Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg prøver og finne ut hvilket objektiv jeg bør kjøpe for og ta nordlysbilder med kameraet mitt, men er rimelig ny i dette, så ikke så lett og finne ut hva som passer og hva som funker best til nordlysbilder.


Er det noen som har noen erfaringer og dele, da hadde jeg blitt veldig takknemlig.


Har prøvd og lese på diverse forum for og finne ut hva som er bra til dette formålet, men ikke så enkelt :-)


Har satt ett max tak på pris for ett slik objektiv på ca 6k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde ha et objektiv med stor vidvinkel, typisk brennvidde rundt 10 til 20mm så du får med den mest mulig av området gjerne et som er retttegnende så du slipper fisheye utseende, også er det fint med stor blender "lite tall" typisk rundt f/1.8 til f/2.8 så man slipper meget lange lukkertider. og et godt stativ samt fjernutløser er og anbefale.

 

Det er to objektiver som utpeker seg til denne type fotografering og det er Tokina 11-16 f/2.8 som er nevnt samt den nye Sigma 16-35 f/1.8.

 

Hvis du lurer på hvordan lukker/blender fungerer kan jeg anbefale guiden "lukker, blender, iso og sånt".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du burde ha et objektiv med stor vidvinkel, typisk brennvidde rundt 10 til 20mm så du får med den mest mulig av området gjerne et som er retttegnende så du slipper fisheye utseende, også er det fint med stor blender "lite tall" typisk rundt f/1.8 til f/2.8 så man slipper meget lange lukkertider. og et godt stativ samt fjernutløser er og anbefale.

 

Det er to objektiver som utpeker seg til denne type fotografering og det er Tokina 11-16 f/2.8 som er nevnt samt den nye Sigma 16-35 f/1.8.

 

Hvis du lurer på hvordan lukker/blender fungerer kan jeg anbefale guiden "lukker, blender, iso og sånt".

takker, fant begge de objektivene på foto og video ca samme pris også, så er valget, hvilket av disse .-)

Lenke til kommentar

 

Har du testet dette?

 

Ja. Har dette og brukte det veldig mye på mitt gamle D7000. Fungerte knallbra på stjernefoto/nordlys og landskap. Brukte det dog mest på nordlys og stjernene. Men som sagt det også knallbra landskaps objektiv.

 

Man har også Sigma 10-20mm, men dog det er ikke f/2.8 som du helst vil ha for de mørke netter. :)

 

Samt tipsa Nautica sier er vell å ta med seg.

Lenke til kommentar

 

 

Har du testet dette?

 

Ja. Har dette og brukte det veldig mye på mitt gamle D7000. Fungerte knallbra på stjernefoto/nordlys og landskap. Brukte det dog mest på nordlys og stjernene. Men som sagt det også knallbra landskaps objektiv.

 

Man har også Sigma 10-20mm, men dog det er ikke f/2.8 som du helst vil ha for de mørke netter. :)

 

Samt tipsa Nautica sier er vell å ta med seg.

 

Takker for svaret :-)

Lenke til kommentar

 

 

 

Har du testet dette?

 

Ja. Har dette og brukte det veldig mye på mitt gamle D7000. Fungerte knallbra på stjernefoto/nordlys og landskap. Brukte det dog mest på nordlys og stjernene. Men som sagt det også knallbra landskaps objektiv.

 

Man har også Sigma 10-20mm, men dog det er ikke f/2.8 som du helst vil ha for de mørke netter. :)

 

Samt tipsa Nautica sier er vell å ta med seg.

 

Takker for svaret :-)

 

np. Hvist du f.eks drar en tur på flickr, og evntuellt en av Tokina 11-16 gruppene så ser du hva objektivet klarer. Og med et D7100 så får du nokk helt kralt flotte bilder.

Lenke til kommentar

Jeg har begge, og begge kan utnytte D7100-sensoren bra. For dine viktigste formål, er jeg enig med de andre i at Tokinaen kan gjøre best nytte i første omgang. Sigma 18-35/1.8 er verken særlig vid eller lang i zoom-området, så den kan det være best å tenke på som en superkombinasjon av knallgode, lyssterke fastbrennvidder, f.eks: 18-21-24-28-35mm. Tenker du på å skaffe _en_ av disse, kan det være et godt alternativ å legge på litt, og få zoomen i stedet.

 

Min Tokina er litt skeiv - det kommer lite fram på 6-8MP-bilder, men blir tydelig på 24MP. Pr idag, må en nok stille opp med mer av kvalitetskontrollen sjøl for Tokinaen enn Sigmaen.

Lenke til kommentar

Jeg har begge, og begge kan utnytte D7100-sensoren bra. For dine viktigste formål, er jeg enig med de andre i at Tokinaen kan gjøre best nytte i første omgang. Sigma 18-35/1.8 er verken særlig vid eller lang i zoom-området, så den kan det være best å tenke på som en superkombinasjon av knallgode, lyssterke fastbrennvidder, f.eks: 18-21-24-28-35mm. Tenker du på å skaffe _en_ av disse, kan det være et godt alternativ å legge på litt, og få zoomen i stedet.

 

Min Tokina er litt skeiv - det kommer lite fram på 6-8MP-bilder, men blir tydelig på 24MP. Pr idag, må en nok stille opp med mer av kvalitetskontrollen sjøl for Tokinaen enn Sigmaen.

så hva er best, tokina eller sigma? til vanlig bruk fulgte det med en 18-105VR så det jeg trenger er ett lys sterkt ob, til bruk i dårlig lys :-)

Lenke til kommentar

Ingen av de er verken best eller dårligst. Du vil antagelig ikke merke forskjell på de, bortsett fra at de ikke har helt det samme brennviddeomfanget eller største lukker.

 

Kjøp det som din lokale forhandler har, eller bestill en av de på en norsk nettside du stoler på.

takker for tilbakemeld :-)

Lenke til kommentar

Til nordlys-fotografering ville jeg starta opp med Tokinaen, uten tvil. Så kan du eventuelt legge til Sigmaen etter hvert, den vil komplettere 18-105 og 11-16 på en forbilledlig måte. Om noen så synes du er en snåling som har to zoomer i det vide området, får det være deres problem. For du har jo faktisk fortsatt ikke dekka 17mm - og jeg for min del tar vel 25-30% av bildene mine på akkurat 17mm. (Men det er bare fordi min Tamron 17-50/2.8 ikke går videre ;) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...