Gå til innhold

Tesla har store planer for Europa


Anbefalte innlegg

16 kroner for 15 mil med leaf

 

Har hatt Leaf siden i høst, og den prisen stemmer ganske bra med min kjøring ja. Pleier på å regne 1 kr per mil året sett under ett.

 

 

 

kjører lett 15 mil for 16 kroner diesel med min bil

 

Her tror jeg enten at kalkulatoren din må ha kortslutta, eller så har du fått tak i en protoyp på verdens desidert mest gjerrige dieselbil (hvis vi snakker om "normal" bil) med ca 0,08 liter på mila i real-world forbruk i norske forhold :) (eller du har for vane å stjele en del diesel :ph34r: )

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge el-biler ikke er billigere i drift (16 kroner for 15 mil med leaf) enn en vanlig diesel bil (kjører lett 15 mil for 16 kroner diesel med min bil).

Det gjør du ikke...

Si at du over 15 mil har et forbruk på 0,4, noe som er realistisk for en moderne dieselbil. Diesel koster ca. 14 kroner per liter... Det blir rundt 100 kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan kjøre 320-500 km med en tesla, men 700 000 for bilen tjener man aldri inn igjen uansett. Og hvis jeg hadde hatt 700 000 for å bruke på bil er det minst 20 mer artige biler jeg heller ville kjøpt.

Det er vel de færreste som har ambisjoner om å tjene inn igjen hele kjøpssummen. Men, en Model S har en startpris på 465 000, evt. 525 000 med største batteripakken.

 

De fleste som kjøper en Model S budsjetterer nok med en del sparte utgifter i drivstoff. En del budsjetterer nok med sparte utgifter på bompenger, parkering og gjerne også service. I tillegg strekker nok noen økonomien litt for å få råd til en Model S.

 

Dvs. at de reelle alternativene for mange er gjerne biler som koster mye mindre enn Model S. Men, strengt tatt kommer jeg ikke på en eneste bil jeg heller vil hatt for 700 000 som også har plass til hele familien på tur. :)

Lenke til kommentar

Har hatt en Model S nesten et halvår nå, og til å være autofil som liker brummende bensinmotorer, manuelt gir, stivt understell etc. så må jeg si at til dagligdags bruk er Tesla en fabelaktig bil. Det gir uventet mye kjøreglede pga det direkte og responsive drivverket som elmotor gir deg. At det finnes mange som mener en bil er ubrukelg med mindre den kan kjøre 70 mil på en lading passer meg utmerket. For meg som elbileier er det en fordel at så få som mulig får opp øynene for elbil. Det som imidlertig går igjen er at de som har tatt steget til elbil nødiv vil tilbake til fossilt drivstoff. Vi får håpe batteriteknologien har en god utvikling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Fascinerende hvordan Tesla- og andre el-bil eiere tilpasser seg bilen i stede for at bilen skal tilpasse seg dem.

 

Jeg gjentar, uten å kunne kjøre 700km uten å måtte tenke på noe som helst av komfort og sikkerhet på alle de 700km så er el-bil for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar

Jeg gjentar, uten å kunne kjøre 700km uten å måtte tenke på noe som helst av komfort og sikkerhet på alle de 700km så er el-bil for spesielt interesserte.

Jeg ser heller på det andre veien jeg.

De som 365 dager i året er avhengig av en bil som skal kunne kjøre 700km uten mulighet for et stopp er heller "spesielt interesserte".

 

Jeg kan ikke huske sist gang jeg hadde behov for dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Jeg gjentar, uten å kunne kjøre 700km uten å måtte tenke på noe som helst av komfort og sikkerhet på alle de 700km så er el-bil for spesielt interesserte.

Jeg ser heller på det andre veien jeg.

De som 365 dager i året er avhengig av en bil som skal kunne kjøre 700km uten mulighet for et stopp er heller "spesielt interesserte".

 

Jeg kan ikke huske sist gang jeg hadde behov for dette.

 

Det behovet har jeg rundt en gang i måneden. Av og til er denne ene gangen i måneden flere sammenhengende dager. Folk som bor enda lenger nord har slike behov ukentlig. Det er forskjell på å bo innenfor "ring 3" og f.eks. våre tre nordligste fylker.

