Gå til innhold

– Windows 9 kommer april 2015


Anbefalte innlegg

Den er stygg. Det er unormalt og unødvendig. PC skal ha en vanlig skrivebord skjerm. Slikt tulle meny som det der hører hjemme i søppelet...

 

For ikke å glemme at en del applikasjoner automatisk velger å kjøre i Metro-stil. Det jævligste påfunnet Microsoft har påført brukerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner virkelig ikke hvorfor Windows 8 er så vanskelig for folk. Det virker som om mange bruker pc'en sin veldig rart. Istedet for å surfe rundt i startmenyer hele dagen kan det være et morsomt eksperiment å faktisk bruke tiden i programmer/spill osv istedet...

 

Det eneste jeg har gjort på min Windows 8.1 er å fjerne all bruk av apps. Videre bruker jeg tiden i programmer og spill, fremfor startmenyen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjønner virkelig ikke hvorfor Windows 8 er så vanskelig for folk. Det virker som om mange bruker pc'en sin veldig rart. Istedet for å surfe rundt i startmenyer hele dagen kan det være et morsomt eksperiment å faktisk bruke tiden i programmer/spill osv istedet...

 

Det eneste jeg har gjort på min Windows 8.1 er å fjerne all bruk av apps. Videre bruker jeg tiden i programmer og spill, fremfor startmenyen...

 

Er det noen som sier at det er "forferdelig vanskelig" å bruke win8? Det er bare det at det er for dårlig, startskejrmen (som man av og til bruker) er dårligere enn menyen, widgets er erstattet av noe som er mere crap, og det er ikke så mange fordeler på andre fronter. Det er for dårlig innsats. "Det er bare litt dårligere enn forgjengeren" er ikke bra nok.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Hva det innebærer helt konkret er det tidlig å si noe om, men etter hva Thurrott

erfarer skal det blant annet bli mulig å kjøre applikasjoner fra Microsoft Store i

vinduer på skrivebordet."

 

Men nesten ingen bryr seg om Microsoft Store. Langt færre vil fortsette å kaste pengene

sine inni den "flotte butikken". Windows 7 var en forbedring av Windows Vista, Windows 9

er bare Windows 8 renamed med nye farge- og designinnstillinger :ph34r:

 

"Det vil etter all sannsynlighet kommer i alt tre forskjellige versjoner av Windows 9 før den

endelige versjonen etter alt å dømme slippes neste år."

 

Hvorfor 3, 4, 5, 10, 20, 40 versjoner av samme bloatwaren? Hvorfor ikke lære av Apple

Mac OSX og Linux distro x, dem gir fullversjonen av et operativsystem uten noe

"Anytime Upgrade" fjas.

 

Windows 9 blir i mine øyne lik Windows 8, altså IKKE aktuelt å kaste pengene bort til Microsoft.

Kjøper heller Windows 7 Ultimate på tilbud på amazon.com :ph34r:

 

 

 

 

??

Når man får denne for under det dobbelte av prisen for Win7 Ultimate, til sammenlikning:

 

http://www.amazon.com/Intel-i7-4770K-Quad-Core-Processor-BX80646I74770K/dp/B00CO8TBQ0/ref=sr_1_302?ie=UTF8&qid=1389687938&sr=8-302&keywords=windows+7

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Er det noen som sier at det er "forferdelig vanskelig" å bruke win8? Det er bare det at det er for dårlig, startskejrmen (som man av og til bruker) er dårligere enn menyen, widgets er erstattet av noe som er mere crap, og det er ikke så mange fordeler på andre fronter. Det er for dårlig innsats. "Det er bare litt dårligere enn forgjengeren" er ikke bra nok.

 

AtW

 

Startskjermen bruker jeg nøyaktig slik jeg brukte startmenyen i Win 7, Vista og Windows XP (via Launchy). Det er ingen forskjell i bruk. Jeg begynner å skrive det jeg vil ha, (evt et par trykk på piltastene om det dukker opp lenger ned i listen) og trykker enter. Done.

Widgets var noe herk. Good riddance. Tiles er også noe herk, men det bruker jeg ikke. Apps er noe herk. Bruker ikke det heller.

