Gå til innhold

Tips til stereoforsterker


Anbefalte innlegg

Da står det to flotte høyttalere i stua mi av merket Klipsch RF-82 mk2, som etterhvert trenger en forsterker..


Jeg tenkte en stereoforsterker i prisklassen 8000-12000. Gjerne med DAC.


Hadde Music Angel hatt fjernkontroll og tonejustering, hadde jeg ikke vært i tvil, men det har den da ikke..



Noen forslag?


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig noen er uenige med meg og har dette selv, jeg vet ikke. Men det jeg vet er at Klipsch har horn, det jeg også vet er at NAD kan väre litt skarp.. til feks elgitarer eller damestemmer.

 

Derfor tror jeg ikke NAD er et godt valg til Klipsch... Ville prövd noe mildere,, feks Yamaha, Marantz, Denon kanskje etc... XTZ er svärt nöytral og rimelig som forsterker og ikke minst kraftig. Fåes på http://www.surround.no/Produkter/Forsterkere.aspx

 

Ooops har vist steget kraftig i pris... Men Onkyo og Pioneer er også ting som kan passe og ikke er for skarpt..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Hva med NAD C356BEE? Den er på 2x 8w watt og har mulighet for å legge til en digital USB/DAC-modul eller for RIAA-modul for platespiller.

 

 

Denne var jo veldig billig da :)

Men hva vil det si å legge til en digital DAC? Kan man ikke koble dac til alle stereoforsterkere der det ikke er integrert?

DAC er enheten som gjør digitalt signal om til analogt signal, de fleste forsterkere tar imot analogt signal fra CD-spilleren etc.

Om du skal spille mye musikk fra PC kunne du jo vurdere en USB-DAC.

 

Ang. forsterker ville jeg sett på bruktmarkedet etter en forsterker, får mye mere for pengene der enn å kjøpe en ny en. Se www.hifisentralen.no som har eget bruktmarked der. Marantz har jeg hatt div av selv og liker lyden i de. Nyere NAD er jeg ingen fan av, men hver sin smak. Har flere eldre NADer som jeg liker lyden av :-) lykke til i søken

Lenke til kommentar

 

 

Hva med NAD C356BEE? Den er på 2x 8w watt og har mulighet for å legge til en digital USB/DAC-modul eller for RIAA-modul for platespiller.

 

Denne var jo veldig billig da :)

Men hva vil det si å legge til en digital DAC? Kan man ikke koble dac til alle stereoforsterkere der det ikke er integrert?

DAC er enheten som gjør digitalt signal om til analogt signal, de fleste forsterkere tar imot analogt signal fra CD-spilleren etc.

Om du skal spille mye musikk fra PC kunne du jo vurdere en USB-DAC.

 

Ang. forsterker ville jeg sett på bruktmarkedet etter en forsterker, får mye mere for pengene der enn å kjøpe en ny en. Se www.hifisentralen.no som har eget bruktmarked der. Marantz har jeg hatt div av selv og liker lyden i de. Nyere NAD er jeg ingen fan av, men hver sin smak. Har flere eldre NADer som jeg liker lyden av :-) lykke til i søken

 

Ja jeg vet hva en DAC er :)

Men jeg skjønte ikke hva det var i dette tilfellet. Altså hva vil det si at man har mulighet for å legge til en DAC? Akkurat det skjønte jeg ikke, men det var vel bare det at man kunne velge å kjøpe en DAC med forsterkeren da eller noe..

Lenke til kommentar

Det valget av forsterker er forferdelig vanskelig å ta. Derfor er jeg ute etter erfaringer fra andre :)

Hva med Cambridge?

F. eks. denne:

http://www.hifiklubben.no/Products/cambridge-azur-851a-integrert-forsterker-43865/

 

Hadde egentlig litt lyst på NAD C375BEE, men noen sier at det ikke passer så godt til Klipsch, så da blir det vel ikke den heller..

Endret av pr3cis
Lenke til kommentar

Denne var jo veldig billig da :)

Men hva vil det si å legge til en digital DAC? Kan man ikke koble dac til alle stereoforsterkere der det ikke er integrert?

Den er ganske rimelig men det er ganske kraftig av seg. Som nevnt over kan du vurdere NAD C275BEE også. Den er veldig mye kraftigere.

 

 

Men jeg skjønte ikke hva det var i dette tilfellet. Altså hva vil det si at man har mulighet for å legge til en DAC? Akkurat det skjønte jeg ikke, men det var vel bare det at man kunne velge å kjøpe en DAC med forsterkeren da eller noe..

