Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Anbefaling router - liten og billig til hybel + Nå: Minitest av D-link DIR 505


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er på jakt etter en liten og grei router som støtter n standarden, gjerne da med med mulighet for 40mhz i tillegg til 20.

Har sett på tp-link 700, men også d-link dir 505.

Sistnevnte ser greiest ut av de to, blant annet en test fra smallnetbuilder ( http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31812-d-link-dir-505-shareport-mobile-companion-reviewed )

 

En annen grunn er at tp-link modellen kun føres en plass, og den er ganske ukjent. Derfor er jeg litt redd for å kjøpe derfra. Som en ser av de nevnte, ønsker jeg noe enkelt og som gjerne kan stå i stikkontakten for minst mulig plass. Det blir kun et par-tre enheter som er tilkoblet, og det er snakk om surfing og litt streaming(spotify, youtube i 720p) på et nettverk med omkring(omkring pga studentnettverk) 20/5 mbit

 

Helst ikke over 400kr. Vet at asus rt n56 er fin, men trenger ikke rekkevidden (skal kun dekke 19 kvadratmeter), funksjonene, størrelsen eller hastigheten. Det som er nødvendig er at den er stabil og responsiv.

 

Noen erfaringer, eller andre tips?

 

På forhånd takk.

 

Edit: har nå endret emneteksten litt, slik at den inneholder info om en mini(mini) test.

 

Les innlegg nr #6 for minitest av D-Link DIR-505

 

Mer info:

https://prisguiden.no/produkt/d-link-dir-505-168968/detaljer

 

Endret av cake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En billig og grei router er Netgear WNR2000 Den støttes av tredjeparts firmware om du skulle ønske ekstra funksjoner.

 

Ulempen med små routere i stikkontakten er at det blir lite ventilasjon. De kan dermed stoppe opp om du har mye datastrøm.

 

 

Hei, og takk for svar.

Tror likevel jeg prøver meg med d-link en, og heller benytter meg av returretten. Du har nok et godt poeng med overoppheting av manglende ventilasjon, men tror ikke bruken min vil kunne gjøre dette. Men det gjenstår å se. Gir tilbakemelding her om den fungerer bra eller ikke.

Lenke til kommentar

Kjøpte D-link 505'en.

 

Da har jeg testet i et par dager, og må meg fornøyd. Jeg kommer egentlig fra topproutere som Asus rt n66u, og diverse andre i de høyere klasser. Så måtte si jeg var litt skeptisk at jeg skulle bevege meg ned til noen slike routere. Så langt har det gått veldig fint.

 

Jeg vil si at denne routeren fungerer mer enn godt nok til de tingene jeg gjør og på det arealet jeg er på (19 kvadratmeter). En ting er at det ikke mulig å justere QOS (men trenger som regel ikke dette når det er få enheter og når det ikke er rift om båndbredden. Her er det hvertfall nok av båndbredde) Det med QOS visste jeg om, så det er ikke en oppdaget blemme i etterkant.

 

Det fulgte ikke med noe nettverksledning, hadde håpet på kanskje 30cm, da det ellers fort blir en ledning på 1m for min del. Hos meg er nemlig nettuttaket (har ikke bruk for modem) rett ved siden av, så litt unødvendig lang kabel der for min del.

 

En annen ting jeg bemerket meg, var at strømpluggen kunne byttes ut (fulgte også med en til Storbritannia) Vær imidlertid oppmerksom på at det å sette den inn i en dedikert europlugg stikkontakt kan gjøre det litt vanskelig å få den ut igjen.

Satt hvertfall ganske godt i her.

 

Selve pluggen er lett å ta av, men for de som er vant med Apple sitt tilbehør bør kanskje være litt forsiktige; den virker til å ha litt mer slark og ikke virke like solid.

 

En tredje ting er plasseringen. Ja, det sier seg med at det ikke blir så langt fra en stikkontakt med vegguttaket for internett. Jeg fant også ut at det å la enheten stå på høykant ga et 10db høyere signal enn å la den stå "sideveis". Det er en veldig markant forskjell når det er rett ved siden av, så greit å merke seg.

Dette ble målt via InSSIDer 3( denne og tidligere versjoner er gratis. Programmet viser alt fra sendestyrke, trådløse kanaler og overlapping av kanaler osv. Veldig nyttig til valg av trådløse kanaler. Routeren står under pulten langs gulvet, data stod oppå pulten. Målt med et ganske greit trådløst kort; intel 4965

 

Rekkevidden er fin, og en kan lett la den stå på 50% ( dette kan stilles fra 100,75,50,25, selv om en kanskje kan ta dette litt med en klype salt at dette stemmer helt) sendestyrke til 19 kvm, uten at det går under -45db i ytterkantene av hybelen.

 

Så langt har den ikke blitt varm, en kjenner knapt nok at det er litt lunk på den. Så vil si at varme er noe problem. Slik jeg ser det, er det nok selve ac/dc konverteringen som her generer "varme".

Er også et par hull på sidene og oppå for ventilasjon, men virker ikke spesielt nødvendige. Nokså normal temperaturer i rommet også, rundt 21 grader +, -.

 

Så langt har D-linken oppført seg som en stabil og repsonsiv router. Skal jo nevnes som tidligere nevnt, at jeg ikke er en nedlaster. Av den grunn får jeg ikke testet dette med antall oppkoblinger. Skal en laste ned, er nok en annen, kraftigere router nødvendig.

Dette er kun basert på antagelser, og det kan godt hende at dette også fungerer.

 

Har testet stabilitet litt med å streame 2.4Mbit/sek program via Nrk nett tv på iPad og tilsvarende på laptopen. Samtidig ble det spilt av musikk via Spotify (både på pc og iPad i 320kbps, et par Youtube videoer i 1080p og litt nettlesing både på en mobil, nettbrettet og på pc. En nedlastning på 200 MB fra Nvidia sine sider ble også gjennomført samtidig. Alt dette fungerte fint uten noe hikket. Mens dette stod på, ble heller ikke routeren varmere som jeg kunne kjenne. Lot vel dette vare en time for å sjekke at dette fungerte over tid.

 

Oppsummert: Et godt valg til det meste, for de som har begrenset med plass og med penger (selv om en får billigere routere) og som ikke trenger et hav av funksjoner eller dekning.

.

 

Håper dette var avklarende hvis du selv vurderer denne, og at du klarte å lese gjennom alt jeg skrev... det ble litt mye. :p

 

Edit: et par småfeil hadde sneket seg, luket bort det meste nå tror jeg.

Endret av cake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Takker!

 

Ja, leste på den også før jeg kjøpte, men glemte helt å legge den med nå i farten.

Så takk for at du minte meg om denne!

 

Dessverre fant jeg ikke denne testen like utfyllende og grundige som de pleier å ha på siden, men prioriteten er vel ikke helt denne type dingser kontra vanlige routere. Det er jo litt ekstra i D-linken som de fleste kanskje ikke trenger, som mulighet for å lade via usbporten. Dessverre må hardware switchen settes fra router til lader for å få lade, og jeg vil anta at det ikke er mer enn 500milliampere, like mye som en vanlig usb port.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...