Gå til innhold

Nå er det full krise for Bitcoin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

"Svakheten, omtalt som «transaction malleability», gjør det i praksis mulig for en uærlig aktør å få betalt flere ganger.

 

Et dokument som utgir seg for å være et internt krisedokument fra tjenesten, beskriver at problemet er at selskapet har mistet over 744.000 bitcoins som en følge av svakheten som gjør at kundene kunne ta ut penger flere ganger.

 

Fra sidelinjen gjør jeg meg noen refleksjoner:

 

- er ovenstående et scenario som er akseptert som potensielt mulig? Kan det også skje andre aktører, eller har dette selskapet hatt en helt særegen (sårbar) teknisk arkitektur?

 

- vil det la seg gjøre for dem å dokumentere med tekniske bevis/logger etc. at kunder har tatt ut samme penger flere ganger?

 

- hvordan kan vi være sikre på at det ikke evt. er utro tjenere eller selskapet sjøl, som har stukket av med pengene og beriket seg?

Lenke til kommentar

Nok en latterlig overskrift. Dette er i realiteten gode nyheter. At useriøse og inkompetente selskaper går konkurs og forsvinner er positivt. Veldig kjipt for dei som har tapt penger, men for alle andre som sitter på bitcoins er dette gode nyheter.

 

Så at så store deler av valutaen ganske enkelt fordufter er positivt?

 

At det har värt så enkelt å gjöre utbetalinger som ikke kan dekkes inn er positivt?

 

At den störste aktören taper milliardverdier for kundene sine, og dermed knuser troverdigheten til bitcoin som et reelt alternativt til andre valutaer er positivt?

Lenke til kommentar

 

 

 

Det børsen egentlig sier er at Bitcoin er nesten like ustabil som "vanlige" penger, men bare nesten ;)

Bortsett fra at alle store valuter er til en viss grad ankret i gull eller industri=faktisk verdi mens bitcoins er fantasiprodukter uten noe hold i den virkelige verden.

At penger har relevans til gull er faktisk bare en scam for at folk skulle godta penger for noen hundre år siden. I dag er det ikke relatert til noen gullbeholdning.

 

http://www.youtube.com/watch?v=E-G-CYf-e5E

 

 

Det er fortsatt forankret i ekte verdier og er etablert av stort sett hele verden, noe bitcoins ikke er og ikke kommer til å bli enda. I tillegg så er det sjeldent etablerte valutaer har en slik stigning i verdi og dermed ikke får en boble på samme nivå.

 

 

Hvordan mener du det er mer "forankret i ekte verdi" enn bitcoin er?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det børsen egentlig sier er at Bitcoin er nesten like ustabil som "vanlige" penger, men bare nesten ;)

Bortsett fra at alle store valuter er til en viss grad ankret i gull eller industri=faktisk verdi mens bitcoins er fantasiprodukter uten noe hold i den virkelige verden.

At penger har relevans til gull er faktisk bare en scam for at folk skulle godta penger for noen hundre år siden. I dag er det ikke relatert til noen gullbeholdning.

 

http://www.youtube.com/watch?v=E-G-CYf-e5E

 

 

Det er fortsatt forankret i ekte verdier og er etablert av stort sett hele verden, noe bitcoins ikke er og ikke kommer til å bli enda. I tillegg så er det sjeldent etablerte valutaer har en slik stigning i verdi og dermed ikke får en boble på samme nivå.

 

 

Hvordan mener du det er mer "forankret i ekte verdi" enn bitcoin er?

 

AtW

 

 

Nok er forankret i selskaper, og verdien av f.eks landet vi bor i, noe bitcoins ikke er. Troverdigheten til en myntenhet er direkte ankret i verdien av landet eller lignende. Eller sier du at bitcoins er en like trygg valuta som dollar?(ja dollaren går opp og ned men har enda til gode å miste halve verdien på en måned).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det børsen egentlig sier er at Bitcoin er nesten like ustabil som "vanlige" penger, men bare nesten ;)

 

Bortsett fra at alle store valuter er til en viss grad ankret i gull eller industri=faktisk verdi mens bitcoins er fantasiprodukter uten noe hold i den virkelige verden.

