Gå til innhold

Basic spørsmål om politikk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er nesten helt grønn på politikk og skulle gjerne visst mer om hvordan Norge styres. Såvidt jeg skjønner det kommer Regjeringen med forslag om vedtak, som Stortinget så vedtar. (Stemmer dette?). Hvilken betydning har det at dette vedtas i statsråd av Kongen, har han noen makt i dag?

 

Jeg har også mange spørsmål rundt valget. Ett spørsmål er om antallet plasser på Stortinget (mandat?) et parti har bestemmes av prosentandelen av stemmer partiet fikk under valget? Er antallet plasser proporsjonalt med antall stemmer?

 

Hvordan blir det med Regjeringen? Hva bestemmer hvilket parti som kommer i regjering? Er det her partiet med flertallet av stemmer som kan danne regjering så lenge stemmene tilsammen er over en viss prosentscore? Hvis ikke, må det være en kolliasjonsregjering?

 

Gjerne utdyp mer om noen av dere har tid til det :) Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å vite hvor man skal begynne! For min del løsnet alt når jeg forstod hva parlamentarisme faktisk er :)

 

Parlamentarisme = regjeringen må utgå fra et flertall på Stortinget. Utøvende makt er da regjeringen, mens lovgivende makt er altså Stortinget. For at en regjeringen skal kunne utøve sin politikk må de altså ha støtte/flertall på Stortinget, men i Norge har vi såkalt negativ parlamentarisme som blant annet gjør at vi kan ha mindretallsregjeringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...