Gå til innhold

Opptak og crossfit


Anbefalte innlegg

Har for tiden et ønske om å søke meg inn som fallskjermjeger i førstegangstjenesten min. Har såvidt begynt med trening til opptaket, men har i det siste også fått veldig stor lyst til å prøve meg på crossfit, da jeg alltid har hatt et ønske om dette. Lurer derfor på om det vil være lurt å kombinere crossfit med treningen til opptak. Tenker da å bruke crossfit-øktene for å bygge et godt styrke grunnlag og kjøre gåing med sekk/løping på siden av dette. Er dette en god ide? Eller er det lurere å bare holde seg til det programmet som ligger ute til opptaket?

 

Mvh. En noe usikker sjel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en kamerat som kom på sesjon og sa at han ville inn som fallskjermjeger i førstegangstjenesten. Offiseren lo av han og sa: "Dette er en milionutdanning vi spanderer på deg, du må nok være her lengre enn ett år".

 

Fallskjermjeger er en type spesialsoldat/spesialjeger. Det er ytterst få som passer dette yrket, og utdanning til spesialjeger er ikke en førstegangstjeneste. Tenk litt over hva du går til før du søker opptak, og sjekk ut hva en spesialjeger egentlig driver med. :)

 

Edit: Crossfit, tur med tung sekk og trening generelt er uansett bra!

Endret av Julibj
Lenke til kommentar

Hadde en kamerat som kom på sesjon og sa at han ville inn som fallskjermjeger i førstegangstjenesten. Offiseren lo av han og sa: "Dette er en milionutdanning vi spanderer på deg, du må nok være her lengre enn ett år".

 

Fallskjermjeger er en type spesialsoldat/spesialjeger. Det er ytterst få som passer dette yrket, og utdanning til spesialjeger er ikke en førstegangstjeneste. Tenk litt over hva du går til før du søker opptak, og sjekk ut hva en spesialjeger egentlig driver med. :)

 

Edit: Crossfit, tur med tung sekk og trening generelt er uansett bra!

 

Er fullstendig klar over hva du sier angående fallskjermjegerutdanningen, men føler for å ta en ting av gangen før jeg bestemmer meg fullt ut om hva jeg skal etter endt førstegangstjeneste. Vet jo ikke om jeg passer til tjenesten engang. Vi allikevel stille best mulig forberedt til opptaket slik at det fysiske ikke trekker meg ned ihvertfall, så om jeg da ryker, så får det være på grunn av motivasjonen eller eventuelle skader. Lurer derfor på om crossfit trening er god forberedelse til opptaket ved siden av løping/gåing med sekk? Eller burde jeg holde meg unna?

Lenke til kommentar

Hadde en kamerat som kom på sesjon og sa at han ville inn som fallskjermjeger i førstegangstjenesten. Offiseren lo av han og sa: "Dette er en milionutdanning vi spanderer på deg, du må nok være her lengre enn ett år".

 

Enten lyver kameraten din, eller så møtte han på en fjott på sesjon som ikke ante hva han drev med. Fallskjermjegerutdanningen førstegangstjeneste, så at man liksom skal bli møtt med latter om man sier man ønsker å gjøre det i førstegangstjenesten har jeg vanskelig for å tro på. Forsvaret ønsker selvfølgelig at flest mulig skal verve seg etter endt førstegangstjeneste som fallskjermjeger, men det er ikke noe de krever, og de kan på ingen måte tvinge deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var vitne til hendelsen. Det de sa der var at man ikke kunne ta bare utdanning, da forsvaret har plikttjeneste. Etter en slik utdanning burde man iallefall regne med 4-5 år i tjeneste. Tviler sterkt på at forsvaret gidder å utdanne spesialsoldater (helt gratis) for at de deretter ikke skal gjøre nytte for seg. Jegertroppen for kvinner er vel det nermeste du kommer dette, da det er et slags forkurs til spesialjegerutdanning.

Lenke til kommentar

Du må gjerne tro det, og om sesjonsoffiseren sa det så er jo det forståelig at du gjør det, men det er altså ikke riktig. Det er faktisk helt på bærtur. Fallskjermjegertroppen er førstegangstjeneste, helt uten plikttjeneste. Mulig de spør deg om du er interessert i videre tjeneste under opptaket og det taler mot deg om du ikke er det, men det er ikke et krav og ingen kan ta deg på det om du ombestemmer deg eller beint ut lyver.

 

For øvrig er man ikke spesialsoldat når man er ferdig med året som fallskjermjeger. Fallskjermjegertroppen fyller allerede samme rolle som jegertroppen for kvinner skal gjøre: rekruttering til videre tjeneste og forberedelse til opptak til spesialstyrker. Forskjellen er bare at kvinner i praksis ikke kommer inn som fallskjermjeger, derfor opprettes en egen tropp hvor treningen kan tilpasses.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at fallskjermjeger er førstegangstjeneste og intet mer, og jeg har tenkt å søke FSK om jeg kommer gjennom fallskjermjegeropptaket og tjenesten, så la oss legge dette bak oss nå hvis det er greit! Kan noen komme med noe relevant svar på det jeg spurte om? Altså om crossfit er en fornuftig treningsmetode? Eller burde jeg holde meg til treningsprogrammet på nettsidene til forsvaret?

