Gå til innhold

Hvordan holder dere oversikt over filmene deres på harddisken?


Gjest Slettet-80wCWpIM

Anbefalte innlegg

 

Nå er det heller ikke så rat at jeg reagerer for ingen her har klart å vise noe skjermbilde som viser det jeg etterspør

Det er heller ikke uten grunn at jeg sammenligner videoreolen ( tidligere bokreolen) med stor skjerm som viser bilde av coveret bakenfra .

 

Er det mulig å få be om et bilde bevis ?

 

Jo, det er rart at du reagerer, da du etter alle solemerker er den eneste i tråden her som ikke har prøvd ett eller flere av nevnte program, viser vilje til forståelse, eller gidder bruke 30 sekunder på å google deg frem til eksempler.

 

Seriøst - Google "XBMC library view" for deretter å bytte ut XBMC med Plex, jRiver, MediaPortal, WMC osv. Det er utrolig hva en finner på nettet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker på systemer som lager lister som ligner på disse man får når man skal leie filmer på nettet , via fjernkontrollen til dekoderen ell,l så synes jeg ikke at det er noen god oversikt .

 

Det var derfor jeg simulerte en oversikt i tekstbehandlingsprogram mit .

det er mulig å ha så mye som 300 tiler opp på skjermen samtidig men da blir det vanskelig å en god oversikt.

Her her man lett for å overse noe

Bruker man ( små) bilder eller ikoner så gir det mere informasjon en bare ren tekst

Da får man knaske oversikten opptil 300 filmer på en gang ( jeg har ikke funnet ut hvor mange ikoner man får plass til på skjermen ) .

 

Det er nettop det med å bare kunne søke opp filmene som gjør at man slett ikke har oversikten

 

Her kan man si hylleseksjonen funger som en stor skjerm angående å det ha oversikten

 

Som flere har nevnt, Google it. Det finnes et hav nettsider, apper og programmer som gjør alt mulig med en samling filmer. Det være seg om du har filmene fysisk eller digitalt. Eksempler som XBMC gir deg også en god oversikt rett på tv'en, slik at du kan kan velge å spille av direkte.

 

Min samling på DVD Profiler slik den så ut for mange år siden:http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/XmasB

I selve programmet kan du velge hundrevis (om ikke flere) layouter for samlingen, offisielle og andre. Det er ingen tvil om at jeg fant lettere frem i samlingen på den måten enn med å lete hjennom cover. Så kommer alle andre funksjoner som en bonus ved siden. Har man tusenvis av filmer, kan jeg ikke forstå at noen kan mene det er lettere å finne i hylla enn å bla/søke i et verktøy designet for nettopp dette.

 

Jeg har sluttet å bruke det, siden jeg ikke kjøper fysiske filmer lenger og har null behov for et arkiv av filmer jeg neppe kommer til å se igjen. Det er et fåtall filmer jeg ønsker å se flere ganger, så disse klarer jeg fint holde oversikt over i topplokket. Filmer jeg har lyst å se holder jeg oversikt over med IMDB, trakt.tv eller tilsvarende. Det samme med serier.

 

Du henger deg opp i søk som om det er eneste mulighet. Det er selvsagt feil. Man kan bla i en samling i samtlige nettsider, apper og programmer jeg har testet. Det fungerer omtrent som å se gjennom en hylleseksjon. :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg tror at der har misforstått hva jeg er ute etter

 

Å bla gjennom en samling er i og for seg det samme som å søke opp filmer man lure på om man har

Kaster man blikket på hylla som står der med alle dørene åpne så kjemmer man igjen coveret ( eller bildet hvis det er på en skjerm) med en gang.

 

Poenget var at man fikk en tilnærmet full oversikt uten hverken lete eller søke

Lenke til kommentar

Funker sikkert greit om man har veldig få plater på hylleveggen(<25). Jeg har hatt hundrevis og man får på langt nær noen full oversikt ved bare å "kaste et blikk mot hylla". Hovedpoenget er at enten vet man hva man har elloer så vet man det ikke. Om man ikke vet det er det vanskelig å få full oversikt med et blikk, uansett hvordan man organiserer det.

Endret av Vice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Funker sikkert greit om man har veldig få plater på hylleveggen(<25). Jeg har hatt hundrevis og man får på langt nær noen full oversikt ved bare å "kaste et blikk mot hylla". Hovedpoenget er at enten vet man hva man har elloer så vet man det ikke. Om man ikke vet det er det vanskelig å få full oversikt med et blikk, uansett hvordan man organiserer det.

