattern og lillebror, om dette var klart. Og så hadde jeg sluppet noe piss når jeg byttet laptopen min, for windows kommer til å vare i flere år, men neppe en bærbar greie som slepes og brukes daglig.

 

Faen asså.

Endret av antih3lt
Lenke til kommentar

Hva består da dette fingeravtrykket av? Burde spoofing av MAC-adressen på nettverkskortet fikse businessen? Microsoft kan jo ikke vite at jeg har to pc-er om den ene pc-en er skrudd av og den andre kommuniserer samme "fingeravtrykk." Eller?

"Fingeravtrykket" består av serienr. på ulike komponenter; CPU, harddisk/SSD, skjermkort, nettverkskort, osv.

 

Det er primært ved installasjon dette sjekkes; hvis din Product Key har blitt brukt til å installere Windows på en PC med et annet "fingeravtrykk", så vil ikke installasjonen kunne fortsette.

 

Men hvis din Product Key har blitt brukt til å installere Windows på en PC med samme "fingeravtrykk", så betyr det at du ønsker å reinstallere Windows på samme PC, og det er selvsagt lov.

 

Også i andre sammenhenger kan "fingeravtrykket" bli kontrollert, og det oppdages noe snusk vil du få beskjed om det på skjermen, og bedt om å rette opp i saken snarest, e.l. (Har ikke lenger track på hvordan de forholder seg til 'syndere' av dette slaget.)

 

Hvis PC'en går i stykker, så har du rett til å bytte ut ødelagte deler og reinstallere Windows. Hvis det nye "fingeravtrykket" er altfor ulikt det gamle "fingeravtrykket", så vil ikke installasjonen fortsette. Da må du ringe til Microsoft og få instruksjoner om hvordan du skal gå videre. (I hvert har det vært slik før; jeg har aldri gjort det med Win8 - so far.)

 

Så, det å sjonglere med 1 OEM-lisens på 2 PC'er er ikke noe jeg ville satset på.

[OEM-lisens betyr at du kjøper en lisens for å installere Windows på en bestemt PC - gjerne en PC du har "produsert" for å selge den, men du kan også lage den for deg selv. Denne lisensen hører til denne PC'en. Det blir på samme måte som en PC du kjøper ferdig på Elkjøp - der følger det med en lisens for Windows som bare gjelder for den PC'en du har kjøpt.]

 

edit: Jeg ser at MPX selger Win8.1 Fullversjon, Engelsk til 949,- , og hvis det er en slik en (eller tilsvarende på norsk) du har, så har du rett til å flytte lisensen fra en PC til en annen, men det er forutsatt at du bare har den installert på 1 PC om gangen. Hvis installasjonsprogrammet nekter deg å installere på PC #2, så må du kontakte Microsoft og fortelle at du ønsker å flytte installasjonen/lisensen over til en annen PC enn den det først var installert på.

Endret av nebrewfoz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...