Gå til innhold

Kjøp av sex


Anbefalte innlegg

Jeg kjenner noen som kjøper sex og har derfor mange tanker rundt dette. Jeg har lest all fakta, sa det er ikke det jeg lurer på, men jeg sliter litt med å finne min egen mening om sexkjøp. Jeg har sett mange synspunkter på hvorfor sexkjøp bør være ulovelig, men ikke så mange for.

Så jeg lurer på om dere er for eller i mot? Og vil gjerne ha flest svar av de som er for

Hilsen per olav

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er for sexkjøp fordi det da kan flyttes bort fra undergrunnsmiljøene og behandles som den industrien det er.

 

Først og fremst: Det er sex. Det er ikke verdens undergang, ingen lider og med riktige tiltak så er det ingen som blir såret. Dessverre er sex et stigmatisert tema, der flere ofte synser mer enn tenker.

 

Om vi hadde tillatt prostitusjon så kunne de prostituerte ideelt sett vært i en bedrift som følger reguleringer, tester begge parter for seksuelt overførbare sykdommer, gir de mental og fysisk hjelp og beskytter de prostituerte mot vold.

 

Så har man selvsagt den typiske liberale regla: "Min kropp, mine valg"

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg er ikke for sex-kjøp fordi det finnes så mye menneskehandel, tvang og slaveri. Så lenge sex-kjøp er lovlig kan kvinner og menn bli tvingt til å selge sex i større grad enn hvis det er ulovlig. I fattige land for eksempel blir unge mennesker tvingt til å selge sex, hvis de ikke gjør det skader bakmennene deres familie, de får enorm gjeld og blir drept/hardt skadet hvis de prøver å stikke eller få hjelp.

 

I mitt syn er slave/menneskehandel en enorm stor del av prostitusjonsmarkedet og definisjonen av "valg" i praksis betyr ikke det samme som ordet betyr teoretisk. F.eks. om man er i et brennende hus og har valget mellom å hoppe i døden eller brenne inne, har man da egentlig et valg? Det synes jeg fint beskriver mye av prostitisjonen i verden. I norge finnes det også mye menneskehandel. Har vært i samtale med leger og politi i norge som kan bekrefte at kvinner blir voldtatt i andre land før de blir sendt til bakmenn her i norge.

 

Når det gjelder bordeller viser det seg at politiet ofte har razzia og finner masse mindreårige og kvinner og gutter som tvinges til å jobbe der, uansett om bordellet og sex-salg er lovlig. Staten klarer rett og slett ikke å holde hallikvirksomhet og menneskehandel vekke fra markedet, slik som alle ønsker og tror. I en perfekt verden der bare de som virkelig ønsker å jobbe som prostiutiert gjør det er jeg absolutt for sexsalg og kjøp, men med alt jeg vet, har sett og hørt klarer jeg ikke å være for, eller se hvordan en lovendring kan bedre situasjonen (som er for ille i dag også) Det er nok ikke noe som kan løse problemene dessverre.

Endret av Pratsom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så fordi aktører i bransjen bryter loven, kan vi like godt forby hele greia?

 

Vet ikke om den var rettet mot meg? Som nevnt tror jeg ikke at en lovendring vil forandre noen verdens ting for de som er ufrivillige prostituerte, derfor er mitt personlige syn at man ikke trenger å endre loven i det hele tatt. Kanskje legge enda mer ressurser i kampen mot menneskehandel i norge, og legge mer til rette for at kvinner og menn kan komme seg unna bakmennene når de først kommer til norge..

 

Edit: Kanskje lage jobbprogram de kan begynne på slik at de får andre valg enn prostitusjon.

Endret av Pratsom
Lenke til kommentar

Du kan jo bidra med litt fakta?

 

Nå var det vel egentlig ikke det trådstarter ønsket, men det vi ser fra blandt annet Tyskland er at legalisering fører til en kraftig vekst i markedet. Tyskland har nå 400 000 prostuerte (10 ganger mer enn i Frankrike) og sex er billigere enn noensinne. Forholdene for jentene har ikke hatt den positive utviklingen man ønsket og siden markedet øker så voldsomt så mer enn spiser det opp de positive delene.