 

Det er jo derfor man trenger en stor flate til dette ( lit avhengig hvor nær man er ) .

en så stor flate kan man få med en reol , det får man ikke med en skjerm

i så fal måtte den være enorm i strøelse

Lenke til kommentar

 

Det er jo derfor man trenger en stor flate til dette ( lit avhengig hvor nær man er ) .

en så stor flate kan man få med en reol , det får man ikke med en skjerm

i så fal måtte den være enorm i strøelse

Uansett må man bevege blikket over hver eneste tittel for å få oversikten i en ukjent samling. Forskjellen er at på skjermen beveger man blikket i mindre grad men selve samlingen istedet. :shrug: Men det er nok raskere å å oversikten over hundrevis av ukjente titler dersom man har spredd dem utover en veldig stor overflate. Men jeg har fortsatt egentlig ikke fått med meg problemstillingen. Og noe sier meg også at du aldri har sett en reol/hylle med hundrevis (eller tusenvis) av media. Det er ikke oversiktlig uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del var 300 cover svært uoversiktlig, selv om det var min egen veldig kjente samling. Å finne en DVD selv om jeg visste hvilken film jeg ville ha kunne være unødvendig tidkrevende. Løsningen ble nevnte DVD Profiler og alfabetisk sortering.

 

Å ha full oversikt over 300 filmer var ihvertfall vesentlig enklere for min del på pc enn å kikke i hylla. Ikke minst fordi jeg da også fikk sortere og søke på mine egne kriteria. Som eksempel om filmen var sett eller ikke. Personlig har jeg for lengst konkludert med at det finnes så mange gode filmer/serier at jeg sjelden gidder se samme film flere ganger.

 

Som nevnt har mange programmer mange muligheter hva gjelder visning av samlingen.

Lenke til kommentar

For min del var 300 cover svært uoversiktlig, selv om det var min egen veldig kjente samling. Å finne en DVD selv om jeg visste hvilken film jeg ville ha kunne være unødvendig tidkrevende. Løsningen ble nevnte DVD Profiler og alfabetisk sortering.

 

Å ha full oversikt over 300 filmer var ihvertfall vesentlig enklere for min del på pc enn å kikke i hylla. Ikke minst fordi jeg da også fikk sortere og søke på mine egne kriteria. Som eksempel om filmen var sett eller ikke. Personlig har jeg for lengst konkludert med at det finnes så mange gode filmer/serier at jeg sjelden gidder se samme film flere ganger.

 

Som nevnt har mange programmer mange muligheter hva gjelder visning av samlingen.

 

Men finnes den muligheten jeg søker ?

forøvrig så er det en lignede metode Microsoft forsøker med de berømte flisene sine

 

Det grunner i at det mye raskere å bevege blikket en solorolle en skjerm.

Noe av poenget her er at coverne ikke er plassert tilfeldig for da blir det kaos uansett

 

jeg vet at systemet altibox bruker når man skal finne ut hvilken film man ønsker å leie antagelig ligner litt på det der har nevnt her

Det er imidlertid noe tungvind å bruke

Det samme kan man si om systemet Cdon bruker når man skal kjøpe en film.

Lenke til kommentar

 

...

 

Som flere har nevnt til det kjedsommelige; Man kan tilpasse visningen slik en selv ønsker. Det er virkelig ikke mer å si om den saken, og å spørre om det samme gjentatte ganger vil ikke endre på det.

 

Det er også fakta at det er ufattelig mye enklere å ha oversikt over en stor samling, det være seg film eller musikk, digitalt enn fysisk. Det får stå for din regning at du ikke tror det, men det gjør det ikke mindre sant.

 

Enten lar du saken ligge og godtar at du ikke vet hva du snakker om, eller så bruker du de fem minuttene du hadde planlagt til ditt neste innlegg på å prøve selv, eller google litt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå har jeg faktisk et grunnlag for det jeg skriver.

jeg har en samling av tegneserier stående i bokhyllen

 

jeg har handlet på CDON , d.v.s. at jeg har brukt søketjenesten for å finne de filmen jeg var på jakt etter

jeg har søkkt på nettet etter bilder av hvordan XBMC fungerer , uten finne den oversikten jeg var på jakt etter

 

Og så har jeg all filmen mine på DVD

jeg kan heller ikke teste ut Harddisk lagring av film da jeg ikke har den muligheten

- jeg vil ikke bruk opp Harddiskplassen på pcen til det

- jeg vil ikke bruke opp plassen på opptakeren til det

- jeg kan heller ikke koble noen harddisk direkte til tven

 

Alt i alt så liker jeg oversikten i hylla best da man slipper å bruke tid på søke.

i stedet finner jeg det jeg trenger med en gang , ikke i løpet av minutter ved leting på,en Harddisk

 

Det funger best for meg slik

Da hadde jeg håpet på at flere hadde det slik

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager håper du på det?

