Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Syk/utmattet over lengre tid og finner ikke ut av det - Noen ideer? Kronisk utmattelsessyndrom? Virus?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-182691

Er det utpreget flere symptomer vinterstid enn om sommeren? Da kan en time solarium i uken være til god hjelp! Selv føler jeg meg bedre (kan jo være placebo, men det sies at det er sunt) etter at jeg begynte å ta sol :) Brun blir man også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det utpreget flere symptomer vinterstid enn om sommeren? Da kan en time solarium i uken være til god hjelp! Selv føler jeg meg bedre (kan jo være placebo, men det sies at det er sunt) etter at jeg begynte å ta sol :) Brun blir man også!

 

Dessverre. Tok en del sol forrige vinter, men merket ikke så mye.

 

Merkelig nok kan jeg faktisk bli verre i perioder med mye søvn, sunt kosthold, ferie og hvile. Var egentlig slik jeg merket at jeg var 'syk'.

 

Hender ofte at jeg ikke er opplagt til ting, men presser det gjennom. Senere kan jeg få en liten boost. Husker for eksempel en gang jeg hadde lovet en kamerat å bli med på fjelltur, men når han kom på døren følte jeg meg helt elending og tom. Han tok ikke et nei for et nei, så jeg ble med. Etter en ekkel start var jeg plutselig i toppform. Og følte meg ganske bra etterpå også.

 

Men takk for tipset. Går heldigvis mot lysere dager. :)

 

 

Vel, jeg føler meg langt bedre denne uken enn forrige. Mindre kvalme og mindre sykdomsfølelse. Lettere å stå opp om morgenen. Merkelige greier.

 

Nå har jeg legetime torsdags morgen.

Det forklarer saken. Man bli alltid bedre når man skal til legen. Merkelig i grunn.

 

 

Not sure if you're serious?

 

Er i hvert fall ikke slik for min del. Det skal sies at jeg var så sliten forrige uke at det å ringe å bestille legetime var en anstrengelse jeg ikke orket.

 

du er ikke 20 år lengere. There is your answer.

 

Den kjøper jeg ikke.

 

Har ikke hørt at folk blir syke bare fordi de fyller 20 år.

 

Anonymous poster hash: 22c31...d1e

Lenke til kommentar

Jeg fikk samme symptomer som deg etter kyssesyke. Jeg trodde det var en lett forkjølelse, så jeg fortsatte trening og det var en del drikking siden det var i juletider.

3 dager inn i det nye året, måtte jeg gå hjem fra jobb. Legene brydde seg ikke stort, så jeg fikk dårlig med sykemeldinger.

 

Først nå, 15 mnd senere kan jeg trene og være aktiv igjen.

 

Hvis du får påvist antistoffer for mono, prøv å få deg Netflix, Viaplay, xbox, playstation +++ sett deg i sofaen, og ikke anstreng deg det minste. Det var det som skulle til for meg.

Lenke til kommentar

Hadde som sagt en bra uke for litt tilbake, men de siste to ukene har jeg gått rundt med en lett sykdomsfølelse og forkjølelse. Mulig jeg faktisk ER forkjølet og syk, men synes jeg har det sånn ganske ofte.

 

Var hos legen og maste om nye blodprøver der. Er ikkke mye hjelp å få annet enn at vi kunne ta prøver.

 

Anti-immune sykdommer har jeg visst nok alt testet for, men vi kunne ta det igjen.

 

Det eneste nye er vel den testen for kyssesyke.

 

Dette kan være starten på ett utmattelsesyndrom/ME. Legen vil nok henvise deg forskjellige plasser for utredning, gi deg sykemelding og be deg ta livet HELT med ro, noe jeg råder deg til å gjøre.

 

Hei.

 

Ja, jeg har tenkt tanken.

 

Når jeg først ble syk, var jeg så utmattet, sliten og impotent at jeg tror symptomene hadde passet.

 

Jeg er på mange måter bedre nå og usikker på om jeg er syk nok til at jeg kan klassifiseres under ME. Men det er jo en ganske vanskelig tilstand å diagnostisere som jeg har skjønt, i tillegg til at det ikke er noen velkjent behandlingsmetode som fungerer så vidt jeg vet.

