Gå til innhold

ESXi (5.5) - Hvorda håndtere fil-lagring


*F*

Anbefalte innlegg

Da har jeg kjøpt meg hardware og bygget meg en ESXi server da jeg tengte det var en god ide og kun kjøre en server med alle servertjenester jeg trenger hjemme, inkludert filserver.

 

Planen var å kjøre et VM med Windows som filserver og diverse windows tjenester og kjøre andre os til div annet.

 

Men jeg har støtt på et problem, en funksjon jeg trodde var en selvfølge i et av verdens mest brukte virtualiseringsløsninger, rett og slett det å tildele en fysisk harddisk til en VM (ikke som os disk, men som lagringsdisk.)

 

Planen var å kjøre alle VM på et datastore på disk 1, mens disk 2,3,4,5 osv var lagringsdisker kun tildelt et VM.

Vel, det er nok mulig, men da må man ha et datastore med virtuelle harddisker oppå harddiskene.

Bakdelene med dette er flere:

- Man kan ikke sette inn en disk med data rett i en vm da all data må slettes og det må legges et virtualiseringslag oppå

- Man kan ikke dra den fysiske harddisken ut av serveren og sette den inn i en annen pc for å lese filene uten videre.

- slik jeg forstår det er en virtuel harddisk en fil i det faktiske filsystemet, dvs hvos bare litt av filen blir korupt mister jeg alt på hele disken, noe jeg syns er unødvendig, jeg har backup, men likevel

- Slike virtuelle harddisker kun etter hva jeg leser kun være 2TB, skal jeg virkelig måtte sitte med hauevis av virtuelle harddisker i stedenfor bare en svær/noen store? Det naturlige i dag er jo å kjøpe 4TB disker da det er mest tb per kr.

 

Merkelig nok virker det ikke som det er mulig å gjøre dette på en enkel måte, eller er det noen som har prøvd?

Vel, mulig er det nok, og jeg har funnet, men ikke testet denne metoden:

http://blog.davidwarburton.net/2010/10/25/rdm-mapping-of-local-sata-storage-for-esxi/

Noen som har testet metoden eller har komentarer til den?

Jeg regner vel forøvrig med at begrensningen ligger på 2TB per "partisjon i en VM" her også? Eventuelt kan man koble til f.eks en 4TB sata disk på denne måte?

 

 

Jeg har allerede koblet til en ekstern usb harddisk til et VM på en enkel og grei måte, jeg kan ikke skjønne at dem ikke gjør det like enkelt med harddisker.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du er ute etter raw device mapping (RDM) i vmware, men har aldri brukt det før. Ift. korrupte filer så kjøres virtualisering praktisk talt alltid på SAN med RAID.

 

EDIT: Ser det er RDM du har lenket til, det er nok rett spor. Alternativt kan du tilgjengeliggjøre den vha. iscsi på et virtuelt nett. Vil tro at vmware kan dele en disk som en iscsi target, men har aldri benyttet det slik selv heller, mulig du må ha en annen enhet til dette.

Endret av process
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men det skal være mulig å tildele en VM f.eks et raidkort. På denne måten blir det slik at raidkortet er montert i den aktuelle VM. På denne måten kan du kjøre disker på raidkortet uavhengig av datastores.

 

 

Nå må noen rette meg hvis jeg er på jordet da jeg selv fortsatt driver og forsker på dette.

Lenke til kommentar

Er ikkje noko problem på Hyper-v, så det må nok gå i ESXi også.

http://www.vmadmin.co.uk/resources/35-esxserver/58-rdmvm

Merk at du treng VT-D støtta på Cpuen.

Om du ikkje har det må du gå for ei løysing med ein annan hypervisor.

 

 

After the recent article on passing controllers through to ESXi virtual machines, I did get some questions around pass-through in Hyper-V. First off, it works a bit differently in Hyper-V, but you can still expose raw disks and RAID volumes to Hyper-V virtual machines, and this does not require Intel VT-d. This is an important feature of Hyper-V because it allows for the virtual machines to get raw disk access which is important when you have a storage operating system controlling the drives.

Kilde: http://www.servethehome.com/hyperv-disk-passthrough-quick-guide/

Men om Cpuen din støttar vt-d er det berre å kjøyre på....

Endret av sogndal94
Lenke til kommentar

Litt usikker på om jeg har forstått problemet ditt, men dersom du ikke vil ha en egen server for storage til dine ESXi nodes, så er det vanlig å ha en egen VM for storage med passthrough av RAID kort til denne VMen. Denne VMen deler så storage (RAID Pool) tilbake til ESXi node(s).

 

Selv syslet jeg lenge med å bruke Proxmox + ZFS on linux for en all in one server uten å gå via passtrough til en VM som f.eks kjørte FreeNAS, men landet til slutt på en separat server for storage. Det ble mest fleksibelt for meg.

Lenke til kommentar

Hvilken versjon av ESX kjører du? ESX 5.5 og vmfs 5.60 støtter virtuelle harddisker som er mye større en 2 TB.

ESXi 5.5 vSphere Client 5.5

Hørte noe rylter om at man må benytte Web Client for å lage >2TB virtuelle disker.

 

Du mener man kan lage virtuelle disker over 2TB med vSphere Client? Kan man også lage datastore på over 2TB? (Det er vel en forutsetning regner jeg med i så tilfelle).

