Gå til innhold

Innfridd feil billån

Tullballj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to biler og ønsket å innfri lånet mitt på den ene bilen og få lavere utgifter i mnd. Sjekket nettbanken i dag og det viser seg at banken min har innfridd feil billån. Jeg ønsket å innfri den gamle bilen min men de har innfridd den nye. Hva gjør jeg nå? Snakket med banken men de kunne ikke hjelpe meg før de hadde undersøkt mer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Banken din er nok de som kan gi det best svar på dette. Jeg foreslår at du venter til de "har undersøkt mer". Har det egentlig noe å si hvilket av lånene som ble innfridd? Hvis de har innfridd feil lån så er kanskje ikke saldoen så forskjellig på de to lånene (tankegangen min er at om du ber om at de innfrir billånet ditt og den ene har lån på 30.000 og den andre på 100.000 så er det jo ganske merkelig at de velger feil lån)? Når du ikke lenger har lån på den "gamle" bilen så kan du kanskje endre forsikringen til ansvarsforsikring (avhengig av hva den er verdt selvfølgelig. Mange låneutstedere krever at man har kasko om det er pant i bilen. Jeg vet jo ikke om det er tilfelle med ditt lån, men der er det jo fort noen kroner å spare)?

Skrevet

Jeg ønsket å innfri låne på den "gamle" bilen min fordi jeg vurderer å selge den om en stund. Blir dyrt å betale to lån pr mnd. Det er ikke så stor forskjell på den gamle og nye bilen i total lånesum da den andre bilen ble kjøpt i juli 13, men siden jeg kanskje skal selge den gamle bilen til våren/sommeren er det billigere å betale den ut og bare betale på et lån. Men har ikke bestemt meg helt hva jeg gjør med den.

Fikk mail fra banken nå. De kunne dessverre ikke gjøre noe...

Skrevet (endret)

Hva gjør jeg nå da. Det jeg hadde tenkt fra først av var å selge bilen min og kjøpe meg en billigere bil for pengene jeg fikk. Nå sitter jeg igjen med bare 50-70000kr etter lånet er betalt og jeg skulle ha en billig bil til mellom 120 og 150.000kr. Ca 100.000kr mindre enn det min bil er verdt.

Nå har jeg liksom brukt de pengene jeg hadde tilgjengelig på å betale ned på feil bil. Nå må jeg jo ta opp lån for å kjøpe ny bil dersom jeg selger og spare eller ta opp nytt lån for å pusse opp. Kjipt.... Hvordan kan banken klare noe slikt og ikke kunne gjøre noe?

Jeg spesifiserte nøye hvilken bil jeg skulle betale ned, men de tok feil bil. Snakket med de i helgen og han kunne se at det sto riktig bil i papirene men noe feil har skjedd et sted. Det er min bank sparebanken vest som har overført pengene til skandiabanken hvor lånet er. Skandiabanken tar ikke ansvar til tross for at bestillingen var den andre bilen.

Endret av Tullballj
Skrevet

Har vært gjennom prosessen før med finansklagenemda i forbindelse med boligkjøp. Tok opp til 6mnd å behandle klager... Har ikke tid eller energi til det en gang til.

Elendig av skandiabanken.

Skrevet

Hvis det er banken som har gjort feil (og at du ikke har vært utydelig) har banken så klart et ansvar å rydde opp i sitt eget rot. De har gjort en feil, og de må rydde opp i det.
"TV2 hjelper deg" neste.... ;)

Skrevet

Dette er (og bør være) noe banken ordner opp i (gitt at det du sier stemmer, at det er de som har gjort feilen). Man kan angripe dette på mange forskjellige måter. Ettersom du har det svart på hvit burde det ikke spille noen rolle hvordan du legger det frem/hvem du snakker med. Bare KREV at det fikses asap.

Skrevet

Jeg snakket med kundeservice på chat i helgen. Der sa kundebehandleren at han så på maskinen at det var rett bil som skulle løses inn men så hadde den andre blitt løst inn i stedet. Når pengene skulle overføres fikk banken min beskjed om rett beløp på epost. Gjorde avtale med skandiabanken at de skulle gi kid nummer og konto nr til min bank slik at det gikk rett for seg. De ville ikke gi meg det, men banken direkte siden det var de som skulle overføre penger.

Skandiabanken på sin side hevder det var min bank som ba om å løse inn den nye bilen. Det kan ikke jeg forstå for jeg har bare nevnt hvilken to biler jeg har på telefon og at jeg skulle løse inn den eldste. Beløpet jeg sendte til banken min stemmer også med riktig bil. Og når skandiabanken også viste om at det var den eldste bilen som skulle løses inn så er alt rart.

Skrevet

Hvis du snakket om biler og ikke selve lånene så kan det jo være der feilen har oppstått. Så vidt jeg vet er det ikke knyttet noen informasjon om selve bilen til billånet, så koblingen mellom bil og billån er det du som gjør for dem. Så har sikkert dette blitt mikset sammen en eller annen gang i prosessen.

Uansett dårlig av bankene å ikke rydde opp.

Skrevet

Hvis du snakket om biler og ikke selve lånene så kan det jo være der feilen har oppstått. Så vidt jeg vet er det ikke knyttet noen informasjon om selve bilen til billånet, så koblingen mellom bil og billån er det du som gjør for dem. Så har sikkert dette blitt mikset sammen en eller annen gang i prosessen.

Uansett dårlig av bankene å ikke rydde opp.

Så lenge lånene er sikret i pant må det jo nødvendigvis være noe informasjon om bilen knyttet til lånet.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge lånene er sikret i pant må det jo nødvendigvis være noe informasjon om bilen knyttet til lånet.

Det er selvsagt sant. Da er rett og slett bankenes uvilje her uforståelig for meg.

Skrevet

Fått nøstet litt opp i hva som har gått galt her. Banken min som skulle overføre pengene til skandiabanken har sendt forespørsel til Skandiabanken for å få oversikt over gjeld. Da har de bare fått opp den nye bilen, ikke den gamle. Da har hun i banken min trodd at det var den bilen som skulle betales selv om summen på restlånet var høyere enn det jeg hadde gitt opplysninger om. Hun hadde også glemt at jeg hadde to biler.

Egentlig er begge bankene litt skyldig her. Skandiabanken var informert om at jeg skulle innfri lånet på rett bil, og det samme var min bank. De har sendt feile opplysninger til min bank og min bank har trodd at det var riktig bil, selv om beløpet var feil. At de glemte jeg hadde to biler.

Snakket med min bank i dag og de skulle forsøke å hjelpe meg så godt som mulig. De ville at jeg skulle tenke først hva jeg ønsket å gjøre med bilen. Om jeg vil beholde den, selge den eller overføre bilen til min samboer.

Jeg har tenkt på å selge den, men holder på å fikse huset og skal på ferie så vil nødig kvitte meg med den ennå. Bilen er en golf og er ikke så stor, så kan trekke ganske stor henger med den pga vekten på bilen. Hadde kanskje tenkt mer til sommeren/høsten hvis jeg skal selge.

Samboeren min har uansett ikke råd til å kjøpe bilen min ut nå, pluss hun må få fingen ut for å få lappen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...