Det er en vanlig DAC men i den forsterkeren har en mulighet til enten å sette inn en DAC eller en RIAA-modul som gjør at du kan koble til en platespiller.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Etter timesvis på forumer får jeg en følelse av at NAD kanskje ikke passer så bra. Det er jo litt dumt å komme med sånne konklusjoner når man ikke har hørt da.

Men hører mange anbefaler litt mer vanlige merker som Yamaha, Marantz, Denon osv.

Hva med en av disse kanskje?

 

http://www.lefdal.com/product/tv-lyd...er-a-9070-sort

http://www.netonnet.no/art/lyd-og-ho...0/198780.3166/

http://www.hifiklubben.no/Products/d...sterker-62896/

http://www.proshop.no/HiFi-og-surrou...k-2417505.html

Lenke til kommentar

Etter timesvis på forumer får jeg en følelse av at NAD kanskje ikke passer så bra. Det er jo litt dumt å komme med sånne konklusjoner når man ikke har hørt da.

 

 

Spør man rundt på forum får man mange forskjellige svar. Det får man uansett om man spør om lyd, biler eller data. Det beste er å høre selv hva du synes da det er dine ører som skal leve med anlegget. Jeg har en på jobben som kjøpte seg digre høyttalere fra Klipsch men endre opp med å kjøpe NAD C356BEE.

Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte en stereoforsterker i prisklassen 8000-12000. Gjerne med DAC.
Noen forslag?

 

 

XTZ Class A100 D3 Black

 

Denne har DAC og RIKELIG med krefter til de aller fleste høyttalere. Den bytter også automatisk mellom å kjøre klasse A og AB avhengig av last. Klipsch er jo lettdrevne, men erfaringsmessig er det mye å hente i en forsterker som har "stålkontroll" på elementene.

 

Ellers ser jeg at du nevner Music Angel, tenker du da på den kjente rørforsterkeren? Jeg har en annen med 4xKT88 og selv om jeg ikke klarer å sette fingeren på det (og helt sikkert ikke hadde klart en blindtest) så er det et eller annet "magisk" der...

 

Ellers ser jeg at Hegel H70 koster 6k nå, og det må sies å være et røverkjøp

 

http://www.soundgarden.no/hegel-h70-stereoforsterker-sort.html

Endret av pifler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens! :)

Mange svar som gjør at jeg får enda flere spørsmål! :p

Nå er det nå slik at jeg har en hifibutikk i nærheten, vet ikke om de har Klipsch høyttalere, men kan stikke innom de å høre hvertfall :)

Hvis jeg bare kjøper en forsterker så har jeg liksom ingenting å sammenlikne med, og da vet jeg liksom ikke om lyden er bra, eller dårlig, så føler det lønner seg å lese seg litt opp hvertfall, selv om en lyttetest er jo såklart det beste.

 

 

 

Jeg tenkte en stereoforsterker i prisklassen 8000-12000. Gjerne med DAC.
Noen forslag?

 

 

XTZ Class A100 D3 Black

 

Denne har DAC og RIKELIG med krefter til de aller fleste høyttalere. Den bytter også automatisk mellom å kjøre klasse A og AB avhengig av last. Klipsch er jo lettdrevne, men erfaringsmessig er det mye å hente i en forsterker som har "stålkontroll" på elementene.

 

Ellers ser jeg at du nevner Music Angel, tenker du da på den kjente rørforsterkeren? Jeg har en annen med 4xKT88 og selv om jeg ikke klarer å sette fingeren på det (og helt sikkert ikke hadde klart en blindtest) så er det et eller annet "magisk" der...

 

Ellers ser jeg at Hegel H70 koster 6k nå, og det må sies å være et røverkjøp

 

http://www.soundgarden.no/hegel-h70-stereoforsterker-sort.html

 


Tenkte på KT 88 ja. men føler det er litt mer styr med den, når det ikke er tonejustering og volumkontroll. Et hav av rør å sette seg inn i osv. Så det får heller bli en rørforsterker neste gang tenker jeg :)

Lenke til kommentar

Tenkte på KT 88 ja. men føler det er litt mer styr med den, når det ikke er tonejustering og volumkontroll. Et hav av rør å sette seg inn i osv. Så det får heller bli en rørforsterker neste gang tenker jeg :)

 

