Gå til innhold

Pizza/pizzabunn


Anbefalte innlegg

Hei, har alltid likt å spise hjemmelaget pizza, men har aldri likt den noe godt i forhold til andres. Og jeg lurer om noen har noen tips til meg. Synes den pizzaen jeg lager er litt tam i smak og bunnen bli kjempestor i ovnen. Vet ikke om jeg gjør noe dumt med oppskriften på deigen, siden den blir så stor. Uansett hvor tynn jeg skjelver den blir den kjempe stor..

Tar gjerne imot oppskrifter og tips :) på deig og pålegg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om deigen kun blåser seg opp, er det aller letteste å prikke den litt med en gaffel. Da vil den beholde formen ved forsteking. Om det er en tykk pizzabunn, kan den gjerne forheve en halvtimes tid også.

 

Bruk gjerne 50/50 smør og god olje, da får man etter min mening både bedre sprøhet og smak.

Lenke til kommentar

http://www.seriouseats.com/recipes/2012/03/jim-laheys-no-knead-pizza-dough-recipe.html

 

Eltefritt brød er fremtiden. Man lager en litt bløtere deig enn ellers, hiver den i kjøleskapet dagen i forveien, og gjæren tar seg av eltingen. På grunn av den lange hevetiden utvikles også mye mer smak enn hva man får i typiske "lunkent vann - sett på baderomsgulvet"-hurtighevde deiger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne oppskriften her bruker jeg med stor suksess:

 

4 dl hvetemel

1,5 dl vann/øl (hvis du har en slant til overs)

3 ss olivenolje

1 ts salt

1/2 sukker (kan nok droppes, har det bare med av vane)

1/4 ts gjær

 

Eltes godt sammen, 10 min for hånd eller 2-3 minutter i en kjøkkenmaskin. Heves på kjøkkenbenk i 18-24 timer, evt i kjøleskap i 1-5 døgn. Gir to runde italienske pizzaer, evt. en italiensk pizza i stekeplatestørrelse, bakes rett ut uten etterheving. For amerikansk langpannepizza fordobles oppskriften, halvparten av oljen ersattes med smør og etterheves pluss forstekes.

Er bunnen gjort riktig skal den kunne lages uten kjevle, bare med strekking.

 

Og som psilocybe sier, langtidsheving gir mye bede smak, men over 24 timer bør den foregå i kjøleskapet, har jeg erfart. Eltefri pizzabunn funker nok fett til amerikansk pizza, ser for meg at det kan bli vanskelig med italiensk?

Endret av KKake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker skikkelig tynn og sprø bunn, her er oppskriften jeg bruker:

 

1,5dl vann

4dl mel

1/2pk gjær

1/2ts salt

 

Hev til dobbel størrelse, kjevles tynn, la den ligge ti minutter før du legger på fyllet. Heller du litt olivenolje over bunnen før steking blir den skikkelig sprø og smaker ekstra godt.

Lenke til kommentar

Du seier ikkje noke om kva oppskrift du bruker, men det er i alle fall heilt sikkert at du må ha ein nokenlunde balanse mellom ingrediensane. Ein heilt pakke gjær er alt for mykje dersom du berre skal ha ein pizzabunn.

 

Har du forresten prøvd å lage pizzabunn utan gjær? Du er tydeligvis ikkje så glad i tjukk pizzabunn så da er det eigentlig unødvendig å bruke gjær.

 

Du kan f.eks prøve denne oppskrifta:

ca 4-5 dl mjøl

ca 2 dl vatn

ca 1 ts bakepulver

ca 2 ss olje

Lenke til kommentar

Ikke bruk en hel pakke! Ta en halv pakke. Hvor mye mel bruker du?

Bruker en del da jeg som oftes lager til mange, kan ikke det helt i hode men ca 6 dl mel i starten så blander jeg med 1,5 dl olje og 2 dl vann som jeg varmer opp til hånd temperatur, så putter jeg det sammen med melet, gjæret og saltet, så mixer jeg, så har jeg oppi mer mel helt til deigen slipper kantene,så venter jeg 40 min på at den skal heve. Så tar jeg bare å skjevler den ut og tar på pålegget

Lenke til kommentar

Om du bruker for mye mel er relativt og avhenger hva slags pizza du skal lage. 6 dl er mye for en italiensk pizzabunn, men for lite for en amerikansk. Du bruker dog ganske mye olje og alt for mye gjær. Bruk veldig lite gjær og belag deg på å bake bunnen kvelden før du skal spise pizza. Det gir best smak og en bunn som hever fint.

Krever litt planlegging, men det å planlegge middager i forveien er uansett en god vane å ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke meningen å kuppe tråden, men:

 

Har aldri klart å få egenlaget pizzadeig til å smake i nærheten av hva den smaker på "lokale" pizzeriaer (og da tenker jeg ikke på Peppes eller Pizzabakeren!). Noen som har forslag? Deigsmaken har en egen aroma, klarer ikke å forstå at det bare skyldes høy varme + evt. steinovn..

Lenke til kommentar

Ikke meningen å kuppe tråden, men:

 

Har aldri klart å få egenlaget pizzadeig til å smake i nærheten av hva den smaker på "lokale" pizzeriaer (og da tenker jeg ikke på Peppes eller Pizzabakeren!). Noen som har forslag? Deigsmaken har en egen aroma, klarer ikke å forstå at det bare skyldes høy varme + evt. steinovn..

Haha, det gjør ingenting, fint å få litt info om pizzabunner :)

Lenke til kommentar

Ikke meningen å kuppe tråden, men:

 

Har aldri klart å få egenlaget pizzadeig til å smake i nærheten av hva den smaker på "lokale" pizzeriaer (og da tenker jeg ikke på Peppes eller Pizzabakeren!). Noen som har forslag? Deigsmaken har en egen aroma, klarer ikke å forstå at det bare skyldes høy varme + evt. steinovn..

 

Antageligvis så er det et resultat av langtidsheving.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...