Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stor plass for lange personer


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er en gutt på 17 år, jeg er 195 cm høy og faren min har blitt tvunget til å kjøpe ny bil nå og han har bedt meg undersøke litt om hvordan bil han burde kjøpe i forhold til høyden min.

 

Jeg har også begynt og øvelseskjøre og har innsett at jeg må tenke på benplassen i bilen når jeg skal kjøpe meg ettersom bena mine er så lange og lurer da på hvilke bilmerker eller hvilke biler dere vil anbefale for en høy person?

 

I den gamle bilen til faren min satt jeg nærmest med rattet mellom bena og det er jo ikke trygt og heller ikke behagelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på din høyde, og får sjelden plass i coupeer. Sjekk biler type 5-serie, A6, E-klasse eller lignende.

 

Merkelig nok er det også veldig god beinplass i VW Golf.

 

Sett bort fra dette er det nok lurt å prøve forskjellige biler. Det er ganske tilfeldig det der med beinplass.

Lenke til kommentar

Det er jo allerede sagt, men tyske biler er veien å gå her. Hold deg unna asiatisk. Fra et sjåførperspektiv er det egentlig ikke så viktig hvorvidt du kjøper en stor modell eller en liten en. Jeg sitter like godt i BMW 1-serie som jeg gjør i 5-serie, sånn hvis man kun tenker beinplass, men de i setet bak vil jo sitte betydelig dårligere i den minste enn i den litt større. Har god erfaring med VW og Audi også.

 

Hilsen 2m+.

Lenke til kommentar

Enig med Akse. Det kan absolutt være en god ide å ta en runde med prøvesitting, for å kjenne litt på hva som passer deg og din sittestilling. Generelt ville jeg startet med (tyske) biler som er utstyrt med såkalte "sportsseter" da disse gjerne har bra med innstillinger, samt mulighet til å forlenge sitteputen så du får lårstøtte selv med lange bein. Og like viktig som setet er om man kan få rattet dit man vil ha det. De fleste biler på hvite skilt har jo mulighet til å dra setet langt nok bakover, men det betyr ikke at du sitter godt der...

 

Av vanlige personbiler finner jeg meg best tilrette i biler som Audi A4/A6, BMW 3/5-serie, VW Passat, Ford Mondeo, MB C/E-klasse, for å nevne noen. Det tror jeg at jeg også hadde om jeg var 8 cm høyere, men det er nok litt smak og behag.

 

Bakhjulstrekkere som BMW og Mercedes har gjerne noe trangere ben-plass sideveis, eller bredere midtkonsoll, om du vil, enn tilsvarende størrelse forhjulstrekk. Audi A4/A6 lider av det samme selv med forhjulstrekk (fordi motor står "riktig" vei).

Lenke til kommentar

Basert på egen erfaring: De fleste tyske biler, også de små, har tilstrekkelig beinplass for oss som er høye, selv om dette naturlig nok går på bekostning av plassen til de i baksetet. Takhøyden er forskjellig fra modell til modell, men du kan finne små biler med god takhøyde, og store med liten. Mange japanske, også store modeller, har for kort beinplass, selv med setet i bakerste posisjon. Dette gjelder også noen av de franske. Takhøyden er dårlig i mange japanske merker, med unntak av en del MPV/SUVs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er 192cm høy og har ikke noe problemer med plassen i en 5-dørs Toyota Corolla fra 2006, så her kommer det an på mer enn høyden. En kompis av meg som er akkurat like høy hadde syntes plassen var altfor liten.

 

Anyway, kompisen min endte på en VW Passat stasjonsvogn, så tipper de over her har rett: sjekk ut plassen i tyske biler.

Lenke til kommentar

Ikke glem Opel her. De har flere modeller som kan være aktuelle for en lang person og har for tradisjon å lage mye bra seter. Som det sikkert er på andre tyske merker; ser du etter sportsseter eller i det minste en litt "sportslig" variant av en modell, er gjerne setene hakket bedre og med mer justeringsmuligheter enn det er på basic-varianten av samme bil. Jeg har tidligere hatt en Vectra C stv (viktig med stv, for sedan er en mye kortere bil), hvor en bekjent som er litt over 2meter prøvde denne og berømte hvor godt han satt i den. Da hadde jeg skinnseter med elektrisk justering og minne. Min bekjente har tidligere prøvd samme bil men da med stoffseter, og da var den ikke noe god for han. Har og en bekjent som er høy og som kjører Mondeo som drosje, som han er storfornøyd med. Det er en litt påkostet modell, uten at jeg husker hvilken.

Lenke til kommentar

Husk, det er ikke bare beinplassen det står på. Sittekomfort er minst like viktig.

 

Jeg sitter veldig bra i VW sine seter, mens jeg aldri har sittet godt i BMW sine komfort seter.

 

Du kan jo også sjekke ut Volvo?

 

Men tyske biler generelt pleier å være en god deal. Jeg får plass i alt fra 1serie til 5serien, går jo selvfølgelig ut over dem som sitter bak deg i de mindre modellene.

Lenke til kommentar

Jeg er 193 og følgende biler har jeg testet og funnet akseptabel for oss som ikke er dverger:

 

Ford Kuga

Audi A6

Nissan Leaf (!!! :p )

Land Rover Discovery

Audi A5 Sportsback (obs, uten takluke!)

Volkswagen Golf

 

Disse bilene er bare å glemme

 

Lexus RX450

Nissan Qasqai (fikk ikke engang hodet inn i bilen).

Audi a5 sportsback (med takluke)

Audi a4

Volkswagen Polo

Lexus Ch200 (eller hva den nå en heter, lille hybriden).

BMW 1 serien (ikke nubbsjans)

Er forøvrig lang i ryggen, taket er min fiende :)

Endret av AllFather
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Allfather, til og med jeg som såvidt er 180 sliter med å få plass i en polo :p Rattet krasjet i lårene mine :p

Høres merkelig ut. Jeg er 192, og har hatt Polo som leiebil mange ganger. Har masse plass, både til bein og hode, og rattet kan enkelt justeres til god kjørestilling. Var dette en gammel Polo? Justerte du sete og ratt slik at det passet deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...