Det er egentlig greit å holde seg unna rør, for det er utrolig irriterende (og dyrt!) om man først går den veien. Ellers har jeg god erfaring med Shuguang sine rør, men det klart viktigste lydmessig i et anlegg er høyttalerne. Sjekk ut den jeg linket til fra XTZ; jeg har en HK 980 liggende og, og den blir totalt grisebanket av XTZ sin. Ellers bør du ikke henge deg så mye opp i tonekontroll; plassering i rommet og f.eks blokking av bassrefleks er en mye bedre måte å løse slike problemer på (imho). Jeg har hatt mye forskjellig, men har landet på en rørforsterker (kt88, MED fjernkontroll), en dacmagic og et par stativhøyttalere fra XTZ (99.26) som jeg er meget fornøyd med :) Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tenkte på KT 88 ja. men føler det er litt mer styr med den, når det ikke er tonejustering og volumkontroll. Et hav av rør å sette seg inn i osv. Så det får heller bli en rørforsterker neste gang tenker jeg :)

 

Det er egentlig greit å holde seg unna rør, for det er utrolig irriterende (og dyrt!) om man først går den veien. Ellers har jeg god erfaring med Shuguang sine rør, men det klart viktigste lydmessig i et anlegg er høyttalerne. Sjekk ut den jeg linket til fra XTZ; jeg har en HK 980 liggende og, og den blir totalt grisebanket av XTZ sin. Ellers bør du ikke henge deg så mye opp i tonekontroll; plassering i rommet og f.eks blokking av bassrefleks er en mye bedre måte å løse slike problemer på (imho). Jeg har hatt mye forskjellig, men har landet på en rørforsterker (kt88, MED fjernkontroll), en dacmagic og et par stativhøyttalere fra XTZ (99.26) som jeg er meget fornøyd med :) Lykke til!

 

Sjekket ut den XTZ'en og den virker ikke så dum. Og til en meget hyggelig pris også!

Godt mulig at det blir den ja :)

Lenke til kommentar

 

 

Tenkte på KT 88 ja. men føler det er litt mer styr med den, når det ikke er tonejustering og volumkontroll. Et hav av rør å sette seg inn i osv. Så det får heller bli en rørforsterker neste gang tenker jeg :)

 

Det er egentlig greit å holde seg unna rør, for det er utrolig irriterende (og dyrt!) om man først går den veien. Ellers har jeg god erfaring med Shuguang sine rør, men det klart viktigste lydmessig i et anlegg er høyttalerne. Sjekk ut den jeg linket til fra XTZ; jeg har en HK 980 liggende og, og den blir totalt grisebanket av XTZ sin. Ellers bør du ikke henge deg så mye opp i tonekontroll; plassering i rommet og f.eks blokking av bassrefleks er en mye bedre måte å løse slike problemer på (imho). Jeg har hatt mye forskjellig, men har landet på en rørforsterker (kt88, MED fjernkontroll), en dacmagic og et par stativhøyttalere fra XTZ (99.26) som jeg er meget fornøyd med :) Lykke til!

 

Sjekket ut den XTZ'en og den virker ikke så dum. Og til en meget hyggelig pris også!

Godt mulig at det blir den ja :)

 

 

Den er genial, har effektdelen fra XTZ selv, og det er beste investeringen jeg har gjort for lyden. Men de har steget litt i pris, sikkert pga stor etterspörsel...

Lenke til kommentar

 

 

 

Tenkte på KT 88 ja. men føler det er litt mer styr med den, når det ikke er tonejustering og volumkontroll. Et hav av rør å sette seg inn i osv. Så det får heller bli en rørforsterker neste gang tenker jeg :)

 

Det er egentlig greit å holde seg unna rør, for det er utrolig irriterende (og dyrt!) om man først går den veien. Ellers har jeg god erfaring med Shuguang sine rør, men det klart viktigste lydmessig i et anlegg er høyttalerne. Sjekk ut den jeg linket til fra XTZ; jeg har en HK 980 liggende og, og den blir totalt grisebanket av XTZ sin. Ellers bør du ikke henge deg så mye opp i tonekontroll; plassering i rommet og f.eks blokking av bassrefleks er en mye bedre måte å løse slike problemer på (imho). Jeg har hatt mye forskjellig, men har landet på en rørforsterker (kt88, MED fjernkontroll), en dacmagic og et par stativhøyttalere fra XTZ (99.26) som jeg er meget fornøyd med :) Lykke til!

 

Sjekket ut den XTZ'en og den virker ikke så dum. Og til en meget hyggelig pris også!

Godt mulig at det blir den ja :)

 

 

Den er genial, har effektdelen fra XTZ selv, og det er beste investeringen jeg har gjort for lyden. Men de har steget litt i pris, sikkert pga stor etterspörsel...

 

Ja XTZ kom vel i begynnelsen som et litt billigmerke? Men det er vel sikkert like bra som alt annet :)

Kikket litt på Yamaha A-S1000 også, Men koster jo litt mer også da :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...