Lenke til kommentar

Cross fit er absolutt en god treningsform for fallskjermjeger opptaket og forsvaret generelt.

 

Som regel de trenings programmene er generelle råd og hvor du burde ligge i løypa for å være sånn noenlunde forberedt. Du finner fort ut av hva som funker og ikke funker om du har noen standard tester du kan gjøre nå og da.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Cross fit er absolutt en god treningsform for fallskjermjeger opptaket og forsvaret generelt.

 

Som regel de trenings programmene er generelle råd og hvor du burde ligge i løypa for å være sånn noenlunde forberedt. Du finner fort ut av hva som funker og ikke funker om du har noen standard tester du kan gjøre nå og da.

 

Problemet ligger i at jeg ikke har såå god tid igjen til opptaket, og vil tingene mest mulig riktig slik at jeg ikke kaster bort tid på noe som evt ikke egner seg veldig godt som treningsform før opptak.

Endret av fallschirmjaeger
Lenke til kommentar

Jeg kan si det slik at det er en veldig god treningsform du vil kunne ha mye nytte av i et militært opptak om du trener riktig.

 

Men få deg noen lenger turer på beina også ikke med sekk(fare for slitasje skade) men sett av en hel dag f.eks til langturer for å få løping/gåing langt inn i kroppen.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

 

Cross fit er absolutt en god treningsform for fallskjermjeger opptaket og forsvaret generelt.

 

Som regel de trenings programmene er generelle råd og hvor du burde ligge i løypa for å være sånn noenlunde forberedt. Du finner fort ut av hva som funker og ikke funker om du har noen standard tester du kan gjøre nå og da.

 

Problemet ligger i at jeg ikke har såå god tid igjen til opptaket, og vil tingene mest mulig riktig slik at jeg ikke kaster bort tid på noe som evt ikke egner seg veldig godt som treningsform før opptak.

 

Selv er jeg stor skeptiker til den overhypede cross-fit trenden, men all trening er uansett bedre enn ingen trening. Om du derimot tar cross-fit økter istedenfor en skikkelig treningsøkt med sekk hadde jeg tenkt meg litt ekstra godt om. Men men, som sagt føler jeg meg ikke upartisk nok til å kunne uttale meg noe mer på dette punktet.

 

Edit: Jeg synes det er skremmende høy skaderate på de jeg vet om som trener cross-fit, så om du er nybegynner så hold deg unna eller i det minste skaff deg veldig nøye oppfølgning.

Endret av Dudeliduu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Combat conditioning" kan vel sammenlignes med crossfit, og det kommer du garantert til å møte i Forsvaret.

http://www.fofo.no/l/Syregaranti.b7C_w7DM57.ips

– CrossFit krever minimalt med utstyr og tar lite tid. Likevel blir du støl i muskler du ikke engang visste fantes, sier spesialjeger Bjørn og tørker svetten fra pannen.
Vi befinner oss innenfor gjerdet på Rena leir. Hos Forsvarets spesialkommando (FSK) er en håndfull jegere og ansatte i gang med en CrossFit-økt. Første delen består av en hinder­løype som skal gjennomføres med full uniform, stridsvest og våpen. Deretter følger en serie øvelser hvor man bare bruker egen kroppsvekt som belastning. I FSK har man hatt svært god erfaring med denne typen aktivitet. Og stadig flere avdelinger i Forsvaret har fått øynene opp for CrossFit-konseptet.
– Det hjelper ikke å bare være god til å gå langt med tung sekk. Man skal også kunne gi litt juling. Med vanlig utholdenhetstrening føler jeg at man mister litt av eksplosiviteten som er så viktig for en soldat, sier spesialjeger Bjørn.

 

Lenke til kommentar

 

 

Cross fit er absolutt en god treningsform for fallskjermjeger opptaket og forsvaret generelt.

 

Som regel de trenings programmene er generelle råd og hvor du burde ligge i løypa for å være sånn noenlunde forberedt. Du finner fort ut av hva som funker og ikke funker om du har noen standard tester du kan gjøre nå og da.

 

Problemet ligger i at jeg ikke har såå god tid igjen til opptaket, og vil tingene mest mulig riktig slik at jeg ikke kaster bort tid på noe som evt ikke egner seg veldig godt som treningsform før opptak.

 

Selv er jeg stor skeptiker til den overhypede cross-fit trenden, men all trening er uansett bedre enn ingen trening. Om du derimot tar cross-fit økter istedenfor en skikkelig treningsøkt med sekk hadde jeg tenkt meg litt ekstra godt om. Men men, som sagt føler jeg meg ikke upartisk nok til å kunne uttale meg noe mer på dette punktet.

 

Edit: Jeg synes det er skremmende høy skaderate på de jeg vet om som trener cross-fit, så om du er nybegynner så hold deg unna eller i det minste skaff deg veldig nøye oppfølgning.

