Gå til innhold

Feilsøking og kjøp av ny harddisk


Anbefalte innlegg

Hei, virker som en av mine to 2TB disker har begynt å leve på sitt siste værs. Har da en Western digital green 2TB og en Seagate barracuda green 2TB, og i det siste så har overføringer av filer stoppet helt opp mellom de to diskene, og windows explorer låser seg. Får også I/O device error i µtorrent av og til. µtorrent laster ned til WD disken så regner med at det muligens er den som er problemet her.

 

så kommer spørsmålene

Hva er beste løsningen for å eventuelt sjekke diskene for feil? Kjørte windows error checking uten å finne feil, men av erfaring så har ikke windows akkurat de beste verktøyene.

 

Hvilke harddisker er best nå for tiden for lagring av store mengder data? (Gjerne 2-4TB)

 

Hvilket program er best å bruke for å kopiere alle filer fra en eventuelt skadet disk over på en ny?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser der ja.

 

"Quick test on drive 4 did not complete!

Status code = 07 (Failed read test element), failure Checkpoint = 97

(Unknown Test)

SMART self-test did not complete on drive 4!"

 

Drive 4 er da WD green disken. Testet de 2 andre diskene og de passerte uten feil. Dette er ikke så rart siden WD green disken er eldst og har vært den med mest trafikk på.

 

Men siden det da er en feil med WD disken, hva er beste måten å få overført all dataen over på en ny disk uten å risikere å ta knekken på den?

Lenke til kommentar

Teracopy virket latterlig dårlig, selv til gratisprogram å være. Det fant ut at det skulle installeres på norsk selv om jeg lastet det ned fra den amerikanske serveren og jeg har engelsk windows installert. Dette gjør det da mere eller mindre umulig å forstå. Har fått overført mesteparten av filene med unntak av en del korrupte filer. Men takk for forslaget.

Lenke til kommentar

Du kan da ikke mene at et program er "latterlig dårlig" bare på det grunnlaget?

Mulig du har en innstilling som sier du har Norsk på ett eller annet i 'Region and Language'. Installasjonsprogrammet er ofte noe generisk, som har lite med selve applikasjonen å gjøre.

Uansett, Teracopy har en grei 'Preferences' meny hvor man kan velge språk.

Lenke til kommentar

Skiftet språket til engelsk i menyen, men deler av programmet nektet plent å skifte språk. Mulig jeg gjorde et eller annet feil men jeg ga ivertfall opp hele greia. Min påstand om at det var latterlig dårlig kom også på bakgrunn av layouten på programmet, men dette kom kanskje ikke fram i det jeg skrev. Skal leke litt med Teracopy å se om jeg får tel til å fungere, men for nå så bruker jeg bare windows explorer og det fungerer greit. Har rundt 300GB igjen å overføre noe som går greit nå når den defekte harddisken har fått litt temperatur.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Har fått overført alt nå. Etter overføringen koblet jeg fra den defekte harddisken og koblet i den andre disken jeg hadde kjøpt. Da ville plutselig ikke pcen boote lengere. Når jeg endelig fikk pcen til å boote med disken koblet til så fikk jeg "S.M.A.R.T. Capable and Status BAD" på den disken så da får jeg vel bare kontakte nettbutikken å sende den i retur.

Lenke til kommentar

Det var lagringsdisken som feilet, ikke OS disken. Hadde OS disken feilet hadde jeg reddet filene jeg trengte og installert clean versjon av OS på ny disk.

 

For å gjøre det litt klarere så feilet altså den ene lagringsdisken min, så jeg bestillte to nye 3tb disker som skal ta over for den som feilet. Den ene harddisken jeg bestillte nå var DOA.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...