Gå til innhold

Nytt kabinett: 350D vs. R4 (vannkjøling)


Anbefalte innlegg

Hei, hei! :)

 

Skal bygge ny stasjonær PC og trenger dermed litt hjelp til å velge kabinett. Tittelen sier vel det meste. :)

Litt informasjon om hva jeg skal ha:

- Custom vannkjøling

- To radiatorer (280 + 240?)

- AMD R9 290

- ^muligens i crossfire senere.

 

Kabinettet skal være av 350D/R4-størrelsen. Har hatt enda større og enda mindre tidligere, så tenkte noe midt i mellom denne gangen.

 

 

Så da er spørsmålet ganske enkelt:

Kabinett: Hvilket av disse to kabinettene egner seg best til vannkjøling? Noen erfaringer?

Hovedkort: Må jeg ofre noe signifikant med tanke på funksjon/specs om jeg benytter m-ATX i forhold til vanlig ATX?

 

Har for øyeblikket en knapp på 350D, siden jeg _vet_ dette har plass til 280+240. Men hvis det finnes enda bedre alternativer i samme størrelse er det dumt å ikke utforske dette :)

 

Har sett på testene her på HW, men dessverre testes ikke kabinettene skikkelig for vannkjøling. På det meste finner man som regel bare et avsnitt som sier at det er plass til en radiator i toppen. :(

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke noe om 350D, men har R4 selv. Her er det plass til en 2x140mm radiator både i toppen og foran så vidt jeg vet. Har en 240mm radiator i toppen, og ser det hvertfall er plass til en 280mm der. Eneste problemet jeg har hatt er at jeg ikke har plass til push-pull der, men det kan være noe med hovedkortet. R4 kan ha en radiator i front også, og da disse viftene også er 140mm (plass til 2 stk) skal du vel egentlig ha plass til en 280mm radiator der og. Push eller pull i topp om du har et hovedkort som ikke tillater mer, og push-pull i front om jeg ikke tar feil. Veldig fint kabinett, angrer ikke et sekund på kjøpet.

Lenke til kommentar

Jeg har 350D med et Asus M6 Gene. Det har alle overklokkingsmuligheter du kan tenke deg. Du kan drukne i BIOS-en. SLI vil funke men bare om du har vannkjøling. Kortene vil stå for tett for å gjøre det med luft.

 

For om vannkjøling i det anbefaler jeg at du ser i gjennom denne:

 

 

Jeg har bare en H100i med vifter i push i den, men det er potensial for mye mer.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Fatal design som Nizzen sier :p

 

Jeg ville nok gått for 350D, har hørt noe om at det blir veldig veldig trangt med en radiator i front på R4.

 

Har du ATX eller mATX hovedkort?

Tror ikke det skal være noe problem med en radiator i front på R4. HDD cagen kan flyttes eller tas vekk helt så du får god plass til en 280mm radiator med push-pull her. Vises på bildet nedenfor:

fractal_design_define_280_2_140mm_r4_pc_

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har 350D med 280 og 240. Men det er ikke plass til annet enn SSDer da...

Gitt bildet over ser det ikke ut som om det er noe mer plass i R4 når radiatorene er på plass.

Bildet over kunne like fort vært ett 350D, så de er nesten identisk. Da spørs det bare på hvor store radiatorer de støtter:)
Lenke til kommentar

Kommer til å kjøpe nytt hele sulamitten, så sånn sett er det ikke noe problem med mATX :)

Spørmålet er vel heller om jeg må gi avkall på noen funksjoner ved å ta mATX (Asus M6 Gene) over ATX (Asus M6 Hero?).

 

Ut fra videoen er det jo ganske klart at det er godt egnet for vannkjøling, og har realativt god plass til å få det inn. Også med X-fire.

 

Hvordan er det med luftfiltre (PSU og front) og støydemping av kabinettene? Forsto det slik at R4 har innlagt plater for å dempe støy.

Endret av Optimuz
Lenke til kommentar

350D har bare filtere foran og under strømforsyningen. Jeg har satt alt til å blåse inn bortsett fra H100i (ut), så jeg har lite støv i kassa. Kjøpte et jallafilter som jeg satte på bak.

 

Null støydemping, men personlig kjøpte jeg bare stillegående vifter så systemet mitt er veldig stille.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Noen av dere som har erfaring med AMD R9 290 i 350D eller R4 da?

Med en lengde på 27 cm tar det ganske stor plass inni kassa.

 

Kjøpte nytt skjermkort for noen uker siden, så har malt meg litt inn i et hjørne der :p

 

Det passer i 350D (380mm lengde maks), men vet ikke hvordan det blir med radiator i front med push/pull om det er det du har planer om, men sånne målinger må du gjøre i forkant uansett.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Det er vel omentrent det samme som hos R4. Der var det plass til et kort på 295mm me HDD-brønner installert. Uten dem skulle det bli circa 384mm klaring.

Dermed blir det lite plass til overs til å lure inn reservoar og pumpe.

Planen var å ha push på radiator i front, ja.

 

Vet dere av noen brukbare alternativer, i samme rene design, som er "hakket" større? Planen var å holde kabinettet så lite som mulig, men det blir jo nyttesløst om jeg ikke får plass til godsakene inni det ^^

Lenke til kommentar

Her er R4 bare en større versjon, big tower. Tror du skal ha god plass til vannkjøling og R9 290 i dette. Om du ser på bildene (blar deg litt bortover) er det et av dem som viser hvordan du kan flytte HDD buret til å passe forskjellige radiatorer i front. Tror det fint skal være plass til R9 290 + push/pull her.
http://www.komplett.no/fractal-design-define-xl-r2-black-pearl/773434

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...