Gå til innhold

Den siste olje - hva skjer når Norge ikke har mer olje å eksportere?


Anbefalte innlegg

 

 

Ok, kjøper den. Fornuftig resonnement som jeg støtter. Imidlertid er det jo slik at det parlamentariske systemet har fått sin utforming som følge av at enkelte må styre fremfor andre. Ergo må man ta et valg, ikke to eller flere. !.gif

 

Yepp, og jeg synes det er fint at partiene har en viss ideologisk forankring. Det er nyttig for å kunne navigere i det politiske landskapet. Ikke dermed sagt at jeg som privatperson trenger en slik tilknytning.

 

Hear hear!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

 

 

53, and counting ... ;)

 

 

Det virker på meg som om du har fått deg slurk for mye olje innabords gammern. Saken er nemlig at du var knappe 7 da produksjonen av olje startet for fullt. Du er flasket opp på det svarte gullet min gode mann. Hva piper du for da?

 

 

hehe, hva piper du for - jo det skal jeg si deg: Du vet null og niks om den tiden jeg vokste opp, fordi alt pengegnålet starte ikke før på slutten av 80 tallet, og da vil jeg tro at jeg var rimelig voksen. Før den tid, så var det ingen formue å bekymre seg om, så da jobbet vi med det vi hadde for hånden, akkurat som i dag, men nå går jo alle rundt med dollartegn i øya, og er mest bekymret for at de ikke skal få sin "rettferdige" del av "arven"

 

Så jeg ble ikke flasket opp på annet enn den vanlige kjedelige morsmelken, men du fikk kanskje bare erstatningsmelk, for mor var vel fullt ute i jobb når du gikk med bleier .. ;)

 

 

Virker ikke som om du er helt tørr bak øra kompis. Du overreagerer totalt og ser ikke ut til å forstå din egen tid. Fakta er at oljen har vært her i så og si hele din levealder. Hvorfor kjøre på det med det der gnålet om at: "Ja, ungdommen i dag vet fan ikke hvordan det var da jeg vokste opp. DA var det hardt da. Var ingen kjære mor da." - Høres unektelig ganske selvmedlidende ut, så man kan jo saktens lure på hva du sutter på?

 

 

Oljen har vært her de siste 100 millioner år (ca), men det er bare i disse tider, hvor folk har for mye fritid, og altfor mange dippedutter de ønsker seg, at de bekymrer seg for disse oljedalerne, som våre politikere er så altfor flink til å friste oss med. Det var hverken oljedalere eller dippedutter på min tid, så derfor hadde vi ikke den bekymringen - det er mye av forskjellen, tror jeg

 

Hvis du fortsetter med samme typen infantilt språk, og bråkjekk skråsikkerhet, kan du for min del bare prate med deg selv for ettertiden

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

 

 

 

53, and counting ... ;)

 

 

Det virker på meg som om du har fått deg slurk for mye olje innabords gammern. Saken er nemlig at du var knappe 7 da produksjonen av olje startet for fullt. Du er flasket opp på det svarte gullet min gode mann. Hva piper du for da?

 

 

hehe, hva piper du for - jo det skal jeg si deg: Du vet null og niks om den tiden jeg vokste opp, fordi alt pengegnålet starte ikke før på slutten av 80 tallet, og da vil jeg tro at jeg var rimelig voksen. Før den tid, så var det ingen formue å bekymre seg om, så da jobbet vi med det vi hadde for hånden, akkurat som i dag, men nå går jo alle rundt med dollartegn i øya, og er mest bekymret for at de ikke skal få sin "rettferdige" del av "arven"

 

Så jeg ble ikke flasket opp på annet enn den vanlige kjedelige morsmelken, men du fikk kanskje bare erstatningsmelk, for mor var vel fullt ute i jobb når du gikk med bleier .. ;)

 

 

Virker ikke som om du er helt tørr bak øra kompis. Du overreagerer totalt og ser ikke ut til å forstå din egen tid. Fakta er at oljen har vært her i så og si hele din levealder. Hvorfor kjøre på det med det der gnålet om at: "Ja, ungdommen i dag vet fan ikke hvordan det var da jeg vokste opp. DA var det hardt da. Var ingen kjære mor da." - Høres unektelig ganske selvmedlidende ut, så man kan jo saktens lure på hva du sutter på?

