Gå til innhold

Har du noen generelle tips når det gjelder matlaging?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ha kontroll på balansen mellom surt, søtt og salt. Hvis du smaker på noe og føler at "noe mangler" så tenk over dette. I en saus som er salt nok, er det gjerne litt sukker eller syre som skal til. (Sukker i tomatsuasen eller syre i hollandaise.) Salt er også viktig der du ikke tenker det hører hjemme, bakverk, sjokolade, salat, osv.

 

Tenk alltid gjennom om du har med alle tre.

 

Bittert har jeg hoppet over, men den spiller selvsagt sin rolle den også, men sjeldnere.

 

Umami er også et godt tips å forsterke der det allerede er tilstede, enten med soya, worchestershire, tomat, parmesan, eller direkte med msg. Jeg har en boks med msg stående vedsiden av saltet og bruker den flittig. Så lenge man ikke overdriver i kinarestaurantmengder tilføyer msg mye til en rekke retter.

 

K

Lenke til kommentar

Det finnes jo oljer man kan steke med, problemet er ofte at folk tror at extra virgin oljer er dyrest, og derfor best, og slenger det i panna. da får jeg vondt inni meg.

 

Hvis du brenner oljer som tåler 230+ grader vil jeg heller si at du kan skru ned plata ett hakk, uansett hva du skal steke, for komfyren din har tydligvis en del futt. Feks tåler solsikkeolje omtrent like mye varme som kokos. andre alternativer er mais som jeg kommer på i farta. tåler omtrent det samme. men for guds skyld, ikke bruk virgin oils. de brenner seg lettere.

 

dyrere er ikke alltid bedre. blir som å bruke en ferrari til flytting. uten hengerfeste.

Du kjøper extra virgin for å få høyere kvalitet, for at den skal være minst mulig bearbeidet. Vegetabilsk olje er ikke stabil i høye temperaturer, solsikkeolje er heller ikke bra for deg.

 

Kan også nevne at f.eks. olivenolje har et altfor høyt innhold av Omega 6 fettsyrer, og at O3 : O6

-forholdet er optimalt når det er 1:1. Slike olje bidrar ikke til dette.

 

Du vil minimere hvor mye transfett disse oljene inneholder, og extra virgin er veien å gå. Hvis du mener herdet olje godt kan brukes til olje så tar du feil, det blir som å skrape opp skiene på forhånd, slik at de slipper å bli ødelagt når du skal renne ned alfaltbakken om sommeren.

 

Jeg vil gå så langt som å si at vegetabilske oljer er noe man absolutt ikke trenger i vårt kosthold. Det er noe nytt som er hardt bearbeidet. Dyrere er kanskje ikke alltid bedre, men bedre kvalitet koster mer.

 

 

 

Hm, her vil jeg gjerne ha en forklaring. - Selv har jeg en regel om at alle steder du kan bruke matfløte blir det mye bedre med kremfløte - men det kan jo være noe jeg ikke har oppdaget? :)

 

Ellers så vil jeg tipse om og alltid ha liggende sitron og lime - litt saft og evt skall fra disse kan løfte mange retter - man glemmer ofte syre når man lager mat.

Forskjellen er hvor mye fett det er i fløten. Matfløten har en lavere prosent, that's all.

 

Kremfløte kan gjøre resultatet bedre ja, avhengig av hvor kremet smak du vil ha. Men spør du meg så er det ikke nødvendig å få i seg altfor mye av dette fettet, derfor bruker jeg matfløte som fungerer ypperlig. :)

Lenke til kommentar

 

Det finnes jo oljer man kan steke med, problemet er ofte at folk tror at extra virgin oljer er dyrest, og derfor best, og slenger det i panna. da får jeg vondt inni meg.

 

Hvis du brenner oljer som tåler 230+ grader vil jeg heller si at du kan skru ned plata ett hakk, uansett hva du skal steke, for komfyren din har tydligvis en del futt. Feks tåler solsikkeolje omtrent like mye varme som kokos. andre alternativer er mais som jeg kommer på i farta. tåler omtrent det samme. men for guds skyld, ikke bruk virgin oils. de brenner seg lettere.

 

dyrere er ikke alltid bedre. blir som å bruke en ferrari til flytting. uten hengerfeste.

Du kjøper extra virgin for å få høyere kvalitet, for at den skal være minst mulig bearbeidet. Vegetabilsk olje er ikke stabil i høye temperaturer, solsikkeolje er heller ikke bra for deg.

 

Kan også nevne at f.eks. olivenolje har et altfor høyt innhold av Omega 6 fettsyrer, og at O3 : O6

-forholdet er optimalt når det er 1:1. Slike olje bidrar ikke til dette.

 

Du vil minimere hvor mye transfett disse oljene inneholder, og extra virgin er veien å gå. Hvis du mener herdet olje godt kan brukes til olje så tar du feil, det blir som å skrape opp skiene på forhånd, slik at de slipper å bli ødelagt når du skal renne ned alfaltbakken om sommeren.

 

Jeg vil gå så langt som å si at vegetabilske oljer er noe man absolutt ikke trenger i vårt kosthold. Det er noe nytt som er hardt bearbeidet. Dyrere er kanskje ikke alltid bedre, men bedre kvalitet koster mer.

