Gå til innhold

– Historier spiller en svært liten rolle i spill


Anbefalte innlegg

Tror jeg kan telle på èn hånd antall spill med god historie utgitt de siste 10 årene. Resten har historie tynnere enn suppe.

 

Greit, men det sier nok mer om hvilke type spill du spiller enn om hva markedet har å tilby. Spilltilbudet er nok dypere og bedre enn du tror. Noen AAA-spill med gode historier etter begynnelsen av 2000-tallet tror nemlig ikke jeg heller at jeg kan komme på. For øvrig er det mange måter å lage en god historie på, det må ikke gjøres på Moby Dick-måten. Det kan for eksempel bare være små snev av narrative grep som får deg til å føle at du lager din egen historie, og de beste RPG-ene fungerer stort sett som Don Quijote, med mange enkle små sidehistorier som til sammen skaper en fantastisk verden og nysgjerrighet til tross for at hovedhistorien kan være veldig tradisjonell og kjedelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror dere alle blander atmosfære og de visuelle med Historie.

 

FF 7 er bra fordi det visuelle blandet med musikken gjør at man får ekstra nostalgi følelse når man starter spillet opp. ikke for og snakke om de fleste FF spill er episke til de grader.

 

Historien passer godt inn i dette, disse spille snobbene som mener FF bare har dårlige historien må prøve og forklare seg litt bedre.

Personlig liker jeg historien, det passer godt inn i hva man gjør, men igjen folk tenker feil.

I mange spill er det selve reisen som er morsom, Final Fantasy handler om og reise gjennom landskap og treffe nye folk og byer.

 

Så egentlig så finnes det ikke noe spill med samme historie som en bok.

Lenke til kommentar

Jeg har store problemer med å ta til meg argumentet om at gode historier skaper gode spill. Det hele synes som en gedigen logisk brist. Greit nok - jeg ser gode eksempler på gode spill med god historie. Men at der er noen kausaleffekter ute å går her... nei. Definitivt og rungende nei.

 

Gode spill kan ha god historie. God historie skaper nødvendigvis ikke gode spill. Det være sånn. Historien blir viktig i spill som gjør seg avhengig av den. Spill som er mer uavhengig fra historien, behøver ikke en god historie for å være et godt spill.

 

Så enkelt og så vanskelig må det være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...