 

For meg blir kostnaden i form av økt trafficking, mer utnyttelse av mindreårige osv alt for høy for å kunne forsvare "retten til å velge selv", spesielt når vi vet at "den lykkelige hora" er omtrent ikke-eksisterende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med følgende:

 

Ved å gjøre sexkjøp lovlig, kan man opprette lovlige bordeller. Bordeller som åpenlyst viser virksomheten sin. Dette gjør at det er tryggere for begge parter, og man vet hva man går til. Kundene som da ellers gikk til de gateprostituerte, vil nå ha et langt bedre alternativ å gå til, som baserer seg på frivillige, voksne individer.

 

Mindre trafikk til de misbrukte = mindre nødvendighet for å kidnappe/misbruke slike personer.

 

Det blir litt som hasj-debatten også. Om folk vil ha det, så skaffer de seg det. Om man tilbyr det lovlig, vil de ulovlige alternativene bli mindre, eller kanskje til og med forsvinne.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner noen som kjøper sex og har derfor mange tanker rundt dette. Jeg har lest all fakta, sa det er ikke det jeg lurer på, men jeg sliter litt med å finne min egen mening om sexkjøp. Jeg har sett mange synspunkter på hvorfor sexkjøp bør være ulovelig, men ikke så mange for.

Så jeg lurer på om dere er for eller i mot? Og vil gjerne ha flest svar av de som er for

Hilsen per olav

Jeg er for. Ikke fordi jeg selv kommer til å kjøpe sex, men fordi jeg mener at staten ikke har noe med hva voksne folk holder på med, så lenge alt skjer frivillig.

 

Sex er i seg selv ikke kriminelt, og det er heller ikke å gi noen penger.

At man har sex, og at den ene kommer bedre økonomisk ut enn den andre, ser jeg ikke på som kriminelt i seg selv. Ja, det er kriminelt å kjøpe sex i dag, noe som jeg mener er helt absurd.

 

Det er også sånn at når noe er ulovlig, så går det under jorda, og det betyr mindre tilsyn med dette "yrket". Det betyr at de prostituerte vil være mye mer utsatt for vold, osv.

 

Samtidig handler det om prioriteringer. Politiet burde bruke sine resurser på å ta de virkelig kriminelle fremfor å arrestere desperate mennesker som ikke får seg noe ellers...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem sier at legalisering av sexkjøp vil øke menneskehandel?

 

http://www.theguardian.com/uk/2009/oct/20/trafficking-numbers-women-exaggerated

 

 

The sex trafficking story is a model of misinformation. It began to take shape in the mid 1990s, when the collapse of economies in the old Warsaw Pact countries saw the working flats of London flooded with young women from eastern Europe. Soon, there were rumours and media reports that attached a new word to these women. They had been "trafficked".

 

Og om det så gjør det, er det ikke verdt å ta det skuddet for bedre velferd for de som faktisk må jobbe dag ut og dag inn med dette yrket?

 

EU Rapport

 

The likely negative consequences of legalized prost
itution on a country’s inflows of
human trafficking might be seen to support those wh
o argue in favor of banning prostitution,
thereby reducing the flows of trafficking (e.g., Ou
tshoorn, 2005). However, such a line of
argumentation overlooks potential benefits that the
legalization of prostitution might have on
those employed in the industry. Working conditions
could be substantially improved for
prostitutes – at least those legally employed – if
prostitution is legalized. Prohibiting
prostitution also raises tricky “freedom of choice”
issues concerning both the potential
suppliers and clients of prostitution services. A f
ull evaluation of the costs and benefits, as
well as of the broader merits of prohibiting prosti
tution, is beyond the scope of the present
article.
Lenke til kommentar

Hentet fra Rasjonalgaudismen:

Prostitusjon, hvor en kunde betaler en sum og en prostituert utfører seksuelle tjenester frivillig, kan ikke i seg selv være rettighetskrenkende da ingen initierer tvang mot den andre.

Men hva dersom det er allment kjent i media at f.eks. 50 % av alle albanske prostituerte som kommer til Norge (eller som prostituerer seg i Kosovo), er direkte tvunget av bakmenn til å gjøre dette? Da kan vi si at en potensiell kunde bør kjenne til dette. Dersom kunden har ligget med 5 ulike albanske prostituerte, vil det være 97 % sannsynlighet for at minst én av dem er tvunget til prostitusjon.