Lenke til kommentar

Det behovet har jeg rundt en gang i måneden. Av og til er denne ene gangen i måneden flere sammenhengende dager. Folk som bor enda lenger nord har slike behov ukentlig. Det er forskjell på å bo innenfor "ring 3" og f.eks. våre tre nordligste fylker.

Majoriteten av de som har kjøpt en Model S (inkludert meg selv) bor et stykke utenfor Oslo.

 

Det er også solgt ganske mange i de tre nordligste fylkene.

Model S er uansett ikke en bil som passer for alle, men det er nok du som er i den gruppen du selv kaller "spesielt interesserte". Utbyggingen av superladere opp til Tromsø iløpet av året gjør også at denne gruppen blir enda mindre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Det behovet har jeg rundt en gang i måneden. Av og til er denne ene gangen i måneden flere sammenhengende dager. Folk som bor enda lenger nord har slike behov ukentlig. Det er forskjell på å bo innenfor "ring 3" og f.eks. våre tre nordligste fylker.

Majoriteten av de som har kjøpt en Model S (inkludert meg selv) bor et stykke utenfor Oslo.

 

Det er også solgt ganske mange i de tre nordligste fylkene.

Model S er uansett ikke en bil som passer for alle, men det er nok du som er i den gruppen du selv kaller "spesielt interesserte". Utbyggingen av superladere opp til Tromsø iløpet av året gjør også at denne gruppen blir enda mindre.

 

Fremdeles, en kjøper ikke el-bil fordi el-bil er så bra. en kjøper el-bil fordi bensinbiler er så latterlig dyre. Hadde vi fjernet avgiftene p bensinbilene også så hadde ingen giddet å kjøpe en el-bil. Hvorfor? Fordi el-biler ennå er alt annet en praktiske.

Lenke til kommentar

Fremdeles, en kjøper ikke el-bil fordi el-bil er så bra. en kjøper el-bil fordi bensinbiler er så latterlig dyre. Hadde vi fjernet avgiftene p bensinbilene også så hadde ingen giddet å kjøpe en el-bil. Hvorfor? Fordi el-biler ennå er alt annet en praktiske.

Nope, for min del så var kjøreopplevelsen på Model S mye bedre en på en fosilbil. Jeg tor alle andre Model S eiere i denne i denne tråden er enig i dette. Det er rett og slett en nedtur å kjøre en fosilbil etter at du har blit vant til en Model S.

 

I USA konkurrerer Model S i samme prisklasse som Mercedes S, BMW 7 samt Audi A8. Hvorfor tror du Tesla selger 30% flere biler en nærmeste konkurrent?

 

Tesla Model S in 2013 checked in at ~ 17,650 units, which puts Tesla’s electric sedan well ahead of its large luxury sedan competitors.

 

Mercedes-Benz S-Class: 13,303

BMW 7 Series: 10,932

Lexus LS: 10,727

Audi A8: 6,300

Porsche Panamera: 5,421

http://insideevs.com/in-2013-tesla-model-s-outsold-mercedes-benz-s-class-bmw-7-series-audi-a8-lexus-ls-and-porsche-panamera/ Endret av HKS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nope, for min del så var kjøreopplevelsen på Model S mye bedre en på en fosilbil. Jeg tor alle andre Model S eiere i denne i denne tråden er enig i dette. Det er rett og slett en nedtur å kjøre en fosilbil etter at du har blit vant til en Model S.

Du synes sikker en Aston Martin Vanquish er helt råtten på veien, den er jo en sånn fosilbil.

Kjøreopplevelsen lite å gjøre med energimetoden, relativt mange el-biler som gir deg smått med inspirasjon bak rattet. Mener du modell S er god å kjøre er det på grunn av designet på den spesielt og ikke fordi det er en el-bil alene.

I USA konkurrerer Model S i samme prisklasse som Mercedes S, BMW 7 samt Audi A8. Hvorfor tror du Tesla selger 30% flere biler en nærmeste konkurrent?

