Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

''Tvunget avskjed''


QPR225

Anbefalte innlegg

Håper jeg har postet denne tråden på rett plass.

Situasjonen er som følger: Jeg har nå vært sykemeldt i en lengre periode med kun 50% stilling. Nestlederen likte ikke dette så godt fordi dette medfølger ulemper med skift etc. Personen har hele tiden forsøkt å fått meg sparket. Ting som har blitt forsøkt gjort har blant annet vært å fått en person til å ''forfølge'' meg i arbeidsplassen, og hele tiden grave opp ting som kan gi meg negative konsekvenser. F.eks. om jeg har gjort jobben min, om jeg har vært slapp, om jeg har stjålet noe o.l. Vi snakker om en periode på et halvt års tid.

Nå er det slik at på mandag ble jeg innkalt til et møte med både nestlederen og direktøren, hvor det blant annet har blitt tatt opp at jeg har ''brutt interne'' rutiner, og vært frekk mot gjestene (jobber i service bransjen) og anbefaler meg til oppsigelse den kommende uke. Om ikke vil jeg bli oppsagt uansett.

 

Dette finner jeg urimelig. Hva bør jeg gjøre nå? Jeg er ikke medlem av en fagforening. Er det på tide å melde meg inn, eller er det for sent?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det treng ikkje å være forseint å melde seg inn i ei fagforening, men det kan være at du må betale ein egenandel av advokatutgiftene til fagforeninga sidan du er ny medlem. Men forhøyr deg med eit par av dei aktuelle foreningane å høyr om du kan få hjelp.

Alternativt kan du prøve å ta det med fagforeninga som er representert på arbeidsplassen(?). Sjølv om du ikkje er medlem så vil dei kunne ha eigeninteresse av å ta saka vidare.

 

Pass uansett på at dei ikkje lurer deg til å seie opp då du står sterkare med tanke på NAV dersom du får sparken.

Alternativt så må du forhandle deg fram til ein skikkelig god sluttpakke for at du skal seie opp frivillig.

 

Sidan trakassering eller annen utilbørlig opptreden på arbeidsplassen ikkje er lov etter arbeidsmiljølova § 4-3 så kan du også ta kontakt med arbeidstilsynet for å få råd om korleis du skal gå fram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og så kan du for ettertida passe på å organisere deg, du ser vel nå hvor dumt det har vært å ikke ha vært det?

 

Er ikke sikkert det har vært så lett, når jeg jobbet i butikk var det ikke lov å fagorganisere seg. Var en som prøvde, og han fikk sparken på dagen. Det er jo ikke akkurat sånn at vi har en handlekraftig arbeidsmiljølov i dette landet, men det er en helt annen diskusjon.

 

Til TS: Hør med din aktuelle fagorganisasjon om hva du bør gjøre og hva de kan hjelpe deg med. Hvis sjefen først har bestemt seg for å sparke deg, så er det dessverre lite man kan gjøre, bare pass på å ikke si opp frivillig med mindre du får en god sluttpakke. Sier du opp, så er det to måneders karenstid før du kan få penger fra NAV (var i hvert fall det når jeg jobbet), mens du får penger etter bare et par dager om du får sparken.

Lenke til kommentar

 

Og så kan du for ettertida passe på å organisere deg, du ser vel nå hvor dumt det har vært å ikke ha vært det?

 

Er ikke sikkert det har vært så lett, når jeg jobbet i butikk var det ikke lov å fagorganisere seg. Var en som prøvde, og han fikk sparken på dagen.

Ikke lov? Du mener vel at arbeidsgiver ikke godtar det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan også forsøke å være litt tøff, og informere om at om du blir sagt opp så anser du oppsigelsen som urimelig og kommer til å ta saken videre.

 

Om du blir oppsagt, så kan du kontakte en advokat bare for å få han/hun til å se på oppsigelsen og informere deg om hva dine sjanser er (en time med advokat er overkommelig om du ikke får hjelp via en fagorganisasjon) og eventuelt gå videre med saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ikke lov? Du mener vel at arbeidsgiver ikke godtar det?

 

 

Godtar eller ikke, det er fritt frem å organisere seg her til lands, og det er definitivt ikke oppsigelsesgrunn å gjøre det.

 

Selvsagt, men overraskende hvor mange som gir seg uten kamp, spes i butikk yrket. Det er hvertfall mitt inntrykk.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ikke lov? Du mener vel at arbeidsgiver ikke godtar det?

 

 

Godtar eller ikke, det er fritt frem å organisere seg her til lands, og det er definitivt ikke oppsigelsesgrunn å gjøre det.

 

Selvsagt, men overraskende hvor mange som gir seg uten kamp, spes i butikk yrket. Det er hvertfall mitt inntrykk.

 

 

Alltid like interessant å se hvordan sånne som deg ser ned på mennesker som "gir seg uten kamp". Hva faen skal man liksom gjøre hvis arbeidsgiver plutselig gir deg beskjed om at du har sparken på dagen, uten at verken arbeidstilsynet, fagorganisasjoner eller noen andre bryr seg? Det er ikke alle som har ressursene til å ta alt til retten for å beholde en jobb som er dårlig betalt, gir null rettigheter, og hvor man atpåtil har fått klar beskjed om at man er uønsket.

Lenke til kommentar

Alltid like interessant å se hvordan sånne som deg ser ned på mennesker som "gir seg uten kamp". Hva faen skal man liksom gjøre hvis arbeidsgiver plutselig gir deg beskjed om at du har sparken på dagen, uten at verken arbeidstilsynet, fagorganisasjoner eller noen andre bryr seg? Det er ikke alle som har ressursene til å ta alt til retten for å beholde en jobb som er dårlig betalt, gir null rettigheter, og hvor man atpåtil har fått klar beskjed om at man er uønsket.

 

Nei, jeg ser ikke ned på "de som gir seg", jeg skjønner det veldig godt at man ikke vil ta den kampen, dog vil man den holdningen ikke komme langt iforhold til rettigheter. De fleste rettigheter man har i arbeidlivet har blitt kjempet for. Så hvordan skal man unngå slike situasjoner når man gir seg hele tiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen å tenke på er om man vil jobbe med folk som er ute etter å ta en konstant?

 

 

Det er i de fleste tilfeller lurest å gå fra jobben, dog ALDRI uten å gjort det med nebb og klør.

jeg tenker sluttpakke i form av 3 måneders lønn uten krav om at man jobber i den tiden men står fritt til å finne ny jobb og ikke mister utbetalingen.

Det enkleste er da å godta å motta sluttpakken utbetalt på en gang og så be de drite å dra med en sur kuk i ræva.

Sådanne arbeidsgivere er ikke verdt driten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...