 

 

Neinei, turer med sekk og generell utholdenhetstrening er prioritert uansett hva! Problemet mitt har vært at jeg sliter med å få til fornuftig trening på helsestudio der jeg har trent styrke foreløpig. Ender opp med å gjøre akkurat det samme hele tiden og det blir ekstremt kjedelig i lengden. Tenkte derfor at cross-fit vil være et godt alternativ til monoton styrketrening, samtidig som at øktene blir satt opp for meg og er varierte :D i tillegg får trent sammen med noen og presset meg på den måten. Jeg ser ingen poeng med å bruke mye tid på trening med vekter, da jeg ikke vil bli stor og tung, men heller beholde vekta og øke styrken min uten å gå opp noe særlig.

Lenke til kommentar

 

 

Cross fit er absolutt en god treningsform for fallskjermjeger opptaket og forsvaret generelt.

 

Som regel de trenings programmene er generelle råd og hvor du burde ligge i løypa for å være sånn noenlunde forberedt. Du finner fort ut av hva som funker og ikke funker om du har noen standard tester du kan gjøre nå og da.

 

Problemet ligger i at jeg ikke har såå god tid igjen til opptaket, og vil tingene mest mulig riktig slik at jeg ikke kaster bort tid på noe som evt ikke egner seg veldig godt som treningsform før opptak.

 

Selv er jeg stor skeptiker til den overhypede cross-fit trenden, men all trening er uansett bedre enn ingen trening. Om du derimot tar cross-fit økter istedenfor en skikkelig treningsøkt med sekk hadde jeg tenkt meg litt ekstra godt om. Men men, som sagt føler jeg meg ikke upartisk nok til å kunne uttale meg noe mer på dette punktet.

 

Edit: Jeg synes det er skremmende høy skaderate på de jeg vet om som trener cross-fit, så om du er nybegynner så hold deg unna eller i det minste skaff deg veldig nøye oppfølgning.

 

Cross fit er vel ikke akkurat en trend akkurat "nå" det er bare nå den er blitt mainstream, de fleste jeg kjenner som har drevet med trening i flere år begynte med cross fit for lenge siden. Idretts offiseren vår gikk igjennom enkle cross fit øvelser som man trengte kun kettlebels som ekstra utstyr for 3 år siden. Fyren hadde flere merker i fra HJK såvidt jeg kunne se på kontoret hans.

Lenke til kommentar

Som det står i linken jeg postet litt lengre opp; FSK/HJK har hatt svært god erfaring med cross-fit. Ser ingen grunn til hvorfor man ikke skal trene dette. Det har blitt mye mer fokus på styrke og eksplosivitet i Forsvaret den siste tiden. Man må trene variert, du kan ikke bare traske rundt med sekk. Selv om det selvfølgelig er viktig frem mot opptak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som det står i linken jeg postet litt lengre opp; FSK/HJK har hatt svært god erfaring med cross-fit. Ser ingen grunn til hvorfor man ikke skal trene dette. Det har blitt mye mer fokus på styrke og eksplosivitet i Forsvaret den siste tiden. Man må trene variert, du kan ikke bare traske rundt med sekk. Selv om det selvfølgelig er viktig frem mot opptak.

 

Leste gjennom artikkelen du la ut! Er glad for å høre at jeg ikke er helt på bærtur når det gjelder ønsket mitt om å trene crossfit. Vil også legge til at jeg er av typen som legger på meg muskler lett, noe som er positivt i enkelte tilfeller, men ikke noe jeg ønsker mtp på opptaket. Skal ta en tur på det lokale crossfit-senteret og prøve noen timer der, for å se om jeg liker det. Kommer til å fortsette å gå med sekk, løpe og svømme frem til opptaket, så håper jeg crossfit kan gi meg styrken jeg trenger :D

Lenke til kommentar

 

Som det står i linken jeg postet litt lengre opp; FSK/HJK har hatt svært god erfaring med cross-fit. Ser ingen grunn til hvorfor man ikke skal trene dette. Det har blitt mye mer fokus på styrke og eksplosivitet i Forsvaret den siste tiden. Man må trene variert, du kan ikke bare traske rundt med sekk. Selv om det selvfølgelig er viktig frem mot opptak.

 

Leste gjennom artikkelen du la ut! Er glad for å høre at jeg ikke er helt på bærtur når det gjelder ønsket mitt om å trene crossfit. Vil også legge til at jeg er av typen som legger på meg muskler lett, noe som er positivt i enkelte tilfeller, men ikke noe jeg ønsker mtp på opptaket. Skal ta en tur på det lokale crossfit-senteret og prøve noen timer der, for å se om jeg liker det. Kommer til å fortsette å gå med sekk, løpe og svømme frem til opptaket, så håper jeg crossfit kan gi meg styrken jeg trenger :D

 

Bare vær forsiktig og lykke til. Husk at de fleste feilene man gjør er som nybegynner på hva enn det måtte være. Så om du gjør en øvelse "feil" nå helt frem til sommeren kan det hende du ikke merker belastningsskadene før sommeren er her, og da er det gjort.

Dette gjelder uansett hva man måtte være nybegynner på så dette er ikke et angrep mot cross-fit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...