 

Ser lite til henvisninger og sykmeldinger dessverre. :)

 

Har ganske mye viljestyrke og livslyst (symptomene mine til tross) og det kan jo være at jeg har lært meg å leve med tingenes tilstand og at dette nå har blitt normalt for meg.

 

Jeg fikk samme symptomer som deg etter kyssesyke. Jeg trodde det var en lett forkjølelse, så jeg fortsatte trening og det var en del drikking siden det var i juletider.

3 dager inn i det nye året, måtte jeg gå hjem fra jobb. Legene brydde seg ikke stort, så jeg fikk dårlig med sykemeldinger.

 

Først nå, 15 mnd senere kan jeg trene og være aktiv igjen.

 

Hvis du får påvist antistoffer for mono, prøv å få deg Netflix, Viaplay, xbox, playstation +++ sett deg i sofaen, og ikke anstreng deg det minste. Det var det som skulle til for meg.

 

Hei. Takk for svar!

 

Du fikk symptomene ETTER kyssesyke? Betyr det at du var slått ut av kyssesyke først og så vedvarte det?

 

Hva gjorde du disse 15 månedene? Hvorfor måtte du gå hjem fra jobb? Ble du dårlig? Fikk du sykmelding?

 

Jeg trener 3 dager i uken med vekter, så det er ikke sånn veldig mye trening. Sover godt hver natt, men jobber en god del med skole.

 

Har så mye livslyst og ting jeg har lyst å gjøre, så det er veldig vanskelig for meg å ikke gjøre noe, selv når jeg føler meg syk. :)



Anonymous poster hash: 22c31...d1e
Lenke til kommentar

Bumper denne.

 

Særlig interessert i å høre fra formann.

 

Etter å ha lest litt, begynner jeg virkelig å lure på om det kan ha vært kyssesyken jeg har hatt og fortsatt har. Er hjemme fra skolen i dag og føler meg ganske crap.

 

Har vel vært syk i en 3-5 år nå. Kan det være mulig at jeg har hatt virus så lenge om kroppen ikke har fått hvilt tilstrekkelig?

 

Jeg har jo trent jevn gjennom mesteparten av disse årene, med noen få avbrekk og har som regel hatt en fysisk aktiv jobb.

 

Får man sykmelding som student?

 

Har veldig lite lyst, men om det er det som må til, så får jeg ligge på en sofa noen måneder. Men jeg vet ikke om jeg har økonomi til det. Er avhengig av å jobbe for å få ting til å gå rundt. :(



Anonymous poster hash: 22c31...d1e
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Bumper denne.

 

Særlig interessert i å høre fra formann.

 

Etter å ha lest litt, begynner jeg virkelig å lure på om det kan ha vært kyssesyken jeg har hatt og fortsatt har. Er hjemme fra skolen i dag og føler meg ganske crap.

 

Har vel vært syk i en 3-5 år nå. Kan det være mulig at jeg har hatt virus så lenge om kroppen ikke har fått hvilt tilstrekkelig?

 

Jeg har jo trent jevn gjennom mesteparten av disse årene, med noen få avbrekk og har som regel hatt en fysisk aktiv jobb.

 

Får man sykmelding som student?

 

Har veldig lite lyst, men om det er det som må til, så får jeg ligge på en sofa noen måneder. Men jeg vet ikke om jeg har økonomi til det. Er avhengig av å jobbe for å få ting til å gå rundt. :(

 

Anonymous poster hash: 22c31...d1e

 

 

Det kan godt hende du har virus i kroppen, da gjelder det å finne riktig lege som kan hjelpe deg med rettighetene dine samt å legge opp en livsstil som legger til rette for symptomene.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende du har virus i kroppen, da gjelder det å finne riktig lege som kan hjelpe deg med rettighetene dine samt å legge opp en livsstil som legger til rette for symptomene.

 

 

Vet ikke om jeg skal le eller gråte. :)

 

Vet ikke hvor mange leger jeg har vært til, men blir like skuffet hver gang. Etter min erfaring har ikke fastleger peiling på ting som er litt 'utenom det vanlige'.

