Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC er død , ingen boot , psu kan jumpstartes.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min PC døde helt plutselig her om dagen, den frøys helt, så måtte jeg nappe ut støpselet, og nå får jeg ikke liv i den igjen.

 

Absolutt INGENTING skjer når jeg trykker på knappen. Gått over alle kabler og sjekket. Alt er tilkoblet korrekt.

 

I dette øyeblikk "fungerer" strømforsyningen, det vil si jeg har den jumpstartet, mellom grønn og sort leder slik at viften fungerer på PSU.

 

Kan det ha seg at det er HK som er problemet mitt her? Eller kan PSU være defekt selv om viften går når den er jumpstartet?

 

Håper på raskt svar :)

Endret av knutsen92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tingen er at absolutt ALT er dødt. Intet pip, ikke antydningen til at noen vifter prøver å starte, intet lys (er vel heller ikke lys der eller så vidt jeg vet).

 

MEN, jeg klarer å jumpstarte PSU og den freser og går som bare det.

Endret av knutsen92
Lenke til kommentar

At du greier å jumpstarte psu sier egentlig ikke så veldig mye annet enn at den "fungerer" , den kan fortsatt ha spenningsverdier som er helt for jævlig og som kan være en av årsakene til at hovedkortet ikke fungerer.

 

Har du noen dioder på hovedkortet som skal lyse når det fungerer riktig? Om denne ikke lyser så bør det egentlig gi deg en pekepinn på at noe er galt med det.

 

Kan du gi en oppsummering av komponentene som er brukt i pcen din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å finne noen dioder altså. Systemet er jo helt nytt, så den går jo på garanti. Er bygd i deler, så greit å vite hva jeg evt må sende inn.

 

Er en billig CX 500W PSU; http://www.dustinhome.no/product/5010655602/corsair-cx-500w-bronze-atx12v-2-3-power-supply/

 

HK; http://www.dustinhome.no/product/5010743672/gigabyte-ga-z87p-d3-z87-s-1150-atx/

Endret av knutsen92
Lenke til kommentar

Så litt på det hovedkortet selv nå og kan ikke si at jeg fant dioder selv , men det er jo så og si standard så en plass bør de jo være.

 

Corsair Psu'ene har jeg kun dårlig erfaring med , CX serien er jo heller ikke noe å skryte av så kan godt være den som er problemet, men dette kan du ikke finne ut av før du får testet med en annen psu.

Lenke til kommentar

Jeg igrunn klar over at dioder er standard, men klarer IKKE å se noen i det hele tatt.

Hva hadde du gjort hvis du var i min situasjon da? Jeg har ikke muligheten til å teste strømforsyningen med en annen, da det er den eneste jeg har..

 

Har da også kun en stasjonær pc i huset, resten er laptoper..

Lenke til kommentar

Endret emnetittelen et lite hakk så den ble litt mer informativ.

Hvor bor du hen? Det kan jo være noen forumbrukere her kan hjelpe deg ved å låne eller stikke innom og hjelpe deg videre med feilsøking.

 

Kjapp sjekkliste :

 

Har hovedkortet jumper for Cmos reset? Sjekk at den ikke er satt feil.

Koble fra batteri og sett det inn igjen.

Har du husket "Spacere" mellom hovedkort og chassis? Du skal bruke riktig antall og i forhold til hovedkortets standard (atx / M-atx etc).

Lenke til kommentar

Spacere er brukt, forsøkt å fjerne batteriet og gjort alt jeg kan i min makt til å få feilsøkt det jeg evt kan. Har jo alltids venner som har stasjonære pcer med en PSU, men da må jo den frakobles, så sikkert lite aktuelt akkurat det der.

 

Er ikke så avhengi av PC uansett, har jo laptopet, så burde jeg bare ta sjangsen å sende inn PSU i første omgang?

 

Virker som de fleste her heller mot PSU og ikke HK.

Lenke til kommentar

Selv om cx serien til corsair ikke er top notch er det ingen grunn til å legge skylda på at psu har drept noe , eller er feil.

Etter flere tiårs erfaring heller jeg imot at en ytre påvirkelse (kortslutninger/esd utladning ) har gjort hovedkortet ikke poster.

Cpu i dagens utgave med ihs og temp beskyttet skal veldig mye for å drepe.

 

Bakdelen med å bygge pc selv som nybegynner er akkurat det du opplever.

Uten reserve utstyr / rigg og metodisk feilsøking ved å eliminere deler er det vanskelig å konkludere med noe.

Alt blir gjetninger .

Lenke til kommentar

Det er juks med helgardering.

Klart et det er en av de to....(eller en kortslutning)

 

Knutsen.

Ta alt ut av kabinettet.

Lag et barebone oppsett rett på skrivebordet.

Hvordan skulle det hjelpe meg, om jeg tørr spørre? :)

 

Vet du hva, jeg takker for hjelpen jeg, så sender jeg inn PSU i første omgang, så får vi se. Har ikke noen tidsklemme på dette uansett, så sånn blir det i førsteomgang.

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

 

 

Det er juks med helgardering.

Klart et det er en av de to....(eller en kortslutning)

Knutsen.

Ta alt ut av kabinettet.

Lag et barebone oppsett rett på skrivebordet.

 

Hvordan skulle det hjelpe meg, om jeg tørr spørre? :)

Vet du hva, jeg takker for hjelpen jeg, så sender jeg inn PSU i første omgang, så får vi se. Har ikke noen tidsklemme på dette uansett, så sånn blir det i førsteomgang.

 

Takk for hjelpen.

Det hjelper masse fordi man utelukker en hel masse feilkilder.

Jumperfield tilkoplinger , feilplasserte studs , spenn i hk , vifter , perifere feilaktige enheter , m.m.

Ofte løsner også det metal shavings (små metallspon) spesielt når man skyver inn PSU , disse kan legge seg på baner og IC på hk , dette kan man inspisere med hk på et bord med godt lys (ikke i kabinett)

Med barebone er det kun hovedkortet , psu , cpu m/kjøler og minne som settes opp.

Skjerm koples på hk om man har mulighet , om ikke må man sette på et skjermkort.

Tastatur koples på keyboard anvist usb port ref manualen.

Nå skal man kontrollere at systemet POSTer og man kan nå uefi bios.

 

Dessuten kan man enkelt kryssbytte deler når man har det satt opp slik.

 

Når alt er verifisert ok har du et holdepunkt over hva som funker sammen og kan sette det inn i kabinettet.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...