Det er mote, litt sånn Apple'ish. Stas vettø, skrytbart. Moderne. Litt som en ny kjæreste, en er blind for ulempene og glorifiserer fordelene. Dessuten spiller vel avgiftssystemet rolle på prisen i california også.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639
Nope, for min del så var kjøreopplevelsen på Model S mye bedre en på en fosilbil. Jeg tor alle andre Model S eiere i denne i denne tråden er enig i dette. Det er rett og slett en nedtur å kjøre en fosilbil etter at du har blit vant til en Model S.

 

I USA konkurrerer Model S i samme prisklasse som Mercedes S, BMW 7 samt Audi A8. Hvorfor tror du Tesla selger 30% flere biler en nærmeste konkurrent?

Fordi det er eneste el-bil i det segmentet, kombinert med t det er en motegreie. Det fratar fremdeles ikke bensinbilene sin fordel med hvor ekstremt fleksible bensinbilene er i bruk.

Lenke til kommentar

Fordi det er eneste el-bil i det segmentet, kombinert med t det er en motegreie. Det fratar fremdeles ikke bensinbilene sin fordel med hvor ekstremt fleksible bensinbilene er i bruk.

Ja, per dags dato er fosilbilen sin fordel at den har lang rekkevidde. For mitt og de fleste andres bruk så trenger man ikke denne rekkevidden. El-bilen har mange andre fordeler. For mitt vedkommende er det ca. 150 km tur/retur jobb, selv uten avgift på bensin er elbilen mye billigere i drift.

 

 

Nope, for min del så var kjøreopplevelsen på Model S mye bedre en på en fosilbil. Jeg tor alle andre Model S eiere i denne i denne tråden er enig i dette. Det er rett og slett en nedtur å kjøre en fosilbil etter at du har blit vant til en Model S.

Du synes sikker en Aston Martin Vanquish er helt råtten på veien, den er jo en sånn fosilbil.

Kjøreopplevelsen lite å gjøre med energimetoden, relativt mange el-biler som gir deg smått med inspirasjon bak rattet. Mener du modell S er god å kjøre er det på grunn av designet på den spesielt og ikke fordi det er en el-bil alene.

 

Snakk om å sammenligne epler og pærer...

Jeg har kjørt Aston Martin Vanquish, det er en vakker og morsom bil, men den er ubrukelig som familiebil. Jeg har også testet BMW M5, som er mer sammenlignbar med en Model S, jeg hadde fremdeles valgt TMS.

Lenke til kommentar

Fremdeles ubrukelig til annet enn pendling, 30 minutters pit stop hver 320km, forutsatt at det ER ledig plass der. Mehh du har ikke lenger frihet til å kjøre der du vil, du må kjøre dit Elon Musk vil at du skal kjøre, for du trenger sårt strøm, ofte!. Når du kan kjøre 1000km kan den ta opp konkurransen med en vanlig bil

 

Du ville ikke ha kunne kjørt mer enn 320km uten å ta en pause selv i en bensinbil, på grunn av at man har nødt til å spise og strekke bena i blandt.

Lenke til kommentar

For vår del kjøpte vi bilen av følgende grunner:

- Den har stor plass, faktisk kan vi sitte 5 voksne (over 185 i baksetet gjør at du toucher taket), 2 barn opptil 150 cm, samt at vi får plass til ei ganske stor barnevogn i bagasjerommet framme og noen handleposer i sidelommene i bagasjerommet brak

- Den er kjapp og kan kjøre så langt som vi har behov for (kommer oss lett fra Tr.H til Oslo)

- Ser bra ut

- Det er enkelt å finne parkering og drivstoff er stort sett billig eller gratis

 

Hadde vi imidlertid trengt hengerfeste, hatt behov for å kjøre mer enn 30 mil ofte vinterstid (jeg har det minste batteriet), hatt flere passasjerer på 185+ ofte etc så hadde den ikke vært noe godt valg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Det behovet har jeg rundt en gang i måneden. Av og til er denne ene gangen i måneden flere sammenhengende dager. Folk som bor enda lenger nord har slike behov ukentlig. Det er forskjell på å bo innenfor "ring 3" og f.eks. våre tre nordligste fylker.

Majoriteten av de som har kjøpt en Model S (inkludert meg selv) bor et stykke utenfor Oslo.

