Gå til innhold

Anmeldelse: Lightning Returns: Final Fantasy XIII


Anbefalte innlegg

 

Har sett disse videoene

http://www.youtube.com/watch?v=5pW4_1u78Ic

http://www.youtube.com/watch?v=sVcH_2rytrg

http://www.youtube.com/watch?v=swkMijETQJA

 

og mitt inntrykk er dermed at spillet er stygt, dårlig skrevet og spillmekanisk tvilsomt samt må bæres av en drit kjedelig figur. Må være et spill for spesielt interesserte, for dette gir meg absolutt ikke lyst til å prøve meg på et FF-spill.

Lasta ned Japansk language pack, og ser hva du mener. amerikanske dubbingen har drept hele følelsen. Og de har ikke oversatt direkte engang. I tillegg må man være innstilt på at dette er japansk kultur.

 

 

Det er mye japansk kultur som har en god historie....

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Lightning (herregud for noen idiotiske navn det er i spillet) er den mest kjedelige, trege, hvite arket noensinne. Kan ikke hate eller like personligheten. Lightning har nemlig ingen personlighet overhodet.

 

2. Tidspresset er meh. Syns bare det var unødvendig.

 

3. Dette er antagelig det dårligste stor-produserte spillet hittil i år. Fytterakkern for noe møl.

 

4. Historien er latterlig, selvmotsigende og tilfeldig vrøvl.

 

5. Designet er meh.

 

6. Lyden er meh.

 

7. EDIT : designet er grusomt uten like (aner ikke hvordan jeg skrev så feil opprinnelig, trøtt ja).

 

8. Kampsystem er helt OK. Synd ikke resten av spillet er noe annet enn elendig vås. FF 13-serien er det verste som har skjedd FF siden FFX-2, og er enda verre. Fytterakkern for en elendig og tragisk reise dette har vært.

 

9. Jeg registrerte meg her for å si dette.

 

10. Farvel gamer.no . Når dere får så håpløst spill-ignorante anmeldere til å skrive her, i tillegg til å være så frekke som å KREVE at vi skal skru av AdBlock, mens andre sider ber pent om de kan få lov til å vise reklame, så kan dere ærlig talt gå et visst sted.

Til og med Japan, som suger til seg FF-serien og elsker omtrent alt som har med FF å gjøre, absolutt hater Lightning Returns / FF XIII generelt.

Makan til møl, både spill og anmeldelse. Irate Gamer / Chris Bores ville gjort en bedre jobb, og han har ikke gjort en akseptabel anmeldelse siden han begynte å late som han er en 'gamer'. Tror dere har mye til felles.

Skam dere!

 

Nåvel. Det offisielle Final Fantasy-forumet i Japan hadde ei avstemming over kven som var favorittkarakterane til folk. Lightning kom på topp på kvinnelista. FFXIII er kanskje ikkje dei meste populære FF-spela gjennom tidene, men det betyr ikkje at argument plukka ut av tunn luft automatisk blir riktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nåvel. Det offisielle Final Fantasy-forumet i Japan hadde ei avstemming over kven som var favorittkarakterane til folk. Lightning kom på topp på kvinnelista. FFXIII er kanskje ikkje dei meste populære FF-spela gjennom tidene, men det betyr ikkje at argument plukka ut av tunn luft automatisk blir riktige.

 

Godt mulig. Jeg sa heller ikke at karakteren Lightning var mislikt i Japan. Jeg sa SPILLET er mislikt i Japan. Lightning Returns har elendige salgstall.

Ikke feil-sitèr meg.

Endret av Archonia
Lenke til kommentar

Når dere får så håpløst spill-ignorante anmeldere til å skrive her (...)

 

Makan til møl, både spill og anmeldelse. Irate Gamer / Chris Bores ville gjort en bedre jobb, og han har ikke gjort en akseptabel anmeldelse siden han begynte å late som han er en 'gamer'. Tror dere har mye til felles.

Skam dere!

 

Jeg lurer virkelig på når folk flest skal forstå at en anmeldelse (av spill, film, musikk, bok, hva som helst) er EN persons subjektive mening om produktet, og ikke en fasit på hva som er bra og ikke. Hvorfor lar folk seg provosere så voldsomt av en anmeldelse? Spiller det virkelig noen rolle hva en enkelt person mener om noe som helst? Selv syns jeg det er gøy å lese anmeldelser, men det på samme måte som jeg syns det er gøy å lese andre forumbrukeres meninger om ting, uten at jeg nødvendigvis bruker det som noen fasit på hva jeg selv syns.