 

 

Oljen har vært her de siste 100 millioner år (ca), men det er bare i disse tider, hvor folk har for mye fritid, og altfor mange dippedutter de ønsker seg, at de bekymrer seg for disse oljedalerne, som våre politikere er så altfor flink til å friste oss med. Det var hverken oljedalere eller dippedutter på min tid, så derfor hadde vi ikke den bekymringen - det er mye av forskjellen, tror jeg

 

Hvis du fortsetter med samme typen infantilt språk, og bråkjekk skråsikkerhet, kan du for min del bare prate med deg selv for ettertiden

 

 

Uten tvil, akkurat i dag lever de fleste på en rosa sky i Norge og har gjort det ihvertfall de siste 15 årene. Kanskje vi kan holde på en stund til. De som er voksne i dag og pensjonister er bedre stilt enn noen gang, spørsmålet er om det vil vare, noe jeg tviler på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Intet varer, og det er en universell lov - vi er faktisk så bedøvd av vår grådighet og begjær, omgjort til zombielignende konsum og sanse"nytelser", at vi tror fullt og fast på at rikdommen (slik den fortoner seg idag) kommer til å vare i evighet, hvis vi bare anstrenger oss enda mer. Men det er ikke mer, så det er like greit å begynne å venne seg til litt mer spartanske ønsker, og kanskje faktisk bli litt mer fri til sinns - det er jo ett sært fengsel det å ha for mye, og engste seg for at det ikke varer - da er det vel bedre å slippe å ha alt dette, som vi egentlig ikke trenger

 

Jeg gleder meg til vi blir fattige :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg antar at du mener mindre tilgang til materielle goder (eventuelt onder, hvis man ser slikt på det).

 

Det er ren lidelse å tenk at man er fattig, for hva er det? Hvis man ikke har mat, så mangler man mat - hvis man mangler tak over hodet, mangler man et sted å bo osv

 

Så lenge man har fire armer og to ben, ett hode, samt at pusten går inn og ut - så er man aldri fattig

 

Men i den materielle verden er vi alle fattige, fordi vi ønsker oss noe mer hele tiden, og verden er nå en gang sånn at man får ikke alt man ønsker seg, men likevel fortsetter vi å stresse. Alle vet dette innerst inne, men er man allerede i dyp søvn, fremprovosert av å hele tiden jage etter sanselige stimuli, ser man aldri verdien som ligger på nesetippen

 

Det er mye snakk om så kalt "mindfulness" i dag, og det er en bra trend i tiden, for den lærer folk å bli menneske, igjen ;)

Lenke til kommentar

Man kan snakke om materiell og immateriell fattigdom. Immateriell fattigdom er for meg et kulturelt lavmål, et åndelig forfall og hulhet. En tomhet.

 

Se på antall begravelser i Oslo hvor det er ingen andre til stede enn presten. Er dette et uttrykk for et "varmt" samfunn hvor mennesker bryr seg om hverandre?

 

http://www.dagbladet.no/2010/01/26/magasinet/ensomhet/familie/dod/10105099/

Endret av Running Fox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg

 

 

Jeg antar at du mener mindre tilgang til materielle goder (eventuelt onder, hvis man ser slikt på det).

 

Det er ren lidelse å tenk at man er fattig, for hva er det? Hvis man ikke har mat, så mangler man mat - hvis man mangler tak over hodet, mangler man et sted å bo osv

 

Så lenge man har fire armer og to ben, ett hode, samt at pusten går inn og ut - så er man aldri fattig

 

Men i den materielle verden er vi alle fattige, fordi vi ønsker oss noe mer hele tiden, og verden er nå en gang sånn at man får ikke alt man ønsker seg, men likevel fortsetter vi å stresse. Alle vet dette innerst inne, men er man allerede i dyp søvn, fremprovosert av å hele tiden jage etter sanselige stimuli, ser man aldri verdien som ligger på nesetippen

 

Det er mye snakk om så kalt "mindfulness" i dag, og det er en bra trend i tiden, for den lærer folk å bli menneske, igjen ;)

 

 

For å være ærlig så jeg noe slikt komme. ;)

 

Grunnen til at jeg likevel tolket det som jeg gjorde var konteksten; mulige økonomiske vanskeligheter ved en eventuell slutt på oljen. Spørsmålet er om vi klarer å opprettholde en sterk vekst eller om vi vil se en bremsing/stagnasjon. Mangel på olje vil ikke føre oss nærmere et slikt samfunn du ser for deg, til det trenger vi barberhøvler og oransje laken.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

For å være ærlig så jeg noe slikt komme. ;)

 

Hehe, og takk ;) Jeg har kommet så langt på veien, at det er faktisk ingen annen viten, enn dhammaen som betyr noe - alt annet er et narrespill, veldig livaktig og stimulerende, men altså en illusjon - derfor man mener at folk går rundt i søvne

 

Husker at jeg for en stund siden forsøkte å tenke den tanken: nei, la meg gå tilbake til "drømmeverden", jeg er jo tross alt så pass "rik" at jeg kan "nyte" mer enn mange andre ..