 

Mildt sagt provoserende at jeg først nå blir testet for kyssesyke og da på eget initiativ. Basert på det jeg har lest nå, så burde jo dette være noe av det første man tester for. Skal ikke ta det på forskudd da, men blir ikke overrasket om det er det jeg har eller har hatt.

 

Ser også at man ved kyssesyke kan få forhøyde leverprøver og det har jeg jo også hatt. Hmm...

 

Anonymous poster hash: 22c31...d1e

Man kan få sykemelding om man er student. Jeg fikk selv sykemelding da jeg gikk på videregående ved et par anledninger. Jeg veit ikke hvordan det er hvis man studerer ved et høyskole / universitet.

 

Ok. Takk. :)

 

Anonymous poster hash: 22c31...d1e

Man kan få sykemelding om man er student. Jeg fikk selv sykemelding da jeg gikk på videregående ved et par anledninger. Jeg veit ikke hvordan det er hvis man studerer ved et høyskole / universitet.

 

Ok. Takk. :)

 

Anonymous poster hash: 22c31...d1e

Lenke til kommentar

Med fastleger må man ofte gi de et lite dytt for å få ting gjort. Be han sjekke deg for kyssesyka,b12 og d vit og evt andre ting legen mener du burde sjekkes for. Forklar alle symptomene du opplever og gjerne overdriv litt så han skjønner alvoret, sånn som du har det nå fungerer du ikke opptimalt

 

Blir du sliten etter du har trent i noen dager?

Endret av Overdox
Lenke til kommentar

Med fastleger må man ofte gi de et lite dytt for å få ting gjort. Be han sjekke deg for kyssesyka,b12 og d vit og evt andre ting legen mener du burde sjekkes for. Forklar alle symptomene du opplever og gjerne overdriv litt så han skjønner alvoret, sånn som du har det nå fungerer du ikke opptimalt

 

Blir du sliten etter du har trent i noen dager?

 

Yes. Har dyttet ganske mye. :)

 

Vitamin B12 har gjennom fem år ligget over grenseverdiene. Ligger vel på en 900 jevnt, men har fått vite at dette er normalt.

 

Vitamin D var litt lav en gang, men fortsatt innenfor referansenivåene. Har spist en del D-vitaminer, så den er bedre nå. Tror dessverre ikke det ligger der.

 

Det er som sagt først nå jeg blir testet for kyssesyke og det på eget initiativ. Mulig at jeg i mangel av en diagnose og at jeg aldri har tatt 100% fri over en lengre periode (men heller bitt tennene sammen og kjempet på) har gjort at jeg aldri har blitt frisk fra den? Har hatt en fysisk tung jobb også og i tillegg trent.

 

Føler meg på det jevne langt bedre enn jeg gjorde når jeg ble syk, men det er tydelig for meg at jeg definitivt fortsatt ikke er frisk, særlig ettersom jeg har gode dager inn i mellom.

 

Vedrørende trening, så var det slik tidligere at jeg ofte ble utmattet av det. Er veldig bevisst på å ikke trene for hardt. Trener i utgangspunktet med vekter 3 ganger i uken. Unngår intensiv kardio utenom i perioder.

 

Nå den siste tiden eller det siste året virker det som jeg reagerer veldig positivt på trening stort sett. Har mange ganger følt meg helt crap og småsyk, gått på trening allikevel og følt meg veldig bra både samme kveld og neste dag.

 

Nesten slik at jeg i perioder blir verre av å hvile for mye.

 

Anonymous poster hash: 22c31...d1e

Lenke til kommentar

Fikk brev av fastlegen som sier at alle prøver nå er normale og at prøvene ved Ullevål var negative for mononukleouse og cytomegalovirus, dvs at det ikke kunne sees tegn til infeksjon eller at jeg tidligere har hatt det.

 

Han sier videre også at hormonprøvene er NORMALE, også testosteron.

 

Vel, dette burde vel vært gode nyheter? :) Dessverre så føles det mer som et slag i trynet når det for meg er tydelig at jeg ikke er frisk og at jeg føler meg syk på det jevne. I det siste har det vært ekstra ille.

 

Hva gjør jeg nå? Friskmeldt, men føler meg crap? Tror ikke jeg tør å gå tilbake til denne legen heller og han har vel mer eller mindre sagt at han ikke kan gjøre mer. Føler meg som en hypokonder av hele greia.

