Gå til innhold

SLi eller Crossfire?


SoiRaM

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal ha et SLi eller crossfire oppsett i min maskin.

Det skal være vannavkjølt, da jeg holder på å bygge pcen med vannkjøling, EK 360 vannkjølings sett for øyeblikket.

Det står mellom 780 Ti eller 290X

 

Specs:

ASUS Z87 DELUXE

Intel Core i7 4770K

Corsair Dominator 32GB DDR3

Crucial 480GB SSD OS disk

9 TB Western Digital Storage disk, 3x3 TB RAID 0

3 TB Seagate program/spill disk

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

780Ti classified. All the way long.... :) Hadde selv 780 Classified og var knall fornøyd, Men kortet hadde lav asiq (som er dårlig for luft, Men fra for vannkjøling)så venter et nytt et fra komplett :)

 

Hvorfor bestilte du nytt for vannkjøling? Må du ikke uansett kjøpe blokk fra en tredjepart "finner ikke 780 ti med vannkjølings blokk på komplett"

Lenke til kommentar

Mener ikke kort med blokk, men selve verdien her

 

Spenningslekasjer

Mer spenningslekasjer, varmere ved klokking , uegnet for klokking = ingen vits i å kjøpe vannblokk osv.

 

Så lett er det ikkje gitt. Chippen kan overklokke som en gud uansett om den har høy ASIC eller ei. Det finnes dårlige og gode chipper uavhengig av ASIC.

Lenke til kommentar

Skal du kjøle ned 2 skjermkort og en CPU på en enslig 360 rad? Ikke forvent for mye i alle fall!

 

I den gamle riggen så kjørte jeg 3930k overklokket med 3 stk gtx680 sli overklokket med èn stk xtx 480 radiator. Dette gikk helt flott selv under høy last. CPU ble rimelig varm med tortur av GPUene og CPUene samtidig, men det er helt unaturlig for meg da jeg ikkje folder på cpu og gpu samtidig 24/7. Til spilling og dilling så er det nok. Gpuene ble vel oppi 55 grader :)

Lenke til kommentar

Ikke dårlig. Men det var vel ikke et lydløst opplegg? Og var det 30mm eller 60mm rad?

 

520x130x64mm

 

Viftene på middel hastighet, still ned med akasa viftekontroller.

 

Vil man ha veldig lav cputemperatur med høy vcore, så er det dualloop som er et must. Dog man trenger ikkje å ha sykt lav cputemperatur for å nå 5ghz på 3930k. 4770k produserer også mindre varme enn en 6 kjerner intel.

 

I bencheriggen har jeg 2x 360 radiatorer. Det er vel ca 60mm de også. Dette er mere enn godt nok for 14-1700w under benching. Så mye load har man ikkje 24/7 :p (780ti classy + 4960x)

 

Hvis ikkje budsjettet er stramt, så bør man ha hurtigkoplinger i et vannkjølingssystem for å lett bytte ut komponenter og for vedlikehold. Dette har reddet meg for å si det slik :D Bytte hovedkort og sette inn skjermkort og allt vannkjølt tar nå under 10 minutter. Slippe å tappe systemet for å bytte ut komponenter er HELT KONGE!

 

Så nå kan jeg f.eks ha et hovedkort med 2x titan vannkjølt, deretter bruke samme hk med 3x 680sli vannkjølt. Og kanskje jeg vil kjøre samme hovedkort igjen for 2x 780ti callsy, så er det bare å koble ut skjermkorta som er koblet til med ek bridge, og bytte til det.

 

Yeye, litt surr i setningene, men poenget skjønner man sikkert :wee:

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener ikke kort med blokk, men selve verdien her

 

Spenningslekasjer

Mer spenningslekasjer, varmere ved klokking , uegnet for klokking = ingen vits i å kjøpe vannblokk osv.

Lavere ASIC = bedre spenningsskalering mot mer varme = bedre klokking på god kjøling.

Høyere ASIC = mindre varme mot dårligere spenningsskalering = bedre klokking på svake luftkjølere.

 

Det blir jo teoretisk bare, får man en chip med ASIC på 30 så frister det vel ikke å montere nye kjølere.

Det betyr jo selfølgelig ikke at høyere verdi automatisk gir bedre klokk og mindre varme.

Jo lavere ASIC: jo mer nyttig er det å montere god kjøling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da burde de jo gå på finn for 9000kr istedet for å returneres :dribble:

 

Men hvis mer lekasje krever mer watt som gir mer varme, vil det da være en fordel selv om man kjøler med vann?

 

Får en 80%-brikke og sitter med vannkjøler så er det bare til å kaste den og kjøpe ny?

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...