 

Uten å gå for mye OT, så tenkte jeg først og fremst på stekeegenskapene, og hvordan oljene reagerer på varme, og hva som er en vanlig feil i bruken av olje. Som en tommelfingerregel vil jeg derfor si at man ikke burde bruke extra virgin oljer til steking, ettersom disse reagerer på lavere varmer.

 

Angående olje og kosthold, så kommer jeg ikke fra en ernæringsbakgrunn, men tidligere kokkebakgrunn, og du har sikkert rett i mye av det du skriver. Men at extra virgin oljer egner seg til steking på høy varme, går jeg ikke med på. Det blir som å bruke de råfine, dyre skiene dine på tur i skogen i juni.

 

Vi kan diskutere videre ett annen sted, evt pm hvis du gidder. Send meg gjerne en rebuttal hvis du ønsker.

 

Tilbake til topic:

 

En bra regel de fleste burde bli flinkere på er: Rydd underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er virkelig fettinnholdet eneste forskjell? Matfløte har ofte en holdbarhet på 2-3mnd? Mens kremfløte har 1 ukes holdbarhet om du er heldig. Kan ikke si fettprosenten har noe med holdbarheten å gjøre fordi da burde jo lettmelk aldri gått ut på dato :p

Det du antyder her er at fettprosenten er den eneste faktoren for holdbarheten. ;) Noe som blir feil.

 

Det er flere faktorer til det. Jeg lurer på om matfløten er ultrapasteurisert, altså i motsetning til kremfløte. Og det er ikke greit! Er det slik så skal jeg aldri mer kjøpe matfløte igjen. Men er nok dette som er grunnen.

 

Faktisk, matfløte inneholder mindre proteiner og karbohydrater også. Men matfløte er ihvertfall magrere.

 

Dette skal undersøkes nærmere! Siden jeg er laktoseintollerant så kjøper jeg laktosefri fløte, hvor både matfløte og kremfløte er ultrapasteurisert og homogenisert. Derfor ser disse like ut for meg på dette punktet. Ironisk nok, prosesser som dette fjerner naturlige enzymer som hjelper deg å bryte ned laktosen. Før i tiden fikk man jo melka rett på glassflasker, slik burde det være også idag.

 

 

For de som lurer, lettprodukter er ofte mindre sunne. Det er som regel bare lurevarer, og i noen tilfeller bytter de ut sunne ting med usunne ting, for at det skal se penere ut på pakningen.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Antydet ingenting, bare sa at fettprosenten ikke kan ha noe med det å gjøre egentlig. Syns bare det er merkelig, sikkert en god forklaring en plass.

Var ikke ment som en anklagelse. ;)

 

Men, svaret er rett over deg. Kremfløten er så vidt jeg vet ikke ultrapasteurisert. Skal som sagt sjekke dette nærmere.

 

Og forhåpentligvis skaffe meg en geit, så kan jeg lage melkeprodukene selv. Så slipper jeg pasteurisering, homogenisering og det andre tullet. Naturlig, ubehandlet melk tåles jo av laktoseintollerante, spesielt kulturmelk (som forresten er veldig bra for deg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Skyll løken uten skall før du begynner å kutte, for å unngå tårer.

Kan ikke garantere at noe av smaken ikke forsvinner, så bevandret innen mat er jeg ikke :p

Lenke til kommentar

[...]

Har nu sjekket litt.

 

Og ja, vanlig kremfløte er bare pasteurisert, mens matfløte er (ultra)pasteurisert og homogenisert. Laktosefri matfløte og kremfløte er begge ultrapasteurisert og homogenisert.

 

Også skummet melk er bare (lav)pasteurisert og ikke homogenisert. Et tips kan være å blande 1/10-del med fløte i skummet melken, så får du tilsvarende H-melk. I tillegg som at du slipper homogenisert melkeprodukt, for å ikke snakke om ultrapasteurisering.

 

Pasteurisering er altså varmebehandling og homgenisering er når melken blir presset gjennom et slags filter med høyt trykk slik at fettet skal fordeles bedre og det ikke skal flyte opp på toppen. Men dette gjør noe med fett- og proteinmolekylene.

 

 

Som sagt er laktosefri matfløte og kremfløte likt behandlet, men de vanlige fløtekartongene er det forskjell på. Så jeg tar tilbake det med matfløte - bruk kremfløte istedenfor.

Lenke til kommentar

Nå er kanskje ikke kremfløte det man bør bruke ofte i maten, men. Det er en enkel utvei for å få ting til å smake godt, men det er fordi ting med høyt fettinnhold smaker godt. Det finnes mange andre måter å lage sauser på, selv om et par av disse avhenger av du en flaske hvitvin, rødvin og cognac stående på kjøkkenet til mat, noe som ikke skjer ofte i Norge pga alkoholprisene og tilgjengelighet.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Brukt en del grønnsaker og har mye avskjær til overs? Kok kraft på det! Gjelder forøvrig animalske rester også. En kyllingskrott, løk, selleri, gulrot og laubærblad som kokes med salt og pepperkorn i noen timer blir en god og velskmakende kraft, og man utnytter alle råvarene godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...