Gå til innhold

WIFI ekstender - noe å anbefale?


Anbefalte innlegg

HeiHei!

Det har seg slik at jeg har veldig dårlig wifi signal på soverom og kjellerstue. Og har riktignok hørt at det finnes såkalte ekstendere.

Jeg har ©anal digital bredbånd med 100 down og 10 up. (hehe). Er jeg heldig kan jeg på en god dag få 70mbp/s hvis jeg står rett under ruteren.
Ruteren befinner seg på loftet og i 2.etg er nettet ganske allright. Men i 1.etg på motsatt side av der ruteren befinner seg er signalene veldig dårlig.
På pc ligger den på mellom 3og4 av 5 streker og får 20 down. Men på mobil, nettbrett, ps3, ouya er jeg heldig om jeg får 1/3 streker, og da er hastigheten nede i 3-5 mbp/s.

Har prøvd å bruke en annen ruter med ethernettkabel mellom ruterene, men det bare surrer og blir til tider verre enn før.
Dermed har jeg funnet ut at løsningen må være en såkalt ekstender.
Og da kommer spørsmålet - Hvilken skal jeg gå for?

Ruteren er fra Netgear, men det har kanskje ikke så stor betydning det. Jeg kan gjærne ha en ekstender som ligner på en ruter om det vil gi bedre resultat enn de du bare stikker inn i støpselet i veggen.

Håper noen har noe gode er faringer, tips eller råd. Setter pris på alt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en slik: https://www.asus.com/Networking/EAN66/

 

Og den fungerer utmerket. Veldig enkel å sette opp og jeg har nå fått knallgod dekning i kjelleren, samt at jeg kunne fjerne det trådløse nettverkskortet i min stasjonære maskin.

 

Har også en slik en. Men da jeg brukte den som extender opplevde jeg at hele nettet ble ustabilt og kræsjet ganske ofte (ett par ganger i uken). Det kan være pga routeren som ikke helt holder mål, ettersom det er en sånn standard sak som fulgte med ved installering av nettet.

Dette kan uansett være ett enkelttilfelle, og trenger ikke bety at det skjer med andre.

 

Annet enn det var jeg fornøyd med den. Den ga utmerket dekning der jeg hadde dårlig, selv om farten ble litt innskrumpet. Men det er visst vanlig med sånn type extending.

Lenke til kommentar

Ruteren befinner seg på loftet

 

Why????? :hmm:

 

Ruteren er fra Netgear, men det har kanskje ikke så stor betydning det.

 

Jo, det er av en viss betydning.. Med tanke på at du klarer kanskje å få 70Mbits når du står rett ved den, så klarer den nok ikke å pushe så mye data på en gang..

 

 

1. Kjøp deg en Asus RT-AC66U (eller bedre) og bytt ut Netgear'n...

2. Plasser routeren i midten av kåken din.. Viser det seg at du fremdeles har for svakt signal, så kan du sette opp Netgear'n som et AP ((helst) med kabel til Asusen), og plassere denne der du trenger bedre dekning..

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar

Grunnen til at den står på loftet er at canal digital kom og satt det opp slik :S . Er enig med deg at det høres ganske rart ut, spess med tanke på at temeraturen er ganske nær frysepunkt på vinter og badstue på sommeren.

 

Ny ruter vil sikkert hjelpe, men selv om jeg flytter den vil signalene bli svakere. pga tykke vegger.

 

Har prøvd å sette opp med kabel mellom returene (riktignok ikke med Asus). Men ble som nevnt tidligere bare surr, kræsjet hele tiden og fikk ikke noe bedre up/down.

Endret av Osteskive
Lenke til kommentar

Det er bare tull at det skal være sånn... Har du ikke andre kabeluttak i huset ditt?? Er bare å flytte modemet og router dit.. Uansett, så trenger ikke routeren å stå der oppe sammen med modemet.. Fysiske plasseringa av routeren har ingenting å si den sammenhengen... Bare å strekke lang nok kabel mellom router og modem..

 

Som Chris93 sier, så er det ikke bare å "hooke" på en router til bak Netgear'n.. Du må for det første koble kabelen fra LAN port til LAN port, samt skru av DHCP serveren i router nr. 2... Så må du sette opp WIFI'en så den er identisk på alle måter som det som er nå, bare velg en kanal som er så langt unna som mulig Netgear'n sin kanal...

Lenke til kommentar

Viss du har en router med innebygde antenner så bør du ha den i vannrett stilling.har den eksterne antenner så bør de også ha vannrett stilling..har du forsatt problemer så kan du bruke noe av metall over router/antenner for og så reflektere signalene nedover,sølvfolie bakeform stekepanne ect fungerer bra til slike ting,du får prøve deg fram..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...