Er vel ingen store valutaer i dag som er forankret i annet en tillit og massive fjell av gjeld i form av stasobligasjoner. Det vil si at de penga er nært knyttet opp mot fremtidige skatteinntekter i bunn og grunn. Det blir mange flere til å betale skatt i fremtiden, ikke sant? Liksom etterhvert som flere og flere av befolkninga blir pensjonister. Det er jo mye skatt å hente der? ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Bortsett fra at alle store valuter er til en viss grad ankret i gull eller industri=faktisk verdi mens bitcoins er fantasiprodukter uten noe hold i den virkelige verden.

 

At penger har relevans til gull er faktisk bare en scam for at folk skulle godta penger for noen hundre år siden. I dag er det ikke relatert til noen gullbeholdning.

 

http://www.youtube.com/watch?v=E-G-CYf-e5E

 

Det er fortsatt forankret i ekte verdier og er etablert av stort sett hele verden, noe bitcoins ikke er og ikke kommer til å bli enda. I tillegg så er det sjeldent etablerte valutaer har en slik stigning i verdi og dermed ikke får en boble på samme nivå.

 

Hvordan mener du det er mer "forankret i ekte verdi" enn bitcoin er?

 

AtW

 

Nok er forankret i selskaper, og verdien av f.eks landet vi bor i, noe bitcoins ikke er. Troverdigheten til en myntenhet er direkte ankret i verdien av landet eller lignende. Eller sier du at bitcoins er en like trygg valuta som dollar?(ja dollaren går opp og ned men har enda til gode å miste halve verdien på en måned).

 

Kanskje greit å vite hva du snakker om? Norske kroner er forankret i fremtidige skatteinntekter og får troverdighet fra olja på bunn (verdiskapning). Intet mer, intet mindre. Resten er rein spekulasjon, akkurat som med aksjer. Du kan gjøre noen vurderinger, men du kan ikke vite sikkert før etterpå.

Endret av Rakessh
Lenke til kommentar

 

 

 

Nok er forankret i selskaper, og verdien av f.eks landet vi bor i, noe bitcoins ikke er. Troverdigheten til en myntenhet er direkte ankret i verdien av landet eller lignende. Eller sier du at bitcoins er en like trygg valuta som dollar?(ja dollaren går opp og ned men har enda til gode å miste halve verdien på en måned).

 

 

Norske kroner er ikke noe mere "forankret i selskaper" enn bitcoins. Det som teller er verdier, penger representerer verdier, men de gjør bare den jobben sålenge noen er villig til å gi deg verdier for dine penger. Ingen kan garantere at jeg verken får gull eller noe av ett selskap for min norske krone, det er kun snakk om tillit eller mangelen på sådan. Om bedrifter benytter bitcoins så er de like forankret i selskaper som den norske krona er. Det siste du setter opp er en falsk diktomi, man må ikke mene at enten er dollar forankret i ekte veri, eller så er dollar akkurat like trygt som bitcoin.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Både krona og dollaren er veldig mye mer stabile valutaer enn bitcoins og det å handle med disse(hovedsakelig krona vår) er faktisk garantert av banker og fond, noe bitcoins ikke er og denne forskjellen er mer enn bare teoretisk.

 

 

 

 

Nok er forankret i selskaper, og verdien av f.eks landet vi bor i, noe bitcoins ikke er. Troverdigheten til en myntenhet er direkte ankret i verdien av landet eller lignende. Eller sier du at bitcoins er en like trygg valuta som dollar?(ja dollaren går opp og ned men har enda til gode å miste halve verdien på en måned).

 

Norske kroner er ikke noe mere "forankret i selskaper" enn bitcoins. Det som teller er verdier, penger representerer verdier, men de gjør bare den jobben sålenge noen er villig til å gi deg verdier for dine penger. Ingen kan garantere at jeg verken får gull eller noe av ett selskap for min norske krone, det er kun snakk om tillit eller mangelen på sådan. Om bedrifter benytter bitcoins så er de like forankret i selskaper som den norske krona er. Det siste du setter opp er en falsk diktomi, man må ikke mene at enten er dollar forankret i ekte veri, eller så er dollar akkurat like trygt som bitcoin.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nok er forankret i selskaper, og verdien av f.eks landet vi bor i, noe bitcoins ikke er. Troverdigheten til en myntenhet er direkte ankret i verdien av landet eller lignende. Eller sier du at bitcoins er en like trygg valuta som dollar?(ja dollaren går opp og ned men har enda til gode å miste halve verdien på en måned).

