Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva slags ventil er dette?


Anbefalte innlegg

Noen som kan si meg hvilke type ventil dette er? Alt jeg vet er at den er fra SAMSON type 3277 (pneumatic actuator), men manualene gir ikke noe fast informasjon om hvilke type ventil dette er.

Har en følelse det er sete-ventil, men vil være 100% sikker. Noen som vet?

post-209064-0-89305500-1391111865_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ka det være en slik en ? (jeg husker i farten ikke det riktige navnet på denne typen, men skal forsøke å huske på å ta en kikk i boka litt senere.)

 

http://www.samson.de/pdf_in/t80120ca.pdf

 

Ellers så kan man jo se at den på bildet over ser ut til å ha ha innebygd ip omformer (strøm-trykk) ettersom det ser ut til å gå inn en elektrisk styrekabel.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Salvesen: ventilhuset er ikke stemplet med noe, og har ikke tilgang til noen lærer ettersom dette er en "egenoppgave". Det er kun aktuatoren som er merket, og er derfor jeg vet produsent, og hvilke type dette då er.

Stemmer det arne22, det er den typen 3277 som du linket til. Jeg har jo sett i manualen for den, men som jeg kan se så står det ikke noe om hvile type selve ventilen er?
Ja den har en innebygd I/P omformer, og jeg vet at det er en ventil med membranaktuator, men er ute etter hvilken type ventil dette er..

Lenke til kommentar

Salvesen: ventilhuset er ikke stemplet med noe, og har ikke tilgang til noen lærer ettersom dette er en "egenoppgave". Det er kun aktuatoren som er merket, og er derfor jeg vet produsent, og hvilke type dette då er.

Stemmer det arne22, det er den typen 3277 som du linket til. Jeg har jo sett i manualen for den, men som jeg kan se så står det ikke noe om hvile type selve ventilen er?

Ja den har en innebygd I/P omformer, og jeg vet at det er en ventil med membranaktuator, men er ute etter hvilken type ventil dette er..

 

Jeg finner det veldig merkelig at huset ikke er stemplet med noen som helst informasjon om hva som befinner seg inne i det. Du kan jo demontere og se, det er ikke store jobben :)

Lenke til kommentar

Ventiltypen som jeg linket til over heter "burventil". Denne gir en bedre kontroll over ventilkarakterestikken enn plugg/sete ventilen. Man kan også skifte ventilkarakterestikk ved å skifte "bur". Se nest siste linjen i wikipedia artikkelen: http://nn.wikipedia.org/wiki/Reguleringsventil

 

Se også på side 7 og side 10 i Fisher sin control valve handbook.
http://www.documentation.emersonprocess.com/groups/public/documents/book/cvh99.pdf

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Dette ser ut som en helt standar plugg/sete ventil fra samson, ikke dobbelsete.
Fisher konstruerer ventiler på en helt annen måte en samson så begynne å trekke fisher inn blir litt feil, fisher bruker veldig ofte cage (bur) oppsett, hvor ventilkarakteristikken ligger i buret og ikke i pluggens utforming.

 

Og til slutt, det er ikke en ip omformer, det er en positioner/ventilstiller. To helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Dette ser ut som en helt standar plugg/sete ventil fra samson, ikke dobbelsete.

Fisher konstruerer ventiler på en helt annen måte en samson så begynne å trekke fisher inn blir litt feil, fisher bruker veldig ofte cage (bur) oppsett, hvor ventilkarakteristikken ligger i buret og ikke i pluggens utforming.

 

Og til slutt, det er ikke en ip omformer, det er en positioner/ventilstiller. To helt forskjellige ting.

 

Det kan godt være at dette er en plugg/sete ventil. Det er det vanskelig å si med sikkerhet.

Her er jo tegniger/dokumentasjon for burventiler fra Samson:

http://www.samson.de/pdf_in/t80120ca.pdf

 

Når det gjelder det som går på ventilstillere så er det jo slik at det finnes mekaniske og elektriske ventilstillere. Hvis man plukker fra hverandre en elektrisk ventilstiller (som denne) og kikker på hvordan den er bygget opp, så består den vel av en sammenbygging av en ip omformer og en mekanisk ventilstiller ??!

http://www.samson.de/pdf_en/t83842en.pdf

 

Vi får håpe at spørsmålstilleren poster fasit på et tidspunkt.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

En ip omformer gjør strømsignalet direkte om til luft.
En elektropneumatisk ventilstiller, gjør så mye mere enn det.

Moderne stillere har følgende muligheter:

-Begrense vandringshastigeten

-Begrensing av vandring

-Informasjon om egen tilstand og informasjon om ventil og aktuator (kan få ganske omfattende diagnose fra stilleren)

-Komme kjappere til settpunkt

-Nøyaktig måling av spindelposisjon

-Autokalibrering
De gamle fisher plate dyse, luft-luft ventilstillerene kunne man jo sitte å en hel dag for å justere inn, nå gjøres det ved å sette den i autkalibrering.

 

Selv som vi sender et signal som tilsvarer 50 % (12ma) så betyr ikke det at pådraget fra ventilstilleren vil være 50% den trykker på det som er tilgjengelig av instrumentluft for å få ventilen til setpunkt så raskt som mulig.

Endret av Mongobjørn1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...