 

Privat sektor har jeg vel egentlig ikke råd til heller. Dvs, hadde jeg hatt en 100% garanti for at legen finner hva som er galt og kan sette i gang en behandling eller i det minste gi meg en DIAGNOSE slik at jeg vet hva som er galt, så hadde jeg gjort det glatt og lånt pengene. Men jeg frykter at det bare blir et pengesluk som ikke fører til noe når det kommer til stykket. Opplevde det en gang før med en som egentlig kun hjalp meg ved at han skrev ut resepter. Fakturerte med gaffel og virket ikke som han brydde seg egentlig.

 

Har vel egentlig gitt litt opp nå. Kanskje det er sånn livet blir for meg fremover.

 

Forresten så var testosteron rett nok normalt, men den ligger på 13 og skalaen går fra 8-35, så det er neppe særlig bra eller høyt for en ung mann på 29 år. Men jeg har jo vært på TRT og hatt høye testosteronnivå uten at det hjalp, så jeg tror ikke det er der det ligger. Mulig at mine egentlige plager trykker testosteronen lavere.

 

Ellers kunne jo jeg selv se at jernlagerene mine nå ser ganske lave ut og er på bunnen av skalaen, sikkkert fordi jeg har gitt blod, så jeg skal begynne å ta jern, men tviler på det i seg selv er en løsning for meg. Skal også ta vitamin D3 da denne kunne vært høyere, men igjen, så tror jeg ikke det er en løsning.

 

Så en bekjent av meg på Facebook som nå er i Tyskland for å bli utredet for Borrelia og angivelig skal starte behandling der i sommer.

 

Har selv hatt mange flåttbitt, men trodde man skulle få et utslett om det var mistanke om borrelia, noe jeg ikke fikk. Men ser nå at det på ingen måte er et krav og at mange av de som får Borrelia ikke en gang merker at de blir bitt.

 

Så det er kanskje noe av det siste jeg kan bli testet for nå. Samtidig så virker det som et komplisert hull å dykke ned i.

 



Anonymous poster hash: 22c31...d1e
Lenke til kommentar

Har du vurdert muligheten for at mye av dette her sitter i hodet?

 

Hypokondri er en reell lidelse det også, og det kan behandles. Det at symptomene dine ikke kan forklares somatisk betyr ikke at din opplevelse av dem ikke er reell, ei heller betyr det at det ikke er noe håp om bedring.

 

Jeg tviler sterkt.

 

I løpet av sykdomsforløpet mitt har jeg i lengre perioder logget av alt som heter forum eller googling og rett og slett bare forsøkt å gi blaffen og leve et normalt liv. I det virkelige liv snakker jeg svært lite om dette til noen og prøver egentlig å være normal uten å vise det til noen.

 

Før jeg ble "syk" var jeg knapt innom et legekontor og jeg har heller ikke noen helsemessige bekymringer selv i dag om du ser bort fra at jeg ikke vet hva som mangler meg. Altså, jeg går ikke rundt og bekymrer meg og tror at jeg skal dø eller har en overdreven frykt for unormale prøver eller sykdommer. Er ikke redd døden.

 

Er bare det at jeg ikke føler meg frisk (vel, i perioder gjør jeg faktisk det) og jeg har jo også noen blodprøver som er unormale og noen som virker lave.

 

Men hvem vet...

 

Takk for tipset i hvert fall. :)

 

Anonymous poster hash: 22c31...d1e

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Dette er begynt å bli en gammel tråd, omtrent 3 år siden.

 

Hvordan går det med deg i dag? Har det skjedd noen videre undersøkelser siden sist du var innom forumtråden?

 

Du nevnte en forhøyet B12 serum blodprøve på verdi 900. For høye B12-verdier kan være tegn på sykdommer som bør utredes nærmere:

 

http://nevro.legehandboka.no/handboken/nel/prover-og-svar/klinisk-kjemi/blodprover/vitamin-b12-kobalamin/

 

http://docplayer.me/417323-Hoy-vitamin-b12-en-oversikt-noen-eksempler-og-diagnostisk-tankegang.html



Anonymous poster hash: 67a83...3d3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...