Får ikke testet selv da jeg kun har 500GB disker i serveren nå, men neste blir etter planen en 4TB.

Lenke til kommentar

 

Hvilken versjon av ESX kjører du? ESX 5.5 og vmfs 5.60 støtter virtuelle harddisker som er mye større en 2 TB.

ESXi 5.5 vSphere Client 5.5

Hørte noe rylter om at man må benytte Web Client for å lage >2TB virtuelle disker.

 

Du mener man kan lage virtuelle disker over 2TB med vSphere Client? Kan man også lage datastore på over 2TB? (Det er vel en forutsetning regner jeg med i så tilfelle).

Får ikke testet selv da jeg kun har 500GB disker i serveren nå, men neste blir etter planen en 4TB.

 

Om du er konfortabel med CLI kan du vel adde det med det.

Use the vSphere CLI or vmkfstools to extend or create VMDKs larger than 2

Lenke til kommentar

Er ikkje noko problem på Hyper-v, så det må nok gå i ESXi også.

http://www.vmadmin.co.uk/resources/35-esxserver/58-rdmvm

Merk at du treng VT-D støtta på Cpuen.

Om du ikkje har det må du gå for ei løysing med ein annan hypervisor.

 

After the recent article on passing controllers through to ESXi virtual machines, I did get some questions around pass-through in Hyper-V. First off, it works a bit differently in Hyper-V, but you can still expose raw disks and RAID volumes to Hyper-V virtual machines, and this does not require Intel VT-d. This is an important feature of Hyper-V because it allows for the virtual machines to get raw disk access which is important when you have a storage operating system controlling the drives.

Kilde: http://www.servethehome.com/hyperv-disk-passthrough-quick-guide/

Men om Cpuen din støttar vt-d er det berre å kjøyre på....

 

idk, cpu-en min er en Intel I3 2120, virker som den støtter VT-D

http://ark.intel.com/products/53426/Intel-Core-i3-2120-Processor-3M-Cache-3_30-GHz

Dog:

post-74970-0-25237300-1393957365_thumb.png

 

 

Hvilken versjon av ESX kjører du? ESX 5.5 og vmfs 5.60 støtter virtuelle harddisker som er mye større en 2 TB.

ESXi 5.5 vSphere Client 5.5

Hørte noe rylter om at man må benytte Web Client for å lage >2TB virtuelle disker.

 

Du mener man kan lage virtuelle disker over 2TB med vSphere Client? Kan man også lage datastore på over 2TB? (Det er vel en forutsetning regner jeg med i så tilfelle).

Får ikke testet selv da jeg kun har 500GB disker i serveren nå, men neste blir etter planen en 4TB.

 

Om du er konfortabel med CLI kan du vel adde det med det.

Use the vSphere CLI or vmkfstools to extend or create VMDKs larger than 2

 

CLI på ESXi/Linux har jeg ikke benyttet, men det burde vel være overkommelig, noen guides på dette?
Lenke til kommentar

 

Er ikkje noko problem på Hyper-v, så det må nok gå i ESXi også.

http://www.vmadmin.co.uk/resources/35-esxserver/58-rdmvm

Merk at du treng VT-D støtta på Cpuen.

Om du ikkje har det må du gå for ei løysing med ein annan hypervisor.

 

After the recent article on passing controllers through to ESXi virtual machines, I did get some questions around pass-through in Hyper-V. First off, it works a bit differently in Hyper-V, but you can still expose raw disks and RAID volumes to Hyper-V virtual machines, and this does not require Intel VT-d. This is an important feature of Hyper-V because it allows for the virtual machines to get raw disk access which is important when you have a storage operating system controlling the drives.

Kilde: http://www.servethehome.com/hyperv-disk-passthrough-quick-guide/

Men om Cpuen din støttar vt-d er det berre å kjøyre på....

 

idk, cpu-en min er en Intel I3 2120, virker som den støtter VT-D

http://ark.intel.com/products/53426/Intel-Core-i3-2120-Processor-3M-Cache-3_30-GHz

Dog:

attachicon.gifUten navn.png

 

 

Hvilken versjon av ESX kjører du? ESX 5.5 og vmfs 5.60 støtter virtuelle harddisker som er mye større en 2 TB.

ESXi 5.5 vSphere Client 5.5

Hørte noe rylter om at man må benytte Web Client for å lage >2TB virtuelle disker.

 

Du mener man kan lage virtuelle disker over 2TB med vSphere Client? Kan man også lage datastore på over 2TB? (Det er vel en forutsetning regner jeg med i så tilfelle).

Får ikke testet selv da jeg kun har 500GB disker i serveren nå, men neste blir etter planen en 4TB.

 

Om du er konfortabel med CLI kan du vel adde det med det.

Use the vSphere CLI or vmkfstools to extend or create VMDKs larger than 2

 

CLI på ESXi/Linux har jeg ikke benyttet, men det burde vel være overkommelig, noen guides på dette?

 

Her http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?language=en_US&cmd=displayKC&externalId=1003565

 

i å med at ESXI er RHEL på botnen trur eg dinna skal løyse det valet som er gråa ut : add-rdm-nfs-datastore-physical-mode

 

Edit: Eg trur det hadde vore lettare for deg å kjøyrt gratis versjonen av enten Hyper-v server(mykje erfaring) eller Citrix.(som eg ikkje har så mange erfaringar med).

Min spådom er at VmWare er det nye Novell.

Endret av sogndal94
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...