 

 

Eneste gangen jeg ser skrivebordet er når jeg har lukket programmer for å skru av pcen.

 

Jeg opplever Windows 8 som langt mer stabilt enn Windows 7 og like effektivt. Har foreløpig ikke hatt problemer med et eneste program eller spill, ei heller drivere. Kan hende jeg har vært heldig med mitt oppsett med win 8 og uheldig med Win 7 tidligere?

Lenke til kommentar

En ting er sikkert, i 2015 kjører ikke jeg Windows annet enn på jobben.

 

Disse Metro greiene er rart, litt sånn som Ubuntu sin Unity, mange bugs, ikke kompatibel med mange eldre programmer, svært mange brukere vil ikke ha det. Det virker for meg som Ubuntu er en "Windows wannebe" som for meg er helt bak mål... Og jeg som virkelig hadde tro på Ubuntu for 4 år siden...

Lenke til kommentar

Jeg opplever Windows 8 som langt mer stabilt enn Windows 7 og like effektivt. Har foreløpig ikke hatt problemer med et eneste program eller spill, ei heller drivere. Kan hende jeg har vært heldig med mitt oppsett med win 8 og uheldig med Win 7 tidligere?

Argumentene er kort oppsummert:

- Fordi MUI er "visuelt forstyrrende" siden det er fullskjerm.

- Fordi "appene bryter med det gamle Windows-grensesnittet" blir det "vanskelig" og "rotete".

- Fordi "man får en følelse av at man må flytte musen mye mer enn før"

- Fordi "det tar et museklikk ekstra å skru av PCen"

... og slik fortsetter det med flere mer eller mindre godt overveide grunner.

 

Vista fikk et ufortjent dårlig rykte, mye på grunn av det samme. Man kunne ikke bruke XP-drivere og hardware-produsenter var generelt utrolig trege med å lage nye drivere (og dette var riktignok et reelt problem, men det ble bedre over tid). Og startmenyen var endret! Oh noes! Plutselig var internett krydret med apper og oppskrifter på hvordan man kunne endre den tilbake, samt det ble generert en haug med artikler om at "nå er det kanskje på tide å bytte OS". Office 2007 med sine Ribbon-menyer fikk akkurat samme behandling.

 

Microsoft sitt problem er tydeligvis at brukerne er vanedyr. Enkelte er så til de grader vanedyr at de fremdeles forsøker å stille Windows-utseende tilbake til slik det så ut i Windows 2000.

 

Jeg lurer på om Microsoft faktisk vet nøyaktig hva de gjør. Det vet inderlig godt at alle UI-endringer kommer til å gjøre blir kritisert. Helt automatisk og helt uavhengig om det er en god idé eller ikke. Så de innfører MUI som standard og lar de gamle nerdene hate det. Med Windows 9 kommer så kommer "Start menu, MUI-edition" og nerdene slapper av igjen. Microsoft har muligens ikke behovet akkurat nå å skyve flest mulig fra Windows 7 over på Windows 8, men mulig at de satser på å øke antallet som bytter fra Windows 7 til Windows 9.

 

Smart tenkt, Microsoft. Og takk for at vi fikk et godt OS i mellomtiden. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nja.

Vil påstå 98SE og Windows 2000 var gode operativsystem for sin tid. De er jo ikke nevnt.

XP var litt "så som så" før SP2, spesielt SP1.

 

Er for øvrig enig i at søk i 8.1 ble vesentlig dårligere. Søket i Windows 7 startmenyen var ganske OK.

Synes heller ikke det er noe problem å bruke tastatur og mus på 8./8.1. Faktisk synes jeg det er mye bedre enn touch integrasjonen. Har en acer tablet og een Elitebook hybrid, og touchintegrasjon er begredelig sammenlignet med Android/Ios. Bare nå så banalt som at touch tastatur ikke kommer opp automatisk i tekstbokser utenom metro-appene er direkte latterlig.

 

Det er mange ting "under pansret" jeg liker med Win 8/8.1. F.eks. SMB3.

