Gå til innhold

Tillitsvalgt mail gjennom jobb


Anbefalte innlegg

Jeg er tillitsvalgt i min bedrift.

Her bruker jeg en epostkonto som er gjennom bedriften.

Det vil si at min epost adresse er [email protected] og itansvarlig har da tilgang til denne om han ønsker det.

 

Hva synes dere om dette? Er ikke det litt drøyt?

Tenker jo at jeg som tillitsvalgt bør kunne holde alle mine eposter for meg selv og mine etterfølgende tillitsvalgte når den tid kommer.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har IT-ansvarleg tilgang til epost til alle ansatte?

Innsyn i e-post og private filer.

Vilkår for innsyn

Det følger av personopplysningsforskriften § 9-2 at arbeidsgiveren bare har rett til å gjennomsøke, åpne eller lese e-post i arbeidstakerens e-postkasse:

  • når det er nødvendig for å ivareta den daglige driften eller andre berettigede interesser ved virksomheten,
  • ved begrunnet mistanke om at arbeidstakers bruk av e-postkassen medfører grovt brudd på de plikter som følger av arbeidsforholdet, eller kan gi grunnlag for oppsigelse eller avskjed.

Ein IT-ansvarleg har gjerne tilgang til ein god del informasjon i ei bedrift, men det betyr ikkje at bedrifta kan sjekke det sånn heilt utan vidare når dei sjølve vil.

Lenke til kommentar

Har IT-ansvarlig ei rolle som arbeidsgiver eller liknande posisjon som har motstridande interesser?

I utgangspunktet ville eg vell tru at det også vil være i IT-ansvarligs interesse at arbeidsgiver ikkje leser eposten.

 

 

Normalt sett skal det være heilt uproblematisk å bruke jobb mailen til tilitsvalgtarbeid, då arbeidsgiver aldri eller skjeldan vil ha lovlig adgang til eposten.

Men dersom du mistenker at arbeidsgiver overvåker deg så er det ikkje værre enn at du holder sensitive opplysninger utanom epostsystemet. Det går fint ann å avtale møter og ta imot beskjeder med eposten, så kan du heller sende møtereferatet i vanlig post.

 

Og dersom du ikkje stoler på arbeidsgiver i det heile tatt så tar du alt gjennom ein anna epostadresse og passer på at du tar med deg arkivet heim når arbeidsdagen er over.

 

 

 

Egentlig så vil eg anbefale at du snakker med fagorganisasjonen din sentralt for å be om råd, og at du deretter tar dette opp på årsmøtet (som dere sikkert skal ha snart).

Egentlig burde det være opp til medlemmane å bestemme kva som er best. Å bruke jobbeposten er sårbart for spionasje dersom du har ein uærlig arbeidsgiver, men fordelen er at dersom du blir langtidssjukmeldt så er det mulig for nestlederen å få tilgang på epostopplysningane.

Har du ein privat epostadresse så er det sikrare med tanke på spionasje, men meir sårbart for at opplysningane kan forsvinne dersom du plutselig blir utilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg er tillitsvalgt i min bedrift.

Her bruker jeg en epostkonto som er gjennom bedriften.

Det vil si at min epost adresse er [email protected] og itansvarlig har da tilgang til denne om han ønsker det.

 

Hva synes dere om dette? Er ikke det litt drøyt?

Tenker jo at jeg som tillitsvalgt bør kunne holde alle mine eposter for meg selv og mine etterfølgende tillitsvalgte når den tid kommer.

 

 

Send mailen videre til din private mail og slett den i fra tillitsvalgt viss du føler den er for sensitiv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...