Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startproblemer pga forgasseren? - Opel Astra 1.8 95-mod.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Opel Astra 1.8 1995-mod som jeg ikke blir helt klok på.

 

Den gikk helt fint helt til det ble kuldegrader ute. Da frøs forgasseres flere ganger pga kondens i bensinen (tror jeg), og jeg fikk til stadighet tint den opp og kjørt avgårde. En dag fikk jeg ikke startet ved tining på vanlig måte, og jeg innså at jeg bare måtte vente på mildvær for at "proppen" kunne sitte et annet sted enn forgasseren.

 

Nå har det vært mildt i to dager, batteriet er fulladet og bensintanken nesten full. Nå står bilen i ro og vil ikke starte. Kan alle forsøkene på å starte den på tenningen ha ført til at den har fått for mye bensin? eller kan det være mye kondens liggende i forgasseren? Bensinfilteret har jeg ikke sjekket, kan det ha noe å si?

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1995-modell med forgasser? Biler etter katalysator-påbudet i 1989 har som regel ikke forgasser, men elektronisk motorstyring som styrer både tenning og bensin-innsprøytning. Symptomene du beskriver kan godt skyldes en defekt sensor til motorstyringa, og sånne feil finner man enklest med å sette bilen på verksted og koble til diagnosekontakten.

Lenke til kommentar

1995-modell med forgasser? Biler etter katalysator-påbudet i 1989 har som regel ikke forgasser, men elektronisk motorstyring som styrer både tenning og bensin-innsprøytning. Symptomene du beskriver kan godt skyldes en defekt sensor til motorstyringa, og sånne feil finner man enklest med å sette bilen på verksted og koble til diagnosekontakten.

 

 

Takk for svar! Jeg har Haynes-håndboka, og jeg forstod at det fantes en forgasser. Men her røper jeg jo hvor lite peiling jeg har på dette.. Men angående feilen, er dette symptomer som er typiske for kuldegrader, slik som i dette tilfellet?

Lenke til kommentar

Hva er motorkoden på bilen din? Du finner det i ID-kortet til bilen, i mappen, og det har format som XE18XEL.

Takk!

 

Denne bilen fikk jeg for et par måneder siden, og vognkortet er dessverre det eneste jeg har. Men et kjapt søk på wikipedia sier meg at det kan være C18XEL. Kan det stemme, eller har alle biler en unik motorkode?

Lenke til kommentar

 

 

Gå til mekonomen.no, slå inn bilnummeret. Da vises motorkoden din i boksen for kjøretøyinformasj

Ok takker, da fikk jeg opp at motorkode er C18XEL.

 

vh. Håvard

 

 

Da har du ikke forgasser ;-)

 

Ok, takk for opplysning :) Da fikk jeg svaret på et spørsmål som jeg i utgangspunktet ikke hadde... Forsøkte å taue den i gang i stad, uten hell. Stikker nedom verksted i morra, så får vi se hva de sier!

 

Takk for gode bidrag!

Lenke til kommentar

Du fant ut motorkoden og at du ikke har forgasser.... Waow!

 

Du finner biler fra de årstidene der som har elektronisk forgasser. Noe jeg kaller for monopoint insprøytning. Det ser ut som en forgasser. Om du har det eller ikke betyr uansett fint lite for min del.

 

Du kommer med mye gullkorn i den forklaringen din. "Proppen", og hva menes med "startet ikke ved tining på vanlig måte" ? Vennligst utdyp denne prosedyren :D

 

Hvis du skal finne ut om du har mye vann på tanken må du nappe bensin tur slangen(fra tanken), stappe den ned i en flaske og kjinn på starteren, fyll den opp med suppe. Vannet vil legge seg nederst og du vil se dette med en gang. Er det mye vann så tømmer man tanken. Kommer det ingenting kan man mistenke tett bensinfilter, pumperele e.l.

 

Dette er en 95mod og det er enkelt. Opel som ikke starter gir meg veiv/kamføler flashbacks som også er magefølelsen. Da vil den eller ikke tenne på startgass.

 

Startkabel fra minus på batteri til rett på motorblokka kan også være greit å teste først som sist. Dårlig godsing til motor er vanlig på gamle biler.

 

Lyser det ingen motorlampe?

 

Nå har du litt mer å drive med :p

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Du fant ut motorkoden og at du ikke har forgasser.... Waow!

 

Du finner biler fra de årstidene der som har elektronisk forgasser. Noe jeg kaller for monopoint insprøytning. Det ser ut som en forgasser. Om du har det eller ikke betyr uansett fint lite for min del.

 

Du kommer med mye gullkorn i den forklaringen din. "Proppen", og hva menes med "startet ikke ved tining på vanlig måte" ? Vennligst utdyp denne prosedyren :D

 

Hvis du skal finne ut om du har mye vann på tanken må du nappe bensin tur slangen(fra tanken), stappe den ned i en flaske og kjinn på starteren, fyll den opp med suppe. Vannet vil legge seg nederst og du vil se dette med en gang. Er det mye vann så tømmer man tanken. Kommer det ingenting kan man mistenke tett bensinfilter, pumperele e.l.

 

Dette er en 95mod og det er enkelt. Opel som ikke starter gir meg veiv/kamføler flashbacks som også er magefølelsen. Da vil den eller ikke tenne på startgass.

 

Startkabel fra minus på batteri til rett på motorblokka kan også være greit å teste først som sist. Dårlig godsing til motor er vanlig på gamle biler.

 

Lyser det ingen motorlampe?

 

Nå har du litt mer å drive med :p

For å få klarhet i definisjonene: Proppen er den som sperrer for bensintilførselen, som jeg trodde var is, men som jeg ikke lenger tror da det har blitt mildt og bilen fortsatt ikke starter.

 

Tining på vanlig måte: er å tine forgasser/monopoint insprøytning og vri om nøkkelen og kjøre, dette funka 3-4 ganger, men ikke den siste gangen. For oss som ikke er kyndige må forklare med det språket vi har :)

 

Når jeg vrir om tenninga lyser egentlig det meste, også lampa som skal indikere motoren.

 

Takk for gode innspill, nå har jeg noe å drive med ja! Proppen som jeg beskrev, tenkte jeg også kunne være noe dritt, som f.eks et tett filter. Men jeg skal absolutt se om ikke jeg kan få undersøkt dette med vann i bensinen!

 

Akkurat nå er den på verksted for diagnose, så får vi se hva som blir skjebnen videre :ph34r: Jeg kommer med oppdatering når jeg vet!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1995-modell med forgasser? Biler etter katalysator-påbudet i 1989 har som regel ikke forgasser, men elektronisk motorstyring som styrer både tenning og bensin-innsprøytning. Symptomene du beskriver kan godt skyldes en defekt sensor til motorstyringa, og sånne feil finner man enklest med å sette bilen på verksted og koble til diagnosekontakten.

Jeg hadde en Astra med forgasser og Monopoint innsprøytning.....katalysator og ECU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...