Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen døde plutselig, finner ikke løsningen


Anbefalte innlegg

Hei jeg bygde min data for ca 6 måneder siden, men i dag så døde den plutselig ut. Fremgangsmåten var som følger:

 

Dataen begynte å oppføre seg rart med at tastaturkommandoer ble feiltolket av den (mulig dette har ingenting med saken å gjøre), så jeg restartet den, når den var på vei til å starte igjen så startet aldri skjermen.

 

Altså: alle vifter går, jeg hører hardiskene begynner å snurre, alt virker som normalt men skjermene får ingen signal.

 

Jeg har prøvd å feilsøke følgende

-2 forskjellige skjermkort.

-2 forskjellige skjermer med 2 forskjellige sett kabler, både hdmi og DVI

-har også prøvd å koble skjermen rett i hovedkortet uten å ha i skjermkort. fortsatt ingenting.

-sjekket at alt sitter skikkelig, tatt ut alle kabler og satt dem inn igjen

-sjekket at hovedkortet har alle jordingstilkoblingene i kabinettet.

 

fortsatt ingenting.

Hovedkortet jeg bruker er Asrock z87 pro 4. noen som har oppdaget noe lignenede og kan fortelle meg løsningen på dette problemet?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da prøvde jeg dette.

Koblet skjermen rett i hovedkortet, uten harddisk, eller noen andre komponenter untatt enkle vifter og starknapp/led, prosessor, og ram koblet til hovedkortet

Prøvde også å bruke kun 1 rambrikke, men da gikk viftene i bare 5 sec før den slukket og prøvde igjen.

 

Fortsatt ingen forbedring. Noen som kommer nærmere en diagnose?

Endret av alekbbb
Lenke til kommentar

da prøvde jeg med 2 forskjellige typer RAM brikker i samtlige innganger. Når jeg bruker bare 1 så vil pcen prøve å skru seg på, men "restartes" etter 4-5 sec. Fortsatt ikke noen reaksjon i skjerm.

Er det noen måte å finne ut om dette er prosessor eller hovedkort da dette må jo være en garantisak, om ikke bare en enkel brukerfeil.

Lenke til kommentar

takk for svar, og skulle gjerne prøvd men en annen strømforsyning, men da må jeg nesten kjøpe en da jeg ikke har noen liggende.

Har du noen begrunnelse på hvorfor du tror dette kan være årsaken til problemene mine, da jeg må bruke litt penger på din løsning?

Endret av alekbbb
Lenke til kommentar

Pcen din fungerte i en periode , slitasje eller dårlig strømforsyning kan ha gjort til at du nå plutselig ikke får startet opp på nytt.

 

Kan selvsagt være mye annet også, personlig i slike tilfeller bruker jeg i alle fall å sjekke psu først.

 

Et av symptomene som du ga var faktisk en del feil som du trodde var relatert til minnet, en ustabil psu kan føre til nettopp dette.

Lenke til kommentar

Da var PSUen byttet ut, og BIOS resatt. Det fikset ingenting.jeg begynner å bli redd for at problemet her ligger i enten hovedkort eller prosessor, men jeg aner ikke hvorfor. Den har jo fungert feilfritt i 6 mnd.

Noen som har noen flere råd om andre ting jeg kan prøve for å løse problemet mitt?

Lenke til kommentar

Hmm skjermkortet er ikke problemet siden det ikke hjalp å bruker det intergrerte.

Tviler på at det er strømforsyningen for da skulle det ha gått når du ikke hadde skjermkortet på.

 

Kan være rammen på grunn av de liker og ødelegge for alle :hrm:

Eller er det hovedkort eller cpu. Hovedkortet er jo størst og mest åpent så er lettest å få fysiske skader. for eks støv eller en løs skrue.

 

Har du noen måte å teste om det er HK eller CPU som er feil? :hmm:

Lenke til kommentar

Er førsteprioritet skjerm endret i bios? I manualen til HK står det hvordan du tar en hard resett av cmos. Ta ut batteri er som regel ikke nok. Og kommandoen i bios kan gi feil verdier samt feil med selve software..

En annen ting du kan prøve er å sette i gpu i en annen slot for så å skifte mellom dvi hdmi og vga mens maskinen er på..Anbefales ikke, men om du er forsiktig går det som regel bra(unngå statisk utladning).

Lenke til kommentar

Hovedkort: Asrock z87 Pro4

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Ram: Corsair xms3 2133MHz 8gb vengeance cl11

Cpu ntel® Core i5-4670 Processor

PSU; corsair cx750

 

Det rare er jo at alt har fungert feilfritt helt til en dag da jeg tilfeldigvis valgte å restarte dataen.

Jeg har levert den inn til noen med mere kompetanse nå, så forhåpentligvis får jeg svar på hva som er feilen snart.

kommer til å oppdatere her når de finner det ut for fremtidige feilsøkere.

Lenke til kommentar

Det rare er jo at alt har fungert feilfritt helt til en dag da jeg tilfeldigvis valgte å restarte dataen.

Dette er ikke rart i det hele tatt. Det kalles "tilfeldige feil" fordi det er helt tilfeldig når de oppstår.

 

Det virkelige rare ville ha vært at maskinen aldri feilet ...

 

Det er reklamasjonsrett på både hovedkort og prosessor, men det kan ofte være vanskelig å vite (eller mistenke) hvilken av dem som faktisk har feilet.

(Eller om det er minne, PSU eller skjermkort som har feilet. Eller om du har montert kortet feil i kabinettet. Eller om du har mistet en binders inni kabinettet. Eller ...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...