Gå til innhold

Dårlige nyheter fra HTC


Anbefalte innlegg

Ursäkta meg, men jeg har for meg HTC har vært noen av de bedre på dette, når man utelukker nexus modeller.

F.eks. så har de annonsert oppdatering til HTC Evo 4G LTE, som er en telefon sluppet i april/mai 2012. Ikke nødvendigvis aller siste androidversjon, men de blir fortsatt oppdatert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg har nevnt i flere andre tråder er det veldig lite å hente på å oppdatere telefonene. For folk flest betyr oppdateringene som oftest nada. Folk flest vil ha oppdateringene bare for å leve i visshet om at telefonen har siste versjon installert, men forbedret ytelse og fuksjonalitet merker man fint lite til. Jeg hadde mest sannsynlig ikke brydd meg noe særlig om det ikke kom flere oppdateringer til S4 det neste året, hvis det ikke er noe helt spesielt som kommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Desto større grunn for meg å flashe min One til Google Play Edtiopn først som sist...

Kan bare støtte dette.

 

Jeg har hatt 4.4 siden lenge før jul, fikk oppdateringen en ukes tid etter Nexus fikk den. Er stålende fornøyd med ren Android selv om det er et par funksjoner i Sense jeg savner. Men ingenting man ikke kan finne en erstatning for i Play store. :green:

Lenke til kommentar

Synd, men jeg er ikke overrasket. Telefonen blir ikke dårligere ved å ikke lenger bli oppdatert. Byttet selv en One X med en Nexus 5 før jul. Rakk å teste ut 4.2.2 oppdateringen med Sense 5 i noen måneder. Var godt fornøyd med funksjonaliteten, byttet ikke ut launcheren. Utseende på menyer og bruken ble ganske likt One. Men som mange andre her på forumet ønsker man jo alltid noe nytt, og helst ha siste versjon av OS og programmer. Nexus er jo heller ikke like sikkert ang. oppdateringer lenger, Galaxy Nexus får ikke 4.4 KitKat.

Lenke til kommentar

Synd at HTC svikter på dette området. Nå blir det vel uansett Nexus-telefoner i fremtiden (gjerne fra HTC om de skulle finne på å lage).

 

HTC lager allerede One i Google Edition, som er omtrent tilsvarende Nexus. Det er mulig å flashe vanlig One til GE.

 

Er de ikke pliktig til å oppdatere i 18 mnd? X+ er vel ikke i nærheten av å være så gammel.

 

Ved å kutte støtten til sin forrige toppmodell allerede gjør vel at mange ikke vil vurdere HTC som sin neste tlf.

 

Jeg tror ikke Google har satt noen krav til oppdateringer. Slik at jeg tror dette er opp til selskapene selv.

 

Jeg og kona har fått 4.3 på våre S3...

 

Oppdateringer bør være forpliktet fra leverandør i hele telefonens forventede levetid, som etter norsk lov er 5 år. Sak for Forbrukerrådet?

 

Hva er poenget med å få oppdateringer i hele telefonens forventede levetid? Man kjøper et produkt utfra gjeldene funksjoner, oppdateringinger 5 år fram i tid vil antakelig være et mareritt for forbrukerne, da maskinvaren antakelig ikke lenger vil være i stand til å drive OS-et på tilfredstillende måte. At det kommer klarere fram hvor lenge man kan forvente oppdateringer til en modell når man kjøper den, kan være et poenget. Kjøper man en billig innstegsmodell kan man i grunn ikke forvente særlig med oppdateringer, med dyrere toppmodeller er det naturlig at man forventer noe mer.

 

Forbrukerrådet er mer opptatt av om en vare fungerer som forventet, ikke av siste OS-versjon.

 

Følte meg ganske rævpult da de ikke oppdaterte Desire HD til noe nyere enn 2.3.5, men jeg valgte å gi HTC en ny sjans og kjøpte One X+. Tviler sterkt på at det blir HTC neste gang.

 

Sterke ord du bruker :) Nå var det vel viktige å få Android oppdateringer for et par år siden, rett og slett fordi utviklingen gikk raskere da. Oppdateringer nå har vel mer akademisk interesse, siden forskjellene. One X kom vel våren 2012, X+ er vel en liten modifikasjon av denne som kom noen måneder senere. I utgangspunket er 18 mnd oppdatering for One X akseptabelt, manglende oppdatering av X+ henger vel sammen med at man stopper One X. 12 mnd med oppdatering til One X+ som var en toppmodell er kanskje i snaueste laget, spørsmålet er hva hva man egentig går glipp av med mangelende oppdatering?

 

Som jeg har nevnt i flere andre tråder er det veldig lite å hente på å oppdatere telefonene. For folk flest betyr oppdateringene som oftest nada. Folk flest vil ha oppdateringene bare for å leve i visshet om at telefonen har siste versjon installert, men forbedret ytelse og fuksjonalitet merker man fint lite til. Jeg hadde mest sannsynlig ikke brydd meg noe særlig om det ikke kom flere oppdateringer til S4 det neste året, hvis det ikke er noe helt spesielt som kommer.

 

Her treffer du klokkerent. Det er ingen tvil om at man her på forumet overfokuserer på oppdateringer uten at det gir noe som helst ekstra av betydning. Får jeg oppdateringer uten at det går utover telefonens stabilitet og ikke medfører lugging er det kjempeflott, men om Os-versjonen heter 4.1 eller 4.4 betyr mindre, så lenge telefonen leverer det den lovet når jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar

Så lenge både Microsoft og Apple velger å levere ny funksjonalitet til gamle telefoner må Android-leverandører godta å få pepper for ikke å gjøre det samme.

Selv om det kanskje kan virke som om flere gamle Android mobiler ikke lenger mottar oppdateringer og derfor ikke får ny funksjonalitet så er dette feil. Man er ikke lenger avhengig av en ny versjon av Android for å få ny funksjonalitet. Gamle Android mobiler som har Android 2.3 eller nyere (dvs. 98,5% av androidmobilene) mottar hele tiden nye funksjonalitet direkte fra Google takket være Google Play Services .

 

API etter API flyttes nå fra Android til Google play services. Det samme med ny funksjonalitet. Et eksempel på dette er "app verification and malware scanning" som ble introdusert i Android 4.2 nå er flyttet til google play services og er derfor installert på mobilen selv om man ikke har fått en ny versjon av Android.

 

Her er noen linker med mer info om Google play services vs. ny versjon av Android:

 

https://developer.android.com/google/play-services/index.html?hl=TR

http://pocketnow.com/2013/05/15/google-play-services

http://googlesystem.blogspot.no/2013/05/google-play-apps-and-services-new.html

http://lifehacker.com/why-google-play-services-are-now-more-important-than-an-975970197

 

Ved å implementere ny funksjonalitet i Google play services istedet for i Android er man ikke lenger så avhengig av at trege produsentene eller f.eks Telenor skal bruke en evighet på å tilpasse en ny versjon av Android til et håndsett for å få inn ny funksjonalitet på mobilen samtidig som man når ut til 98,5% av enhetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...