La oss videre tenke oss at det blir bevist at én eller flere av de prostituerte som kunden har kjøpt tjenester hos, virkelig var direkte tvunget til prostitusjon med trusler om fysisk vold fra bakmenns side. Kunden burde ha visst utenfor rasjonell tvil at minst én av de prostituerte så godt som sikkert var fysisk tvunget til prostitusjon, og at det var grovt uaktsomt av ham å kjøpe tjenester av dem. Derfor kan kunden i dette tilfellet dømmes for grovt uaktsom voldtekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mener at forbudet må bygge på religiøse overbevisninger.

Altså at loven har sine røtter i den kristne religion, fremfor noen rasjonell begrunnelse. Det står å lese om "Hor" i Bibelen, og dette har blitt sett på som en så stor synd, at det kanskje oppfattet som den største synden, og at man derfor har innlemmet det i lovverket.

 

Men det finnes ingen gode grunner til å forby verken salg av sex eller kjøp av sex.

Sett fra et rasjonelt ståsted. Det er irrasjonelt. Og dagens lovgivning er direkte dobbeltmoralsk. Og den er diskriminerende ovenfor menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hentet fra Rasjonalgaudismen:

Prostitusjon, hvor en kunde betaler en sum og en prostituert utfører seksuelle tjenester frivillig, kan ikke i seg selv være rettighetskrenkende da ingen initierer tvang mot den andre.

Men hva dersom det er allment kjent i media at f.eks. 50 % av alle albanske prostituerte som kommer til Norge (eller som prostituerer seg i Kosovo), er direkte tvunget av bakmenn til å gjøre dette? Da kan vi si at en potensiell kunde bør kjenne til dette. Dersom kunden har ligget med 5 ulike albanske prostituerte, vil det være 97 % sannsynlighet for at minst én av dem er tvunget til prostitusjon.

La oss videre tenke oss at det blir bevist at én eller flere av de prostituerte som kunden har kjøpt tjenester hos, virkelig var direkte tvunget til prostitusjon med trusler om fysisk vold fra bakmenns side. Kunden burde ha visst utenfor rasjonell tvil at minst én av de prostituerte så godt som sikkert var fysisk tvunget til prostitusjon, og at det var grovt uaktsomt av ham å kjøpe tjenester av dem. Derfor kan kunden i dette tilfellet dømmes for grovt uaktsom voldtekt.

Det er derfor jeg liker rasjonalgaudismen! Håper virkelig det kommer et parti, som baserer seg på Rasjonalgaudismen. =) Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er starten av konklusjonen på rapporten det ble linket til

 

 

 

7. CONCLUSION
This paper has investigated the impact of legalized prostitution on inflows of human
trafficking. According to economic theory, there are two effects of unknown magnitude. The
scale effect of legalizing prostitution leads to an expansion of the prostitution market and thus
an increase in human trafficking, while the substitution effect reduces demand for trafficked
prostitutes by favoring prostitutes who have legal residence in a country. Our quantitative
empirical analysis for a cross-section of up to 150 countries shows that the scale effect
dominates the substitution effect. On average, countries with legalized prostitution experience
a larger degree of reported human trafficking inflows. We have corroborated this quantitative
evidence with three brief case studies of Sweden, Denmark and Germany.
Consistent with the
26
results from our quantitative analysis, the legalization of prostitution has led to substantial
scale effects in these cases. Both the cross-country comparisons among Sweden, Denmark
and Germany, with their different prostitution regimes, as well as the temporal comparison
within Germany before and after the further legalization of prostitution, suggest that any
compositional changes in the share of trafficked individuals among all prostitutes have been
small and the substitution effect has therefore been dominated by the scale effect. Naturally,
this qualitative evidence is also somewhat tentative as there is no “smoking gun” proving that
the scale effect dominates the substitution effect and that the legalization of prostitution
definitely increases inward trafficking flows. The problem here lies in the clandestine nature
of both the prostitution and trafficking markets, making it difficult, perhaps impossible, to
find hard evidence establishing this relationship. Our central finding, i.e., that countries with
legalized prostitution experience a larger reported incidence of trafficking inflows, is
therefore best regarded as being based on the most reliable existing data, but needs to be
subjected to future scrutiny. More research in this area is definitely warranted, but it will
require the collection of more reliable data to establish firmer conclusions." (min uthevning)

 

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...