 

Det er også solgt ganske mange i de tre nordligste fylkene.

Model S er uansett ikke en bil som passer for alle, men det er nok du som er i den gruppen du selv kaller "spesielt interesserte". Utbyggingen av superladere opp til Tromsø iløpet av året gjør også at denne gruppen blir enda mindre.

 

Fremdeles, en kjøper ikke el-bil fordi el-bil er så bra. en kjøper el-bil fordi bensinbiler er så latterlig dyre. Hadde vi fjernet avgiftene p bensinbilene også så hadde ingen giddet å kjøpe en el-bil. Hvorfor? Fordi el-biler ennå er alt annet en praktiske.

 

Hysssj... Ikke ta fra el-bil eierne livsløgnen deres...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Fremdeles ubrukelig til annet enn pendling, 30 minutters pit stop hver 320km, forutsatt at det ER ledig plass der. Mehh du har ikke lenger frihet til å kjøre der du vil, du må kjøre dit Elon Musk vil at du skal kjøre, for du trenger sårt strøm, ofte!. Når du kan kjøre 1000km kan den ta opp konkurransen med en vanlig bil

Du ville ikke ha kunne kjørt mer enn 320km uten å ta en pause selv i en bensinbil, på grunn av at man har nødt til å spise og strekke bena i blandt.

 

Tja... Spiste 500km lett uten pause i ferien. Men, så var det på skikkelige veier i Tyskland da...

Lenke til kommentar

Helt ærlig så hadde jeg kjøpt elbil selv om bensinbilene var betraktelig billigere. Hvorfor? Jo jeg kan rettferdiggjøre kjøpet pga sparte utgifter, jeg har f.eks varmeanlegg som fungerer umiddelbart, jeg har et "automatgir" og krefter som svært få andre biler har etc. Mitt alterantiv til Tesla var en Prius+7. Den har ikke allverdens med avgift, selv om den bare hadde hatt mva ville Teslaen kommet bedre ut etter noen år. Måtte ha 7 seter og god bagasjeplass samt en trygg bil. For meg var det en livsløgn å tro at bensinbilene jeg tidligere har hatt var gode nok ;)

 

Jeg er ikke en fossilbilhater av den grunn, men for meg og min familie var elbil det rette valget, men forstår at mange ikke kan ha elbil som eneste bil eller bil nr.1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Denne debatten har jeg sett før. I 1998 så kjøpte jeg mitt første digitalkamera. Et 2 megapixel kamera til 12000 kroner. Da gikk debatten høyt med innbitte menighetsmedlemmer på hver side - noen for filmkamera og andre for digitalkamera. Digitalkamera var ikke for alle i starten slik som elbil ikke passer alle riktig ennå. Men utviklingen går sin gang, flere elbiltyper med bedre egenskaper vil gjøre at den egner seg for stadig flere. Og etter et par-tre tiår så kjører vi nok alle rundt i elbiler bortsett fra noen spesielt interesserte eller andre med helt spesielle behov - slik som vi fremdeles ser at noen bruker sin Hasselblad med film.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Denne debatten har jeg sett før. I 1998 så kjøpte jeg mitt første digitalkamera. Et 2 megapixel kamera til 12000 kroner. Da gikk debatten høyt med innbitte menighetsmedlemmer på hver side - noen for filmkamera og andre for digitalkamera. Digitalkamera var ikke for alle i starten slik som elbil ikke passer alle riktig ennå. Men utviklingen går sin gang, flere elbiltyper med bedre egenskaper vil gjøre at den egner seg for stadig flere. Og etter et par-tre tiår så kjører vi nok alle rundt i elbiler bortsett fra noen spesielt interesserte eller andre med helt spesielle behov - slik som vi fremdeles ser at noen bruker sin Hasselblad med film.

Veldig bra skrevet, selv om jeg personlig tror det vil ta nærmere ti år før majoriteten av bilene er elektriske. Før det vil nok hybridene ta å dominere veiene. Det er først når el-bilene kan konkurrere direkte mot bensinbiler på komfort og kjørelengde at det virkelig vil ta av med el-biler. Der er jo hybridene allerede på plass.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...