Gå til innhold

16 GB SSD for lite?


Anbefalte innlegg

Hvorfor har denne PC-en bare 16 GB SSD?:

http://www.expert.no/baerbarpc/asusux302lac4003htouchlaptop/p/10666/

 

Har dette noe for seg? Betyr dette at man bare har plass til windows på SSD og på den måten for rask oppstart av windows, slik at man ikke opplever at filoverføringer til HDD disken går noe raskere?

 

Hvilke andre fordeler får man ved å ha en større SSD hardisk?

 

Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har denne PC-en bare 16 GB SSD?:

http://www.expert.no/baerbarpc/asusux302lac4003htouchlaptop/p/10666/

 

Har dette noe for seg? Betyr dette at man bare har plass til windows på SSD og på den måten for rask oppstart av windows, slik at man ikke opplever at filoverføringer til HDD disken går noe raskere?

 

Hvilke andre fordeler får man ved å ha en større SSD hardisk?

 

Tusen takk for hjelp!

http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-UX302LA-C4003H-Ultrabook.108071.0.html

 

Ikke hybrid disk (seagate momentus er en hybrid disk , alt i en enhet)

Hybrid løsning , som betyr to separate enheter 2.5" storage enhet + Mini SSD (M.2) , men Ssd i M.2 slot fungerer som kun en cache.

Zenbook fås også med SSD storage istedet for HDD.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Hvorfor har denne PC-en bare 16 GB SSD?:

http://www.expert.no/baerbarpc/asusux302lac4003htouchlaptop/p/10666/

 

Har dette noe for seg? Betyr dette at man bare har plass til windows på SSD og på den måten for rask oppstart av windows, slik at man ikke opplever at filoverføringer til HDD disken går noe raskere?

 

Hvilke andre fordeler får man ved å ha en større SSD hardisk?

 

Tusen takk for hjelp!

http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-UX302LA-C4003H-Ultrabook.108071.0.html

 

Ikke hybrid disk (seagate momentus er en hybrid disk , alt i en enhet)

Hybrid løsning , som betyr to separate enheter 2.5" storage enhet + Mini SSD (M.2) , men Ssd i M.2 slot fungerer som kun en cache.

Zenbook fås også med SSD storage istedet for HDD.

 

Syar2003 har rett! Denne maskinen kommer med to separate enheter. En 5400rpm mekanisk disk på 500gb og en ssd modul på 16gb som er satt opp som cache for den mekaniske disken. Det vil si at det er to fysiske disker som opptrer som én. Du vil ikke få ekstra lagring av 16gb modulen, men denne vil få den mekaniske hdd'n til å jobbe raskere. Ikke like raskt som en fullverdig ssd, men mye bedre enn en tradisjonell hdd.

 

Når det er sagt har du mulighet til å bytte ut begge disse modulene. Hdd er en 2,5" standard størrelse som du kan bytte ut med en vanlig ssd på den størrelsen du foretrekker. Ssd er av formfaktor m-sata mini (half sized) og kan byttes ut med større brikker av samme typen. Ssd'n i denne maskinen er utrolig liten og er ikke lett å få tak i, men finnes på amazon: http://www.amazon.com/128GB-mSATA-Mini-Half-SATAIII/dp/B00BMV4B7O

 

Håper dette svarer på alle spørsmål man over hodet kan ha om denne maskinens hdd løsning :)

Endret av Strato
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som han ene sier, det er ikke hybriddisk (da ville det vært betydelig lavere SSD-kapasitet, samt vært formulert helt annerledes).

 

Det er altså bare en cache-løsning, hvor SSD-en brukes til å laste mest brukte/ytelseskritiske filer og programmer, og blir da kopiert fra harddisken og lagret på SSD-en slik at det er raskere tilgjengelig enn fra HDD. Det kan altså ikke sammenlignes helt med SSD, det kan derimot sammenlignes med en hybriddisk (eller såkalt SSHD).

 

En billig tulleløsning spør du meg, når du bare kunne ha inkludert en skikkelig SSD med en gang og eventuelt redusert HDD-lapasiteten litt. Jeg mener, det er en bærbar PC til 10.999 kroner, ville aldri ha betalt så mye for noe sånt. ;)

 

 

Dessuten koster den 8990,- hos NetOnNet (fri frakt). DustinHome og Supersmart er rett bak med nesten like god pris!