 

Om så "alle" anmeldere over hele verden mener at Lightning Returns er et dårlig spill, skal det da automatisk bety at Øystein bare skal si seg enig i det? Gjør det han til en bedre anmelder fordi han dilter etter meningene til alle andre?

 

Ellers, når det gjelder selve spillet, så har jeg ikke fått prøvd det enda, jeg er en smule skeptisk. Demoen har jeg så vidt prøvd, men ble ikke sånn voldsomt overbevist. Men jeg har jo kost meg med de to forrige spillene i serien, så det blir nok å spille gjennom dette også. Har bare ikke plass på blokka akkurat nå. :p

Lenke til kommentar

 

 

Når dere får så håpløst spill-ignorante anmeldere til å skrive her (...)

 

Makan til møl, både spill og anmeldelse. Irate Gamer / Chris Bores ville gjort en bedre jobb, og han har ikke gjort en akseptabel anmeldelse siden han begynte å late som han er en 'gamer'. Tror dere har mye til felles.

Skam dere!

Jeg lurer virkelig på når folk flest skal forstå at en anmeldelse (av spill, film, musikk, bok, hva som helst) er EN persons subjektive mening om produktet, og ikke en fasit på hva som er bra og ikke. Hvorfor lar folk seg provosere så voldsomt av en anmeldelse? Spiller det virkelig noen rolle hva en enkelt person mener om noe som helst? Selv syns jeg det er gøy å lese anmeldelser, men det på samme måte som jeg syns det er gøy å lese andre forumbrukeres meninger om ting, uten at jeg nødvendigvis bruker det som noen fasit på hva jeg selv syns.

 

Om så "alle" anmeldere over hele verden mener at Lightning Returns er et dårlig spill, skal det da automatisk bety at Øystein bare skal si seg enig i det? Gjør det han til en bedre anmelder fordi han dilter etter meningene til alle andre?

 

-snip-

Vel...ja og nei. En anmelder skal (eller burde være) en person som har god kunnskap ikke bare om spillmediet, men også helst om sjangeren han anmelder. Det er som regel derfor en leser anmeldelser. Ikke for å få en spesiell persons mening om ett spill, men for å få en oversikt over spillets spesifikke pluss og minus.

 

Personlig synest jeg for eksempel fotballspill er drittkjedelige. Men jeg har mer enn nok kunnskap om sjangeren og spillmediet til å se at noen fotballspill er godt håndverk, og andre ikke.

 

Dersom en anmelder har en annen mening enn den store majoritet av anmeldere er ikke dette nødvendigvis en katastrofe. Noen ganger er smaken vår bare så forskjellig. Men en anmelder skal prøve å forholde seg så nøytral som mulig og presentere spillet for potensielle kjøpere.

Dersom en anmelder til stadighet har merkelige poengsummer på sine spill er han kanskje ikke så nøytral eller gjennomtenkt som en anmelder burde være.

 

Grunnen til at det finnes en majoritetsmening er jo som regel at de har rett. Iallefall når det gjelder ett spesifikt fagfelt. Det er derfor Metacritic ofte kan være det beste verktøyet for å finne ut om noe er bra eller ikke. Selfølgelig finnes der unntak. Og muligens mange unntak, men som regel stemmer majoritetens mening.

Lenke til kommentar

 

Godt mulig. Jeg sa heller ikke at karakteren Lightning var mislikt i Japan. Jeg sa SPILLET er mislikt i Japan. Lightning Returns har elendige salgstall.

Ikke feil-sitèr meg.

 

Det var først og fremst denne setninga som fekk meg til å kommentere: "Til og med Japan, som suger til seg FF-serien og elsker omtrent alt som har med FF å gjøre, absolutt hater Lightning Returns / FF XIII generelt."

 

Blir det ikkje då litt paradoksalt å seie at Japan absolutt hatar FF XIII generelt når Lightning rangerer så høgt?

 

Spelet selde røft 277 000 kopiar i lanseringsveka, noko som ikkje er imponerande på nokon måte, men samanlikna med Super Mario 3D World som blei lansert same veke og berre selde 100 000 kopiar, er det eit godt stykke frå hat.

