Gå til innhold

Virtualisering for en nybegynner


Anbefalte innlegg

Hei.

Har nylig gått til innkjøp av følgende hw:

 

Supermicro X9SCM-F

Intel I3 2120

16GB Kingston ecc Unbuff 1333mhz

 

Opprinnelig skulle dette erstatte min defekte windows 2008 server "filserver++" som nylig streiket.

 

Men så kom jeg innom tanken på virtualisering, dette da jeg nå har en god del bedre hardware, da slipper jeg kjøpe ny hardware om jeg trenger andre os senere, + at jeg nok mye enklere i dag kan sette opp en maskin for å teste ting.

 

Vel, men jeg har aldri vært borti virtualisering, sånn foruten å kjøre VirtualMacine fra windows.

 

Da dette er privat har jeg ikke masse penger å bruke på lisenser, men slik jeg skjønner er det vSphere Hypervisor som er gratisversjonen av VMWARE så det er kanskje denne jeg burde gå for?

 

http://www.vmware.com/products/vsphere-hypervisor

 

Jeg har noen spørsmål:

1. Er det noen god grun til å virtualisere/ikke virtualisere?

 

2. Hvor enkelt og greit er dette i bruk og oppsett?

Har generelt grei IT-forståelse, men ikke innen virtualisering

 

3. Hvordan er det med nettverk?

Får alle PC-ene tildelt sin egen IP-adresse? og får dem eventuelt en virtuell MAC adresse? Jeg regner med alt kan dele samme ethernetport?

Er VLAN nødvendig for å kjøre slikt? For ingen av mine svitsjerer støtter VLAN.

 

4. Hvordan er det med drivere? Jeg tenker, installeres driverne for VMWARE eller installerer jeg drivere for all hardwaren min i hver virtuelle maskin?

 

5. Eksterne enheter Si at jeg vil koble til en USB-harddisk, eller et webcam eller likende, hvordan ordnes dette? Kan jeg tildele denne usb porten f.eks til en PC?

 

6. Dette er vel sikkert en selvfølge, men jeg regner med at jeg kan få de virtuelle maskinene mine til å boote automatisk ved oppstart av serveren?

 

7. Når det gjelder harddiskplass, slik jeg har skjønt det kan dette tildeles de forskjellige maskinene, jeg tenker vel kanskje å kjøre alle os på en harddisk og tildele alle resterende harddisker til min filserver (som blir windows i første omgang) På OS disken, kan jeg gi en PC f.eks 40GB og senere "trekke tilbake" f.eks 10GB, slik at OS bare får 30GB? Så lenge ikke plassen er brukt selvsagt.

 

8. Har hørt VMWARE kan installeres på en minnepinne, fordeler/ulemper med dette? Kan VMWARE OS-et enkelt tas backup av slik at jeg bare kan replace minnepinnen om den går i stykker, ev er dette fordelaktig over HDD?

 

9. Noen som har tips til hvor jeg kan lese litt guides osv, gjerne på video?

 

Håper dere kan ta dere tid til å svare på dette her :) Selv om det ble litt mye

Hardware kommer først om noen dager.

 

 

Nr3 har jeg vel funnet svaret på, alle maskiner får egen ip og det ser ikke ut til at vlan skal være nødvendig.

Men hva med mac adresse, får hver server egen mac?

Jeg tenker det kunne vært greit for da kunne ruteren tildelt statisk ip basert på mac

 

nytt spm.

10. Jeg har en 500GB disk jeg tenker installere serverene på i første omgang, er noe i fremtiden noe problem å bare flytte serverene over til en annen større harddisk og ta ut den gamle? Jeg kan vel kanskje også ta backup av servere på en annen harddisk i tilfelle gjeldende disk krasjer?

 

 

Ellers hører jeg også rykter om at det fremover kun er WebClient som videre skal kunne brukes for å administrere serveren, men at denne ikke kan brukes på gratisversjonen, noen tanker om det?

 

 

## trippelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3: alle maskiner tildeles IP fra DHCP på ditt nettverk hvis du tillatter det.

 

4: du trenger ikke drivere, du trenger bare på VMware-tools

 

5: eksterne enheter er mulig.

 

6: virtuelle maskiner man kan starte automatisk med OS-et ja.

 

7: Usikker, men kan velge mellom 3 partisjoner typer ved installasjon. Usikker på om kan forminske en disk for en virtuell maskiner, ikke prøvd...

 

8: jeg har selv brukt ESXi 5.1 via minnepinne, fungerte greit. Man kjører det gjerne for å ha et lavt budsjett som mulig.

 

Har selv kjørt ESXi 5.1, men ser nå på XenServer siden det ble OpenSource.

(hadde et lenger svar, men innholdet ble borte i det jeg trykket naviger-tilbake i nettleseren :( )

Lenke til kommentar

1: Proffene virtualiserer for å frigjøre seg fra hardware. Du kan gi en server mer RAM,CPU osv med få tastetrykk og ved hardware problemer kan du bare flytte de virtuelle maskinene til en ny host. Ingen bekymringer med nye drivere selv om underliggende hardware er forskjellig.

 

Som 'amatør' er virtualisering glimrende til testing og opplæring, Jeg holder på med MS-sertifisering og det å kunne sette opp et servermiljø i lab er helt uunnværlig..