 

Men det nyttet ikke - har man først kommet et stykke på vei, og visdommen begynner å virke, så er det for meg som om man er låst fast til målet

 

Ble faktisk litt irritert når jeg merket det fenomenet :wee:

Lenke til kommentar

 

Jeg antar at du mener mindre tilgang til materielle goder (eventuelt onder, hvis man ser slikt på det).

 

 

Så lenge man har fire armer og to ben, ett hode, samt at pusten går inn og ut - så er man aldri fattig

 

 

 

 

Hehe, du er ikke som alle andre. Har du bilde? :p

 

 

Litt mer on topic: Min erfaring er at vi i lillle Norge har veldig god kompetanse, når vi først har kompetanse på noen. Ja, mange faller utenfor (ref NAV), men de som har jobb konkurrerer sterkt i internasjonalt marked. Vi er ikke like undertrykkede av ledere som mange andre er, og det gjør oss flinkere til å trekke beslutninger. Har jobbet med folk 'offshore' i mange år, og det må ti stykker til der for å erstatte en av oss. Dette er en av mange 'skjulte' fordeler vi i Norge har i et internasjonalt marked.

 

Nordmenn har rykte på seg for å være kompetente, og det vil hjelpe oss i en fremtid uten oljeinntekter. Er egentlig ikke så veldig bekymret.

Lenke til kommentar

se if I care :)

Nei, jeg ser at du ikke bryr deg. I mine øyne forteller det i grunnen alt om deg, men sett fra mitt perspektiv er du unnskyldt. Du viser nemlig at du ikke er et "seende" menneske. Slike må man betrakte med overbærenhet.

 

Disse menneskene var også "låst mot målet". - Skremt? - Ikke i det hele tatt. (finner det unødvendig å vise et smiletegn her).

 

http://content.time.com/time/photogallery/0,29307,1859872_1799894,00.html

Endret av Running Fox
Lenke til kommentar

 

 

Jeg antar at du mener mindre tilgang til materielle goder (eventuelt onder, hvis man ser slikt på det).

 

 

Så lenge man har fire armer og to ben, ett hode, samt at pusten går inn og ut - så er man aldri fattig

 

 

 

 

Hehe, du er ikke som alle andre. Har du bilde? :p

 

 

Litt mer on topic: Min erfaring er at vi i lillle Norge har veldig god kompetanse, når vi først har kompetanse på noen. Ja, mange faller utenfor (ref NAV), men de som har jobb konkurrerer sterkt i internasjonalt marked. Vi er ikke like undertrykkede av ledere som mange andre er, og det gjør oss flinkere til å trekke beslutninger. Har jobbet med folk 'offshore' i mange år, og det må ti stykker til der for å erstatte en av oss. Dette er en av mange 'skjulte' fordeler vi i Norge har i et internasjonalt marked.

 

Nordmenn har rykte på seg for å være kompetente, og det vil hjelpe oss i en fremtid uten oljeinntekter. Er egentlig ikke så veldig bekymret.

 

Selv tror jeg at det politiske bildet vil endre seg veldig. Vi får en helt ny orientering som blir veldig interessant. Jeg tror vi vil få frem mange dyktige innovatører som faktisk vil snu opp ned på hele janteloven. Disse vil komme fra mange ulike sosiale lag og grupperinger. Vi får også en stor gruppe som mister definisjonsmakt. Disse vil bli satt på sidelinjen. Helt enkelt parkert. Årsaken skyldes at de ikke driver verden fremover. Dette merker vi ikke i dag, ettersom slike grå mus med mye definisjonsmakt lever på og av olje når det kommer til stykke. Det er over 70 000 byråkrater i Oslo som ikke produserer annet enn papir. Den dag olje forsvinner, den dagen vil disse byråkratene forsvinne. Da vil Norge endre seg, da vil Norge kunne bli friskmeldt.

Endret av Running Fox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...