Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav om rømningsveier i blokk


Tunky

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg var på brannvernkurs for ikke lenge siden, og det var en fyr der som holdt foredrag. Han jobbet for et firma som holdt kurs, og var i tillegg brannmann.

Han nevnte at i blokker, hotell, industribygg osv osv. er det krav om rømningsvei, og det er jo greit. Han sa også at det var krav om en alternativ rømningsvei, i tilfelle det var røyk/brann i den første rømningsveien.

Jeg syns det høres litt rart ut, da jeg har vært i mange bygg som kun har 1 rømningsvei.

For eksempel her jeg bor nå, det er en helt ny 7 etasjers blokk (stod ferdig i august 2013). Her er det kun heis og en trapp. Heisen skrus av ved brann, altså er det bare trappa som er å regne som rømningsvei. Det er ikke brannstiger eller lignende. Syns det høres rart ut at det et helt nytt bygg ikke har alternativ rømningsvei dersom det er pålagt.

 

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at vinduene oppfyller kravet i forhold til bredde, høyde og total størrelse på vinduene. Men hvordan kan de regne mitt vindu i sjette etasje som rømningsvei? Finnes som sagt ikke brannstige e.l. her.

 

Det er forøvrig snakk om en studentbolig, så måtte jo være de jeg måtte ha kontaktet i så fall.

 

EDIT: Sendte de en mail, så får vi se hva de svarer. De pleier ikke akkurat være racere på å svare fort...

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Er det rømningsvei fra taket? Altså brannstige fra taket og ned til bakken? En annen rømningsvei man ser på blokker er at man kan rømme til naboens terrasse fra egen terrasse. Og dermed ha tilgang til en annen del av blokken med tilhørende trapp.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk kjapt svar, og lærte enda noe nytt:

"Hei, hver hybelenhet er en brann celle, hvis det brenner i trappegang skal dere vente på brannvesen inne i hybel. Brannvesenet er rømningsvei 2, kun bygg over 8 etasjer krever to rømningstrapper. Ved studentbyen er det sprinkelanlegg og adresserbart brannvarslingsanlegg. Et meget trygt bygg."

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...