 

Virtualisering kan også gi økt sikkerhet. Hvis du setter opp en server som skal være tilgjengelig på nett, så vil en hacker som kommer seg inn på serveren din ikke komme seg videre i nettet. Hvis du besøker tvilsomme nettsteder selv, vil en virtuell klient beskytte resten av nettet ditt. Den er også fin for å skjule dine tvilsomme surfevaner for foreldre,barn osv. ;)

 

 

2: det er for så vidt enkelt å ta i bruk men du har laaang vei foran deg før du kan si du mestrer det. Når du mestrer det kan du få en godt betalt jobb.. ;)

 

7&10 Virtuelle maskiner er ganske fleksible på harddiskplass. For test-miljø vil du nok bruke dynamiske virtuelle harddisker, som kan plasseres hvor du måtte ønske..men du kan også tildele en virtuell maskin en fysisk harddisk eller en disk fra et SAN. Diskene kan flyttes som du måtte ønske men det kan gjøres på mange forskjellige måter, avhengig av miljøet ditt(kan til og med gjøres i fart). Export er kanskje den greieste(funker også som backup)

Lenke til kommentar

Takk for svar ColdIce og Kahuna

7&10 Virtuelle maskiner er ganske fleksible på harddiskplass. For test-miljø vil du nok bruke dynamiske virtuelle harddisker, som kan plasseres hvor du måtte ønske..men du kan også tildele en virtuell maskin en fysisk harddisk eller en disk fra et SAN. Diskene kan flyttes som du måtte ønske men det kan gjøres på mange forskjellige måter, avhengig av miljøet ditt(kan til og med gjøres i fart). Export er kanskje den greieste(funker også som backup)

Hvordan skal jeg få til å legge en fysisk harddisk til en av mine vm? kan ikke si jeg finner noen grei måte å gjøre det på, har en download harddisk jeg ønsker å knytte opp mot den ene vm-en

ønsker da ikke virtuelle harddisker, men fysiske som man kan skrieve rett til og lese rett fra

Lenke til kommentar

Ville sjekket ut KVM og Xen også. Kvm har jeg ikke brukt så mye, men Xen har i den siste tiden blitt latterlig enkelt. Så lenge du ikke er redd for kommandolinjen er det ett av de bedre valgene.

 

På Debian ligger det i pakkerepositoriene, så det er stort sett så enkelt som å skrive "apt-get install xen xen-tools" på en default install. Får å sette opp VM'ene etterpå er det litt fikling, men for å feks lage en debian guest vm må man skrive "xen-create-image --hostname <hostname> --ip <ip> --vcpus 2 --pygrub --dist <lenny|squeeze|maverick|whatever>", så gjør xen-tools resten for deg!

 

Windows guests må man nok peke den til en windows iso fil å installere med vnc (tror det er noe sånn som --vnc <port> e.l.)

Lenke til kommentar

Fysisk disk koblet på en SATA-kontroller eller liknende? Det viktigste er vel at verts-OSet ikke bruker disken, gå inn i disk manager og disconnect den derfra. Så kan du gå inn i instillinger på VM-en og legge til fysisk disk.

Det høres da overaskende enkelt ut, etter hva jeg leser andre steder må man "emulere" en vm disk ved å lage en slik som bare leder rett til harddisken, dette via ssh.

Viser til min andre tråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1570478

Men skal gjøre et forsøk når jeg kommer hjem

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Koble til fysisk disk er uansett litt for spesielt interesserte, bruk virtuelle disker med mindre du har en konkret grunn til å la vær. :)

 

 

En disk som kanskje skal flyttes fysisk til annen maskin er en grunn, ytelse *kan* være en grunn(tror særlig databaseløsninger kunne slite med latency på 2008 versjon av hyper-v)

Lenke til kommentar

 

Fysisk disk koblet på en SATA-kontroller eller liknende? Det viktigste er vel at verts-OSet ikke bruker disken, gå inn i disk manager og disconnect den derfra. Så kan du gå inn i instillinger på VM-en og legge til fysisk disk.

Det høres da overaskende enkelt ut, etter hva jeg leser andre steder må man "emulere" en vm disk ved å lage en slik som bare leder rett til harddisken, dette via ssh.

Viser til min andre tråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1570478

Men skal gjøre et forsøk når jeg kommer hjem

 

På VMware må du emulere slik eg har opplevd det, men sidan Cpuen din støttar Vt-d funkar det. Link til korleis du gjer det: http://www.vmadmin.co.uk/resources/35-esxserver/58-rdmvm

Personleg brukar eg Hyper-v, og meinar løysinga dei har valgt er lettare.

Lenke til kommentar

8. Har hørt VMWARE kan installeres på en minnepinne, fordeler/ulemper med dette? Kan VMWARE OS-et enkelt tas backup av slik at jeg bare kan replace minnepinnen om den går i stykker, ev er dette fordelaktig over HDD?

 

8: jeg har selv brukt ESXi 5.1 via minnepinne, fungerte greit. Man kjører det gjerne for å ha et lavt budsjett som mulig.

 

Å ha OS'et på en minnepinne gir fordeler utover det at det er billig.

  • Det er langt høyere IOPS på minnepinner enn tradisjonelle harddisker. Dette gir raskere oppstartstid.
  • En slipper vibrasjonsstøy som en får fra tradisjonelle hdd.
  • Varmeutvikling er heller ikke et problem med minnepinner.
  • Dessuten sparer en fysisk plass i kabinettet som gir bedre luftstrøm og dermed bedre kjøling.
  • HDD (i tilleg til PSU'en) er en vanlig feilkilde og en slipper dette ved å brukeminnepinne.
Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...