Gå til innhold

[Løst] Oppgradere en PC, prioriteringer? ((edit: Monteringsspørsmål))


Gjest Slettet-3t93k9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-3t93k9

Som tittel sier.

 

Monteringsspørsmål lenger ned

 

Idag står dette i maskinen:

 

Hovedkort: Gigabyte P55.

CPU: Intel i5 760

RAM: 4gb Corsair ddr3, 667mhz.

Skjermkort: Radeon HD 6850

Strømforsyning: TX650W

 

Det jeg sliter med er stort sett FPS(Med BenQ XL2411T 144hz skjerm kjører jeg typ 100fps med alle settings på low i CS:go). Jeg har ikke store krav til en data, annet enn at jeg skal kunne utnytte mine 144hz med en grei grafikk på spill.

 

Det vil si at om det å oppgradere RAM ikke vil hjelpe min FPS i noen grad, vil jeg nedprioritere det. Jeg driver ikke med rendring eller lignende.

 

Hva burde jeg oppgradere, og har dere tips til deler? (Ikke sett på datadeler siden jeg mekka denne maskinen, så er veldig utdatert.)

Vifte-anbefalinger tas godt imot.

Kabinett er bigtower, så alt skal få plass. Om noen er fornøyd med en intern SSD, så post gjerne det også. :)

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3t93k9

Jeg spiller stort sett Quakelive, cs:go og andre "lite krevende" fps-spill. Det er dog veldig viktig at FPS både er stabil og på over 144.

 

Jeg har ikke overklokket noen av mine deler. Vil det være nok å kjøpe et nytt skjermkort og overklokke CPU for å dra opp fps-en med en 50-60 fps?

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Alright, takk for svar.
Har du et skjermkort å anbefale? (Januarsalg er fint, hehe)
EDIT: Eventuelt hva som er viktig å se etter, med tanke på mitt hovedkort? Er vel noen kriterier?

Jeg så at CPU ligger på 88 (!) Grader. Er viften min ødelagt? Kan ikke huske å ha sett den så høy, før. Renset viften og satt den i på nytt, ingen endring.

post-95268-0-89326900-1389713277_thumb.jpg

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar

AMD 280x er ett flott kort til prisen. Jeg betalte 4500 for ett når de kom ut (de het da 7970).

 

Last ned hwmonitor og sjekk temp der. Kan hende du må mounte kjøleren på nytt, men hvis du har standar kjøler så får du antageligvis ikke overklokket noe før det blir for varmt.

 

Har ikke noe erfaring med hovedkortet ditt, men bare google (CPUnavn+overclocking) og (HK+overclocking) så får du lese deg opp.

Er ikke veldig kompliserte saker, men du burde vite hva du gjør.

 

Edit: Hvordan OS kjører du? Med bare nettleser (dog 20+faner) så bruker jeg nesten 6gb med ram. Sjekk hva ramforbruket ditt er, kan hende det hadde hjulpet å ha 8 GB.

Endret av Taake89
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Takk for gode svar.

Prøvd litt forskjellige programmer nå, men jeg har konstant 80-95 grader på CPU.

Må nok investere i enten en vifte eller ny prosessor, vil jeg tro?

Har w7. Kan jeg ha to forskjellige typer ram? Eller må jeg kjøpe 8gb nye isåfall, og ikke bare legge til 4 ekstra?

 

Edit: det står PCI Express 3.0 på skjermkortene, vil det passe med mitt hovedkort?

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Prøvd litt forskjellige programmer nå, men jeg har konstant 80-95 grader på CPU.

Må nok investere i enten en vifte eller ny prosessor, vil jeg tro?

Har w7. Kan jeg ha to forskjellige typer ram? Eller må jeg kjøpe 8gb nye isåfall, og ikke bare legge til 4 ekstra?

 

Edit: det står PCI Express 3.0 på skjermkortene, vil det passe med mitt hovedkort?

Du trenger nok bare å kjøpe en ny vifte, en 2-300kr vifte burde holde. Ville oppgradert skjermkortet; 760, 280x, 270x, alt ettersom hvilket budsjett du har. Du kan kjøpe 4gb til ram, men burde være samme type som du allerede har.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Klemmer jeg vifta mot CPU gikk gradene fort ned til 55 grader. Du har nok rett om kjølepasta :)

Takk for svar. Bestiller skjermkort, kjølepasta og litt RAM i kveld :-)

Lenke til kommentar

Jeg fikk ett skjermkort til Jul etter mitt eget ønske.. Zotac GTX 770 AMP edition, og det gjore store underverk for min PC, og jeg sitter fremdeles på ett AM2 HK med DDR2 minne på 8GB

 

Nå er det helt klart at jeg har en flaskehals på CPU og minne etter oppgraderingen, men dette er den mest merkbare oppgraderingen man kan gjøre.. Siden du allerde har ett HK som støtter DDR3 så vil jeg anbefale deg å kjøpe nytt skjermkort og nytt minne. Jeg hadde BF3 på miniamle instillinger, og det lagget enda på mitt gamle Radeon 4870 skjermkort. Nå kjører jeg ultra og har ingen problemer med lag.

 

Når det gjelder AMD kortene 280x og 290x så er dette kort som er helt klart på toppen av haugen for øyeblikket når det gjelder ytelse for pengene, men desverre bråker de noe voldsomt. Så det er anbefalt å vente med kjøp av disse til noen av produsentene kommer med bedre kjøling og lavere støy. Ellers så trekker de noe voldsomt med strøm, så da kan strømforsyningen din slite litt.. 650W bør holde, men dette er hva den trekker og ikke hva den nødvendigvis kan klare å levere til komponentene dine..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

280x bråker ikke mye. Det gjør heller ikke 290x hvis du har på quiet! Slutt å spre løgner.

7970 var aldri kjent for å bråke, så hadde vært rart om en rebrand av det plutselig fikk andre egenskaper.

 

En PSU som er klarert for 650w leverer 650w, og trekker enda mere ifra veggen bare så du vet det.

Lenke til kommentar

280x bråker ikke mye. Det gjør heller ikke 290x hvis du har på quiet! Slutt å spre løgner.

7970 var aldri kjent for å bråke, så hadde vært rart om en rebrand av det plutselig fikk andre egenskaper.

 

En PSU som er klarert for 650w leverer 650w, og trekker enda mere ifra veggen bare så du vet det.

Du ha rett 280x bråker ikke spesielt mye. Men å ha skjermkortet sitt på quiet er litt kipt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Tenkte å montere xfx r9 280x nå, men det var en annerledes kobling enn hva jeg har hatt før. Skal jeg bruke de to 6-pin som jeg har fra strømforsyning, lage den ene til 8pin og koble dem i?

Vil ikke gjøre noe galt før jeg skrur den på :p

post-95268-0-15947800-1389801359_thumb.jpg

post-95268-0-54352100-1389801535_thumb.jpg

post-95268-0-65942200-1389801728_thumb.jpg

post-95268-0-72325800-1389801837_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Da er viften byttet, skjermkortet i og rammen er byttet.
JEg har installert skjermkortdrivere og temperaturen er på 40 grader ca. Skuffende å åpne CS:GO og ha en 100 fps og en form for lag jeg ikke har opplevd før, men jeg får feilsøke/formatere. :)

 

EDIT: Da var det 280 stabile FPS. En gammel skjermkortdriver som lå å tulla litt til :)
Takk for all god hjelp!

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...