 

Og vennligst legg fra deg den tullete illusjonen om at vi stakkarer som har fulgt med i timen og tatt steget bort fra fysiske samlinger med filmer og musikk bruker flere minutter på å finne det vi ønsker.

Jeg tør garantere at de med gode digitale løsninger allerede hadde vært godt igang med filmen innen du hadde fått skiva ut av coveret.

Igjen, hadde du visst hva du snakker om hadde du sluppet å lire av deg slikt tull.

Endret av Tan28
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager håper du på det?

 

Og vennligst legg fra deg den tullete illusjonen om at vi stakkarer som har fulgt med i timen og tatt steget bort fra fysiske samlinger med filmer og musikk bruker flere minutter på å finne det vi ønsker.

Jeg tør garantere at de med gode digitale løsninger allerede hadde vært godt igang med filmen innen du hadde fått skiva ut av coveret.

Igjen, hadde du visst hva du snakker om hadde du sluppet å lire av deg slikt tull.

 

jeg snakker om finne ut hvor filmen er , ikke den tiden det ar å starte avspillingen

jeg har ikke sett et enste eksempel på elektronisk lagring som gir den muligheten jeg etterlyser.

 

Man kan ikke forlange at alle skal lagre filmene sine på elektroniske løsninger som også krever vedlikehold

Det kommer jo an på hvor man lagrer dem.

 

Hvis hverken har tilgang til tv kanalene eller Internett så kan man starte en film i stedet

Da kan man heller ikke lagre filmen på en av disse nettbaserte lagringsstedene

 

Har man mistet strømmen så funger bare en mobil avspiller

Da har man som oftest ikke tilgang til filmsamlingen men det vil funger på en mobil avspiller

 

Har man bare dvd plater så har man faktisk tilgang til filmene sine da også

Det er noe å tenke på her

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

..

 

Er dine filmer sortert alfabetisk slik at du raskt finner dem ved navn? Kan du huske kun en pitte-liten del av dem, for så søke og finne blant tusen filmer? Har du i det hele tatt noen god oppbevarings-plass for tusen filmer? Kan du i løpet av sekunder bytte sortering til sjanger, spille-tid, seer-poeng m.m? Nei? Det kan digital visning.

Endret av cuadro
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

jeg snakker om finne ut hvor filmen er , ikke den tiden det ar å starte avspillingen

jeg har ikke sett et enste eksempel på elektronisk lagring som gir den muligheten jeg etterlyser.

 

Man kan ikke forlange at alle skal lagre filmene sine på elektroniske løsninger som også krever vedlikehold

Det kommer jo an på hvor man lagrer dem.

 

Hvis hverken har tilgang til tv kanalene eller Internett så kan man starte en film i stedet

Da kan man heller ikke lagre filmen på en av disse nettbaserte lagringsstedene

 

Har man mistet strømmen så funger bare en mobil avspiller

Da har man som oftest ikke tilgang til filmsamlingen men det vil funger på en mobil avspiller

 

Har man bare dvd plater så har man faktisk tilgang til filmene sine da også

Det er noe å tenke på her

Du er gammeldags og vanskelig. Jeg vet vi alle er noen vanedyr, men elektronisk lagring er lettere og mer oversiktelig, punktum. At du har vanskelig for å tilpasse deg og forstå nyere skritt er en annen ting, men ikke kom her og si fysiske dvd-er er bedre. Latterlig.

 

Vedlikoholdet av filmene elektronisk er ingenting, tyder nok en gang på deg og dine ferdigheter. Ingen forlanger noe, du som forlanger å finne ut av noe du ikke har evne til å forstå. Enten får du prøve og feile, eller være inngrodd. De siste eksemplene dine er totalt idiostiske. Last ned et program for å sortere og holde oversikt ned på pcn. Drit i å lagre over nettet, kjøp en forbanna ekstern harddisk og problemet er løst. Koster ingenting. Og kan du ikke koble harddisken til TV-en er det på tide å kjøpe en ny med usb og hdmi.