 

 

Norske kroner er ikke noe mere "forankret i selskaper" enn bitcoins. Det som teller er verdier, penger representerer verdier, men de gjør bare den jobben sålenge noen er villig til å gi deg verdier for dine penger. Ingen kan garantere at jeg verken får gull eller noe av ett selskap for min norske krone, det er kun snakk om tillit eller mangelen på sådan. Om bedrifter benytter bitcoins så er de like forankret i selskaper som den norske krona er. Det siste du setter opp er en falsk diktomi, man må ikke mene at enten er dollar forankret i ekte veri, eller så er dollar akkurat like trygt som bitcoin.

 

AtW

 

Er ikke kroner garantert mot norske statsobiligasjoner?

Lenke til kommentar

Krona er ikke garantert av banker eller fond, jeg har ingen garanti for å få noe fysisk igjen for kronene mine av en bank eller ett fond om alt kollapser i morra.

 

AtW

 

Faktisk så har du en garanti fra en bank og fra statsobligasjoner i norge jo. Skal sies at de er kun gyldige så lenge bankene står på egne ben og staten er verdt noe men det er no inn i helvetes mye mer sikkert enn bitcoins på absolutt alle måter.

Lenke til kommentar

 

Krona er ikke garantert av banker eller fond, jeg har ingen garanti for å få noe fysisk igjen for kronene mine av en bank eller ett fond om alt kollapser i morra.

 

AtW

 

Faktisk så har du en garanti fra en bank og fra statsobligasjoner i norge jo. Skal sies at de er kun gyldige så lenge bankene står på egne ben og staten er verdt noe men det er no inn i helvetes mye mer sikkert enn bitcoins på absolutt alle måter.

 

 

mener du at jeg er grantert en viss mengde statsobligasjoner om jeg kommer med feks 100 kroner inn til norges bank? Har du en kilde på det?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Krona er ikke garantert av banker eller fond, jeg har ingen garanti for å få noe fysisk igjen for kronene mine av en bank eller ett fond om alt kollapser i morra.

 

AtW

 

Faktisk så har du en garanti fra en bank og fra statsobligasjoner i norge jo. Skal sies at de er kun gyldige så lenge bankene står på egne ben og staten er verdt noe men det er no inn i helvetes mye mer sikkert enn bitcoins på absolutt alle måter.

 

 

mener du at jeg er grantert en viss mengde statsobligasjoner om jeg kommer med feks 100 kroner inn til norges bank? Har du en kilde på det?

 

AtW

 

 

Valutaen er garantert mot det, ikke dine penger som privatperson. Det er ingen risiko for at kronen er devaluert i morgen men det er det definitivt med bitcoins som er en fantasivaluta uten sidestykke.

 

Kronen er basert på en verdi ut ifra landet vi bor i mens bitcoins er skapt i løse lufta fordi man kan. STOR forskjell på dette.

Lenke til kommentar

Så at så store deler av valutaen ganske enkelt fordufter er positivt?

 

At det har värt så enkelt å gjöre utbetalinger som ikke kan dekkes inn er positivt?

 

At den störste aktören taper milliardverdier for kundene sine, og dermed knuser troverdigheten til bitcoin som et reelt alternativt til andre valutaer er positivt?

1) Så langt jeg vet har ikke pengene "forduftet"

 

2) At det var lett å stjele penger fra MtGox var ikke positivt for MtGox eller de som stolte på dem med pengene sine.

 

3) Igjen, det er da heller troverdigheten til MtGox og lignende selskap som har tatt en smell her. Ja, folk må lære seg at man er ansvarlig for sikkerheten til sine egne bitcoins. Og hvis du lar andre holde på bitcoinsene for deg, må du stole på de du gir bitcoins til.

Endret av Jaybug
Lenke til kommentar

3) Igjen, det er da heller troverdigheten til MtGox og lignende selskap som har tatt en smell her. Ja, folk må lære seg at man er ansvarlig for sikkerheten til sine egne bitcoins. Og hvis du lar andre holde på bitcoinsene for deg, må du stole på de du gir bitcoins til.

 

Nei, det er troverdigheten til bitcoins som har tatt en smell.