 

 

Grunnen til at det finnes en majoritetsmening er jo som regel at de har rett. Iallefall når det gjelder ett spesifikt fagfelt. Det er derfor Metacritic ofte kan være det beste verktøyet for å finne ut om noe er bra eller ikke. Selfølgelig finnes der unntak. Og muligens mange unntak, men som regel stemmer majoritetens mening.

 

 

Metacritic må brukast med ei klype salt. Om tre anmeldarar gjev eit spel 90%, og tre anmeldarar gjev spelet 30% vil metacritic-poengsummen bli 60%. Men dette er ikkje alltid eksakt sidan Metacritic prioriterer enkelte spelsider høgare enn andre. Blir det då riktig å seie spelet er midt på treet sidan Metacritic seier det er slik?

 

Den majoriteten du snakkar om høyrer som regel meir til unntaket enn regelen. Vi finn den oftast i dei aller største og mest påkosta spela. Spel som har lågare budsjett, er meir nisje, og/eller høyrer til polariserande sjangrar har langt oftare eit svært spreidd karakterspektrum. Berre klikk deg vidare på eit tilfeldig spel for å lese alle vurderingane av det, og du vil finne alt frå totaltslakt til skamros på dei fleste titlar. Sjølv dei som har enda opp på 60-70%.

Lenke til kommentar

[quote name='BakaBerg' timestamp='1392919065'

Lasta ned Japansk language pack, og ser hva du mener. amerikanske dubbingen har drept hele følelsen. Og de har ikke oversatt direkte engang. I tillegg må man være innstilt på at dette er japansk kultur.

 

Å bli eksponert for andre kulturer er utelukkende positivt. Folk må utvide sin horisont litt :)

 

Enig! Men poenget mitt som kanskje ikke kom fram, var at hvis man som meg er glad i anime og japansk kultur/humor, og spiller LR med engelsk dub/oversettelse, så ser man hva som egentlig er ment som humor f.eks, og veldig mye blir "lost in translation" da. Engelske duben har oversatt for eksempel bhunivelze til "god". Det er jo forsåvidt sant at han er gud, men å dra en paralell rett til "stamdard gud" blir for enkelt, Han er sjefsguden, men så har man "dødsguden" (shinigami, som i japan gir en annen forståelse) Etro som hovedsaklig styrer "unseen realm", og guden pulse som jeg tror styrte den fysiske verden og lagde fal'ciene(gran pulse er oppkalt etter hun) som bhunivelze skapte. Det blir gjort så kriminelt enkle og dårlige oversettelser at jeg skjønner hvorfor ingen skjønner noe. Skulle ønske square enix kunne ha med japanske lydspor med alle sine spill. Heldigvis gjorde de det som "gratis" (tidsbegrenset :| ) DLC til LR, og det er en stor grunn til at jeg liker spillet.

 

PS: Japanske skuespillerinnen for Lightning er mye bedre. All ære til Ali Hillis som brilljerte som Liara i mass effect, men det fungerer bare mye bedre på japansk.

Endret av BakaBerg
Lenke til kommentar

Langt mer positiv anmeldelse enn forventet, men jeg tror fortsatt jeg står fast på min avgjørelse om å hoppe over dette spillet. Tidspress, masseproduserte sideoppdrag og en usammenhengende historie får varsellampene til å blinke hos meg, da alle tre er eksempler på hva jeg ikke liker å finne i spill. Året 2014 blir heller viet til HD-remaken av et av de beste rollespillene som er laget, nemlig FFX. Forøvrig kommer det en HD-remake av Tales of Symphonia ut til PS3 om få dager, som er nok en stor JRPG-klassiker.

 

Jeg anbefaler anmeldelsen på Gametrailers hvis man ønsker en kritisk motvekt til denne. Der kommer svakhetene tydelig fram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Året 2014 blir heller viet til HD-remaken av et av de beste rollespillene som er laget, nemlig FFX.

FFX ser fantastisk ut på PC gjennom PCSX2, om du har hardware til det (krever ikke rare greiene). Virker som de faktisk overdimensjonerte teksturene på PS2'en, for det er sjeldent å se blurry oppskalerte teksturer i tvungen HD.

Her kan du se sammenligningen fra PS3 HD-versjonen og PC-versjonen, PS3 HD er selvsagt en god del bedre, men er imponerende hva PC'en klarer å dytte ut av originalen :

https://www.youtube.com/watch?v=_TdYaOFRXPc

Endret av Archonia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...