 

Selv lagrer jeg de i enkle mapper med kategorier direkte på en ekstern harddisk. Laster alltid et par filmer som havner i nedlastinger. For hver gang en film er bra, så lagrer jeg den i en kategori. Alene ser jeg nærmest aldri samme film om igjen, så andre pleier å velge. Programmet Plex gjør det du er ute etter. Er det et problem så kos deg med gamlemåten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du sier at jeg er gammeldags.

Da kan jeg beskylde deg for være av den typen som hele tide må ha de absolutt nyeste

Noe som også skaper en del problemer

 

Noe man også bør tenke på er hva man har behov for

Etter det jeg har hørt så er det ikke bare å koble en harddisk til en tv da man løser HDDen til tv

og opptak gjort gjennom den tven lar deg ikke spille av innholdet på andre TVer , selv samme modell

 

jeg har ihvertfall bedre kontroll på en DVD plate med en film en en disk med mange tusen filer

 

Nå vet jeg hva jeg har og jeg vet hvor det er oppbevart

Detter snakk om noen filmer men meste serier

 

Slik det er nå vil elektronisk lagring ikke gi meg noe nevneverdig fordel

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Du sier at jeg er gammeldags.

Da kan jeg beskylde deg for være av den typen som hele tide må ha de absolutt nyeste

Noe som også skaper en del problemer

 

Noe man også bør tenke på er hva man har behov for

Etter det jeg har hørt så er det ikke bare å koble en harddisk til en tv da man løser HDDen til tv

og opptak gjort gjennom den tven lar deg ikke spille av innholdet på andre TVer , selv samme modell

 

jeg har ihvertfall bedre kontroll på en DVD plate med en film en en disk med mange tusen filer

 

Nå vet jeg hva jeg har og jeg vet hvor det er oppbevart

Detter snakk om noen filmer men meste serier

 

Slik det er nå vil elektronisk lagring ikke gi meg noe nevneverdig fordel

Hehe. Du må gjerne beskylde meg for det, men jeg har en eldre mobil ingen forstår hvorfor jeg har. En sony walkman fra et par år tilbake, men gjør jobben for meg. Må ikke ha det nyeste, men enkelte ting har blitt standard. Kommer alltid nye modeller, men hovedmomentene en burde følge.

 

Ikke meningen å være frekk, men står for det jeg sier. Eldre generasjon eller enkelte har ikke så mye innsikt i teknologien, og det er greit, men igjen er det enkelte ting som har blitt standard. Kan være vanskelig å forstå seg på alt, men hvis en bruker tid og prøver vil det alltid være til nytte. Se på det som en evolusjon, nyere teknologi slår aldri an om det ikke er fremskritt. Har mange ganger selv vært skeptisk til enkelte ting, men en må stille seg nøytral og prøve, teste ut over tid for å gjøre opp en mening.

 

Enkelte ting er standard og universale, som usb elelr hdmi, noe alle nye tv-modeller de siste årene støtter. Skal ikke være noe problem sånn sett. Jeg tror ikke du har forståelse nok innenfor feltet til å utgjøre en habil mening, men da er det bare å fortsette i samme spor buddy

Endret av Jahdu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg forstår at du vil ha tingene under ordnede former , men jeg forstår ikke hele buskaper dit her

 

Nå er det også lik at det jeg vill kjøpe av fil / serier ikke har vær tilgjengelig som nedlasting.

Da velger man DVD eller BD ( jeg fant ingen BD opptakerer da jeg kjøpte ) så da ble det DVD

 

Da ser jeg ingen grunn til bytte ut bare for kunne bruke en harddisk mot den

Og å kopier over nesten hele Startrek trilogien til en harddisk når man har DVDen ser jeg ingen vits i

bare det utgjør mere 500 timer med video

Lenke til kommentar

Ikke vært tilgjengelig for nedlasting, eller ikke funnet?

Jeg vet ikke hva som er best for deg, og prøver ikke å si hva du skal gjøre. Bare kommer med forslag, og hva folk flest faktisk gjør, som det ligger reelle grunner bak.

 

Samlere får samle. Har du startet den fysisk med DVDr er det bare å beholde. Ikke at jeg ser grunnen bak å se samme serier om igjen da det stadig blir laget nye og mer spennende. Men det finnes en gyllen mellomting - kombinasjon. Gammelt og nytt, hvor du fortsatt kan utnytte dagens muligheter til å laste ned gratis filmer og serier før de slippes ut. Eller bare kjøpe de. Trenger ikke nødvendigvis å leve i urskogen fordi du startet der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...