 

Det er gjort betalinger i bitcoins som det ikke fantes dekning for i antall tiljgengelige coins. Det betyr at det har värt mulig å benytte bitcoins som ikke finnes til å utföre transaksjoner. Disse transaksjonene har blitt bekreftet og er fullfört. Det er ikke kun MtGox sitt problem, men bitcoin som "valuta" sitt problem.

 

Om du også vet hva slags feil som er utnyttet, så vil du også vite at dette ikke kun er noe som gjelder MtGox.

Lenke til kommentar

 

 

 

Krona er ikke garantert av banker eller fond, jeg har ingen garanti for å få noe fysisk igjen for kronene mine av en bank eller ett fond om alt kollapser i morra.

 

AtW

 

Faktisk så har du en garanti fra en bank og fra statsobligasjoner i norge jo. Skal sies at de er kun gyldige så lenge bankene står på egne ben og staten er verdt noe men det er no inn i helvetes mye mer sikkert enn bitcoins på absolutt alle måter.

 

 

mener du at jeg er grantert en viss mengde statsobligasjoner om jeg kommer med feks 100 kroner inn til norges bank? Har du en kilde på det?

 

AtW

 

 

Valutaen er garantert mot det, ikke dine penger som privatperson. Det er ingen risiko for at kronen er devaluert i morgen men det er det definitivt med bitcoins som er en fantasivaluta uten sidestykke.

 

Kronen er basert på en verdi ut ifra landet vi bor i mens bitcoins er skapt i løse lufta fordi man kan. STOR forskjell på dette.

 

 

Hva er forskjellen? En valuta er ikke garantert mot noe som helst om man ikke er garantert å få en viss mengde av produktet mot en viss mengde valuta. Det er større risiko med bitcoins en kroner ja, men de gjør det samme begge to, du har en random produkt som representerer verdier, representasjonen av verdier er avhengig av tilliten folk har til det som representerer, det være seg NOK eller Bitcoins. Ingen av de to er garantert eller underbygd av noe som helst som sådan. Om folk plutselig fikk for seg at ingen ville ta imot NOK som betalingsmiddel lenger ville den gått i grøfta på dagen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Valutaen er garantert mot det, ikke dine penger som privatperson. Det er ingen risiko for at kronen er devaluert i morgen men det er det definitivt med bitcoins som er en fantasivaluta uten sidestykke.

 

Kronen er basert på en verdi ut ifra landet vi bor i mens bitcoins er skapt i løse lufta fordi man kan. STOR forskjell på dette.

 

 

Forklar gjerne hvordan det er ingen risiko for devaluering.

 

Selv når den norske kronen hadde gull- og/eller sølvparitet var ingenting garantert. Ja, du kunne veksle inn kronene dine i pari verdi, men bare på statens nåde. Ved flere tilfeller ble det satt et tak på hvor mye som kunne veksles inn, man fikk ikke utbetalt full pariverdi eller det ble rett og slett satt en stopp.

 

Mao. kunne man veksle inn norske kroner mot "reelle" verdier (ikke at gull eller sølv er verdt noe i seg selv heller), bortsett fra når man ikke kunne det.

Lenke til kommentar

Bullshit. Straight up bullshit. Kanskje slutte å snakke om ting du tydeligvis ikke skjønner? Or better yet, educate yourself.

 

Er veldig åpen for å diskutere bitcoins, men er møkkalei av av at nesten samtlige som kritiserer viser en total mangel på kunnskap om emnet.

 

Men da kan jo du, med din fantastiske kunnskap om dette informere meg.

 

Jeg betaler 20 bitcoins til deg som du mottar. Denne transaksjonen "kanselleres", slik at jeg får tilbake mine 20 bitcoins mens du fortsatt også beholder 20 bitcoins. Ifölge all historikk ser det ut som at transaksjonen aldri fant sted.

 

Jeg bruker deretter 20 bitcoins igjen, og gjör det samme. Jeg har nettopp betalt 40 bitcoins, mens sitter fortsatt igjen med mine 20.

 

Hvordan er dette ikke et problem for bitcoins sin troverdighet? Og hvor kom de 40 som jeg nettopp har betalt ut fra?

 

Det er nemlig den sårbarheten MtGox ble utsatt for. Og nei, det er ikke kun MtGox sin feil. Bitcoins utviklere har visst om denne svakheten lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...