Gå til innhold

Sniktitt: The Elder Scrolls Online


Anbefalte innlegg

Forskjellen er jo at WoW rent mekanisk både klarte tingene det prøvde på og fløt skikkelig fra første sekund. ESO gjør ingen av delene, og blir aldri så interessant at det er verdt bryet.

WoW var det første MMOet jeg spilte, og jeg holdt ikke ut mer enn to måneder. Aner ikke om et var de nakne gnomene i den første byen som gjorde det, eller at alle bare sto i ro på nøyaktig samme sted i timesvis og denget løs på de samme fiendene. Eller at exploits var påkrevd for de fleste i grupper, eller at grafikken allerede da (rett etter BC) var ræva. Kanskje var det den barnslige humoren som fungerte i spill som Warcraft og Starcraft, men ble for ensformig og gørrkjedelig i et MMO. Eller at klassene var kjedelige, eller kanskje at ingen så ut til å bry seg noe om hva de faktisk satt og spilte. Selv på en RP-server var det ingen som ante hva "rollespill" faktisk innebærer. Eller det kan være at jeg teste den Pandaria-greia takket være en gratis prøvdetid, og noe av det første jeg så var at man fortsatt ikke kan endre layouten til UIet. Å justere det er noe av det mest grunnleggende vi kan ha i et MMO i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og noe av det første jeg så var at man fortsatt ikke kan endre layouten til UIet. Å justere det er noe av det mest grunnleggende vi kan ha i et MMO i dag.

 

 

Oh darling.

 

Selv har jeg for lengst sett meg ferdig med WoW, men ingen av tingene du mislikte har noen innvirkning på den solide mekaniske kjernen, som ESO mangler. Det er sånn ting ingen mengde betatesting kan fikse når det er to måneder igjen til lansering, fordi det er en fundamental svakhet med spillet. I forhold til WoW så er jo en del av problemene du beskriver rent faktisk feil, som at man ikke kan endre UI-et, at exploits er "påkrevd" og at ingen på RP-servere RP-er (jeg spilte også på slike, nemlig).

Endret av Zealuu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

og noe av det første jeg så var at man fortsatt ikke kan endre layouten til UIet. Å justere det er noe av det mest grunnleggende vi kan ha i et MMO i dag.

 

 

Oh darling.

 

Selv har jeg for lengst sett meg ferdig med WoW, men ingen av tingene du mislikte har noen innvirkning på den solide mekaniske kjernen, som ESO mangler. Det er sånn ting ingen mengde betatesting kan fikse når det er to måneder igjen til lansering, fordi det er en fundamental svakhet med spillet. I forhold til WoW så er jo en del av problemene du beskriver rent faktisk feil, som at man ikke kan endre UI-et, at exploits er "påkrevd" og at ingen på RP-servere RP-er (jeg spilte også på slike, nemlig).

 

 

Alt handler ikke om det tekniske. Et bra online-spill trenger bra community. Det er jo tross alt spillerne halt handler om, selv i ESO. Er communityet ikke bra, vil spillet heller ikke bli bra. Jeg hatet WoW mest pga communityet, og de feilene jeg nevnte. Men i bunn og grunn kommer det ned til smak. Jeg holdt ikke ut i to måneder, men det er samtidig et av de mest populære betal-spillene noensinne.Du kan hate ESO så mye du vil av hvilke grunner du vil, mens andre elsker det av samme grunn. Kan vi vennlig bli saktlige nå?

Lenke til kommentar

Saklig? Hørte ikke...

 

Det er ting som tyder på at du nesten ikke har spilt WOW, Shreiber, så jeg vet ikke helt hvem som skal be om mer saklighet her. Omtrent alt du sier om spillet, er feil, eller du har ihvertfall oppfattet noe helt feil. Du skriver for eksempel om at WOW hadde et dårlig community, det er jo en ganske meningsløs påstand, og forteller meg bare at du må ha vært uheldig, eller er det kanskje et utslag av ordtaket; "What you give is what you get"? Klart community kan påvirke om man liker spillet eller ikke, men jeg er ikke helt sikker på om jeg ser sammenhengen du prøver å lage mellom community og et spills objektive kvalitet.

 

Ingen her har heller sagt at de hater ESO, ordet hat er det vel du som har bragt til torgs. Saklig?. Jeg likte en del av det jeg så i ESO beta, men ikke nok til at jeg vil bruke tid på det.

Endret av Puzzlefuzz
Lenke til kommentar

Poenget er vel at jeg ikke hater ESO, Schreiber, jeg er bare skuffet over at ZeniMax Online tydeligvis er fornøyde med å være fanebærere for manglende innovasjon, og på toppen av det ikke engang klarer å polere en velprøvd formel nok til at det skinner. Jeg hadde nok spilt mye ESO om det kom ut i 2005, men as it is, så har jeg spilt liknende spill av og på siden den gang.

Lenke til kommentar

 

og noe av det første jeg så var at man fortsatt ikke kan endre layouten til UIet. Å justere det er noe av det mest grunnleggende vi kan ha i et MMO i dag.

 

 

Oh darling.

 

Selv har jeg for lengst sett meg ferdig med WoW, men ingen av tingene du mislikte har noen innvirkning på den solide mekaniske kjernen, som ESO mangler. Det er sånn ting ingen mengde betatesting kan fikse når det er to måneder igjen til lansering, fordi det er en fundamental svakhet med spillet. I forhold til WoW så er jo en del av problemene du beskriver rent faktisk feil, som at man ikke kan endre UI-et, at exploits er "påkrevd" og at ingen på RP-servere RP-er (jeg spilte også på slike, nemlig).

 

Hersketeknikk aside, ESO mangler mekanisk kjerne?

Lenke til kommentar

Nei, det har en dårlig mekanisk kjerne. Rimelig sikker på at jeg skrev at length om dette i en annen tråd. Hadde ikke ork til å lide meg gjennom mer av spillet i den siste beta-helgen, men gjennom alle øktene før det har kampsystemet, UI-et og all interaksjon med spillverdenen vært preget av den utrolig sørpete følelsen som kjennetegner f.eks. LoTRO og SWTOR. Det blir selvsagt ekstra ille når de har gått bort fra tab-targeting uten å utvikle nettkode som egentlig klarer å håndtere det resulterende kampsystemet, slik for eksempel Age of Conan klarte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...