Endret av JKJK
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det fortsatt noen nye pcer som har windows 7? vil kjøpe meg ny pc men vil ikke ha det stygge windows 8 greia

Det går fint an å "nedgradere", da.

Artikkel om det her: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2417359,00.asp

Desverre blir det sånn at når et nytt OS slippes, så gis det ut på nye maskiner,

det burde vært falgfritt hva man ville ha ved et kjøp av en ny maskin.

Endret av Nomen Nescio
Lenke til kommentar

Problemet med Windows i stadig nye utaver for min del er at det er lag på lag med søppel. 95% av det som finnes av ting og tang i Windows vil de aller fleste aldri røre. De burde istedet fokusere på å gjøre Windows MINDRE intrengende og i størrelse på alle måter, for å promotere stabilitet og ytelse. Så kan de som ønsker installere søppel oppå som det passer dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

kommer ikke til å skaffe meg ny windows på pc-en min før man kan skru Metro systemet HELT AV, altså en instilling som gjør at du ikke på noen måte kan komme inn på Metro systemet uten å stille på den ene instillingen.

 

Hadde vel vært det optimale nå når det blir flere hybrider tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det fortsatt noen nye pcer som har windows 7? vil kjøpe meg ny pc men vil ikke ha det stygge windows 8 greia

Ja :) Komplett og MPX har skjønt det og selger fortsatt

nye pc-er med Windows 7 som denne:

http://www.komplett.no/hp-probook-450-g1-156-hd/801030

Om du ønsker kraftigere kan du sjekke ut denne (er dyrere)

http://www.komplett.no/hp-probook-470-g1-173-hd/801036

 

Komplett og MPX skjønner også at folk vil ha Windows 7

http://www.komplett.no/microsoft-windows-7-home-premium/498097

 

Tips: Unngå Lenovo, Acer og Asus dem lager nå bare glovarme, råtne og dårlige pc-er :)

 

 

Endret av Bellsing
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Ja :) Komplett og MPX har skjønt det og selger fortsatt

nye pc-er med Windows 7 som denne:http://www.komplett.no/hp-probook-450-g1-156-hd/801030

Om du ønsker kraftigere kan du sjekke ut denne (er dyrere)http://www.komplett.no/hp-probook-470-g1-173-hd/801036

Komplett og MPX skjønner også at folk vil ha Windows 7http://www.komplett.no/microsoft-windows-7-home-premium/498097

 

Tips: Unngå Lenovo, Acer og Asus dem lager nå bare glovarme, råtne og dårlige pc-er :)

 

Herlig:) takker
Lenke til kommentar

Argumentet er vel heller "man kan lett måle at man må flytte musa lengre enn før". Det er lenge å flytte den når knappene er fordelt over mye større areal.

1. Skjermen er like stor. Og SÅ store endringer er det ikke gjort.

2. I så fall: Hva så? ;)

 

Hvis man opplever det som et problem at man "må flytte musen lenger enn tidligere", så burde man heller se på hvordan man jobber. Kanskje det er muligheter for å effektivisere seg selv på.

Lenke til kommentar

1. Skjermen er like stor. Og SÅ store endringer er det ikke gjort.

2. I så fall: Hva så? ;)

 

Hvis man opplever det som et problem at man "må flytte musen lenger enn tidligere", så burde man heller se på hvordan man jobber. Kanskje det er muligheter for å effektivisere seg selv på.

 

Jada, det er gode muligheter til å effektivisere, man kan feks ha ett interface der man må bevege musa mindre :) Men koker ikke det ned til det gode gamle "det er jo bare litt dårligere enn startmenyen"-argumentet?

Og skjermen er like stor, men før brukte man ikke hele skjermen på startmenyen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jada, det er gode muligheter til å effektivisere, man kan feks ha ett interface der man må bevege musa mindre :) Men koker ikke det ned til det gode gamle "det er jo bare litt dårligere enn startmenyen"-argumentet?

Og skjermen er like stor, men før brukte man ikke hele skjermen på startmenyen.

Det koker ned til "dette er jo likt som den startmenyen"-argumentet. Så det faller egentlig bort. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...