 

Hvorfor folk handler i kjeder som Ekspert skjønner jeg ikke, må være sinnsykt god kundeservice for å rettferdiggjøre slike investeringssmell.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Som han ene sier, det er ikke hybriddisk (da ville det vært betydelig lavere SSD-kapasitet, samt vært formulert helt annerledes).

 

Det er altså bare en cache-løsning, hvor SSD-en brukes til å laste mest brukte/ytelseskritiske filer og programmer, og blir da kopiert fra harddisken og lagret på SSD-en slik at det er raskere tilgjengelig enn fra HDD. Det kan altså ikke sammenlignes helt med SSD, det kan derimot sammenlignes med en hybriddisk (eller såkalt SSHD).

 

En billig tulleløsning spør du meg, når du bare kunne ha inkludert en skikkelig SSD med en gang og eventuelt redusert HDD-lapasiteten litt. Jeg mener, det er en bærbar PC til 10.999 kroner, ville aldri ha betalt så mye for noe sånt. ;)

 

 

Dessuten koster den 8990,- hos NetOnNet (fri frakt). DustinHome og Supersmart er rett bak med nesten like god pris!

 

Hvorfor folk handler i kjeder som Ekspert skjønner jeg ikke, må være sinnsykt god kundeservice for å rettferdiggjøre slike investeringssmell.

Vell. Expert/elkjøp/lefdal har endret seg mye i forhold til før. De er nå mer tilpasset de "nye" internettdager og er mer opptatt av å gjøre det greit i prisguiden. Utviklingen er den at den "gode servicen" man har forbundet disse kjedene med kommer til å forsvinne og selgeren i disse kjedene blir degradert til ekspeditører.

Vi kommer til å se mer og mer at de store elektrokjedene faktisk kommer til å bli prispressere på elektronikk. Glad skal vi være for dette, siden komplett har blitt svært dyre! Konkurranse er bra.

Lenke til kommentar

Bakgrunnen er faktisk intel som har noen forutsetninger i de laptops som benytter Ultrabook varemerket.

F.eks er resume fra hibernation kravet p.t 3 sekunder med haswell basert.

Dette klarer man kun med ssd teknologi om man har hdd utstyrt maskin (i en hybrid løsning)

Da med en mindre ssd enhet , Windows 8 ' Windows 8 bios ,og Intel Rapid start .

 

Ultrabook varemerket kan kun brukes om maskinene har en bestemt hybrid løsning eller full ssd løsning med rapid start og smart responsen.

 

Ultrabook varemerket er faktisk en fordel for oss forbrukere.

Fordi vi vet da at det inneholder sånn og sånn .

 

 

Now hybrid hard drives could theoretically do the same thing but since this is an Intel product definition, they don't. This is the primary reason a laptop like the Samsung Series 9 does not bear the Ultrabook name even though it shares much of the same capabilities.

http://compreviews.about.com/od/buyers/a/What-is-an-Ultrabook.htm Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har akkurat "operert" litt på min UX302LG som kom med 16gb mini mSATA og en 750GB 5400 disk. Jeg syntes ikke den "lille cahcen" hjalp stort, og diskbruk opplevde jeg som treg (og man hørte disken knitre ofte). Så jeg endte opp med å sette inn en 500GB Samsung SSD, og bruke den lille mSATA disken som minne pagefil/swap. Det er i hvert fall en utrolig mye mer stillegående og rask løsning enn "juksehybriden".

 

Her er en kar som plukker den fra hverandre med litt mye om og men. Det er litt pirkejobb, men med riktig skrutrekker (torx t5 og en liten stjernetrekker) og litt fingernemhet så er det ikke umulig.


 

Lenke til kommentar

Tenkte på utgaven trådstarter linker til, som har i5-4200U og Intel 4400. Akkurat som den jeg linket til altså. La ikke merke til at det var en annen utgave du snakket om, men den er uansett dyrere og således mer sammenlignbar med Yoga 2 med i7. GT 730M er vel ikke mye å skryte av, men jeg ser jo at det kan være greit å få med en noe høyere grafikkytelse på kjøpet i alle fall. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...